Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 26.07.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 24858 [Testy a predstavenia - Test]
2,5 hodiny, 6 jázd, 5 strojov, 2x motokros, 2x enduro, 1x ATV, 2x dvojtakt, 2x štvortakt. Všetky oranžové a "Ready to Race" tak to je iná pecka na pondelkové popoludnie.
Všetko sa to odohralo na premočenej trati areálu Lovčica-Trubín v srdci Slovenska. Pozvánku od centrály KTM CEE dostali novinári zo Slovenska, Čiech, Poľska, Maďarska a Rumunska. Špeciálny hosť Tadeusz Blazusiak z Poľska. Taddyho asi každý pozná ako dvojnásobného víťaza Erzberg Rodea. Tento rok sme boli dokonca pri tom: Erzberg Rodeo 2008 - deň tretí - masaker.
Deň pred testovaním intenzívne prší a rovnako je tomu aj ráno keď sadám v Košiciach na motorku a smerujem do stredu Slovenska. Počasie sa našťastie umúdruje no ja tuším, že trať v Lovčici, ktorú dosť dobre poznám bude určite pekne premočená a patrične náročná. Organizátori však všetko svedomito pripravili a čakala nás upravená a napáskovaná trať aj s dvomi enduro sekciami. Po rozdelení motoriek do jednotlivých jázd sa púšťame do jazdenia. Spolu s nami aj Taddy Blazusiak a to vám bol teda naozaj zážitok. Trať bola naozaj náročná a umožnila skvele preveriť schopnosti strojov ako aj tie naše. Pozrime sa čo je vlastné pre modelový rok 2009 nové.
Pre rok 2009 KTM predstavila kompletne novú 50 SX a upravenú 65 SX a 85 SX. Motor SX 50 má teraz nové 3-hriadeľové usporiadanie, keď automatická spojka našla miesto na strednom hriadeli čo zabezpečí menšie opotrebenie obloženia. Všetky modely majú teraz upravený chróm-molubdénový rám prebraný priamo z veľkých motokrosových strojov. Samozrejmosťou je nová grafika.
Napriek chýrom o použití elektornického vstrekovania pre štvortaktné motory všetky modely 2009 sú plnené naďalej karburátorom. Štvortakty používajú Keihin FCR MX karburátor a akceleračnou pumpou a senzorom natočenia škrtiacej klapky. KTM taktiež zareagovala na nové pravidlá v triede MX2 a predstavila novú 150 SX. Dvojtakt so zvýšeným objemom zdieľa mnoho dielov s 125 SX. Štvortakty 250 a 450 SX-F sú teraz vybavené hliníkovou platňou pod motorom, protektormi rúk a riadidiel, oranžovým trojitými okuliarmi, SXS sedlom a špeciálnou grafikou.
Nuž nie som veľký kamarát s dvojtaktami, ale liečim sa. 150 SX ma zaujímala hlavne ako novinka a pre porovnanie so 125. Mnoho dielov je rovnakých a veru ak by ma na to posadili nevedel by som povedať či sedím na 125 alebo 150. Výkon bude vyšší (výrobca ho neudáva) ale stále je to maloobjemový dvojtakt. Na radu prišiel ako posledný a po všetkých tých výkonnejších strojoch som si musel zvykať na točky. Hlavne v zákrutách sa podtočenie nevypláca. To je ale skôr chyba jazdca ako stroja. Úžasne ľahká bola ovládateľnosť a za zmienku stojí aj fakt, že hmotnosť 150-tky je na chlp rovnaká ako 125-ky. Podvozok predviedol svoje schopnosti aj pri skokoch (čo nieje zrovna moja silná stránka) a lietal som vzduchom so skvelou istotou. Pri rozhodovaní medzi 125 a 150 by som ja teda neváhal.
450 SX-F si už pýta pána jazdca. Vyžmýkať z nej maximum je pre mňa nemožné. Jazdilo sa mi na tom skvele, ťahalo to proste stále. Okrem motokrosovej časti som s ňou zablúdil aj do lesa na enduro trať. Hej viem bol to MX ale čo už, keď sa schyľovalo ku poslednej jazde a žiadne enduro už nebolo na pláne. V lese to bolo totálne mydlo ale aj tak som prešiel značnú časť trate bez problémov. Skončil som až na nepríjemnom výjazde s oblými kameňmi na vrchu. Naviac bol stočený do zákruty. Trochu som sa tam vytrápil a aj dvíhal 105 kíl váhy. Elektrický štartér ma vtedy naozaj potešil.
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | KTM | KTM | KTM | KTM | KTM |
Model: | 125 SX | 150 SX | 250 SX | 250 SX-F | 450 SX |
Rok: | 2009 | 2009 | 2009 | 2009 | 2009 |
Novinka: | NOVINKA 2009 | ||||
Kategória: | Cross | Cross | Cross | Cross | Cross |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 124.8 ccm | 143.6 ccm | 249 ccm | 248.6 ccm | 449.3 ccm |
Kompresný pomer: | 12,8:1 | 12,8:1 | 12,8:1 | 12,8:1 | 12,5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 54 x 54,5 mm | 56 x 58,5 mm | 66,4 x 72 mm | 76 x 54,8 mm | 97 x 60,8 mm |
Palivový system: | karburátor | karburátor | karburátor | karburátor | karburátor |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | |||
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 300 mm | 300 mm | 300 mm | 300 mm | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 335 mm | 335 mm | 335 mm | 335 mm | 335 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm | 260 mm | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 80/100-21 | 80/100-21 | 80/100-21 | 80/100-21 | 80/100-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 100/90-19 | 100/90-19 | 110/90-19 | 100/90-19 | 110/90-19 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 90.8 kg | 90.8 kg | 95.4 kg | 98 kg | 104.6 kg |
Výška sedla: | 985 mm | 985 mm | 985 mm | 985 mm | 985 mm |
Rázvor: | 1471 mm | 1471 mm | 1475 mm | 1475 mm | 1475 mm |
Svetlá výška: | 390 mm | 390 mm | 390 mm | 380 mm | 380 mm |
Objem nádrže: | 8 l | 8 l | 8 l | 8 l | 8 l |
Pre rok 2009 dochádza k zmene označenia. Nebude sa používať písmeno "R" v názvoch všetkých EXC modelov (400 EXC, 450 EXC, 530 EXC) Model 250 EXC-F si však necháva písmeno “F” aby nedošlo k zámene s dvojtaktným modelom. V ponuke sa objavuje nový model 400 EXC, ktorý má byť dobrým kompromisom medzi výkonom a ovládaním. Od 450-tky sa líši kratším zdvihom piestu, novým kľukovým hriadeľom a optimalizovanou palivovou mapou.
KTM ponúka aj modely v špecialnej sérii SIX DAYS na báze nových 2009 EXC modelov. Je to prvý raz, čo pnúka tieto modely nielen účastníkom šesťdňovej ale aj bežným zákazníkom.
Tak toto je už tradične môj enduro favorit. Moje srdce tuším bije v štyroch taktoch a 250 kubíkov mi proste stačí. Výkon je pekne dávkovateľný, nezľakne sa ani nižších otáčok. Hmotnosť je už síce nad 100 kg (oproti dvojtaktu) ale nerobilo mi to žiadne problémy. S dvaapolou si viem vždy skvele zajazdiť. Netrhá sa ako besná a dáva mi toľko výkonu koľko zvládnem. Aj preto som si ju zobral na prvú zoznamovaciu jazdu a skúmal som s ňou nástrahy trate.
Dosť som o nej stále počúval. Že dvojtaktné enduro? Na technické pasáže do lesa to nechcem. Ale vraj 300-vka je iná, vraj to má spodok ako 4T a absolútne besný vrch. A keď som ich videl jazdiť na Erzbergu začal som meniť názor. Sadám na to teda s nadšením a plný očakávania. A? Ako to dopadlo? Bola to pecka. Spodok taký ako u slabšieho štvortaktu, ale vždy ma vytiahol zo sračiek. Potom sa otvorila prívera a s ňou brána do pekla. Buď som v periférom videní začal obdivovať krásu zadného kolesa, alebo sa predok odlepil od zeme a ja som začal plachtiť vzduchom ako zástava. Zavesený na riaditkách chtiac nechtiac po zadnom. Ale držím to tam preradzujem hore a znovu. Predné udržať na zemi takmer nemožné. Rýchlo na brzdy, predok nasmerovať do zákruty podradiť a využívať spodok, ktorý sa dá aj rozumne dávkovať... ale len do vtedy keď sa otvorí brána pekelná...
300-vka zmenila môj pohľad na dvojtaktné enduro. Dokonca sa mi zdá, že by som ju trápil radšej ako 4T 250. Niežeby som bol tak skvelý jazdec a vedel toto monštrum ukočírovať alebo dokonca siahnuť na jeho hranice. Skôr preto, že to bola nesmierna zábava, ktorú som si musel zopakovať druhou jazdou. Nezastavila ma ani únava...
Foto: | |||||
Všeobecné informácie: | |||||
Výrobca: | KTM | KTM | KTM | KTM | KTM |
Model: | 125 EXC | 250 EXC | 250 EXC-F | 300 EXC | 450 EXC |
Rok: | 2009 | 2009 | 2009 | 2009 | 2009 |
Novinka: | NOVINKA 2009 | ||||
Kategória: | Enduro | Enduro | Enduro | Enduro | Enduro |
Motor: | |||||
Typ motora: | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (4T) | jednovalec (2T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 124.8 ccm | 249 ccm | 248.6 ccm | 293 ccm | 449.3 ccm |
Kompresný pomer: | 11.0:1 | 11.0:1 | 12,8:1 | 11,9:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 54.0 x 54.5 mm | 66.4 x 72 mm | 76 x 54,8 mm | 72.0 x 72.0 mm | 95 x 63,4 mm |
Palivový system: | karburátor | karburátor | karburátor | karburátor | karburátor |
Rozvod: | DOHC (4V) | OHC (4V) | |||
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 300 mm | 300 mm | 300 mm | 300 mm | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 335 mm | 335 mm | 335 mm | 335 mm | 335 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm | 260 mm | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 90/90-21 | 90/90-21 | 90/90-21 | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 120/90-18 | 140/90-18 | 120/90-18 | 140/90-18 | 140/80-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||||
Suchá hmotnosť: | 97 kg | 100.8 kg | 105.7 kg | 103.1 kg | 113.9 kg |
Výška sedla: | 985 mm | 925 mm | 925 mm | 985 mm | 985 mm |
Rázvor: | 1471 mm | 1475 mm | 1475 mm | 1475 mm | 1475 mm |
Svetlá výška: | 390 mm | 385 mm | 380 mm | 385 mm | 380 mm |
Objem nádrže: | 9.5 l | 9.5 l | 9.2 l | 9.5 l | 9 l |
Novinkou pre rok 2009 je dvojica štvorkoliek 450 SX a 505 SX. Ide o stroje optimalizované pre MX trate. Oproti modelom XC motory poskytujú vyšší výkon, nemajú spiatočku, majú špeciálne MX pneumatky, zmenšenú nádrž (cca 10l). Zmeny sú aj v podvozku rozšírením rozchodu kolies vpredu aj vzadu na 1265 mm. V sérii majú ochranné rámy nôh a platový chránič predného svetlometu (ten je možné ľahko demontovať pre preteky)
Moje prvé stretnutie s touto šelmou. Zvolil som model XC tzv. "civilnejší" aj keď v objeme 525. Zo začiatku dosť bojujem s radením rýchlostí smerom hore. Radička bola podľa mňa nastavená príliš nízko a mal som problém tam zasunúť čižmu. Boli tam totiž ochranné rámy a textilnými popruhmi, ktoré bránili čižme. Na športových ATV toho veľa najazdeného nemám. 525 nebola sprevodovaná nijako na krátko a tak sa extra na zadné nehrabala. Na druhej strane som sa veľmi rýchlo dostal k prvým skokom na štyroch kolesách. Vozenie bolo extrémne zábavné a z trate ma museli vyhnať. Ak by to však nespravili zišiel by som asi aj sám po ďalších 2-3 kolách od únavy. Riadenie dá na motokrosovej trati s početnými koľajami zabrať a slušne boxuje do rúk jazdca. Ale o tom to všetko je.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | KTM | KTM | KTM | KTM |
Model: | 450 XC | 525 XC | 450 SX ATV | 505 SX ATV |
Rok: | 2009 | 2009 | 2009 | 2009 |
Kategória: | Štvorkolka | Štvorkolka | Štvorkolka | Štvorkolka |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 447.92 ccm | 510.4 ccm | 449 ccm | 477 ccm |
Kompresný pomer: | 11:1 | 11:1 | 12,5:1 | 12:5 |
Vŕtanie x Zdvih: | 89 x 72 mm | 95 x 72 mm | 97 x 60,8 mm | 100 x 60,8 mm |
Palivový system: | karburátor | karburátor | karburátor | karburátor |
Rozvod: | SOHC (4V) | SOHC (4V) | SOHC (4V) | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová + spiatočka | manuálna 5-stupňová + spiatočka | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 257 mm | 257 mm | 244 mm | 244 mm |
Zdvih vzadu: | 265 mm | 265 mm | 258 mm | 258 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 180 mm | 180 mm | 180 mm | 180 mm |
Pneu vpredu: | 21 x 7 - 10 | 21 x 7 - 10 | 20 x 6 - 10 | 20 x 6 - 10 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 200 mm | 200 mm | 200 mm | 200 mm |
Pneu vzadu: | 20 x 11 - 9 | 20 x 11 - 9 | 18 x 10 - 8 | 18 x 10 - 8 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 163 kg | 163 kg | 165 kg | 165 kg |
Výška sedla: | 820 mm | 820 mm | 795 mm | 795 mm |
Rázvor: | 1280 mm | 1280 mm | 1280 mm | 1280 mm |
Dĺžka: | 1810 mm | 1810 mm | 1810 mm | 1810 mm |
Šírka: | 1148 mm | 1148 mm | 1148 mm | 1148 mm |
Výška: | 1125 mm | 1125 mm | 1125 mm | 1125 mm |
Svetlá výška: | 290 mm | 290 mm | 290 mm | 290 mm |
Objem nádrže: | 13.4 l | 13.4 l | 10.3 l | 10.3 l |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Tlmiče vpredu aj vzadu plne nastaviteľné Ohlins | Tlmiče vpredu aj vzadu plne nastaviteľné Ohlins | Tlmiče vpredu aj vzadu plne nastaviteľné White Power | Tlmiče vpredu aj vzadu plne nastaviteľné White Power |
Taddy |
Awia |
3 vo vzduchu |
Taddy to proste vie |
Prinášame vám dve skvelé pozadia na vašu pracovnú plochu. Na nových modeloch jazdil Taddy Blazusiak.
Text: Tomáš Hajduch - Awia, Foto: Cacao a KTM (Miroslav Lacko a Viktor Balazs), jazdil Tomáš Hajduch - Awia a Peter Vencel z Enduro Aktuál Motoride.
Pridané: 26.07.2008 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 107566 | Včera: 119235