Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 08.05.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 17731 [Testy a predstavenia - Test]
Ráno ma budí zvuk kvapiek dažďa, olovená obloha, teplomer sa ledva škriabe k číslici 5, prší, a ja sa teším ako malý chlapec na motorku... Nie, inak som v poriadku :-)
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Filip Kalka - Masochista
O tom, aký bude každý deň, rozhoduješ vždy len ty. Počasie je len premenná, neovplyvníš ho, tak ho nerieš. Prispôsob sa. Obliekam kvalitné oblečko, čižmy, a štartujem krásnu novú Africu, ktorú som večer prezul na zubaté pneumatiky a smerujem cez upršanú Babu na Záhorie. Čaká ma deň jazdenia v piesku s partiou podobne postihnutých jedincov. Jediné čo nás odlišuje, je voľba motorky :-)
Africu už naozaj dosť dobre poznám. Minulý rok sme ju vyskúšali hneď ako sa dalo a to hneď obe verzie naraz:
22.03.2016 - Peter Fischer Čitatelia: 27308 Strany: 2 [Testy a predstavenia - Test]
Veru, nemohli sme si predstaviť lepšie ukončenie výstavy v Inchebe – s Awiom obaja odchádzame na dvoch nových a plne vybavených Afrikách, predpoveď hlási dvanásť stupňov a jasno. Nesklamali ani motorky; večer nevieme prestať mlieť o tom dobrom podvozku, sexi vzhľade, dotiahnutých detailoch a všetkom ostatnom, čím je pripravená chlácholiť svojho nového majiteľa.
Na cestných gumách to ale nebolo to pravé orechové, a tak som si dohodol Africu ešte raz na gumách terénnych, precestoval na nej celú republiku a potrápil ju dôkladne už aj v teréne. A to som si zo zvedavosti zámerne zobral verziu s automatom:
15.07.2016 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 17938 Strany: 2 [Testy a predstavenia - Test]
Už v prvom teste Africa Twin, ktorý sme robili ako prví na Slovensku, som sľuboval, že sa k nej ešte vrátim, a že ju poriadne vyskúšam i v teréne. A tak som zobral verziu s DCT na štupľoch, aby som zodpovedal na to, aká je Afra v teréne a tiež aké to je v teréne s automatom.
No a rovnako je tomu aj teraz, novučičká 2017 v novej farbe, automat, výfuk Termignoni, a k tomu enduro obutie a piesok. Skvelá kombinácia, čo myslíte?
Piesok je pre mnohých jazdcov tým najťažším terénom. Podobne som to vnímal kedysi aj ja, ale časom som sa to na ňom naučil a dnes je to môj obľúbený podklad. Pomohli k tomu aj moje jazdy na Záhorí, v Poľsku, Portugalsku či nakoniec aj na Sahare. Základom jazdy v piesku je schopnosť nabrať dostatočnú rýchlosť, aby sa motorka vyhrabala na povrch a dokázala po ňom "plávať". Znie to dosť jednoducho, no treba k tomu dosť výkonu, často správny kvalt a veľa plynu...
Africa bola úplne bez úprav, jediné čo som spravil, že som demontoval spätné zrkadlá a samozrejme znížil tlak v pneu. Aj tu som si nemohol extra dovoliť a spustil som len na 1,2 BAR, pretože som sa obával utrhnutia ventilu duše. Halter sa v tejto kubatúre veru nerobí.
Keď som vyrazil na prvé prieskumy pomedzi partiu bláznov väčšinou sedlajúcich jednovalce, nebol som si celkom istý, ako to pôjde. Na moje prekvapanie to šlo naozaj dobre až na to, že sa hneď ukázali dôsledky zimnej prestávky a ruky nestíhali tomu zaberáku. Predsa len, motorka sa na piesku vlní ako splašená anakonda a držať pod kontrolou viac ako 200-kilovú mašinu dá zabrať. Zároveň je to ale aj vysoká škola techniky, s motorkou totiž netreba zápasiť, ale s ňou spolupracovať. A čím viac ruky bolia, tým viac sa to naučíš :-)
Keď som sa trochu rozjazdil, zistil som, že Africa je neskutočná mašina. Pravdu povediac ma zaskočila, pretože som si nemyslel, že to bude zvládať až takto ľahko. Na rovnakých miestach a rovnakom piesku som jazdil i na svojej motorke, a musím povedať, bol to riadny rozdiel.
Čo sa týka samotnej trate a pieskových nástrah, nebolo nič, čo by som neprešiel. Niekedy sa veru divili aj chalani na jednovalcoch. Na rovných úsekoch som lietal tak 60 - 80 km/h, teda nie najrýchlejšie ale dôvodom bol hlavne môj strach a snaha ísť na 110 % bez rizika pádu. V hlbokom piesku a technických pasážach Afrika plávala s gráciou nejakej veľkej limuzíny. K tomu som si pridal nejaké tie skoky a otočky na vrchole duny, a nestíhal som sa diviť, čo spolu dokážeme. Musím povedať, že tá motorka má na toto proste talent. Nemal som totiž pocit, že som s ňou musel extra bojovať, aby som si takto fantasticky zajazdil.
Nakoniec, pozrite sa na to - do videjka som dal jedno skrátené kolečko spolu s chalanmi, ktorí ma postupne obiehali:
Asi najlepšou vecou - a to možno niekoho prekvapí - bola práve automatická prevodovka. Ako som spomínal v úvode, na piesku treba veľa výkonu a veľa plynu. Zadné koleso nemá trakciu, a tak neustále preklzuje, často sa točí 2 - 3-krát rýchlejšie ako sa motorka samotná hýbe... Toto je často problémom pri voľbe správneho prevodového stupňa. Na mojej motorke sa preto bežne už rozbieham na dvojke a rýchlo radím vyššie kvalty. No a tu je automat, ktorý toto rieši priam dokonalo, odľahčuje jazdca o jeden problém. Volil som režim automatu S2 + G-mód a musím povedať, že to fungovalo dokonale. Som si istý, že práve táto vec prispela malým percentom k môjmu skvelému pocitu z jazdenia - k pocitu, že tá motorka má toto v krvi.
Automat bol výhodou aj v mieste, kde bol pieskový výjazd, čosi ako duna. Práve tam nesprávna voľba kvaltu alebo nižšia rýchlosť znamenala, že aj chalani na jednovalcoch nevyšli alebo sa zahrabali. Ja som tu mal o problém menej, stačilo nabrať správny kurz, udržať sa na motorke a držať plyn. Africa si kvaltovla ako potrebovala, ale hlavne rýchlo ako blesk.
Večer som sa zamýšľal ani nie nad tým aké výhody ten automat má, ale skôr nad tým, či má nejaké nevýhody. Vždy som si nebol istý, či nebude problém na miestach, kde so spojkou treba hodne pracovať, teda tam, kde je nízka trakcia. Sám teraz neviem - ak by som kupoval novú Africu - srdce káže manuál, ale rozum po skúsenostiach sa už prikláňa k automatu. Naozaj prisahám, sám neviem. Našťastie nemám ani miesto v garáži, ani zvyšné dukáty, a nemusím toto teraz riešiť.
A čo zvyšok motorky? Podvozok je mäkký, a to je do piesku len a len dobre. Keď som ho na motokrosovej trati pritvrdzoval, tu som nemenil vôbec nič. Tlmič riadenia samozrejme vo výbave nie je, a to je táto perfektná pomôcka pre jazdu v piesku takmer povinná. Tu musím povedať, že je to asi geometriou podvozka (asi väčším sklonom prednej vidlice), že sa mi jazdilo dobre i bez tlmiča riadenia. Samozrejme, keď si pozrieš video, tak vidíš čo to robí. Postupne som si ale zvykol ako to nedržať silou a nechať motorke nejakú vôľu, aby si predné kolo "tancovalo" ako potrebuje.
Potešila ma i ovládateľnosť Africy v malej rýchlosti pri otočkách "okolo nohy" - veru, nemal som pocit tak ťažkej mašiny a na konci dňa som sa s ňou pustil kdekoľvek a dovolil si zastaviť hoc kde. Brzdy v piesku fungovali, ale k slovu sa moc nedostali. No a trakčná kontrola - hneď vypnúť. Tu len chválim, že to ide rýchlo a je na to vlastné tlačidlo. Vlastne do piesku som po štartovaní vypínal trakčnú, ABS a prevodovkou do režimu S2 + G-mód. Trochu šamanovania pred jazdou, ale nutnosť. Škoda, že sa to nedá nejako uložiť, aby to zostalo nastavené.
Asi nie je tajomstvom, že Africa Twin mi sadla od prvého povozenia. Honde sa podarilo to, v čo sme dúfali: že oživila legendu najlepšie ako mohla. Je tam veľká podobnosť a inšpirácia, ale technika je moderná a vyladená. Hlavne podvozok nie je žiadny kompromis! Ako celok je Africa Twin podľa mňa dobre namiešaná - postavená v prvom rade do terénu, avšak tak, aby sa ľahko ovládala, nemá prebytok výkonu, ale skôr dobrý podvozok a geometriu. No a na ceste to v jej sedle vôbec nie je zlé, výkon odvezie s prehľadom aj dvojicu na druhý koniec sveta.
Konkurenciu nebudem teraz znovu rozoberať, ale spomeniem len novinku 2017 KTM 1090 Adventure R - ktorá prišla na trh asi hlavne preto, aby Africu vyzvala na súboj. Túto rakúšanku už o pár dní vyskúšam v poriadnom teréne, tak som sám zvedavý... A dobre vieme, že čosi nové chystá aj BMW: Unikli fotky inovovaného BMW F800GS 2018.
Zo Záhoria som odchádzal naozaj nerád, pretože som mal naozaj pocit, že to bol najlepší deň roku v sedle - alebo presnejšie v stupačkách motorky. Mnoho zábavy, prvé tohtoročné mozole na rukách a obvyklá svalovka boli už len bonusom. Mnoho ľudí si dnes kupuje cestné endurá, ale do terénu nezablúdia, a ja viem, že to je škoda. Tieto motorky majú naozaj veľký offroad potenciál a môžu byť zdrojom neuveriteľnej zábavy. Verte tomu alebo nie, Africa Twin je motorka zrodená pre jazdu v teréne, a bola by veľká škoda jej ju nedopriať!
enduro podvozok, prevodovka DCT, ovládateľnosť, motor | trakčná, ABS a prevodovka - nie je možnosť, aby zostalo povypínané |
Servisný interval | 12 000km |
Spotreba | 5,5 - 6,5 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 18,8 l |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | cca 251 km |
Cena motorky | 12 790 eur, DCT verzia 13 790 eur |
Nosič kufra topcase | 64 EUR |
Kufor topcase | 324 EUR |
Nosič bočných kufrov + kufre | 712 EUR |
Vyhriavané rukoväte | 330 EUR |
Turistické plexi | 146 EUR |
Tankvak | 89 EUR |
Padacie rámy | 529 EUR |
Ochrana motora | 261 EUR |
Katalóg príslušenstva na stiahnutie
Páčka brzdy | 53 EUR |
Stupačka | 83 EUR |
Spätné zrkadlo | 79 EUR |
Smerovka | 93 EUR |
Svetlomet | 627 EUR |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, Filip Kalka - Masochista
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Motor Europe Ltd. Slovensko. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení KLIM a prilbách Touratech Aventuro Carbon, čižmy Touratech Destino.
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Honda |
Model: | CRF1000L Africa Twin |
Rok: | 2017 |
Kategória: | Cestovné enduro |
Motor: | |
Typ motora: | dvojvalec (4T) |
Objem: | 998 ccm |
Max. výkon: | 95.2 k (70.0 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 98 Nm / 6000 ot. |
Vŕtanie x Zdvih: | 92 x 75.1 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 230 mm |
Zdvih vzadu: | 220 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-R21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 256 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-R18 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 208 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 228 kg |
Výška sedla: | 870 mm |
Rázvor: | 1575 mm |
Dĺžka: | 2335 mm |
Šírka: | 875 mm |
Výška: | 1475 mm |
Svetlá výška: | 250 mm |
Objem nádrže: | 18.8 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 251 km |
Servisný interval: | 12000 km |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii |
Palivové mapy: | nie |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
Tempomat: | nie |
LED svetlomet: | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii |
El. Podvozok: | nie |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii |
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok |
Automatická prevodovka: | za príplatok |
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok |
Poznámka: | |
Poznámka: | Cena 9/2017: 12 790 eur, príplatok za DCT 1000 eur |
Pridané: 08.05.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 134647 | Včera: 220616