Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (3)  [Verzia pre tlač] Tlač

História Pionier: Laminátový prorotyp Pioniera 555

 Zdieľať

Pridané: 29.07.2014 Autor: gilbert
Čitatelia: 16065 [História]

Pionier bol druhý považský fenomén. Jeho genézia je stále opradená fámami a zaručene overenými informáciami. Faktom je, že prvý prototyp s pedálmi bol označený ako Jawa 359.

Seriál článkov - História Pionier:

Bol teda majetkom značky Jawa. Jeho sériová výroba pozostávala len z 50-tich kusov v Považských strojárňach v Považskej Bystrici.

Dva prototypy (Jawy 359) dovezené do Považských strojární poslúžili ako predloha pre výrobu druhého slovenského motocykla a síce Pionera 550. Prvým bol dvojpiestový Manet M90, ktorého sľubná výroba bola náhle ukončená. Dlho som nedokázal pochopiť prečo. Pýtal som sa, prečo prakticky v amatérskych podmienkach vznikol vodou chladený motor a prečo existovala aj štvorstupňová prevodovka, ale už bez zavedenia týchto noviniek do výroby.

Pochopil som to až s odstupom času, keď sa na verejnosť dostali informácie, že vlastne väčšina československých strojárskych podnikov prosperovala nie z dôvodu výroby traktorov, bágrov, nákladných či osobných áut, či motocyklov, ale z výroby pre armádu. Práve táto náplň bola vtedy hybnou silou vtedajšej ekonomiky. Práve vďaka tomu skončila výroba dvojpiestového motocykla Manet M 90. Považské strojárne teda v roku 1951 prestali vyrábať Manet M90. Spôsobil to vtedajší kórejský konflikt a zavedenie výroby vojenskej pušky. Považské strojárne ju ale nevyrábali stále. Po skončení kórejskej vojny komunisti rozhodli, že zníženie odbytu nepotrebuje tak masovú výrobu na Slovensku a puška sa naďalej vyrábala na Morave až do roku 1957 v Uherskom Brode a bola lukratívna. Neskoršie sa tam vyrábali iné zbrane a nielen armádne.

rám nového  motocykla Pionier 555
rám nového motocykla Pionier 555

Považské strojárne tak mohli po roku 1955 v priestoroch výroby pušiek vyrábať znovu motocykle. Po 50 kusovej sérii mopedov Jawa 359, ktoré sa ukázali v niektorých mechanických partiách ako nebezpečné, začala výroba ozajstného malého motocykla. Nakoľko sa zmenila aj legislatívna situácia v neprospech motokôl a mopedov bolo rozhodnuté, že malý motocykel nebude vybavený pedálmi. Pražská Jawa s tým nesúhlasila, lebo mala oprávnené obavy, že by na plánovaný motocykel nemala chcený dosah. Monopolná organizácia zaoberajúca sa exportom z Československa do sveta teda na upozornenie predstaviteľov českého vývoja a nemenovanej továrne s odobrením vtedajších komunistických pohlavárov prezentovala Pionier ako Jawu 50.

dobový leták s dvoma rozdielnymi prototypmi Pioniera 555
dobový leták s dvoma rozdielnymi prototypmi Pioniera 555

Táto organizácia sa mimo toho odvolávala na tradície značky Jawa vo svete. Vznikla teda fáma o malej Jawe. Jawa si teda prišla na svoje, aj napriek tomu, že nový Pionier 555 vznikol na rysovacích doskách v Považskej Bystrici bol podobne ako pedálový Pionier "Jawa 50". Pravda je taká, že už prvé pedálové Pionere boli považované za Jawu a Považské Strojárne museli na základe licenčnej zmluvy platiť značke Jawa za používanie jej loga.

Prvý prototyp Pioniera 555 bol laminátový podobne ako prototyp českého pionierkového skútra, ktorý bol s veľkou bombastickou reklamou predstavený verejnosti. Design slovenskej (555-ky) bol dielom desingera A. Vačku z Beluše. Oproti modelu 550 mal jednoduchšie riadidlá (prevzaté z 550 C), pevný zadný blatník, ktorý bol vlastne karosériou.

zahraničný leták S laminátovým prototypom Pioniera 555
zahraničný leták S laminátovým prototypom Pioniera 555

Najdôležitejšia zmena sa udiala vlastne pod okapotovaním. Namiesto jednej tlmiacej struny boli do zadnej kyvnej vidlice zakomponované struny dve. Nosná rúra pod sedadlom bola predĺžená, aby karoséria mohla za sedadlom mať praktický nosič. Motor bol prepracovaný s novým karburátorom, ktorý prispel k zvýšeniu výkonu na 2,2 k pri otáčkach 5500 za minútu. Kolesá oproti polonábojovým u 550-ky boli celonábojové. Boli vzájomne zameniteľné a v prípade montáže vzadu bolo koleso vybavené gumovými tlmičmi záberu.

Žiaľ brzdy, ktoré mali väčší priemer čeľustí mali síce lepšiu účinnosť, no oproti polonábojovým z 550-ky nemali progresívnejšiu koncepciu. Podľa mojich skúseností ich konštrukcia bola krokom späť. Polonáboje mali vonkajšie vypínanie, teda ak sa roztrhlo lanko brzdy tak sa vymenilo a šlo sa ďalej. U celonábojov to nešlo, pretože celé rameno ovládania bolo úplne vo vnútri náboja. V konečnom dôsledku pri výmene predného aj zadného brzdového lanka sa muselo demontovať celé koleso, čo aspoň mne spôsobovalo dlhé neplánované zdržanie v trénovaní. Ovládanie zadnej brzdy bolo u 550-ky tiahlom a u novej 555-ky lankom, preto bolo prepracované ovládanie zadnej brzdy a tým aj stupačky boli novej koncepcie. Tiež mi to pripadalo oveľa viac poruchové. V novej rozete zadného kolesa bol aj integrovaný náhon rýchlomera. Tachometrom ale laminátový prototyp vybavený nebol. Objavil sa až na sériových Pionieroch.

laminátový prototyp pohľad z prava foto z dobovej tlače
laminátový prototyp pohľad z prava foto z dobovej tlače

Ako som v úvode naznačil českí konštruktéri sa snažili všemožne o to aby Pionier bol Jawa. Svoje prototypy (skúter a variácie na tému 550 a 555) verejne aj predstavili. Ich prototypy sa neuveriteľne ponášali na slovenský prototyp a sériový Pionier, ale ten (český) vychádzal z prvého pedálového mopeda Jawa 359. Mal teda len jednu strunu pod sedadlom, polonábojové brzdy a aj riadidlá boli z typu 550 model B. Laický pohľad naozaj evokoval, že oba prototypy sú jeden motocykel. Dokonca aj predný blatník bol skoro rovnaký.

Rád by som ale upozornil na fakt, že to boli motocykle rozielne. Rozdiely boli hlavne v zadnej kyvnej vidlici a v prelisoch na zadnom blatníku, ktorý bol tiež veľmi podobný. Skutočnosť teda bola taká, že slovenský laminátový prototyp mal najvýraznejšie prelisy na zadnom blatníku, ktoré sa celkom pri zadnom svetle zväčšili do malého trojuholníka. Slovenský sériový Pionier mal prelisy zjednodušené bez rozšíreného ukončenia a na nich mal zlaté linkovanie. Bolo to zrejme z praktických dôvodov. V sérii bol zadný blatník plechový a zjednodušením bočných prelisov bola technologicky výroba menej náročná a teda lacnejšia a bolo to estetickejšie. Český (half)Pionier, mal prelisy len pod sedadlom a narozdiel od slovenskej verzie sa smerom dole nepredlžovali, ale skracovali. Predný blatník bol na celkom prvých prototypoch z Považských Strojární laminátový a jeho znakom bolo, že bol hlboký. Pri kompletácii tretieho prototypu pravdepodobne s reumaplechmi designér A. Vačko prepracoval tvary predného blatníka. Tento druhý sklolaminátový predný blatník pôsobil športovejšie a dodal svižnejšie tvary, ktoré sa nakoniec udomácnili u všetkých troch prototypov.

laminátový  prototyp z dobovej tlače pohľad z ľava
laminátový prototyp z dobovej tlače pohľad z ľava

Je pozoruhodné, že takmer v tom istom období ním (teda tým hlbokým) boli vybavené pražské prototypy. Tieto české prototypy sa v dobovej tlači prezentovali sporadicky ako vízie nového motocykla prakticky od vyrobenia 50 kusovej série mopedov Jawa 359 na Považí. Pražská Jawa, ale neprodukovala len prototypy malých motocyklov, ale aj motocyklov ostatných kubatúr. Môžem teda len predpokladať, že akékoľvek skice budúceho malého motocykla, či už vznikli v Prahe, či v Považskej Bystrici sa centrálne korigovali ako to bolo v komunistickom režime zvykom, preto sa tak na seba prototypy ponášali. Nedopátral som sa teda, kedy presne a v ktorej kancelárii a v ktorom čase čo vzniklo, no dobová tlač českého (half) Pioniera odprezentovala vo februári 1957.

pražský moped tváriaci sa ako Pionier 555
pražský moped tváriaci sa ako Pionier 555

Vývoj na Slovensku nebol tak širokospektrálne orientovaný, ale len na kubatúry do 100, či 125 cm³ a vývojári nerobili oficiálne fotografie pre verejnosť pri každej úprave, či prestavbe. Oficiálne dostupné fotografie z Považskej Bystrice sú teda len z finálneho sklolaminátového prototypu Pioniera 555 tesne pred predstavením na veľtrhu. Originálne zábery doposiaľ publikované neboli (ich majiteľ si to ani neželá), ak predsa, tak len ako reprodukcie z dobovej tlače, ktoré poskytujem.

Rekapitulácia: prvý jawácky skúter 550 mal ešte pohyblivý predný blatník, no na všetkých ostatných prototypoch už bol pevný a hlboký. Vykazoval odlišnosti od prototypového považskbystrického. Nakoniec sériový plechový predný blatník na 555-kach bol podobne ako zadný zmenený. Zjednodušením jeho tvarov došlo k zjednodušeniu technológie výroby a teda k zlacneniu. Nové tvary prispeli k ešte väčšej popularite Pionierov.

Typ 555 dostal prezývku Jednosedadlák a ako každá nová vec nebol okukaný a teda mal pred sebou sľubnú perspektívu masovo vyrábaného približovadla. Prezentáciu troch prototypov nechali predstavitelia Považských Strojární na brnenský strojársky veltrh v roku 1957, teda až po tom čo sa v tlači objavili „špionážne“ fotografie českého prototypu. Tam (na veľtrhu) predstavili Považské Strojárne nielen nový Pionier, ale aj prototyp skútra Manet S-100. Jeho karoséria bola tiež zo sklolaminátu. Aj sériové skútre boli nakoniec tiež plechové.

momentka z veltrhu Brno 1957
brnenský veltrh 1957 motocykle Eso z Divišova
brnenský veltrh 1957 nefunkčné otočné pódium
brnenský veltrh 1957 prototypy mopeda Stadion

Kvalitu Pionierov a Manetov na veľtrhu preverila aj exhibičná jazda na drevenej rampe s jednou šikmou plochou na jednej strane a schodiskom na strane druhej. Ostatní výrobcovia tradičných automobilových a motocyklových značiek na tomto veľtrhu tiež predstavili svoje novinky. Medzi automobilmi vynikala nová Tatra 603 a autobusy RTO. Medzi motocyklovými vystavovateľmi dominovali predovšetkým znašky Jawa a ČZ a to kývačkami vrátane modifikácií pre 6D preteky a s novým postranným vozíkom Velorex, či skúter Čezeta. Objavili sa tam aj viaceré modifikácie pripravovaného Stadiona S11 a motocykle značky „ESO“. Ak to zhrniem, tak nové Pioniere boli v dobrej spoločnosti. Ich rám bol rekonštruovaný, zadná kyvka mala dve struny, predná teleskopická mala ukotvovacie elementy pre pevný blatník. Motor mal novú karburáciu, kolesá mali nové náboje, hrubšie špice. Na zadnom bola nová rozeta s náhonom rýchlomera.

reklamné foto sériovky s linkami z prototypu s reumaplechmi
reklamné foto sériovky s linkami z prototypu s reumaplechmi

Predná časť bola prevzatá z Jednohrba s malými odlišnosťami. Reflektor mal zaslepený otvor na tachometer a kvôli novému karburátoru mal podnádržový kryt na pravej strane oblúkovitý otvor pre otváranie a zatváranie vzduchového filtra, ďalej otvor na ovládaciu tyčinku preplavovania karburátora. Otvor na palivový kohút bol presne na mieste pôvodného, teda v ľavo. Otvory pre ľavostranný karburátor tam už neboli a blízko palivového kohúta bol schovaný bzučiak napájaný z magneta. Z 550 – ky „C“ zostali riadidlá a sedadlo. Nová konštrukcia zadnej rozety nebola naplno využitá. Náhon rýchlomera tam bol, no lanko na tachometer nie.

Zbytok karosérie bol nový, teda predný pevný blatník a aj zadný na ktorom bol priestor pre sedadlo a nosič. V záverečnom hodnotení existovali tri prototypy Pioniera 555, ktoré boli laminátové. Jeden z nich bol oskútrovaný. Pražský vývoj vyrobil prototypov Jawy 555 viacej, tiež boli laminátové, vrátane skútra. Tie boli ale zmesou komponentov Jawy 359, Pioniera 550, Pioniera 555 a skútra Jawa 50. Všetky prototypy sa na seba opticky ponášali čo som už spomenul. Finálny Pionier 555 vznikol na rysovacích doskách vo vývoji v Považských Strojárňach a len tam sa aj sériovo vyrábal.

sériový  Pionier typ 555 po renovácii
sériový Pionier typ 555 po renovácii

Pridané: 29.07.2014 Autor: gilbert Zdieľať

Seriál článkov - História Pionier:

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (3 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (3)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 287580 | Včera: 192390