Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 08.02.2016 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 16779 [Testy a predstavenia - Test]
Nový vojvoda ešte ľahší, ešte výkonnejší a s takou elektro výbavou akú by ste v tomto segmente hľadali márne. Čo viac dodať o motorke stvorenej pre čistú radosť z jazdy? Vyskúšali sme obe verzie na cestách ale i na okruhu na Kanárskych ostrovoch.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Marco Campelli, Sebas Romero
Prvý Duke bol predstavený svetu už pred viac ako dvomi dekádami (620 Duke 1994 - 1998) a pre značku KTM, ktorá bola dovtedy známa ako špecialista na offroad to bol nesmierne dôležitý míľnik. Bol to prvý cestný bike značky, ktorý jej otvoril cestu k tomu aby dnes bola rovnako úspešná na ceste ako aj v teréne.
KTM 620 Duke I 1994–1998• Motor 609 ccm, 50 k a 57 Nm |
KTM 640 Duke II 1999–07• Motor 625 ccm, 50 k a 55 Nm |
KTM 690 Duke 2008-2011• Motor 654 ccm, 65 k a 67 Nm |
KTM 690 Duke 2012-2015• Motor 654 ccm, 68 k a 70 Nm |
Pre rok 2016 sa nejedná o žiadny facelift z nutnosti, ale o poriadny upgrade modelu, aj keď to tak možno na prvý pohľad nevyzerá. Základné dizajnové prvky, predné svetlo aj celková línia Duka 2016 zostáva do veľkej miery zachovaná, to čo je nové, je hlavne „po kapotou“ alebo lepšie povedané, jazdec to bude cítiť pod riťou. Inžinieri strávili pri tvorbe nového modelu celkovo 33 000 hodín a na novom motore LC4 20 000 hodín a prekopali 25 % dielov biku (a viac ako polovicu dielov v motore). Tak sa na to pozrime.
Hlavnými zmenami prešiel motor. Otázka znie: ako z najvýkonnejšieho jednovalca na trhu dostať viac výkonu, menej vibrácií a pritom splniť nové emisné normy a podľa možnosti nepridať ani gram? Odpoveď je zamerať sa na detaily a využiť špičkové materiály. Začnem teda hlavou valca, kde k jednému vačkovému hriadeľu (ako to bolo doteraz) pribudol ďalší vyvažovací hriadeľ na zníženie vibrácií. Okrem toho vačka teraz ovláda nasávacie ventily na priamo a výfukové cez špeciálne zdvihátko s klznými plochami ošetreným materiálom DLC (Diamond Like Carbon). Kryt ventilov je z magnézia a s len 2 mm tenkou stenou, a ako si všimnete, hlava valcov je zrezaná šikmo. Dôvod je znovu v úspore hmotnosti – menej hrubostenného hliníkového materiálu hlavy, a viac ľahkého magnézia. Kryt ventilov sme dostali na prezentácii do ruky a bol naozaj prekvapivo ľahučký.
Motor si zachováva zdvihový objem svojho predchodcu, ale vŕtanie valca bolo zväčšené o 3 mm (105 mm) a k tomu znížený zdvih (80 mm). Nová je teda aj kľukovka, ojnica a samozrejme piest. Kľukovka je teraz umiestnená na klzných ložiskách, čo je ľahšie a má menšie straty. O prípravu paliva sa stará nové vstrekovanie s priemerom hrdla 50 mm (predtým 46 mm) s doplnenou rezonančnou komorou na vzduch, ride-by-wire technológiou a rozdielnym mapovaním na každú z dvoch sviečok vo valci. Nový je aj výfuk z nehrdzavejúcej ocele na štandardnej verzii, o 1 kg ľahší ako u predchodcu. Erkový model má naviac koncovku Akrapovič z titánu, ktorá pridala dva kone a ubrala jeden kg. Motor vďaka všetkým týmto zmenám získal nárast výkonu o 7 % na 73 k (54 kW) a krútiak o 6 % na 74 Nm, verzia eR má ešte o dva kone viac - 75 k (55 kW). Motor naviac spĺňa normu Euro 4, dosahuje o 1000 ot. vyššie max. otáčky a má menej vibrácií. K dispozícii bude aj verzia 35 kW pre vodičáky A2 – oba modely.
Nové technológie prinášajú nové možnosti a do Duka sa tak dostáva najnovšia elektronika. V sériovej výbave štandardného modelu tak nájdeme ABS a jazdný režim Street. Za príplatok 299 eur je možné dokúpiť Track pack, ktorý obsahuje trakčnú kontrolu, Supermoto ABS, Motor Slip Regulator (MSR) a jazdné režimy (Sport a Rain). Systém MSR funguje podobne ako trakčná kontrola, ale v opačnom smere: keď jazdec prudko zavrie plyn, prípadne podraďuje pred zákrutou, systém jemne pridá, aby zabránil zablokovaniu zadného kolesa. Teda niečo podobné, čo má mechanicky na starosti anti-hop spojka, ktorá je inak tiež v sérii u oboch modelov.
690 Duke R má v sérii všetko toto, plus má zabudované náklonové čidlo. To znamená, že má systém Motorcycle Stability Control (MSC), ktorý zahŕňa na náklon citlivé ABS, trakčnú kontrolu a Motor Slip Regulator (MSR)
Oba modely dostali do vienka aj novú plne farebnú TFT prístrojovku. Tá sa automaticky prispôsobuje množstvu okolitého svetla a má aj nočný režim. Zobrazuje prehľadne všetky dôležité info ako otáčkomer, rýchlomer, km (celkové aj trip), palivo, teplotu a má podobný systém menu a volič na ľavej rukoväti ako LC8 modely. Prístrojovka navyše farebne dáva najavo rôzne stavy. Napríklad kým je motor ešte studený, tak je otáčkomer a ukazovateľ teploty modrý. Vo vysokých otáčkach sa zas otáčkomer mení na výraznú červenú farbu.
Rám je KTM klasika, priehradový z CrMo rúrok, váži len 9 kg, je čierny v štandardnej a oranžový v eR verzii. Podsedlový rám aj kyvka sú z hliníkovej zliatiny. Výrazný rozdiel medzi základnou verziou a eRkom je v podvozku. Štandardný model má USD vidlicu WP s priemerom 43 mm bez možnosti nastavenia, a vzadu centrálny tlmič (nastaviteľné predpätie), oba so zdvihom 135 mm. Všetko nastavené komfortne, ale so športovým zameraním.
Na Duke R nájdeme plne nastaviteľnú vidlicu WP s oddeleným nastavovaním kompresie a útlmu a vzadu tlmič s expanznou nádobkou a nastaviteľným útlmom, rýchlou a pomalou kompresiou. To všetko s vyšším zdvihom 150 mm. Tento podvozok dáva jazdcovi možnosť naladiť si Duka či na okruh či na bežné jazdenie, alebo komfortnejšie na výlet po okolí. Základné settingy odporúčané výrobcom sú na nálepke pod sedlom.
O brzdenie sa stará ten najpovolanejší. Do jedného kotúča vpredu s priemerom 320 mm sa zahryzáva radiálne montovaný štvorpiestik Brembo. eRko aj tu ide o krok ďalej a má tam monoblokový strmeň Brembo M-50 vyrobený z jedného kusu hliníka spolu s radiálnou pumpou. Vzadu je to jednopiestik a 240-mm kotúč. Nové sú aj 10-lúčové kolesá z ľahkej zliatiny pre model R v oranžovej farbe.
Na záver spomeniem ešte posed, čo je podľa mňa veľmi dôležité. Osobne mi predchádzajúci Duke veľmi nesedel, ale o tom neskôr. Prepracovaná je pozícia jazdca, ale hlavne sedlo, ktoré už nie je tak gaučové, je užšie, má trojuholníkový tvar a umožňuje jazdcovi viac pohybu. eRkový model má úplné iný, oveľa športovejší posed a umiestnenie stupačiek než štandard.
Pridané: 08.02.2016 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 194932 | Včera: 119957