Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 13.07.2007 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 68152 [Testy a predstavenia - Test]
A hneď tu máme ďalšiu porciu troch ladičiek, tentoraz malého polokapotovaného športového turistu menom Fazer.
S Fazeríkom som rande ešte nikdy nemal, takže pre mňa je to "tenkrát poprvé". A nie je na ňom nič, čo by nejako veľmi prekvapilo, je to jednoduchá a uhladená športová klasika. Prístrojovka je v modernom Yamaha štýle, teda analógový otáčkomer a všetko ostatné digitálne, vrátane palivomera. Vhod príde aj teplomer okolitého vzduchu - len škoda, že väčšinou ukazuje o dosť vyššiu teplotu, než je v skutočnosti (aj pri studenej motorke, teda bez tepla od motora).
Posed je taký akurátny, ako sa na túto triedu patrí. Šesťkilo je menších rozmerov, čo spolu s pohodlnou výškou sedla (795 mm) a približne 215-kilovou pohotovostnou hmotnosťou nahráva aj babám, medzi ktorými je tento model obľúbený. Ale naopak, ani ja so svojimi 188 cm som sa na Fazeri necítil ako obor.
Fazer v meste = ryba vo vode. Ako doma. Dobré zrkadlá a podvozok značne spríjemňujú presun mestom a keď k tomu pripočítame rozmerný odkladací priestor pod sedlom, ktoré navyše ide úplne ľahko dole aj späť, tak dostávame schopného mestského dravca. Pod sedlo sa vojde napríklad zámok, mobil s peňaženkou a ešte trebárs cigarety, čím sa konkurenti až tak chváliť nemôžu.
V zrkadlách je síce dosť vidieť, ale pod podmienkou, že sa nehýbeš v pásme otáčok, kedy vibrujú ako... Vieme čo. Na druhej strane nie sú veľmi na široko, takže medzi plechovkami na nich nemusíš dávať až taký pozor. Motor bez odvrávania potiahne aj v nízkych otáčkach, takže netreba toľko kvaltovať, čo sa v meste hodí.
Ha, veď to má motor z R6! Samozrejme, ako to už býva zvykom v tejto triede, šikmookí páni sa s ním museli trochu pohrať, aby bol využiteľný aj pre normálnych smrteľníkov. Zosekli okolo 30 koní, vrcholy kriviek dali viac do stredu a hotovo, dobrý agregát je na svete. Výkonový vrchol je na 12 000, červené pole je od 14 000, čo sa tvári viac športovejšie než turisticky. Brzdy sú tiež z "veľkej športovej sestry", ide o známe štvorpiestiky, na ktoré nedám dopustiť. Všetky modely, ktoré ich majú, s nimi dostali dobrú devízu - správna ostrosť a dávkovateľnosť.
Ten správny športový nášup dá motor okolo 6 - 8 000 otáčok. Vtedy sa už mení aj zvuková kulisa a keď sa ručička hýbe okolo desiatky až jedenástky, kedy je takmer všetkých poctivých 98 koní vonku z ohrady, vie to dvihnúť aj adrenalín. Fazerík ide veľmi ľahko klopiť, čo nebýva v tejto triede zvykom (vzadu je stoosemdesiatka). Pred zákrutou mám pocit, akoby bolo pod nádržou dvojvalcové véčko a nie radový štvorbuch. Úplne v pohode a s istotou sa to dá slušne naklopiť, a keď laufy dajú správny vysokootáčkový podmaz, budeš sa cítiť ako na okruhu. Áno, ani tam by sa Fazer nestratil.
Už pri pohľade na polokapotovaného Fazera je jasné, že bude mať niečo dočinenia aj s turistikou. Veď aj sám výrobca ponúka turistické doplnky, nehovoriac o druhovýrobe. Je teda možné hodiť tento model do plnej turistickej výbavy (tri kufre, vyššie plexi, padáky, kovová nádrž uvíta tankvak a podobne), naložiť frajerku a ísť do Európy. Keď už je reč o spolujazdcovi, možno by si zaslúžil pogumované stupačky a ich nižšie umiestnenie. V tejto veci je však dobrý tvar a poťah sedla, vďaka ktorému sa spolujazdec nezošuchne dopredu. Výhodou je aj hlavný stojan v sérii a už spomínaný dobrý odkladací priestor pod sedlom.
A turistická je aj spotreba. Tá sa motá okolo čísla šesť a záleží len od ľahkosti či tvrdosti jazdcovej ruky, či to pôjde dole alebo hore. Pri takmer dvadsaťlitrovej nádrži to dáva dojazd do troch stoviek už s načatou rezervou. Aj Fazer má takzvaný F-trip, čo je počítadlo kilometrov zapínajúce sa pri rozsvietení kontrolky rezervy. A to je veľmi užitočná vec, že vieš koľko už ideš na rezervu.
Fazeríku asi najviac dýcha na krk honďácka CBF 600 S. Tá má nižšiu cenu, je slabšia ale ťažšia a všeobecne civilnejšie ladená. Potom je tu nový vodný Bandit z dielne Suzuki, ktorý je tiež lacnejší, ale slabší a ťažší. Kawasaki konkuruje dvojvalcovou ER-6n, tá je samozrejme lacnejšia, ľahšia a slabšia. Yamaha má však dosť konkurentov aj na vlastnom dvore - počnúc 78-koňovou verziou FZ6 Fazer s trochu inak ladeným motorom a upravenou kapotážou, cez naháča FZ6 (tiež v jednoduchej alebo S2 verzii)a končiac možno až veľkým litrovým bratom. Veru, pri listovaní katalógu Yamaha je toho v tejto triede na výber dosť.
Malý Fazer má dobré meno, je spoľahlivý a u nás obľúbený. Jeho cena je 265 000 Sk, ABS verzia je ešte o dvadsať litríkov drahšia. To je na náš trh možno trochu dosť, hlavne keď konkurencia bojuje nižšími cenami. Fazer S2 je z nich však najsilnejší, najšportovejší a dá sa povedať, že aj najpraktickejší. Z tých vecí, ktoré od neho budú ľudia žiadať, zvláda všetky s veľkým úspechom - hovorím o každodennom používaní, športovaní, okruhu a turistike. Len si treba riadne prelistovať ten katalóg, aby si si bol istý výberom, nech nemusíš o rok presedlávať...
brzdy, podvozok, pohodlie, priestor pod sedlom | teplomer vzduchu |
Prvé stretnutie s Fazeríkom som tohto roku absolvoval už v Brne na Yamaha dni. Mokrá vozovka však zmarila vtedy väčšiu zábavu. Teraz som si to však naplno vychutnal. Najprv som sa zoznámil so zadným sedadlom na trase Trenčín – Bratislava a môžem povedať, že to nebolo vôbec nepríjemné. Fazer má čo ponúknuť aj spolujazdcovi v podobe slušného pohodlia.
Potom sa sa už usadil za riadidlá, kde je to rozhodne zábavnejšie a vyrazili sme do zákrut. Nebolo si na čo zvykať a hneď som bol ako sa povie doma. Motor pradie a tlačí mašinku rázne dopredu aj keď pre športovanie je lepšie Fazera dostať aspoň na 6000 – 8000 otáčok. Náklony na seba potom nedajú dlho čakať a čoskoro sa k nim pridáva aj cengot stupačiek na asfalte.
Pochvalu si zaslúžia aj brzdy, pre turistov určite príde vhod možnosť voľby ABS za príplatok dvadsať tisíc. Vytkol by som oproti novému Hornetu trochu menej dravý motor (subjektívne) a mierne vibrácie motora v niektorých otáčkach.
Fazer je univerzálny naháč, ktorý sa nestratí ani na okruhu ani na dlhej turistike. Oproti Hornetu, ktorému asi najviac dýcha na krk výkonom ponúka účinnú polokapotáž. Tou sa zas približuje slabšej CBF 600S. Kawa má zas niečo iné, dvojvalec papierovo slabší no rozhodne nie nezaujímavý.
motor, brzdy, turistický potenciál | mierne vibrácie (iba v úzkom pásme otáčok) |
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia, foto: Domino CaCao Juriš.
Motocykel na test požičala spoločnosť Yamaha Motor Czech.
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | Yamaha | Honda | Suzuki | Kawasaki | Honda |
Model: | FZ6 Fazer S2 | CBF 600S | GSF 650 S Bandit | ER-6n | CB 600 F Hornet |
Rok: | 2007 | 2007 | 2007 | 2007 | 2007 |
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | |||||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) | dvojvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 600 ccm | 599 ccm | 656 ccm | 649 ccm | 599 ccm |
Max. výkon: | 97.9 k (72.0 kW) / 12000 ot. | 79.2 k (58.2 kW) / 10500 ot. | 84.3 k (62.0 kW) / 10500 ot. | 72.6 k (53.4 kW) / 8500 ot. | 102.0 k (75.0 kW) / 12000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 63 Nm / 10000 ot. | 58 Nm / 8000 ot. | 61 Nm / 9000 ot. | 67 Nm / 7000 ot. | 63 Nm / 10500 ot. |
Kompresný pomer: | 11,6 : 1 | 11.5:1 | 11.3:1 | 12 : 1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 65 x 45,2 mm | 65.5 x 48.7 mm | 83 x 60 | 65.0 x 42.5 mm | |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | ||||
Zdvih vzadu: | 130 mm | ||||
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 296 mm | 290 mm | 300 mm | 296 mm | |
Pneu vpredu: | 120/70ZR17 | 120/70-ZR17 | 120/60-ZR17 | 120/70ZR17M/C (58W) | 120/70-ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | dvoj kotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 256 mm | 240 mm | 240 mm | 220 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 180/55ZR17 | 160/60ZR17 | 160/60-ZR17 | 160/60ZR17M/C (69W) | 180/55-ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 186 kg | 197 kg | 204 kg | 174 kg | 173 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 208 kg | ||||
Výška sedla: | 795 mm | 785 mm | 770 mm | 785 mm | 800 mm |
Rázvor: | 1480 mm | 1470 mm | 1405 mm | 1435 mm | |
Dĺžka: | 2095 mm | 2170 mm | 2110 mm | 2100 mm | 2090 mm |
Šírka: | 750 mm | 760 mm | 770 mm | 760 mm | 740 mm |
Výška: | 1210 mm | 1240 mm | 1225 mm | 1095 mm | 1095 mm |
Svetlá výška: | 130 mm | 135 mm | 135 mm | ||
Objem nádrže: | 19.4 l | 19 l | 19 l | 15.5 l | 19 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Spotreba paliva: | 6 l/100km | 5.5 l/100km | 5.5 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 242 km | cca 259 km | cca 259 km |
Pridané: 13.07.2007 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 199794 | Včera: 239580