Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 23.12.2020 Autor: gilbert
Čitatelia: 9968 [História]
Tak ako u predošlých typov Pionierov 550 a 555, aj teraz priblížim prestavby 05-tiek na minimotocykle. Nie všetky sú esteticky doladené, no spomedzi všetkých sú pre mňa zaujímavé továrenské prestavby. Tieto museli byť v tej dobe naozaj zaujímavé a prevratné, aj keď sa nikdy sériovo nevyrábali a ich koncepcie a prvky sa neskoršie objavili u minimodelov Babetta.
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Pionier | Nasledujúci
Považské Strojárne dokonca zrejme spolupracovali na vývoji aj so sovietskymi výrobcami, pretože ich minimotocykle Riga a Stella (so šikmým valcom) vyzerali ako deriváty pôvodného prototypu mini z Považských strojární s použitím v ZSSR vyrábaných komponentov. Ostatná Stella mala dokonca motor z dvojrýchlostnej Babetty.
Továrenský prototyp z Považskej Bystrice sa asi nezachoval podobne ako veľa športových prototypov, ktoré skončili zlikvidované deštrukčnou guľou už v továrni. Podľa dobovej foto bol jeho dizajn nadčasový aj s odvážne vrchom vedeným výfukom na ľavej strane pôsobil ucelene a dospelo.
Väčšina amatérskych prestavieb Pioniera 05 na mini je sústavou dostupných dielcov zo všetkých typov Pionierov a vlastne som ich už spomínal, no do galérie pribudli aj projekty, ktoré teraz trochu priblížim. Prvý amatérsky projekt pochádza z USSR a spomenul som ho v článku „Pionier v bývalom ZSSR“. Ďalší projekt som spomínal v článku „Crossové Mini 555, druhá časť“. V tom istom článku som spomínal aj tretí projekt.
Štvrtý projekt, ktorý pribudol sa pýši klasickou kývačkovou nádržou z Jawy, podobne ako môj Gilbert Hi rider, či Gilbert Sport a samozrejme aj moje endurká Gilbert. Motor je teda kompletne 05 s výnimkou výfuku. Rám konštruktér pozváral z kruhových trubiek bez zadného tlmenia. Samozrejme nechýbajú ani klasické a predsunuté stupačky ako na chopproch. Predná vidlica je kompletne Pionier, no bez blatníka a gumových manžiet. Predné koleso je tiež Pionier 05 a vyššie, no zadné je diskové, ktoré je spojené s kompletným nábojom Pionier vrátane brzdovej sústavy a tipujem, že aj rozeta je pôvodná, no potvrdiť to nedokážem. Vzhľadom na túto zostavu je šírka zadnej časti rámu bohato dimenzovaná a môže byť na nej v pohode vedľa kolesa zadné osvetlenie a tabuľka s identifikačnými znakmi výrobcu. Jediný blatník pochádza pravdepodobne tiež z Kývačky, no je to len torzo. Chopprovský dojem dopĺňajú zvýšené rajdy zrejme z bicykla Liberta a predné svetlo pôvodne trónilo asi dávno ako predné svetlo vysokozdvižného vozíka, prípadne ako cúvacie svetlo na nákladnom aute.
Piaty projekt mini s prestavaným rámom 555 a motorom 05 som tiež predstavil v článku „Crossové Mini 555, druhá časť“. Toto dielo svojimi dielcami zo Stelly tiež odkazuje na sériovku s motorom Babetta 210.
Projekt, ktorý pribudol do galérie predstavuje maximálnu jednoduchosť takmer bez fantázie konštruktéra. Ten sa sústredil len na odplechovanie 05-ky s použitím širších riadidiel z nejakej Kývačky, ktorých hlavným znakom sú neposúvateľné ukotvenia páčok spojky a prednej brzdy. Rám ale, je v partii pod kĺbom riadenia skrátený z dôvodu malých diskových kolies. Predný blatník je inštalovaný v zadu a zaujímavým prvkom je pridvihnutý výfuk s kocovkou rybí chvost.
Siedmy projekt je ťažné vozidlo, ktorého autor hľadal inšpiráciu v depách cestných športových podujatí rokov už dávno zabudnutých. Roky šesťdesiate a sedemdesiate boli rajom pre minimotocykle s vlečkou, na ktorých si mechanici športových teamov prevážali súčiastky a koordinátori informácie. Vtedy v tom priestore kraľovala Honda Monkey a jej podobné modely. Dnes túto úlohu prevzali štvorkolky a niekedy aj s prívesom. Nezabudnem na dobové foto z dávnejšieho motoristického periodika, kde už koordinátor nemenovaného motoristického podujatia karhá predstaviteľa nejakej športovej stajne a sedí na Honde Monkey s „pomocnými kolieskami“. Bola to naozaj pikoška, pretože Monkey viezol hádam metrák živej váhy, ktorej majiteľ bol niekoľkonásobne širší ako samotné zadné koleso aj so spomínanými kolieskami. Pardón odbočil som.
Mini na obrázku zrejme slúži tiež pri podobných akciách, ale jeho náplňou je hlavne rozvoz tankových tlakových sudov na pivo a nealko. Tiež vzdialene až na nádrž pripomína niekdajší Monkey. Samozrejme je to 05 so zníženým rámom a vrchom vedeným výfukom.
Projekt na ôsmom obrázku som tiež už spomínal zhodou okolností tiež v článku „Crossové Mini 555, časť druhá. Tu autor tiež holdoval rokom minulým, keď za veľkou mlákou začali byť populárne sparťanské mini, ktoré poháňali stacionárne motory, ktoré poháňali cez elektrocentálu napríklad v prírode stojacu chladničku, aby v nej ulovená zver ostala poľovníkovi a neskončila ako potrava pre dravé šelmy alebo aby sa cenná koža a srsť neznehodnotila a poľovníkovi priniesla úžitok. Takéto motorové kolobežky bývali aj ako pohotovostné moto v karavanových mestečkách.
Deviaty obrázok prezentuje naozaj dobre zvládnutý projekt minichoppra. Je vidieť, že autor sa snažil vyhýbať použitiu upravovaných sériových dielcov a oplatilo sa. Spokojnosť dáva najavo aj jazdec, ktorý nemusí len tak pózovať a nemusí chopper sedlať sám, pretože mini má pohodlné sedadlo aj pre spolujazkyňu, či kamoša aj s opierkou. Motor je 05, ktorý je uložený v dvojitom tuhom ráme z kruhových trubiek. Rám je postavený len za týmto účelom a vzdialene pripomína rám ako na Pérákoch, či Harleyoch, ktoré majú vodorovne uložené tlmiče pod motorom. Predná vidlica je tiež individuálnou záležitosťou. Aj keď to nie je jasne viditeľné, je tlmená predsunutá podobná springerovej vidlici. Myslím si ale, že inšpiráciou pre autora bola predsunutá kyvná vidlica na mopede Stadion, či Jawetta. Je ale oveľa sofistikovanejšia použitím dvoch tlmičov, aké sa používali v nábytkových dvierkach barových skriniek, či neskoršie podobné slúžili ako vzpery na zadných dverách napríklad niekdajších rumunských Olcitov. Kormán je z Babetty. Ako som naznačil sedadlo je stupňovité pre dvoch. Či výfuk je efektný ako na ozajstných chopproch neposúdim, no z obrázka sa dá vyčítať, že určite nie je taký ako na Pionieri 555. Samozrejmosťou je padací rám, či osvetlenie. Myslím, že nie som sám, kto je týmto projektom nadšený. Samozrejme najväčšiu radosť mal určite jazdec a samozrejme aj smolu, že tento minichopper nerástol s ním.
Na desiatom obrázku je projekt, ktorý som už tiež spomínal v článku o Minimotocykloch pre deti na báze Pionier 550. Na ten som narazil u jedného zberateľa vo Veľkej Doline pri Nitre. Kedysi mal doma malé múzeum a spolu s kamarátom mali prsty aj v reinkarnácii nitrianskych múzeí podobne ako nebohý pán Viliam Wachal. Tento Mini nielen svojou koncepciou prednej jednostrannej vidlice predbehol všeobecný boom minimotocyklov pre dospelých. Je to síce zmes upravených sériových komponentov československých výrobcov, no estetika je naozaj bravúrne zvládnutá.
Následné jedenáste foto prezentuje projekt, ktorý som spomenul v článku
Mini 555 so svetlami, 3. časť. Je to naozaj minimalistické moto a jeho tvorca musí byť mikromaniacky orientovaný, pretože v pozadí jeho kolega sedlá druhé jeho dielo, ktorého ako predloha bola Kývačka.
Dvanáste foto predstavuje tiež mikromodel 05-ky. Bohužiaľ nedokážem posúdiť aká je jeho finálna podoba, lebo fotograf toto dielo zachytil pri tankovaní bez kapotáže prekrývajúcej nádrž a sedlo. Kolesá boli použité z motokáry a šírka pevných vidlíc dáva tušiť naozaj konštrukčnú lahôdku a síce brzdy s kompletným nábojmi z 05-ky.
Na trinástej fotografii je malá crosska. Jej komponenty nie sú len z Pioniera 05. Autor na stavbu použil komponenty z rozličných moto. Rám vzdialene pripomína SK 90 Cross, no je to len optický klam. Hore som spomínal spoluprácu Považských Strojární s výrobcami minimotocyklov zo ZSSR a nemôžem si pomôcť základ tejto midicrossky je zrejme v sovietskych modeloch Riga a Stella, aj keď motor vzdialene pripomína motor zo Stadiona. Ostatná časť rámu, teda mimo ukotvenia motora je 05 vrátane skrátených ramien lisovanej zadnej kyvnej vidlice. Estetika tohto projektu je dobre zvládnutá a autorovi fandím. Jeho Midi je naozaj akurátne a ten kto ho používal, či používa si určite k nemu vytvoril vzťah.
Do galérie som zaradil aj dobový sken z niekdajšieho Světa Motorů. Bohužiaľ čo sa týka identifikácie jazdcov, článok ich v plnom rozsahu uvádza. Iné to je ale o strojoch, ktoré používajú. Z foto je zrejmé len to, že motor je 05, rám znížený 555 a kolesá sú originálne z Pioniera. Záznamy sú z nejakého dávneho mototuristického zrazu, kde títo dvaja šampióni predvádzali svoje umenie v teréne divákom.
Nasledujúce foto predstavuje stroj s maximálnym využitím sériových dielcov nielen z Pioniera 05. Rám a motor sú pôvodné, no zadné tlmiče sú predĺžené o nádstavce pod sedadlom a predná vidlica je pravdepodobne z väčšieho motocykla. Zaujímavosťou je použitie originálnej podsedadlovej nádrže obrátenej hore dnom a umiestnenej vpredu. Táto koncepcia je stále najpoužívanejšia v Piocrosse. Na pretekoch v Šenkviciach bolo takých motocrossových Pionierov viacej. Dokonca Opálkovský team vrátane maminy na svojich strojoch takto ukotvené nádrže mali obložené estetickými plastami. Tento stroj síce nevyniká nejakou super estetikou, no použitie kompletného zadného výfukového tlmiča z nejakého osobného auta ma naozaj zaujalo. To ešte zdokumentované nemám.
Ostatné foto ma tiež zaujalo. Pôvodný rám autor upravil tak, že mini vybavil novou kyvnou zadnou vidlicou s prepracovaným tlmením. Podobne aj predná vidlica je nahradená inou, širšou a kompaktnejšou. Očividné je použitie zostrihanej nádrže z Mustanga a trialové výfukové potrubie.
Pionier 05 bol vo svojej dobe jediné 50 kové oficiálne približovadlo kúpiteľné ako nové v bývalej ČSSR. Je pravda, že pod rukou sa dali kúpiť aj iné 50-kové produkty, ale aj to len z domácej produkcie. Oficiálne sa vtedy k nám nič také nedovážalo. O sovietskych mini sme mohli len snívať a podobne aj o poľských Rometoch, aj keď mali pionierkové motory. Susedné štáty medzi sebou veselo obchodovali, no nám takú možnosť bývalý režim nedoprial. V Maďarsku sa dali kúpiť Rigy, Simsony, ba dokonca aj 50-ky zo zahnívajúceho kapitalizmu. V Poľsku tak isto, no individuálny dovoz tiež neexistoval. Myslím si, že ale aj tak sa v ČSSR niektoré vzorky našli. Zväčša to boli zvršky zahraničných účastníkov medzinárodných motoristických podujatí. Najčastejšie z VC Brna na moravskom okruhu, či Šesťdňová v Považskej Bystrici, alebo zimných podujatiach v Tatrách. Ako rozlúčku, ako tiež môže dopadnúť Pionier 05 po rokoch strávených pod odkvapom prinášam foto na záver. Pionier na fotkách mi pripomína americké Hot Roty, či argentínske špecialitky, ktoré vďaka hydropneumatickému pruženiu nepotrebujú žiaden stojan. Perličkou je absencia zadných tlmičov a ručná radiaca páka aj so zabudovanou páčkou spojky.
Gilbert
Pridané: 23.12.2020 Autor: gilbert Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: História Pionier | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 308022 | Včera: 217257