Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 06.09.2016 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 12077 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Keď ti v jedno horúce popoludnie zazvoní telefón, že si môžeš prísť po jeden z najlepších naháčov na trhu, ešte k tomu nabitý najlepšími vecičkami z katalógu doplnkov, tak do minúty zmizneš z domu a všetko ostatné ide bokom. Môj prípad.
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Trochu objemnejšiu a cestovnejšiu verziu tohto modelu sme už testovali. Tentoraz však bolo počasie omnoho priaznivejšie, začínajúce trojkou, čo sa na takéhoto naháča s kopou oku lahodiacoch doplnkov presne hodí. Aj preto sme sa s touto "fullkou" Super Dukea presúšali na exhibicionistických miestach ako Eurovea a Pezinská Baba :)
Special Edition sa nenazýva špeciálnou len tak pre nič, bude sa totiž predávať iba po obmedzenú dobu. Od štandardného Super Dukea ju odlišuje kopec doplnkov zo šťavnatého katalógu PowerParts: praktické a funkčné ako Akrapovič, silnejšie okuliare, vlnkové kotúče, nastaviteľné páčky s chráničmi a pohodlnejšie sedlá, či skôr estetické ako karbónové deklíky karterov, iné farby alebo eloxované viečka nádobiek. Na hmotnosti sa to nijako nepodpísalo (189 kg suchá), aj všetko ostatné je rovnaké ako v základe. Estetický dojem z nadupanejšej verzie je však samozrejme oveľa lepší; opäť sa potvrdzuje, akú dôležitú úlohu zohrávajú detaily.
Podobne ako pri verzii GT, aj tento Super Duke sa zohrieva celkom, povedal by som, normálne, ak ich teda porovnávame so starou KTM školou. Susedia po tebe nebudú hádzať zaváraninové poháre, ani ti hroziť palicou. Posed je trochu športovejší, stupačky pekne vysoko a vzadu. Opäť ma prekvapuje, aká je táto motorka medzi nohami neuveriteľne úzka, a to tam lietajú dva takmer sedemdecové hrnce! Keď dám nohy na stupačky až na špičky, občas mám pocit, že v priestore za motorom sa mi môžu stretnúť päty. A to je pri športovej jazde veľká výhoda. Super Duke sa preklápa zo strany na stranu až rozprávkovo ľahučko, čižmy sa na stupačkách nešmýkajú, tu sa skutočne myslelo aj na jazdu na okruhu. A so 173 koňmi, ktoré tento abnormálne kompaktný agregát produkuje, by si sa tam veru nestratil.
Čím viac kilákov sme s Awiom na tejto beštii namotávali, tým viac som rozmýšľal, či som sa niekedy vozil na naháči s lepším podvozkom. Ako je u KTM zvykom, aj tu je WP. Plne nastaviteľný, a to samozrejme manuálne, žiadna elektronika, pretože tu sa akosi ráta s tým, že majiteľ nie je nejaký novopečený kávičkový turista, ale vyzretý motorkár, ktorý vie naklikať podvozok. Tak.
A veru, cestou domov z Pezinskej Baby, keď už slnko zašlo za hory, som ako fanúšik Öhlinsu, čo má na ňom nalietané desiatky tisíc kilákov, musel uznať, že tento WP je medzi naháčmi asi top. Perfektne mu sekunduje výborné obutie Dunlop Road Smart II; z cesty ide chirurgicky presná odozva, v náklonoch poskytuje nenarušiteľnú istotu, a keď si k tomu prirátame náklonové nastaviteľné ABS, tak... Ok, ešte som sa nevozil napríklad na novom Monsteri a Super Dukea sme neskúšali na okruhu, ale... Nie, fakt nemám slov. Výborná práca. Inžinierov aj samotného podvozku.
Cestovnejšiu verziu GT mám ešte v živej pamäti, a tak sa opäť čudujem, ako veľmi dokáže zmeniť dojem zo stroja okolitá hmota. Tento Super Duke má veci minimalizované, kým na GT boli trochu steroidovo nafúknuté, takže menej znalý človek by ich mohol považovať za úplne rozdielne motorky. GT malo navyše semiaktívny podvozok, ktorý vyžehlí všetko, kým tu si nejaké tie hrboly vyžerieš, rovnako aj ponáranie pri brzdení. Keď sa tie dve monoblokové Brembá zakusnú do kotúčov (a vďaka ergonomickejšej páčke to ide ľahšie), tak je to ako keby za motorkou vystrelil brzdiaci padák. Ale to všetko s predvídateľnou istotou, žiadne strachy.
Pri hľadaní nedostatkov som tentoraz bezradný... Nešikovná manipulácia s bočákom, ktorú sme vytýkali GéTečku, tu vďaka inej polohe stupačky a neprítomnosti quickshiftera absentuje, čiže akosi strácam slová. Niekto by možno ofrflal extravagantný vzhľad predného svetla alebo až príliš strojene chladnú prístrojovku, ale to sú veľmi subjektívne veci. Mne trochu nesedí veľký a nemotorný štvortlačidlový ovládač menu pri ľavej rukoväti. Ale zas keď tá motorka bude tvoja, do mesiaca si v ňom ako doma, a neskôr už v menu pravdepodobne nejako extra listovať nebudeš.
Najväčšími rivalmi Super Dukea sú jeho južní susedia, teda Ducati Monster 1200 R, Aprilia Tuono V4 1100 Factory a MV Agusta Brutale 1090 - všetkých budeme spomínať iba v najvyšších dostupných verziách, aby sme boli spravodliví.
Ducati má cenu o dvesto eur vyššiu od KTM, podvozok plne nastaviteľný Öhlins, hmotnosť nižšiu takmer o 10 kg, ale aj o 13 koní nižší výkon. Plus veľmi peknú farebnú TFT prístrojovku :) Aprilia Tuono V4 1100 Factory bojuje dvoma valcami naviac, a to, ako názov napovedá, usporiadanými do veľmi charizmatického vidlicového formátu. Vďaka tomu má aj o dva kone vyšší výkon, a paradoxne nižšiu suchú hmotnosť; len 184 kg. Nerovnosti filtruje Öhlins, a jazdcovi pomáha kopec elektroniky - v tomto prípade kompletný APRC balík, plus samozrejme ABS a tri voliteľné mapy motora. Aprilia silno argumentuje aj cenou, ktorá je od KTM nižšia zhruba o viac ako tisícku. Značne vyššou cenou hrá MV Agusta, ktorej Brutale 1090 vo verzii RR (nižší výkon, radový štvorvalec) je od KTM drahšia zhruba o deväťsto eur, ale napríklad fajnšmekerská verzia Corse s Öhlinsom vpredu až o takmer štyri tisícky.
Jediným strojom, ktorý má v tejto kategórii semiaktívny podvozok, je BMW S 1000 R. To má aj rovnaký výkon ako Ducati, teda 160 koní, ktoré produkuje radový štvorvalec. K tomu samozrejme kopec modernej elektroniky, a to všetko za 14 920 eur (v porovnateľnej výbave), čo je veľmi konkurencieschopná cena.
Opäť je tu jeden konkurent z vlastných radov, a to štandardný Super Duke R, ktorý síce nemá takú oslnivú estetiku ako Special Edition, ale zato má cenu o 2 040 eur nižšiu. Tým nechcem povedať, že doplnky na plnej verzii nemajú hodnotu cenového rozdielu, ale že niekomu na estetike až tak záležať nemusí. Nesmieme však zabudnúť ani na japonského konkurenta, ktorý dokáže pekne pomiešať karty - je ním Yamaha MT-10 s o 13 koní nižším výkonom ako KTM, vychádzajúcim z radového štvorvalca. MT-10 je na tomto piesočku víťazom v pomere ceny a výkonu, pretože je o viac ako štyri tisícky lacnejšia než Super Duke SE. (Áno, keď už ideme týmto smerom, dalo by sa uvažovať aj nad Kawasaki Z1000 alebo Triumphom Speed Triple R či S, ktorí majú okolo 30 koní menej a sú zo všetkých spomínaných jednoznačne najdostupnejšie, ale charakterovo sú niekde inde.)
Pekne nám rozprúdil krv tento Super Duke, to musíme uznať. Je to špecifická motorka pre špecifických vyzretých motorkárov. Dovolím si trochu odľahčene škatuľkovať - ideálny majiteľ tejto rakety spĺňa zhruba tieto podmienky:
Cena KTM Super Duke R Special Edition je 17 790 eur. To sa mi zdá trochu dosť, vzhľadom na to, že za rovnakú cenu si môže človek kúpiť oveľa, ale oveľa vybavenejšiu verziu GT, prípadne doplatiť niekoľko stoviek a mať pohodlnejšie cestovné enduro na sedemnástkach kolesách. Musí to byť veru rozhľadený fajnšmeker, budúci majiteľ tejto Special Edition. Ale ja mu tak trochu aj závidím, i keď niektoré body z vyššie uvedeného zoznamu nespĺňam :)
famózny podvozok, brzdy, estetika, extravagantnosť | cena |
Text: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE s. r. o. Redaktor Motoride.sk oblečený vo 4SR, obutý v čižmách TCX od spoločnosti Styx, s prilbou AGV od firmy Motostore.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | KTM | Ducati | Aprilia | BMW |
Model: | 1290 SuperDuke R Special Edition | Monster 1200R | Tuono V4 1100 RR | S1000R |
Rok: | 2016 | 2016 | 2016 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2016 | NOVINKA 2016 | NOVINKA 2017 | |
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec V75° (4T) | dvojvalec do L (4T) | štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 1301 ccm | 1198.4 ccm | 1077 ccm | 999 ccm |
Max. výkon: | 172.7 k (127.0 kW) / 8870 ot. | 160.1 k (117.7 kW) / 9250 ot. | 175.4 k (129.0 kW) / 11000 ot. | 164.6 k (121.0 kW) / 11000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 144 Nm / ot. | 131.4 Nm / 7750 ot. | 120 Nm / 9000 ot. | 114 Nm / 9250 ot. |
Kompresný pomer: | 13 : 1 | 13:1 | 12.0:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 108 x 71 mm | 106 x 67.9 mm | 81 x 52.3 mm | 80 x 49.7 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie, hrdlo 48 mm |
Rozvod: | Desmodromický rozvod (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 125 mm | 130 mm | 120 mm | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 156 mm | 159 mm | 130 mm | 120 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová 4 piestiková radiálna | dvojkotúčová | dvoj kotúčová radiálne monobloky | dvojkotúčová radiálna 4 piestiková |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 330 mm | 320 mm | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR17 | 120/70 ZR 17 | 120/70 R17 | |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 245 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 200/55 ZR17 | 190/55 ZR 17 | 190/55 R17 | |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 189 kg | 180 kg | 184 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 207 kg | 205 kg | ||
Výška sedla: | 835 mm | 830 mm | 825 mm | 814 mm |
Rázvor: | 1482 mm | 1509 mm | 1445 mm | 1439 mm |
Dĺžka: | 2065 mm | 2057 mm | ||
Šírka: | 800 mm | 845 mm | ||
Výška: | 1090 mm | |||
Svetlá výška: | 140 mm | 125 mm | ||
Objem nádrže: | 18 l | 17.5 l | 18.5 l | 17.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.1 s | |||
Spotreba paliva: | 6.2 l/100km | 6.7 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 217 km | cca 195 km | ||
Servisný interval: | 15 000km | |||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | za príplatok | |||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii + Supermoto mód | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Tempomat: | nie | za príplatok | ||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
El. Podvozok: | za príplatok | nie | ||
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | |||
Quick-shift: | za príplatok | |||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | |||
Iná výbava: | PASC antihop spojka, radiálne M50 monobloky Brembo, 4-piestiky | Aprilia Wheelie Control, Launch Control, Quick Shift, tlmič riadenia, telemetria V4-MP | ||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | z 0 na 200 km/h za 7,2 sek 100 Nm už pri 2500 ot. | Cena: 05/2015 15.990,-EUR | Cena 6/2017: 13 400 eur |
Pridané: 06.09.2016 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 68324 | Včera: 213272