Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 05.06.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 34698 [Testy a predstavenia - Test]
Offroadové erkové Adventure patria do terénu, a čo im zapasuje viac ako nekonečné balkánske rýchle „rally“ šotoliny? Aká je 1090 a čo dokáže offroadový superbike 1290 R? Presne na tieto otázky som v okolí Zadaru hľadal odpovede.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Video: Miro Lacko, Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Martin Matula, Tomáš Hajduch - Awia
Úvodom len veľmi stručne: ako isto viete, KTM pre rok 2017 predstavila dokopy päť Adventure modelov. 1050 narástla na 1090 a po novom nie je žiadnou „škrtenou“ verziou, a je dostupná aj v R prevedení. No a 1190 takisto prevzala väčší motor, pomenovanie Super Adventure a hrdí sa najnovšími technológiami a výkonom, ktorý len ťažko hľadá konkurenciu...
Vopred upozorňujem, že celý tento test bude len o offroad jazde. Koniec koncov, len nedávno sme boli vyskúšať obe cestné S verzie 1090 a 1290 na Sicílii. Ak vás zaujímajú tieto stroje a ich schopnosti na ceste, a chcete si viac prečítať o ich výbave, pozrite si test:
27.02.2017 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 31496 Strany: 4 [Testy a predstavenia - Test]
KTM vytasila do boja päticu adventure bikov a my sme dostali pozvanie vyskúšať dva z nich v okolí najväčšej sopky v Európe. Počasie nám pripravilo mnoho prekvapení s nízkymi teplotami, snehom, i dažďom. Ako si s nimi poradili oranžoví turisti, si môžete pozrieť v tomto teste.
Pre rýchly prehľad vám poskytnem základný popis výbavy a teda aj rozdielov medzi dvoma offroadovými Adventurami. Spoločný majú plne nastavitelný podvozok na 21/18 palcových vypletaných kolesách. Na rozdiel od Super Adventure S teda podvozok nie je elektronický, čo je pre offroadové zameranie len výhodou. Vidlica má ale oddelené funkcie, takže útlm aj kompresiu si nastavíš bez náradia a zvrchu vidlice.
KTM CEE sa tentoraz naozaj vytiahla a pozvala novinárov zo strednej Európy na Balkán. Trate pre nás pripravili ostrieľaní rally jazdci Jirka Vepřek a Lukáš Černý, ktorí sú úspešnými pretekármi na množstve rally pretekov a niekoľkokrát si prešli aj Rally Intercontinental na trase pôvodného afrického Dakaru, s cieľom v hlavnom meste Senegalu. Obaja boli naviac aj našimi sprievodcami počas celého dňa. Trasa cca 200 km bola celá v teréne, asfalt naozaj len sem tam, nutný presun cez mesto, dedinu či most.
Terén boli hlavne šotolinové a kamenisté cesty, aké sú pre Balkán typické, no nechýbalo ani červené blato, mláky, či trocha piesku. Okrem toho sme vyrazili aj do pohoria Velebit na kraji národného parku Paklenica, a prešli sme aj cez miesto, kde sa nakrúcala scéna z posledného dielu filmu Winnetou. Bol to klasický kamenistý horský priesmyk so serpentínami, a aj jazda po náhornej plošine s nádhernými výhľadmi. Niekedy sa jazdilo pomalšie, napríklad v lesoch s množstvom zákrut, ale často to boli aj rýchle „vypaľováky“, kde sa dala prekračovať aj rýchlosť 100 km/h. Jednoducho, skvelé rally terény, aké na Slovensku alebo v Čechách takmer ani nemáme.
Priaznivci KTM od ukončenia produkcie 990 Adventure „nariekali“, že nie je v ponuke naozaj rozumný offroad adventure bike s rozumnou cenou, výkonom, aj schopnosťami. 1190 Adventure R tú síce bola, ale cenou niekde inde a navyše pre mnoho ľudí bolo 150 koní do terénu buď priveľa alebo zbytočnosť.
Pred rokom prišla 1050, ale pre mnohých nepochopiteľne zameraná na asfalt a nie do terénu, a tak nečudo, že vody v tomto segmente rozvírila Africa Twin. No pre rok 2017 KTM vytasila poctivú offroadovo zameranú 1090 Adventure R.
Už keď som skúšal jej cestnú verziu na Sicílii, bol som spokojný s motorom. Výkon tak akurát, aby si ho jazdec užil, aby to bola i zábava v dvojke na ceste, a zároveň aj taký, že ho nemusí brutálne krotiť trakčná kontrola. I keď, paradoxne, takúto možnosť dnes už ani nemáme... Trakčnú kontrolu sme neustále vypínali, čo je cez menu dosť otravné. Trakčná síce funguje pomerne OK, je to asi aj dobrá „záchranná brzda“ na ceste, možno za dažďa a v offroad režime dodá istotu aj menej skúsenému jazdcovi. Keď sme pri tom, v offroad režime umožňuje preklz zadného kolesa až o 100 % oproti tomu prednému. No ale ak v teréne jazdiť vieš a chceš si to užiť naplno, tak trakčnú si určite budeš vypínať.
Podobné je to so systémom ABS. Ten sme prepínali aspoň do režimu offroad, kedy ABS funguje iba na prednom kolese (a povoľuje väčší preklz), a zadok si môžeš veselo dobrzďovať do šmyku podľa potreby. Ak ťa nebaví neustále vypínanie trakčnej a ABS, je tu riešenie v podobe tzv. „dongle“, ktoré sa pod sedlom pripojí do motorky a tá si potom zapamätá tebou zvolené nastavenie – vypnutie systémov - aj po vypnutí motora. Niektoré testované biky túto užitočnú vecičku veru mali. Ja by som ju v prípade modelov R pribalil rovno k motorke. Keď je dongle v motorke, po zapnutí sa objaví hláška „Not Legal“ - jednoducho dnes už ABS musí byť v rámci legislatívy po zapnutí aktivované.
Jazdný režim sme využívali väčšinou offroad, ktorý obmedzuje krivku výkonu na 100 koní. Krútiak ale zostáva zachovaný. Výkon sa tiež lepšie dávkuje, nemá až taký ostrý nábeh, takže je to myslím dobrá voľba. Na druhej strane aj s plným výkonom 125 koní sa dalo na 1090 pekne jazdiť.
Len čo sme sa vymotali zo Zadaru, už odbáčame na prvú šotolinku a začínam tušiť, čo nás celý deň čaká. Náš sprievodca Lukáš hneď ťahá poriadne za plyn a dvíha sa kúdol prachu. Idem do stupačiek, a prvé čo si uvedomujem je, že riadidlá by mohli byť trochu vyššie. Potom ale točím poriadne plynom a myšlienky sú niekde úplne inde. O motore by asi len blázon mohol povedať, že má výkonu málo. Riadidlá sú poriadne široké a KTM sa krásne vedie po rozbitej kamenistej prašnej ceste. Čakal som pozvoľné rozjazdenie, ale už na prvom úseku prekračujem 100 km/h.
Ako to býva v takýchto terénoch, nie je problém to rozgúľať, oveľa náročnejšie je na tomto povrchu brzdiť. To si overujem veľmi rýchlo, keď sa z nenápadnej ľavej za kríkami vykľulo esíčko a potrebujem spomaliť. Motorka pláva na „hrachovom“ povrchu, zadok lieta, ale nejako to nespomaľuje. Treba len chladnú hlavu a poriadne potiahnuť aj prednú brzdu. Ja som zvyknutý v teréne jazdiť úplne bez ABS, a na toto offroadové som si musel predsa len trochu zvyknúť. Tak teda poriadne pribrzdiť a potom to naklopiť v stupačkách doľava, pomôcť si plynom a blízke stretnutie s betónovym stĺpom vedľa cesty sa nekonalo... Uff, toto celé prebehlo asi na prvých 10 km našej trasy. :-) Aklimatizácia ako sa patrí.
Podvozok je tak ako býva zvykom fantastický, a aj plne nastaviteľný. Nám ho naklikali do režimu Sport, čo bolo fajn hlavne na rýchlych 100+ km/h úsekoch. Motorka nešla na dorazy, ale niektoré šupy boli naozaj tvrdé. V takej rýchlosti sa proste nedá na 100 % vyhnúť každej skale trčiacej v ceste.
Toto bol aj asi hlavný problém, ktorý trápil obe motorky. Bezdušové kolesá jednoducho vedia pri veľkých nárazoch podfukovať a z nižším tlakom potom dostávajú tvrdé rany aj disky. A veru niektorým novinárom sa podarilo aj niektorý ten disk hlavne na predku mierne pokrstiť. Otázka bezdušoviek je jasná – pri motorke aj na cestu s takýmito výkonmi a rýchlosťami je bezdušovka voľbou bezpečnosti. Zanietený offroad jazdec siahne po tvrdých enduráckych užších offroad ráfikoch, pripravených na duše a halter (prípadne mousse).
Aj preto som skúsil poobede mäkšie nastavenie. Naklikali sme tak jednu 1090 a môžem povedať, že rozdiel bol výrazný. Upravili sme len predok a jazda bola komfortnejšia, motorka bola istejšia napríklad v pomalších ostrých zákrtutách, kde až tak neodskakoval predok. Na rýchlom vypaľováku som ale jazdil s očami na stopkách, aby som netrafil nejaký nezbedný veľký balvan. Je ale fajn, že podvozok má široké možnosti nastavenia a každý si môže nájsť to svoje. Tiež je fajn, že nastavovanie na prednej vidlici je oddelené, a tak útlm aj kompresiu naklikáš hore na vidlici aj za jazdy rukou a bez náradia. Zadný tlmič je typu PDS, teda s progresívnym tlmením. V hornej časti zdvihu sa pridáva do práce ďalší piestik a zvyšuje tlmenie. Funguje perfektne. Ak by som mal ale silou mocou kritizovať, povedal by som, že zdvihy mohli byť na R-ku aj 250 mm. 220 nie je málo, podobne alebo menej má konkurencia, ale keď je to už takto Race zameraná KTM, tak by to nebolo na škodu. Zároveň by ale stúpala aj výška sedla, a to už by mohol byť pre mnohých jazdcov problém.
A keď sme pri kritike, musím spomenúť ďalšiu slabú stránku – a to extrémne malý rejd. Pri rýchlom lietaní na šotolinách to vôbec neprekáža, ale akonáhle potrebuješ čosi technickejšieho, tak otrava. My sme sa pri fotení často otáčali a vykrútiť sa na šotoline, i keď širokej na šírku dvoch áut, bola naozaj robota. Práve toto je vec, čo z 1090 robí skôr rally bike ako veľké enduro. Jednoducho KTM má rada ísť rýchlo a rovno a je v tom kurva dobrá, to mi verte – dovolím si povedať aj bezkonkurenčná. Akonáhle ale treba trochu toho „nášho“ endurka, niekde pomedzi stromy, zatočiť do potoka, jemne s plynom preskákať mokré korene a prudko zatočiť do výjazdu, je trochu neohrabaná.
KTM zostala pri 1090 R povedal by som „pri starom“. Motorka veľmi pripomína svoju väčšiu predchodkyňu 1190 R. Samozrejme je trochu cítiť nižší výkon motora, ale v teréne je to úplne bezpredmetné. Inak je to takmer identická motorka, rámom, dizajnom, posedom, postojom aj prístrojovkou. Tú ale aj tak v teréne nemáš absolútne čas sledovať :-) Hlavné pozitívum vidím v race duši stroja, ak si palič, dokážeš na tejto motorke neskutočné veci. Na druhej strane pre mnohých jazdcov nemusí byť je agresívny športový potenciál po chuti, a nebudú ho vedieť naplno využiť. Jednoducho Ready to race motorka, ktorá podľa mňa potrebuje aj podobne naladeného jazdca.
Keď sme pri tom, ak ťa zaujíma čo 1090 Adventure R dokáže, tak mám info, že tento rok sa na nej chystá jeden blázon menom Chris Birch na extrém enduro preteky Romaniacs. To bude asi riadny masaker.
Bez debaty najväčším konkurentom novej 1090R je Africa Twin. Obe motorky sú v mnohých parametroch veľmi podobné - rovnaký rozmer kolies (Africa má dušové), takmer identické zdvihy, rovnaká svetlá výška, hmotnosť, plne nastaviteľný podvozok, ABS, trakčná, mapy, offroad režimy, antihop v sérii. KTM vyniká hlavne výkonom motora, keďže ponúka takmer o 30 koní a 10 Nm krútiaku viac. Afrika má zas jedinečnú možnosť voľby automatizovanej prevodovky. No a potom je tu cena, Afrika je viac ako o tisícku lacnejšia, a dokonca i s automatom sa cenovo vlezie pod KTM. A aké sú podľa mňa? KTM je rýchla, agresívna na ceste i v teréne, s malým rejdom, ale nie je veľmi obratná pri enduro-trialovom jazdení po prekážkach. Afrika je prívetivejšia, slabšia, zato veľmi obratná a jednoduchšia na ovládanie. Kým KTM požaduje skúsenejšieho pilota, Africa možno poskytne lepší zážitok v teréne i menej skúsenému jazdcovi. Obe motorky sú vskutku vydarené, takže výber bude ťažký, rozhodne asi to, ktorá ti lepšie sadne do ruky.
Ďalší evidentný konkurent je BMW F 800 GS, prípadne verzia Adventure. BMW už dlhšie tento model neinovovala, tak trochu zaostáva výkonom ale aj podvozkom, dobre je na tom s hmotnosťou, cenou a tiež voliteľnou elektronikou vrátane elektrického podvozku Dynamic ESA. BMW ale chystá prekopané malé GS, tak možno o rok bude už situácia iná. Konkurenta nájdeme i na ostrovoch, Triumph Tiger 800 XCa sa výbavou najviac približuje 1090 R. Výkon trojvalca je niekde na úrovni Afriky, ale má priaznivú hmotnosť aj cenovku. A nakoniec spomeniem aj Suzuki V-Strom 1000 XT, ktorý prešiel na rok 2017 modernizáciou. Má podobný dvojvalcový motor s výkonom o 25 koní menším, len 19/17 kolesá, a malé zdvihy, čo ho smeruje viac k ceste a menej k agresívne offroad jazde. Má ale fajn výbavu a cenovku o dve tisícky nižšiu ako 1090 R.
kompletný offroad bike bez kompromisov, podvozok, akurátny výkon motora | malý rejd, pre niekoho nízke riadidlá, zdĺhavé vypínanie ABS a TC cez menu, zdvihy by mohli byť vyššie, ráfiky by mohli byť odolnejšie |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: 1290 Super Adventure R, Konkurencia, Záver. Porovanie bikov, Videá, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | KTM | Honda | BMW | Triumph | Suzuki |
Model: | 1090 Adventure R | CRF1000L Africa Twin | F 800 GS | Tiger 800 XCa | V-Strom 1000 XT |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2016 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | |||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | dvojvalec (4T) | radový dvojvalec (4T) | radový trojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1050 ccm | 998 ccm | 798 ccm | 799 ccm | 1037 ccm |
Max. výkon: | 125.1 k (92.0 kW) / 8500 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 7500 ot. | 85.7 k (63.0 kW) / 7500 ot. | 95.2 k (70.0 kW) / 9300 ot. | 100.6 k (74.0 kW) / 8000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 109 Nm / 6500 ot. | 98 Nm / 6000 ot. | 83 Nm / 5750 ot. | 79 Nm / 7850 ot. | 101 Nm / 4000 ot. |
Kompresný pomer: | 13.0:1 | 12:1 | 12.0:1 | 11.3:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 103 x 63 mm | 92 x 75.1 mm | 82 x 75.6 mm | 74 x 61.9 mm | 100 x 66 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 220 mm | 230 mm | 230 mm | 220 mm | 160 mm |
Zdvih vzadu: | 220 mm | 220 mm | 215 mm | 215 mm | 160 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálne strmene | dvojkotúčová | dvoj kotúčová (ABS) | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 310 mm | 300 mm | 308 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90-R21 | 90/90-21 54 V | 90/90-21 | 110/80-R19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 267 mm | 256 mm | 265 mm | 255 mm | 260 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-18 | 150/70-R18 | 150/70-R17 69 V | 150/70-17 | 150/70-R17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 207 kg | 208 kg | 191 kg | 190 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 228 kg | 214 kg | 221 kg | 232 kg | |
Výška sedla: | 890 mm | 870 mm | 880 mm | 840 mm | 850 mm |
Rázvor: | 1580 mm | 1575 mm | 1578 mm | 1545 mm | 1555 mm |
Dĺžka: | 2335 mm | 2320 mm | 2215 mm | 2285 mm | |
Šírka: | 875 mm | 945 mm | 865 mm | 865 mm | |
Výška: | 1475 mm | 1350 mm | 1390 mm | 1410 mm | |
Svetlá výška: | 250 mm | 250 mm | 165 mm | ||
Objem nádrže: | 23 l | 18.8 l | 16 l | 19 l | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||||
Max. rýchlosť: | 200 km/h | ||||
Spotreba paliva: | 5.5 l/100km | 5.6 l/100km | 4.5 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 313 km | cca 251 km | cca 266 km | ||
Servisný interval: | 15 000km | 12000 km | |||
Doplnková výbava: | |||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | ||||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | nie |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | nie | áno, v sérii | ||
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | nie | nie | áno, v sérii | nie | |
LED svetlomet: | áno, v sérii | ||||
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | nie | ||
LED smerovky: | áno, v sérii | za príplatok | |||
El. Podvozok: | nie | nie | za príplatok | nie | |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok | |||
Automatická prevodovka: | za príplatok | ||||
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok | plne nastaviteľný podvozok | V sérii: podvozok WP, padacie rámy, ochr. motora, centrálny stojan, automaticky vypínateľné smerovky | 12V zásuvka | |
Poznámka: | |||||
Poznámka: | Cena 2/2017: 13 990 EUR | Cena 9/2017: 12 790 eur, príplatok za DCT 1000 eur | Cena 05/2017 11 150,-EUR | Cena 05/2017 13 060,-EUR | Cena 9/2017: 11 990 eur |
Pridané: 05.06.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 79223 | Včera: 166064