Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 23.01.2014 Autor: gilbert
Čitatelia: 12460 [História]
Pri ďaľšom internetovom love na tému Pionier 550 som narazil na zopár fotografií, ktoré súvisia s vylepšenými Jednohrbmi. Do pozornosti dávam aj diela, ktoré na oko s Jednohrbami nesúvisia, ale pri usmernení si napokon každý všimne do projektov zakomponované dielce práve z Jednohrbov.
Začnem pozoruhodným projektom, ktorý bol skompletovaný asi za účelom vytrvalostných cestných pretekov. Stroj bol poskladaný z komponentov 550+555+Mustang s nádržou z dvojpiestneho Maneta. Rám bol 550 B spolu so zadnou kapotážou, vrátane zadného kolesa a blatníka. Zadná časť bola teda Jednohrb. Motor bol pravdepodobne 555 a nádrž Manet. Predná časť bola 555 s výnimkou predného blatníka, ten bol z Mustanga. Pracovne som ho nazval :"Manetková skladačka".
Na inej stránke som objavil projekt, ktorý bol skompletovaný zrejme v blízkej minulosti. Za základ bol použitý rám Pioniera 555 s motorom 550. Zrejme aj karburácia a hlava valca sú z modernejších typov. Predná časť bola použitá z Jednohrba, čo potvrdzuje predné koleso a kapotáž svetlometu bez diery na tachometer. Predná vidlica bola individuálnej výroby a dobre dielensky zvládnutá. Jej koncepcia naznačuje, že ako predloha zrejme slúžila tlačná springerova vidlica využívaná hojne v americkej konštrukčnej škole. Majiteľ netradične pred sedadlom umiestnil rýchlomer a spinaciu skrinku, čo dáva tušiť účasť na pretekoch v nejakom šprinte zanietencov na Pionieroch. Za týmto účelom boli aj radiaca a brzdová páčka spolu so stupačkami posunuté maximálne dozadu. Stupačkovú zostavu autor umiestnil prakticky pred osku zadného kolesa, ktoré tiež bolo z 555-ky. Jazdec teda vďaka tejto úprave nesedí najpohodlnejšie, ale ak zaľahne a pustí to na "plné gule", tak je naozaj rýchly a navyše je rovnako zaujímavý tak ako jeho stroj.
Iný projekt, ktorý som objavil bola skladačka v retroštýle. Konštruktér zrejme miluje klasiku a stroj staval s maximálnym zreteľom na tvary rokov minulých. Z Jednohrba prakticky zostal len predný blatník a upravené klzáky prednej vidlice. Pionierkové dielce z rôznych období sa mu podarilo kupodivu aj zladiť. Nakoľko motor evidentne nesie pretekové úpravy vrátane zväčšenia objemu a pretekového výfukového potrubia (pravdepodobne cestnej úpravy), tak rám 550 nebol na takúto prestavbu vhodný. Preto bol použitý rám Pioniera typu „20“ so zadnými tlmičmi s obnaženými strunami typickými pre typ Mustang. Predná vidlica z modernejších typov (555 až 21) podľa predĺžených manžiet tiež pravdepodobne kedysi dobre slúžila zrejme v crosse. Crossové prvky vidieť aj v objemnom vzduchovom filtri, na karburácii a odvzdušnení nádrže, ktorá pôvodne slúžila v nejakej väčšej medzivojnovej, či povojnovej Jawe Františka Janečka. Tipujem, že Jawa Robot. Napriek týmto výnimočným komponentom zadný blatník typu 555 zastrešuje klasiku. Kolesá mali brzdy s vonkajším ovládaním, teda 05 a vyššie. Nejedného plechovkára musí zaskočiť fakt, že ho "trhne" opticky starodávny „Jednosedadlák“.
Rád by som upozornil aj na projekty už prezentované na Motoride v článku "Moje prvé stroje", kde autor Romoto predstavil dva Pioniere, prvý 555 s dvojitým výfukom a predným blatníkom z Jednohrba a druhý tiež pôvodne 555 tváriaci sa ako Mustang tiež s jednohrbovým predným blatníkom.
Do predstavovania strojov s komponentami z Jednohrba som zaradil aj svoje „hriechy mladosti“. V nasledujúcom texte už budú prerábky bez použitia originálnych kapotáží z Jednohrba. K stavbe motorky typu chopper – hi-rider ma inšpirovala fotografia vtedajšej novinky anglickej konštrukčnej školy. Bola ňou motorka Norton Commander 850 Hi Rider uverejnená v časopise Svět Motorů pod príznačný názvom "Topiaci sa stebla chytá". Farebné stvárnenie nádrže bolo z fotky Laverda 500 z poslednej strany Světa motorů nazvanej Minisalón. Podsedadlovú kapotáž som vyrobil z pozinkovaného plechu. Bola podobná kapotáži z Endura, čo bola moja druhá terénka v novom bydlisku. Základom bol vrak skladačky 550+555 Pionier. Objavil som ho v jednom nemenovanom depozite ako zhabané vozidlo, ktoré postupne strážcovia objektu ozobávali. Keď prišiel na mňa rad, tak to bol už len rám 550-ky s navarenou nosnou rúrou pod sedadlom z 555-ky, kompletným predkom 550, s nekompletným motorom 555 a bez zadného kolesa a bez riadidiel. V zadu bol zmenšený predný blatník 555. Od tohoto základu sa odvíjala moja práca. Po niekoľkomesačnom zháňaní vhodnej nádrže (uvažoval som o nádrži z Maneta M90) som sa musel uspokojiť s kývačkovou nádržou z Jawy. Táto bola štíhlejšia oproti kývačkovej bacuľatej nádrži ČZ. Aj tak bola dosť veľká a na jej ukotvenie som musel odstrániť z rámu ukotvovacie elementy sedadla. Nakoniec sa mi podarilo všetky dielce zosúladiť do jedného a predpokladám, že stále atraktívneho celku. Mal som naplánovanú aj výrobu dvojitého výfuku a lá západonemecké choppre AMC, no k realizácii už som sa už nedostal. Chopprík bol modrý s čiernymi pruhmi a čiernym rámom. Doplňujúca farba, bola biela na motore, kolesách a prednej vidlici.
Ďalším projektom s komponentami Jednohrb bol model Sport. K stavbe ma inšpirovala ďalšia vtedajšia hitovka vo Světe motorů, ktorou bola vtedy najsilnejšia motorka Hercules-Sachs 125. Farebné stvárnenie nádrže bolo Sachs 125 a podsedadlovú kapotáž som podobne ako u choppríka vyrobil z pozinkovaného plechu podľa nejakej cestnej Hondy 500, žiaľ na jej foto sa už nepamätám. Sportík bol tiež modro-čierno-biely. Z Jednohrba bola použitá predná vidlica, no bežce boli upravené z 555-ky na uchytenie pohyblivého blatníka. Rám bol z Jednohrba, na ktorý som si dal navariť zadnú nosnú rúru pod sedadlom z 555-ky. Teda až na tieto dve veci to bola odstrojená 555-ka s nádržou z kývačky. Tu som sa ale, musel uspokojiť s nádržou ČZ, ktorá nemala otvor na ampérmeter a spinaciu skrinku. Sporťáčik bol naozaj čulý, no predný blatník som musel dodatočne doplniť pohyblivými klzákmi.
V tedencii obnažených Jednohrbov budem pokračovať. Aj súčasní jednotlivci individuálne stavaných motoriek ostávajú tiež verní klasickým jednohrbovým komponentom. Mr. Google mi poskytol foto atraktívneho choppríka v tiež v duchu Hi-rider. Konštruktér na stavbu svojho diela použil rám 555, ktorý prestaval v partii tlmenia. Ponechal kompletnú zadnú trojuholníkovú kyvnú vidlicu, no originálne struny nahradil jedným netradične uloženým zapúzdreným tlmičom. Nosnú rúru sedadla odstránil a nahradil individuálnym ukotvením sedadla podobnému sedadlu z Babetty. Predná vidlica javí známky 550-ky a 555-ky. Obidva blatníky sú z Jednohrba, no ukotvovacie tyčky sú individuálnej výroby a sú zosúladené s vysokými riadidlami. Dojem americkej konštrukčnej školy umocňuje nádrž, ktorá bola vyrobená len pre daný chopper. Celkový dojem je príjemný a motor 05 produkuje dostatočný výkon pre promenádu. Autor má u mňa plus za radiacu páčku z 550-ky, či 555-ky.
prestavba Chopper-Hi rider- blatníky Jednohrb |
Ako okrajový príspevok uvediem cestné pretekové náradie vytvorené na báze ostatného modelu z Manetky, ktorým bol Mustang. Foto poukazuje na čistokrvný cestný pretekový stroj. Toto vozidlo ale je zaujímavé zadným koncovým svetlom, ktorým boli továrensky vybavované Jednohrby a Jednosedadláky. Zadný blatník tiež z Mustanga bol koncepčne taký istý ako z 550-ky. Zadné svetlo bolo pravdepodobne využité pre svoj aerodynymický tvar.
Nakoniec som si nechal vozidlo, ktoré predstavuje individuálnu stavbu invalidného približovadla s použitím komponentov Pionier. Z pôvodného, respektíve pôvodných Pionierov zostala kompletná predná vidlica s kolesom 550, no s krytom reflektora z 555-ky, kompletný motor 555 a zadné dve kolesá 555. Rám predstavuje dosť komplikovaná zostava, na ktorej tróni automobilové sedadlo. Podľa pomerov rozloženia komponentov nedokážem posúdiť kvôli akému problému jazdec nemohol jazdiť na klasickom Jednohrbe, no podľa výšky sedadla a nízkemu „kormánu“ predpokladám jeho malú výšku. Mimo riadidiel má trojkolka ovládacie prvky sústredené okolo motora na pravo od jazdca. Tachometer a vypínač má trojkolka na paneli pred kolenami jazdca. Pripadá mi to ale nedotiahnuté do kompletného stavu. Bezpečnosti by určite prospelo zabezpečenie vozidla proti prevráteniu hlavne do zadu. Gilbert
Pridané: 23.01.2014 Autor: gilbert Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 269442 | Včera: 206060