Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 26.03.2015 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 9186 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Kto by nechcel vyskúšať beštiu 1290 Super Duke R od KTM? Zvlášť po celom tom PR naťahovaní čo za hulváta nám to z "raichu" prinesú na stôl. Veru neodolal som ani ja a "must have" bike som si vyskúšal.
13.05.2014 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 16066 Strany: 2 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
„To, čo KTM postavila na kolesá prostredníctvom nového Super Duke R, je absolútne fenomenálne. Akcelerácia je neskutočná – keď potiahneš za plyn, ide na zadné na trojke aj štvorke úplne ľahko. A pritom celý čas pod kontrolou. Myslím si, že na niektorých okruhoch táto krútiaková beštia môže spraviť rýchlejšie kolo ako niektoré hypersport biky. Neuveriteľné...“ - Jeremy McWilliams.
Len sa na ňu pozrite, dravec. No dobre, v tých Dunlop farbách jej to až tak nesekne ale aj tak. Čistý agresor, šelma zavretá v klietke do ktorej niekto celé dni strká ostré kolíky aby ju ešte viac vydráždil. Všetko akoby sa hrnulo vpred, vpred na predné koleso, akoby po mne mala KTM-ka hneď skočiť. Veru takto som si ju predstavoval.
Vlastne je to nič len mega motor a kolesá. Aj mi naživo pripadá o dosť menšia než na fotkách, ale to je zrejme len klam, na Super Duka sa zmestím v pohodičke. Až začínam šípiť nejakú tú zradu. Takto na pohodu na Beštii? Jasné rajdy sú široké, aj posed s váhou viac na rukách, ale nič čo by už tu evokovalo brutalitu, ktorú by som od nej čakal. Ale predsa len je to 180 koní a 144 Nm na 189 kilečiek!!! Plus kopec elektroniky.
Na beštiu veľa času nemám, preto sa s elektronikou veľmi nehrám, zaujíma ma čistý pocit z jazdy. Čo KTM 1290 Super Duke R ponúka, ako to celé jazdí, ako sa vlastne krotí.
Nuž a krotí sa veľmi ľahko, no napriek tomu je to beštia. Motor chce trošku otáčok až potom sa správa ako by ste očakávali. Hulvát urvatý z reťaze. Doslova katapult vpred, na zadné sa tuším dvíha ešte aj na šestke. Kilometre za hodinu sa zdajú byť smiešnym údajom, do rýchlostky iba ťukám pod plynom, quickshift tu funguje geniálne. Ľahkosť s akou je toto možné mi pripadá až smiešna, vlastne bezpečná a to je asi chyba. Celý stroj je sakramentsky rýchly, len si to za riadidlami až tak neuvedomujem, môže za to doslova hračkárske ovládanie.
Hlavne v zákrutách si človek asi rýchlo privyrobí nejaký ten problém. 1290 Super Duke R je tu ako doma. Hlavne v tých rýchlych tiahlych, kde doslova žasnem nad stabilitou akú ponúka. Podvozok je proste geniálny, Duke drží ako vlak na koľajniciach, nehúpe so sebou skrátka ide kam ho pošle jazdec. Znie to práveže bezpečne, no pri tých rýchlostiach v akých to je možné predvádzať je opak pravdou. A čo je horšie, vlastne z hľadiska lietania na zavretom okruhu lepšie, 1290 Super Duke R si pýta viac, a viac aj dovolí.
Proste len tak, zatočte šulcom ešte razantnejšie a hlavnenadoraz. Nie na výjazde zo zákruty, ale rovno v nej. Fakt je to hračka, hračka z ktorej Vám nestiahne otvor análny, ale hračka pri ktorej si budete myslieť, že je to všetko v pohode, že jazdíte pod svoje limity. Chcelo by to aspoň nejaké varovné signály. Napríklad také predné koleso odlepené od asfaltu pri výjazde zo zákruty ešte v náklone. Stalo sa a ejha, všetko bez problému, a človek to potom skúša viac a viac, lebo je to perfektný pocit.
Perfektný je aj pocit z brzdenia. Brzdnú silu si tam jazdec prstíkom nadávkuje jemne ako lajnu koksu na tácku a potom prásk, keď na to príde čas, v momente bike stojí. Fakt ako videohra.
A tu niekde začínam uvažovať o čom to celé je? Je to o mne a motorke alebo len o motorke? Nuž Beštia pôjde len toľko koľko jej dovolím otočením plynovej rukoväte, všetko ostatné však zvláda zdá sa sama. A preto to ani nemôže byť beštia. Chýba mi tu ten pocit, že motorku riadim ja, že je podo mnou čosi čo ma môže stáť to najcennejšie. Na druhej strane z tých všetkých kobýl a z tej sily čo z Beštie srší na všetky strany sa cítim pre zmenu ako fakt dobrý jazdec. Ibaže ja viem, že to tak nie je, že to je motorkou, tá je proste geniálna. Takže "must have" bike to nie je, je to hračka pre tých, ktorí chcú mať pocit aký sú za riadidlami úžasný.
Počas testovania sa zrodil aj nápad spojiť test akčnej kamery Garmin a SuperDuka a otestovať zrýchlenie. Zaznamenaný jeden - prvý - pokus. Trakčná kontrola zapnutá. S kontrolou trakcie je výrobcom udávaný čas pravdepodobne nereálny. Napriek tomu SuperDuke zrýchľuje parádne že :-)
Veru tak, turista je to obstojný. Samozrejme nie maxiturista s rádiom, ochranou pred vetrom atď. Vždy je to 1290 Super Duke R, no sedí sa nej až nezvykle pohodlne a motor je v nízkych otáčkach až nečakane kľudný. Odniekiaľ poznám takéto chovanie a veru je to iná oranžová, konkrétne 1190 Adventure. Skoro ako cez kopírak, myslím chovanie motora a zvýrazňujem slovo skoro.
Motor má sily na rozdávanie, uvezie čokoľvek ak to čokoľvek na motorku nejako pripevníte. Neunaví jazdca ucukaným prejavom typu, veď pridáj, poďmé... Nevystraší pri každom pootočení plynom, skrátka akoby sa to zlo, ktoré by z motorky malo sršať stále, uvelebilo do stavu hibernácie a dá pokoj.
Na tomto si viem predstaviť, len tak sa voziť krajinou a keď prídu fajnové zákruty uťať tomu čo sa dá. Vlastne si viem predstaviť, že by som na tom vyrazil aj poriadne ďaleko. Alpy či iný zákrutový raj? Bez problému, asi to tak v tej KTM aj chceli, ináč by k "Beštii" nepripravili takú ponuku doplnkovej výbavy zameranej na turistiku.
Taká tá light dovolenka, len si užívať jazdu občas trošku rýchlejšiu ale hlavne so zapnutým rozumom. Lebo ten keď odletí aj 1290 Super Duke R začne lietať. Ale kto sa s tým celým zžije nebude mať problém krotiť vášne a práve toto by som od tejto motorky nečakal. Že mi vôbec dovolí takto nad ňou premýšľať.
Len prečo sa to potom volá Beštia? Nuž to si už zodpovedzte sami. Kto chce bude mať z KTM 1290 Super Duke R Beštiu, je to proste dobrý nástroj na meranie pipíkov. Ja na blbnutie siahnem radšej po čomsi inom. Tento bike je totiž príliš ľahké krotiť a z toho by som mal veru v budúcnosti veľký problém, príliš veľký problém. Avšak, kto si rád užíva jazdu len tak okolím a občas tomu rád utne, pričom rozmýšľa nad svojím bytím, či nebytím vo forme organickej, ten si 1290 Super Duke R taktiež obľúbi. Otázne je, či niekto taký potrebuje 180 kobýl medzi nohami.
plusy Dizajn, Motor, Podvozok, Brzdy, Elektronika, Pohodlie | mínusy Chýba pocit z riadenia skutočnej Beštie |
Servisný interval | 15 000 km |
Spotreba | 6,2 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 18 l (3,5 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 217 km |
Cena motorky | 15400,- EUR |
Kufor topcase | 163,1 EUR |
Nosič bočných kufrov + kufre | 499,0 EUR + nosič 73,44 EUR |
Príplatok ABS | v sérii |
Vyhrievané rukoväte | 202,98 EUR |
Tankvak | 144,90 EUR |
Padacie rámy | 36,30 EUR (predné) |
Páčka brzdy | 72,78 EUR |
Stupačka | 43,56 EUR |
Spätné zrkadlo | 71,22 EUR |
Smerovka | 35,64 EUR |
Svetlomet | 431,34 EUR |
Text: Feri Zubal - zeON
Foto: Tomáš Hajduch - Awia
Motocykel na test poskytla spoločnosť www.dunlopmotorcycle.eu. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR.
Pridané: 26.03.2015 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | KTM |
Model: | 1290 SuperDuke R |
Rok: | 2014 |
Novinka: | NOVINKA 2014 |
Kategória: | Naháč |
Motor: | |
Typ motora: | vidlicový dvojvalec V75° (4T) |
Objem: | 1301 ccm |
Max. výkon: | 179.5 k (132.0 kW) / 8870 ot. |
Max. krútiaci moment: | 144 Nm / ot. |
Vŕtanie x Zdvih: | 108 x 71 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 125 mm |
Zdvih vzadu: | 156 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová 4 piestiková radiálna |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová, 2 piestik |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 189 kg |
Výška sedla: | 835 mm |
Rázvor: | 1482 mm |
Svetlá výška: | 140 mm |
Objem nádrže: | 18 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Spotreba paliva: | 6.2 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 217 km |
Servisný interval: | 15 000km |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii + Supermoto mód |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
Tempomat: | nie |
LED denné svetlá: | áno, v sérii |
El. Podvozok: | za príplatok |
Iná výbava: | PASC antihop spojka, radiálne M50 monobloky Brembo, 4-piestiky |
Poznámka: | |
z 0 na 200 km/h za 7,2 sek 100 Nm už pri 2500 ot. Cena 04/2014: 15400,- € |
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 45612 | Včera: 152744