Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 23.01.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 21055 [Testy a predstavenia - Test]
Keď prišla táto ponuka od KTM CEE, tak sme mali štandardného "sakra rýchleho dobrodruha" už vyskúšaného, a tak som neváhal ani chvíľu a zajednal si rovno eR-kového Edvenčra. V jeho sedle som vyrazil na predstavenie pre novinárov v rakúskych Alpách.
Horúcej novinky pre rok 2013 nového Adventure biku od KTM sme sa nemohli dočkať, a tak sme si ho zapožičali ešte pred oficiálnym predstavením od firmy Motoshop Žubor, ktorá je predajcom tejto značky. Vznikol z toho prvý test:
17.05.2013 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 30754 Strany: 3 [Testy a predstavenia - Test]
Už na pohľad mi bolo jasné, že nová KTM s menom Adventure nepôjde tak celkom v šľapajach 950 a 990-tok. Zdedila však športové gény, síce z rodiny superšportov, no off-roadu sa tiež nezľakla. Vďaka Motoshopu Žubor sme mohli na vlastnej koži vyskúšať čo za cestovateľku nám to teda v tej KTM-ke namixovali.
Keďže test základnej Adventure je hotový, zameriam sa v tomto článku hlavne na rozdiely medzi 1190 Adventure a jej viac off-road zameranou verziou 1190 Adventure R.
V KTM pri tvorbe nového „advíka“ vsadili na v segmente jeden z najvýkonnejších motorov v spojení s nízkou hmotnosťou. Tieto dva faktory hrajú prím, aj keď už od pohľadu je vidieť , že nevznikol z endura, ale v KTM street bikes dielňach. Kým základný model Adventure je stavaný viac na asfalt, v KTM nechali zákazníkovi aj možnosť voľby s modelom Adventure R. V čom teda spočívajú hlavné rozdiely?
KTM 1190 Adventure R |
Aj keď základ je rovnaký, verzia R je určená viac do terénu a pre športovejšieho jazdca. Základom sú endurácke rozmery kolies, vpredu 21-palcové a vzadu 18-tka. Kolesá sú ako pri základnom modeli aj tu vypletané, ale KTM popracovala na tom, aby bolo možné na ne obuť bezdušové pneumatiky. Tie špeciálne pre Adventure vyvinula značka Continetal – Trial Attack 2 v týchto rozmeroch sú homologované na rýchlosti viac ako 240 km/h.
Spolu s kolesami ide ruka v ruke aj podvozok. Erková verzia má vyššie zdvihy 220 mm (oproti 190mm), čo je síce fajn, ale aj tak to zaostáva za podvozkom starej 950/990 R Adventure. Podvozok eRka sa navyše dodáva bez systému elektronického nastavovania. Erko teda nie je žiadna motorka pre krpca, do sedla si totiž musí jazdec vysadnúť do výšky 899 mm.
Pre lepšiu ovládateľnosť v teréne je eRko vybavené širšími riadidlami. Športovejší charatker podčiarkuje aj štíhle jednodiene športové sedlo a nízky tmavý plexištít, ktorý poskytuje síce menšiu ochranu pred vetrom, ale neprekáža vo výhľade pri jazde v teréne. Poslednou viditeľnou zmenou je výrazne oranžovo lakovaný rám doplnený o padací rám vpredu a iná grafika na kapotážach.
ERko teda preberám ráno v Bratislave v centrále KTM CEE a mám pred sebou celý deň. Do Mariazellu vyberám zaujímavú trasu, samozrejme bez diaľnic. Na zadný nosič upevňujem bez problémov svoju batožinu a aj ruksak s foto výbavou, takže ma nebude nijako obmedzovať pri jazde. Tankujem plnú a vyrážam na hranice.
Posed eRka je cítiť hneď po prvom vysadnutí, ale nie je to nič radikálne. Zo svojimi 182 cm nemám žiadny problém. Jazdec sedí vysoko, sedlo je o poznanie tvrdšie, ale zároveň aj užšie a športovejšie. Riadidlá sú konečne poriadne široké a padnú mi dobre do ruky. Po prvom postavení do stupačiek ale viem, že by potrebovali ešte trochu pridvihnúť. Kto bude chcieť jazdiť v teréne (prečo inak by si kupoval R-ko?), bude musieť dokúpiť štoky na dvihnutie. Poslednú vec čo si jazdec uvedomí, je nízky predný plexištít. Akonáhle stúpne rýchlosť niekde nad stovečku (čo sa deje pri 150 koňoch ozaj rýchlo), už je cítiť nával vetra na jazdcovu hlavu.
Motoricky a R-ko nijako nelíši od základného modelu, takže jazda je podobná. Nový motor má vďaka dvom sviečkam na valec veľmi hladký chod a ťahá aj od 2000 otáčok. Drsný prejav plynu (ON/OFF) ktorý mal predchodca, je definitívne zažehnaný a nový Adventure sa vie správať aj ako vychovaný turista. Spolu s touto vychovanosťou je prekvapením aj spotreba. Od čias 950, ktorá „žrala aj trávu okolo cesty“, cez trochu „skromnejšiu“ 990, ktorá aspoň pri slušnejšej jazde dokázala udržať spotrebu na uzde, tu máme väčší a výkonnejší motor a naozaj nízkou spotrebou. Naozaj to znie divne pri spojení s KTM, ale keď mi palubný počítač ukázal po svižnej jazde ukázal priemer 5,4 l/100 km, nechcelo sa mi veriť. Tankovanie a vypočítanie spotreby ale tento údaj potvrdilo a myslím že môžem prehlásiť, že s Adventure sa dá jazdiť turisticky aj okolo 5 l, svižne 5,5 l a pri naozaj športovej jazde v hornom pásme otáčok som sa dostal na hodnotu 7,2 litra. Veľmi slušné v spojení s 23-litrovou nádržou.
To čo v eRku majiteľ nenájde, je elektronický podvozok. Úprimne, po predĺženom víkende v sedle som nabral pocit, že nie je čo ľutovať. KTM roky montuje veľmi kvalitné podvozkové komponenty od WP a je radosť na nich jazdiť. Podvozok eRka nie je výnimkou. Skúsený jazdec si nastaví podvozok oveľa lepšie pre svoje potreby, alebo do terénu ako nejaká elektronika. Nastavenie predpätia je hydraulické, takže nie je problém ho rýchlo predstaviť keď naložíte spolujazdca či batožinu. Navyše pri hrubšom zaobchádzaní hlavne v teréne pri tomto podvozku nehrozí žiadne zlyhanie elektroniky.
Pohodlie je dosť relatívna vec. Po celom dni v sedle som dorazil do Mariazellu vysmiaty a nepociťoval som únavu. Sedlo je samozrejme tvrdšie, ale pohodlie je individuálna vec a každému jazdcovi pasuje niečo iné. Horšie je na tom predné plexi, ktoré asi mnohí cestovatelia vymenia za čosi vyššie. Celý priezor na prilbe som mal pokrytý muškami.
Dôvod prečo KTM CEE pozvala novinárov do Mariazellu nebol kvôli známemu pútnickému miestu a miestnej katedrále. Ten pravý dôvod sa nachádza v celom okolí – hory a v nich nespočetné pokrútené cestičky. Je to raj pre motorkárov zo širokého okolia vrátane obľúbeného podniku Kalte Kuchl, kde som sa zastavil aj cestou do Mariazellu a kde sme si doprali aj obed počas spoločného výjazdu.
Dobrí sprievodcovia, perfektne zvolená trasa a svižné tempo nám dali možnosť vyskúšať a poriadne otestovať nový Adventure. Motoricky je Adventure neskutočná, hlavne keď sa jazdec rozhodne využiť druhú polovicu otáčkového spektra, čoskoro naberie dojem, že sedí skôr na superbiku ako na cestovnej motorke. Motoricky na superbiku, ale s podvozkom, ktorý si poradí aj s nedokonalosťami ciest s ľahkosťou. Podvozku sekunduje aj tlmič riadenia od WP, ktorý je rovnako v sérii a príde vhod hlavne pri ostrých výjazdoch na plný plyn zo zákrut, keď sa predné koleso odlepuje od asfaltu. Motorky sme si navyše striedali, takže sa dalo lepšie porovnať rozdiely medzi Adventure a e-Rkom.
Jazda v zákrutách na oboch je veľmi svižná a športová, ovládajú sa skvele a počúvajú na slovo. Po presadnutí na eRko je ale hneď cítiť väčšie kolesá a eRko treba do rýchlych zákrut oveľa viac tlačiť. Je to ale niečo, čo si všimnete asi jedine po priamom presadnutí z jednej na druhú.
Základné 1190 Adventure by som ja prirovnal k 990 SMT. Silná výkonná, dobre ovládateľná cestovná motorka s dobrou ochranou proti vplyvom počasia. Je stavaná na cestu, ale zvládne aj nejaký ten offroad, navyše narvaná elektronickými systémami pre komfort a bezpečnosť a ešte aj elektronickým podvozkom.
1190 Adventure R je tak s jasným cieľom trochu „osekaná“ štíhlonohá slečna, na poctivom podvozku s ešte vyššími zdvihmi a poriadnymi terénnymi ambíciami. Elektronické systémy má okrem podvozku rovnaké, ale trakčná kontrola aj ABS majú režim pre offroad alebo sa dajú aj úplne vypnúť. Využitiu v teréne potom bránia už len hladké cestné pneumatiky.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Off-road, Konkurencia, Záver, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 23.01.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 134804 | Včera: 158898