Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

RSA sport

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (23)  [Verzia pre tlač] Tlač

Projekt z cesty do terénu – Čižmy Forma Dominator Comp po roku

pošli na vybrali.sme.sk

Pridané: 14.01.2013 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 5966 [Testy a predstavenia - Čižmy]

Je čas trochu zosumarizovať odolnosť a vlastnosti výstroje. Ako prvé prišli na rad čižmy Forma Dominator Comp.

Seriál článkov - Projekt z cesty do terénu:

Už je tomu rok čo som písal článok o „vybavení“ jazdca na krosu. Teraz je čas, aby som zosumarizoval postupne všetky „diely z mozaiky“. Ako prvé si zoberiem na paškál botičky. Pre lepší popis som poprosil ďalšieho majiteľa o pár riadkov k týmto čižmám.

O nich som už pred rokom napísal:
Tak to je asi položka, na ktorej by som neodporúčal šetriť v žiadnom prípade. Síce Tibety od Lowy sú poriadne boty, ale na turistiku majstre. Vibram podrážka je tvrdá, aj dokážu podržať členok proti vyvrtnutiu a bla bla, no na kros nevhodné. Aj keď musím povedať, že sa práca s brzdou a radičkou bola parádňácka. Ale ako som povedal, na obuvi sa nešetrí. Tak som si na nohy našuchol Formy Dominator Comp s vnútornou papučkou. Tie mi podržali nohu už minimálne 270 krát. Síce naučiť sa radiť a brzdiť trochu trvá, ale keď sa trochu rozhýbali, ide to lepšie. Treba sa naučiť mať cit v pravej nohe, nedupať tak na brzdu a ľavú silovejšie ohýbať v členku, aby sa natrepala pod radičku. Ale ak toto vydržíte, čižmy sa vám odvďačia a nohy podržia v tej správnej polohe.

Forma Dominator Comp po roku
Forma Dominator Comp po roku
Forma Dominator Comp po roku
Forma Dominator Comp po roku

Čo už povolilo

Začnem písať o tom, čo sa mi podarilo na nich behom roka zničiť. To vás určite zaujíma najviac. Aj keď si myslím, že vydržali veľa a ešte veľa vydržia, pár jaziev z boja už nesú. Najviac si to odniesli podrážky. Ľavá o niečo viac, čo má na svedomí častejšie pohybovanie chodidla pri radení. Toto vytrhanie podrážky je ale bežné, treba s tým počítať.

Pri niektorom páde sa mi roztrhali švy pod druhou prackou od vrchu a pri tom istom "úraze"som odlomil aj plastové „olemovanie pracky“. Jedná sa skôr len o kozmetické vady, žiadne funkčné poklesy tam nepociťujem. Taktiež mierne prevalené plechové olemovanie špičky je skôr kozmetická chybička. A ešte sa rozlepili špičky na papučkách.

No a tu „vojnové“ zranenia končia. Špičku riešiť nebudem, švy skúsim prešiť, ale podrážka ešte niečo vydrží. A neskôr budú buď nové čižmy, alebo dám podrážku len prelepiť.

 Husqvarna CR125 2010 - Počas sezóny v Dubňanoch
Projekt-67 - Sustredenie senica
DSC_0314
Z cesty do terénu na Kawasaki KX 250

Ako sa nosia

Najprv som myslel, že budú tvrdé a dlho sa budú „rozhýbavať“ a budem s tým mať problém. To sa mi našťastie nepotvrdilo, aj keď je možno pravda tá, že som si na ne zvykol rýchlejšie, ako som si myslel. Vďaka kĺbu sa ohýbajú ľahšie a vďaka vnútorným papučkám z neoprénu a sieťoviny, sa mi rýchlejšie „vytvarovali“. Čižmy ma neotlačili, nespôsobili žiadne otlaky či odreniny.

Dominator Comp síce nie sú nepremokavé, ale vďaka papučke, ktorá má na vrchnej časti neoprén, je prípadné zatečenie vodou znesiteľné. Ak sa do čižmy naplaví „vlna cunami“, na okamžik vás to zastudení, ale v momente je to preč. Tento efekt mi je známy už z bicyklovania, keď som nosil v zime neoprénové návleky. Neoprén pod seba prepustí tenkú vrstvu vody, tá sa zohreje od tela a funguje ako izolácia. Takže aj keď nie sú nepremokavé, nie je to také strašné.

Čižmy som nekupoval na turistiku, mám ich na nohe maximálne dve hodiny v kuse, tak niečo ako rozmočená koža neriešim. Na závodoch ich po každej jazde dávam dole, vyberiem papučku a nechávam ich na „prievane", poprípade na slnku. Papučky sú ako som spomínal z neoprénu a zo sieťoviny, takže tiež dokážu v podstate rýchlo čo to preschnúť. Teda nejaká rozmočená koža sa nekoná.

Pomocník na nezaplatenie

Nejdem počítať koľko krát mi už pomohli a teda koľko krát sa mi vrátila investícia. Je to blbosť, takto preratúvať. Aj keď ako som písal, na začiatku som jazdil v turistických Tibetoch a tie mi dávali akú-takú istotu, lenže to som jazdil, slušne povedané, ako šalát. Darmo sa mi dobre vtedy radilo a brzdilo... Po pár krízovkách som sa utvrdil úplne a nadobre, že dobré čižmy, sú „základ“!
Nedávno som dostal možnosť skúsiť jednu moto. Bol som len tak pozrieť na trati, takže som nemal čižmy, len bežné boty. No strašné! Som mal pocit, že sa vozím bosý. A to sa nebavme ani o tom, ako som sa bál o členky. Už sa mi totiž podarilo po doskoku byť na stupačkách nie stredom chodidla, ale na špičkách. Tá bolesť, ako mi natiahlo šľachy v členkoch bola nádherná. Zvlášť teda v tom členku, čo som mal po páde na okruhu mierne rozflákaný. Čižmy toho pobrali veľa, ale aj tak som to cítil.
Takže také hlášky, ako že „ja nepotrebujem poriadne čižmy...“ už neberiem a ani nepochopím.

Názor jedného z vás:

Martin Landl Landal:

Po vynikajúcich skúsenostiach s koženými Forma Adventure, som pri hľadaní krosového obutia logicky siahol opäť po Forma, a to po spomínaných Dominator COMP. Sú to moje doteraz jediné krosové čižmy. Pre úplnosť uvádzam, že ich využívam ako rally a crosscountry obutie.

Účel určuje všetko - Prechod na krosové čižmy z pohodlnučkej adventuráckej papučky je neradostný. Je to dané účelom tejto obuvi. Tvrdá podrážka, tvrdé telo, tvrdé všetko! Prvotné šoky pri pokusoch radiť s kamenne tvrdou špičkou si musí preskákať každý sám, je to len otázka zvyku. Teraz už konkrétne ku Dominator COMP.

Ochrana

Rozhodnutie obstarať si krosové čižmy padlo po páde, pri ktorom už Adventury nedokázali nohu ochrániť želaným spôsobom. Rozdiel je neporovnateľný. Dominatory dávajú absolútny pocit bezpečia ako chodidla, tak aj členku. Bežné kontakty s kameňmi a konármi sú cítiť len spôsobom „...á, o dačo som sa asi šuchol...“. Oceľová špička a celková pevná konštrukcia dobre zvládajú aj priame špičákové kopance do skál, rovnako dobré skúsenosti sú s bočnými nárazmi v oblasti členka, prípadne švihmi konárov.

Údržba

Vzhľadom na použité materiály sú čižmy prakticky bezúdržbové, snáď len s výnimkou vapkovania. Po roku a pol som nezbadal zmenu farebnosti plastov. Biela farba je ale trochu náchylná na odery od iných farieb (mne je toto srdečne jedno, uvádzam len pre úplnosť). Vonkajšia oceľová ochrana špičky hrdzavie na lemoch primerane podmienkam používania. Vnútorná údržba je vyriešená vnútornou vložkou.

 Rally Albania 2012
Rally Albania 2012

Vnútorná vložka


Mám ňou na mysli papučku do čižmy, ktorá siaha až pod členok. Silné pozitívum čižiem, obzvlášť ak sa potíte trochu viac, ako je bežný populačný priemer. Výrazne uľahčuje udržiavanie vnútornej hygieny, obúvanie a slúži aj ako núdzová obuv na pár krokov počas obliekania MX výstroja (pevná podošva nechytá nečistoty).

Odolnosť a kvalita spracovania

Nemám čo vytknúť. Omlátil som ich chúdence už z každej strany. Boli aj nárazy, pri ktorých som čakal odtrhnutie klipsne, ale nestalo sa a všetko je OK. Žiadne pukliny alebo hlbšie ryhy nezostali po žiadnom kontakte s kameňom. Samotné klipsne so poctivé a ľahko sa zapínajú aj odopínajú (vďaka vyklopiteľným koncovkám si človek neničí nechty).

Kontrola nastavovacej skrutky

Tuhosť čižmy v členku je nastavovateľná skrutkou na imbus (ten je súčasťou balenia, ale ide o bežný rozmer). Túto maticu si treba raz za čas skontrolovať. Jednu som totiž z neskúsenosti „vytratil“, avšak balenie obsahuje náhradnú, takže nebol žiadny problém. Ak by sa niekomu naozaj „zadarilo“ a vytratil aj tú rezervnú, tak je použiteľná aj iná skrutka (je použitý štandardný závit), prípadne s podložkou (skúšal som). Takže aj pri nejakej veľkej smoly Vás toto nevyradí z možnosti používania čižiem.

Voda

Slabina čižiem. Pri hladine presahujúcej cca úroveň členka a pri hlbších brodoch (cca voda nad osku predného 21-kového kolesa) už cítiť aj prienik vody do čižmy. Vzhľadom na konštrukciu sa samozrejme voda nemá ako dostať von a čižma za jazdy prakticky nevysychá (to už nie je negatívum, len konštatovanie).

Pohodlie

Najmä otázka zvyku. Chodidlo a priehlavok dostáva zabrať mnohonásobne viac než pri „papučkách“. Noha si musí na takú záťaž zvyknúť. Pri obutí čižiem 3x za rok bude jazdec asi trpieť. Každopádne ale len mimo jazdenia, nakoľko pri jazdení to človek nevníma, vtedy má iné starosti. Nohy sa začnú ohlasovať až pri zastavení. Pri návyku už to nie je problém. Čižma by ale zrejme zniesla viac dôrazu na vnútorné polstrovanie v oblasti od hornej úrovne členka.

pomer cena/výkon, bezúdržbovosť, úroveň bezpečnosti slabšie pohodlie špičky a priehlavku nohy, prenikanie vody

Čistenie

Ako už napísal lanďál, čižmy sú v podstate bezúdržbové. Vždy po tréningu alebo závodoch ich "vykärchrujem" spolu s motorkou a dám vysušiť. Absolútne nič netreba krémovať a to sa počíta. Vnútornú papučku periem zase spolu s oblečkom. Čižmy síce nie sú také sneho biele ako keď som ich kúpil, ale to je asi údel bieleho motooblečenia. Keď som sa chcel pred fotením aspoň priblížiť k pôvodnej bielej, tak som musel použiť aj zubnú kefku a prášok toro, čo mala mama niekde v suteréne :-)

Záver

Na záver by som dal asi len krátky sumár. Čižma, ktorá sa vďaka papučke rýchlo prispôsobí chodidlu, vďaka kĺbu sa relatívne rýchlo rozhýbe a po pár tréningoch ich máte ako časť tela. Síce nie sú nepremokavé, ale aspoň v nich nie je zima. Pevnosť a odolnosť voči rôznym deštrukčným vplyvom je perfektná.

Bežná cena: 279,00 € .V BB-Moto, kde som ich bral majú na ne teraz zľavu 20%, takže teraz sú za 223,20 €.

Plusy, mínusy

torzná pevnosť, relatívne dobrá ohybnosť zatekanie

Text: Milan Mikulík - mikulec, Landal
Foto: Filip Kalka - Masochista

Mikulec jazdí do terénu v oblečení Acerbis a nohy obúva Forma Dominator Comp.

Projekt Z cesty do terénu podporili: Motocorse.sk a acerbis.sk www.husqvarnamotorcycles.sk www.acerbis.sk

Pridané: 14.01.2013 Autor: Milan Mikulík - mikulec pošli na vybrali.sme.sk

Seriál článkov - Projekt z cesty do terénu:

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (23)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

UM motorcycles

Suzuki V-strom 1050 2020

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2020 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 133175 | Včera: 221060