Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 18.11.2019 Autor: gilbert
Čitatelia: 4982 [História]
Naznačil som, že domáci kutili svoje motocykle prestavovali predovšetkým pre športové využitie a v neposlednej miere aby sa odpútali od šedého priemeru, od vtedajšej nútenej uniformity. Ich stroje boli zvyčajne kombináciou rôznych dostupných dielcov.
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Pionier | Nasledujúci
V predošlom článku som približoval prestavby Pionierov 05 zo zväzarmovskej kuchyne a kuchyne zahraničných fanúšikov, ktorí sa síce potrápili so svojimi projektami, no v konečnom dôsledku ich začali prezentovať ako exotické originálne dobové veterány, čo samozrejme nebolo pravdou. Pionier 05, keďže bol vo svojej kategórii (motocykel s objemom 50 ccm) jediným československým približovadlom, tak sa stal už vo svojej dobe ikonou.
Športovci reprezentujúci bývalú ČSSR boli vďačnými objektami reklamných fotografov a samozrejme pre zahraničnú tlač boli tiež zaujímaví ako ľudia z izolovaného kúska sveta, ktorý nesmeli opustiť. Boli teda súčasťou dobových reklamých fotografií pre výrobky, ktoré putovali do zahraničia. Nakoniec Pioniere používali aj v súkromí a robili reklamu pre tuzemsko. Dnešným trendom je ale "finančné" motivovanie k vrcholovým "športovým" výkonom.
Naznačil som, že domáci kutili svoje motocykle prestavovali predovšetkým pre športové využitie a v neposlednej miere aby sa odpútali od šedého priemeru, od vtedajšej nútenej uniformity. Ich stroje boli zvyčajne kombináciou rôznych dostupných dielcov. Minule som naznačil, že esteticky príjemná bola kombinácia Pioniera 05 a Roadstera SK 90. Teraz priblížim dielo "konštruktéra", ktorého projekt bol kombináciou Pionier 05, Stadion a Jawetta. Základom projektu bola mechanika 05, teda motor a rám. Tento bol prispôsobený pre ukotvenie nádrže z Jawetty. Pôvodnú podsedadlovú nádrž autor odstránil a priestor nahradil zostavou zo Stadiona S22, teda sedlo, nosič a ukotvenie zadného blatníka a zadných tlmičov. Z pôvodného oplechovania zostal len predný blatník, no náležite zostrihaný tak, aby esteticky do celkového dojmu zapadol. Zadný, pripomína blatník z Jednohrba, či Mustanga. Celkový estetický dojem je strohý, no funkčný. Tento ale, narušuje kormán z bicykla, ktorý sa nedal nastavovať. Podľa oblečenia jazdca by som toto dielo situoval do 70-tych rokov minulého storočia. Zrejme sa autor chcel priblížiť trendu CCC. A ešte maličkosť nedotiahnutý "prístrojový panel so svetlom". Mať po ruke tento projekt určite by som ho doplnil palubovkou a podsedadlovým panelom.
Podobne stroho pôsobí aj druhý projekt, ktorý je opäť kombináciou Pioniera a Jawetty. Pravdepodobne v prvopočiatku sa autor snažil vyrobiť cestné pretekové náradie. Ako základ použil mechaniku Jednosedadláka, ktorý doplnil nádržou z Jawetty. Zadnú trojuholníkovú kyvnú vidlicu prepracoval na dva motocyklové tlmiče, ktorých ukotvenia zapracoval tak aby maximálne zvýšil svetlú výšku stroja. Ukotvenie nádrže vyriešil pridaním nosníka medzi kĺb riadenia a sedadlo. Využil ho aj na umiestnenie nevyhnutného náradia v diári upevnenom popruhmi pod spomínanou nádržou. Vďaka nízko umiestnenému kormánu sa o pohodlnosti počas jazdy hovoriť nedá, ale k dosiahnutiu čo najväčšej rýchlosti určite zaľahnutie a síce hranatý, ale aerodynamický hrb za sedadlom určite pomôže. Myslím si, že blatníky a osvetlenie sa objavili na tomto projekte až pozdejšie, v čase keď sa s týmto hybridom už aktívne nepretekalo, ale pretekalo sa po výmoľoch, uličkách medzi panelákmi a podobne.
Veľmi zaujímavým projektom zrejme zväzarmovskej produkcie je enduro, ktoré je priam exotické zakomponovaním prednej kyvnej vidlice, ktorá bola hojne využívaná v minulosti, tak aj dnes v sidecarcrosse. Pohonnou jednotkou je motor Pionier 05 pravdepodobne. Veľa komponentov nesie značku ČZ. Kuriozitou je netradičná časť prepracovaného rámu. Keďže konštruktér po vzore klasických terénnych strojov ČZ mal ambície objemný vzduchový filter umiestniť pod sedadlo jazdca, tak spodnú časť prepracoval. Pridaná hlavná nosná rúra sa ťahala celým motocyklom a je na ňu ukotvená zostava kývačková nádrž ČZ – sedadlo – plastový blatník ČZ. Kvôli zámeru umiestniť vzduchový filter pod sedadlo bola väčšia časť pôvodného jednorúrového rámu nahradená novým dvojrúrkovým rámom tak, aby medzi rúrkami bol voľne dostupný priestor na centrálne umiestnenie dlhého sacieho potrubia s karburátorom pod nádržou a spomínaným veľkým objemným vzduchovým filtrom pod sedadlom. Samozrejme týmto počinom sa vytvorili podmienky na vrchom vedené výfukové koleno s trialovým krabicovým tlmičom z motocykla ČZ Trial.
Zadná kyvná vidlica bola kruhového priemeru s dvojicou teleskopických polozapúzdrených tlmičov zrejme tiež zrejme ČZ. Pomocné časti rámu držia výfuk, blatník a spomínaný filter. Naznačil som netradičnú prednú tlačnú kyvnú vidlicu tiež s dvoma tlmičmi. Táto vzdialene pripomína prednú kyvnú vidlicu prvého prevedenia súťažného Tatranu 50 pre šesťdňové preteky. Predná vidlica Tatranu mala ale vyšší zdvih vďaka dlhším teleskopickým tlmičom. Samozrejme v oboch prípadoch súčasťou vidlice bol tiež pomocný rám na uchytenie predného blatníka. Predné koleso malo priemer 18 palcov ako na SK 90 a podobný bol aj prenos brzdiacej sily na zadné koleso pákovým systémom á lla SK 90. Keďže šlo o enduro tak tento projekt bol vybavený aj svetlami. Celkový pohľad je naozaj príjemný, aj keď vďaka prednej kyvnej vidlici dosť ťažkopádny, presne ako dobové sidecary, ktorými sa v bývalom režime terénne okruhy hemžili a samozrejme tešili sa pozornosti vtedajšej jedinej československej televízie. Pravidelne boli zaradené do vysielania nedeľné televízne motocrossy a autocrossy.
V bývalom časopise Moto!fan bola sporadická rubrika "Moje Moto" tušim, kde redakcia uverejňovala fotografie prestavieb čitateľov. V tom období leteli prekopané Kývačky na choppre. Ako zázrakom bola v tejto rubrike prezentovaná prestavba Pioniera 05 na malého choppra. Autor na svoje dielo využil dielce z už dožívajúcich, no stále dostupných dielcov. Mechanika bola 05, no predná vidlica bola vďaka ukotveniu svetla a predného blatníka Mustang. Nádrž autor použil zo Stadiona S22, no ukotvil podobne ako bola ukotvená nádrž z Jawetty a riadidlá boli Babetta. Predný originálny blatník autor zostrihal a použil ako zadný na spôsob kačacieho chvosta. Čo považujem za perličku je zakrytovanie valca štyrmi perforovanými chrómovanými vzájomne spojenými rúrkami a netradičná mriežka na podsedadlovom paneli. Nesmiem zabudnúť na vrchom vedené novodobé výfukové potrubie aj s tlmičom viditeľné na superšportoch. Súčasťou obrázka bolo aj druhé dielo autora, ktorý sa v tomto projekte sústredil na trojkolku v prevedení mini. Je ťažko identifikovať komponenty mechaniky, no v prípade pravostranného výfuku by som tipoval motor Babetta, nádrž Stadion S 11 a zadný blatník 05.
Pionier 05 bol v prvom rade oskútrovaný motocykel, no po zabehnutí výroby sa sprvu hlavne na vývoz objavila športová verzia Pionier 05 Sport, ktorá nemala reumaplechy a bola vyzbrojená športovými klasickými stupačkami a riadidlami s hrazdičkou a oficiálne mohla byť vybavená drapákom na zadnom kolese, čo však vadilo pri cestných kontrolách príslušníkom VB. Neskoršie sa objavila aj v domácej ponuke, no športový kormán sám o sebe stál v Motoechne 240 Kčs a preto výrobca od neho neskoršie upustil a nahradil ho pre domáci trh lacnejším bez hrazdičky. Ani táto verzia neunikla úpravcom. Zadný blatník bol totožný s oskútrovanou verziou a preto ho "úpravcovia" najskôr všelijako orezávali, zmenšovali a všemožne odľahčovali. Podobne to bolo aj s blatníkom predným, no v konečnom dôsledku, keď sa na trhu objavil Mustang, tak sa jeho predný blatník objavil na odľahčených projektoch 05. Mr. Google mi poskytol stroj konštruktéra, ktorý išiel ešte ďalej a zadný blatník odmontoval celý a miesto neho si vyrobil blatník jednoduchý z ohnutého plechu. Bolo to odľahčené, ale konečné štádium mi pripadá ako nedokončené a ako názorná učebná pomôcka ako to je pod zadným blatníkom. V súvislosti s týmto prevedením si spomínam ako k nebohému Milanovi Grégrovi prišiel jeden pán, ktorý ponúkal takto podobne upravený skúter Tatran či Manet. Jeho pohnútky som do istej miery chápal. Ukotvenia na zadnom blatníku jeho skútra boli zrejme vyťahané a preto zadný blatník odstránil. Milanovi vravel, že to hrmotalo, tak to údajne so synom odmontovali a nahradili koženými strapcami. Podobne bola odľahčená aj predná časť "karosérie" a ostatná plecharina. Žiaľ majiteľ takéhoto ozobaného Tatrana, či Maneta ho chcel predať za veteránsku cenu. Milan mu oponoval, že bolo by to možné až keď to dá do pôvodného stavu. Majiteľ namietal a stále presvedčoval o svojej pravde. Milan mu aj tak naznačil, že on sa na sprostredkovanie predaja takého ozobanca nedá. Majiteľ bol mrzutý, no Milan bol ústretový a vytočil kamaráta, ktorý taký skúter, no originálny má. Ten predávajúcemu po dlhšom rozhovore povedal v podstate to čo Milan. Majiteľ začal teda nadávať a s hlasným hromžením napokon odišiel. Jednoducho vôbec nechcel pochopiť, že len originálny stav a originálna dokumentácia priebehu života motocykla sú hodné veteránskej ceny a len vtedy má veterán hodnotu.
Väčšina obdivovateľov zahraničných motocyklov a jazdy v teréne svoje Pioniere 05 vytunovala tak, že jednoducho celú plecharinu zhodila a zostal len originálny svetlomet. Tiež som tak v detstve jazdieval, no to som nemal vodičák a v našej osade to bola medzi chalanmi bežná vec. Pionier bol vtedy ľahší, svižnejší a nehrmotal tak prehnane hlasno. Hlasnú prevádzku sme riešili cez vybrakovaný, či skrátený výfuk.
Podobným trendom sa nechali nadchnúť aj úpravcovia zo zahraničia. Na nejakej maďarskej stránke som objavil foto minimalistického Pioniera 05. Autor tohoto projektu tiež podľahol trendu odstrojovania, no na rozdiel od našincov z bývalého Československa mal možnosť použiť pre nás absolútne netradičnú nádrž, ktorá ale v Maďarsku bola bežne dostupná. Môžem si len tipnúť, že jej pôvod bol v sovietskom Mini, ktoré bolo nielen v Maďarsku, ale aj vo Východnom Nemecku bežne predávané. Maďarský konštruktér v podstate odstránil z Pioniera všetko. Predný blatník pravdepodobne mal pôvod v nejakom tam predávanom mopede zo Západu. Minimalistické, až nebezpečné mi pripadá ukotvenie predného svetla, na ktoré autor použil len prednú časť pôvodného svetla 05. Zadné svetlo gumovým pásom ukotvil na originálne sedadlo. Zrejme tento projekt majiteľ používal len sporadicky, alebo po našom "Po prvého policajta", neposúdim, no autorovi nemôžem pochváliť farebnú kombináciu.
V tejto sérii minimalistických prestavieb by som rád predstavil odstrojenú 05-ku, ktorá mi vzdialene pripomína pretekový motocykel supermoto. Vysoké blatníky naznačujú zrejme pôvodný zámer postaviť pioniercrossové náradie, čo potvrdzujú predĺžené zadné tlmiče ukotvené v novovytvorených nosníkoch. Neviem, či autor aj zväčšil zadnú reťazovú rozetu ako vždy bolo zvykom, to z fotografie vidieť nie je. Na tomto diele ma fascinuje individuálne vyrobená palivová nádrž, ktorej základom bola zrejme nádrž z Babetty 210. Na motocykli je však v úplne inom postavení a má presunuté nalievacie hrdlo. Je dosť možné je to len atrapa s originálnou nádržou Babetta vo vnútri tipujem. Plášte s bežným cestným vzorom a úzke dole natočené riadidlá navodzujú teda práve supermoto aj s dohora vztýčeným tlmičom výfuku.
Pri Babettách a športovom náradí ešte zostanem. Sú aj takí konštruktéri, ktorí veľmi nešpekulujú, ale berú to čo sa im ponúka. Do tejto kategórie prestavieb by som zaradil dielo, ktoré vlastne nie je Pionierom, ale odstrojenou Babettou 210 s motorom Pionier 05. Pionierkové dielce predstavujú teda kompletný motor, kompletnú prednú vidlicu Pionier aj s kolesom a kormán. Babettový rám je spevnený navareným nosníkom, na ktorom je ukotvená originálna nádrž Babetta.
Podobne ako v prvom prípade je ináč otočená a má premiestnené nalievacie hrdlo. Zadná časť rámu je prestavaná na predĺžené sedadlo, ktoré je tiež na samostatnom nosníku a prekryté až k zadným tlmičom nejakým plsteno koženkovým krytom. Zadná vidlica zostala pôvodná vrátane kolesa. Podobne ako v predošlom prípade aj tu autor podľahol minimalizmu, teda neuvažoval vôbec o blatníkoch, no svoj stroj vybavil predným svetlom Babetty 207 a vzadu zrejme podobne ako jeho maďarský kolega na gumičke uchytil zadnú blikačku. To že stroj pôvodne určil na bláznenie sa v teréne vydokladoval drapákmi vpredu aj v zadu. Gilbert
Pridané: 18.11.2019 Autor: gilbert Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Pionier | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 171566 | Včera: 122990