Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (9)  [Verzia pre tlač] Tlač

Ako KTM offroadové R Adventúry lietali na balkánskych šotolinách 2/3

 Zdieľať

Pridané: 05.06.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 34699 [Testy a predstavenia - Test]

1209 R – superbike do terénu

Ak vám niekedy napadlo, či potrebovala nová rada 1290 zmeniť označenie na Super Adventure, tak vám môžem rovno povedať, že áno. Veď komu inému ako KTM by mohlo napadnúť postaviť na báze beštie zvanej Super Duke motorku do terénu? Označenie Super je na mieste, a to hlavne kvôli motoru.

Ako sa driftuje so 160 koňmi? Ako nič! - KTM 1290 Super Adventure R 2017 - Balkánska testovačka, Chorvátsko (Awia)
Ako sa driftuje so 160 koňmi? Ako nič! - KTM 1290 Super Adventure R 2017 - Balkánska testovačka, Chorvátsko (Awia)

Motor je neskutočný, famózny, návykový. 160 koní a 140 Nm... To hľadá konkurenciu len ťažko. A to všetko zabalené v podobnom, naozaj agresívnom offroad balení ako 1090R. Majú spoločný podovozok, rovnaké zdvihy, rozmery kolies, tlmiče, rám, ergonómiu i s možnosťou prispôsobenia... Ale Super Adventure R je naviac vybavená hlavne spomínaným motorom a potom najnovšími elektrovychytávkami: LED svetlom s denným i svietením do zákrut, bezkľúčový štart, farebnou prístrojovkou, tempomatom, bluetooth konektivitou, atď atď.

KTM 1290 Super Adventure R 2017 - Balkánska testovačka, Chorvátsko (Awia)
KTM 1290 Super Adventure R 2017 - Balkánska testovačka, Chorvátsko (Awia)

Po presadnutí z menšej sestry je rozdiel hneď cítiť, hlavne trochu nárast hmotnosti a pocit „mohutnosti“. To sa však mení po rozbehu. V pravačke je schovaná beštia, ktorá aj v offroad mape má viac ako 100 Nm už tesne nad 2000 otáčkami, a to je, vám poviem, masaker. To je pravá rukoväť doslova dávkovačom driftov. Ja sám som veľakrát písal, že načo je komu taký výkon do terénu. Vážení páni a dámy, presne na toto! Na cesty ako na Balkáne, na nekonečné šotoliny a brutálne výjazdy a zrýchlenie, ktoré zažiješ len na takejto prekoňovanej beštii.

KTM 1290 Super Adventure R 2017 - Balkánska testovačka, Chorvátsko (Awia)
KTM 1290 Super Adventure R 2017 - Balkánska testovačka, Chorvátsko (Awia)

1290 je na tom, čo sa týka nastavovania elektroniky, trochu lepšie. Pridali jej tzv. favorites, to znamená, že môžeš tlačidlám hore a dole priradiť rýchly skok do určitého nastavenia. My sme to mali nastavené na ABS a trakčnú, takže vždy keď som vysadol na 1290, ktorá nemala „dongle“, tak som rýchlo spravil potrebné vypnutie TC a ABS. Za toto rozhodne KTM palec hore, lebo nepoznám väčšiu otravu ako celý deň jazdiť v teréne a po každom vypnutí motora „blúdiť“ v menu a vypínať.

KTM 1290 Super Adventure R 2017 - Balkánska testovačka, Chorvátsko (Awia)
KTM 1290 Super Adventure R 2017 - Balkánska testovačka, Chorvátsko (Awia)

No ale potom je tu ešte jedna divná vec, ktorá má hodne zaskočila. Doteraz si KTM vždy držali zvolenú palivovú mapu a robila to i 1090 R. 1290 však mala vo zvyku sa z mne nepochopiteľných dôvodov prepnúť sama do režimu Street. Prvýkrát som zostal „vygúľaný“ keď sme fotili jednu zákrutu, ja som presadol a chcel si hodne pridať a znenazdajky som vystrúhal otočku o 180 stupňov a pozeral som sa tam, odkiaľ som prišiel. Odhalil som to ale neskôr, keď sme čakali na pomalších jazdcov, a len tak som klábosil s Luákšom a práve som mu hovoril ako neskutočne tá 1290 ide, a zrak mi mimovoľne zablúdil na prístrojovku so zvoleným režimom Street – teda plných 160 koní, s vypnutou trakciu a ABS v teréne... Zvyšok dňa som si na to dal pozor, a potvrdilo sa mi, že si sama mapu prepína. Že sa automaticky zapnú bezpečnostné systémy ako TC a ABS chápem – to je prínos k bezpečnosti, ale že sa slabšia offroad mapa sama prepne na plnú – to mi veľmi ako bezpečnostná funkcia nepripadá...

Na druhej strane, vďaka tomu som si zajazdil pár nádherných úsekov so 160 koňmi. Hlavne ku koncu dňa (chalani ani neviem prečo chceli sedlať radšej 1090-tky) som na 1290 lietal za Lukášom, ktorý už presedlal na svoj rally špeciál a zjavne dostal chuť si zajazdiť trochu rýchlejšie. Ak by sa to neprepínalo, tak by som možno ani nedostal odvahu to pokúšať. Čo vám poviem, ani na Super Duke R si na ceste úplne nevypínam trakčnú, lebo mám rešpekt.

KTM 1290 Super Adventure R 2017 - Balkánska testovačka, Chorvátsko (Awia)
KTM 1290 Super Adventure R 2017 - Balkánska testovačka, Chorvátsko (Awia)

No a ako sa jazdí so 160 besnými koňami v teréne? Úprimne, v nejakom tom našom lesnom enduro teréne sú ti naprd. Ale takto na Balkáne na tých vypaľovákoch, to je niečo neskutočné. Také „prdy“ čo to dáva, to zrýchlenie na ktoromkoľvek kvalte. Čistý masaker. Treba ale povedať, že zadná guma bola po dni jazdenia otrhaná ako adventný kalendár deň pred vianocami.

KTM 1290 Super Adventure R 2017 - Balkánska testovačka, Chorvátsko (Awia)
KTM 1290 Super Adventure R 2017 - Balkánska testovačka, Chorvátsko (Awia)

A čo zvyšok stroja? V porovnaní s 1090 je cítiť mierne vyššiu hmotnosť už po prvom vysadnutí. Akonáhle sa ale rozbehneš, je to zabudnuté. Obe motorky sú si veľmi podobné, ale prekvapivo 1290 sa mi zdala nejako stabilnejšia. Neviem, či je to rozložením hmotnosti, že je trochu ťažšia na predok, ale ten bol akosi istejší. Celkovo ale toho majú viac spoločného ako rozdielneho. Rejd je malý na oboch rovnako, obe vedia byť výbušné a agresívne, a obe si to radi valia terénom hlavne rýchlo. 1290 má navyše ten neskutočný motor, potom prístrojovku a bohatšiu elektroniku. V teréne to ale nie sú veci podstatné.

Konkurencia

KTM 1290 Super Adventure R 2017 - Balkánska testovačka, Chorvátsko (Awia)
KTM 1290 Super Adventure R 2017 - Balkánska testovačka, Chorvátsko (Awia)

Ak mám byť úprimný, myslím si, že priamy konkurent pre beštiu 1290 R na trhu ani nie je. Žiadny iný výrobca nepostavil svoje cestovné enduro tak agresívne zamerané do terénu. Ak sa ale máme niekam pozrieť, tak začnem u Talianov s Ducati Multistrada 1200 Enduro, ktorá ponúka skoro identický výkon a krútiak, rovnako z dvojvalcového véčka. Ducati má však nižšie zdvihy (ale semiaktívny podvozok), menšie kolesá, vyššiu hmotnosť (treba ale povedať, že má 30-litrovú nádrž) a cenovku o tri tisícky vyššiu. Obvyklý konkurent BMW R 1200 GS je pre rok 2017 dostupný aj vo verzii Rally, ktorá má o 2 cm vyššie zdvihy - teda porovnateľné s 1290 R. Inak je to, podobne ako Ducati, motorka viac zameraná na cestu, má kardan, menší výkon, vyššiu hmotnosť, ale možnosť bohatej voliteľnej výbavy. Cena začína na pohľad nižšie, ale s porovnateľnou výbavou porastie. Na záver spomeniem Triumph Tiger 1200 Explorer XCx s trojvalcom, ktorý je výkonovo tak v strede, má rovnako kardan a podobné rozmery kolies, semiaktívny podvozok, trochu nadváhu, ale na druhej strane naozaj lákavú cenu.

neskutočný výkon motora, parádny podvozok a brzdy, elektrovýbava so všetkým čo ti len napadne malý rejd, pre niekoho nízke riadidlá, zdvihy by mohli byť vyššie, ráfiky by mohli byť odolnejšie

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Ťažké rozhodovanie – kerú vezmem za ženu? Videá, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.

Foto:
 KTM 1290 Super Adventure R 2017 Ducati Multistrada 1200 Enduro 2017 BMW R 1200 GS 2017 Triumph Tiger 1200 Explorer XCx 2017
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMDucatiBMWTriumph
Model:1290 Super Adventure RMultistrada 1200 EnduroR 1200 GSTiger 1200 Explorer XCx
Rok:2017201720172017
Novinka:NOVINKA 2017NOVINKA 2017
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduroCestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)L-kový dvojvalec DVT (4T)dvojvalcový boxer (4T)radový trojvalec (4T)
Objem:1301 ccm1198.4 ccm1170 ccm1215 ccm
Max. výkon:160.5 k (118.0 kW) / 8750 ot.160.1 k (117.7 kW) / 9500 ot.125.1 k (92.0 kW) / 7750 ot.137.4 k (101.0 kW) / 9300 ot.
Max. krútiaci moment:140 Nm / 6750 ot.136 Nm / 7500 ot.125 Nm / 6500 ot.121 Nm / 6400 ot.
Kompresný pomer:13.1 : 112,5 : 112.5:111.0:1
Vŕtanie x Zdvih:108 x 71 mm106 x 67.9mm101.0 x 73.0 mm85 x 71.4
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)Desmodromický rozvod (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinouvzduchom a kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazkardankardan
Zdvih vpredu:220 mm200 mm190 mm190 mm
Zdvih vzadu:220 mm200 mm200 mm194 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvoj kotúčová, 4 piestikdvoj kotúčová, radiál 4 piestdvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestik
Priemer bŕzd vpredu:320 mm320 mm305 mm305 mm
Pneu vpredu:90/90-21120/70 R19120/70-ZR19110/80 R19
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová, 2 piestikjednokotúčovájednokotúčová, 2 piestik
Priemer bŕzd vzadu:268 mm265 mm276 mm282 mm
Pneu vzadu:150/70-18170/60 R17170/60-ZR17150/70 R17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:217 kg225 kg
Hmotnosť s náplňami:254 kg244 kg267 kg
Výška sedla:890 mm870 mm850 mm837 mm
Rázvor:1580 mm1530 mm1507 mm1530 mm
Dĺžka:2190 mm2207 mm2248 mm
Šírka:1000 mm953 mm962 mm
Výška:1495 mm1450 mm1410 mm
Svetlá výška:250 mm
Objem nádrže:23 l30 l20 l20 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:200 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:3.6 s
Spotreba paliva:5.6 l/100km4.96 l/100km6.1 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 308 kmcca 302 kmcca 245 km
Servisný interval:15 000km15 000km10 000km
Doplnková výbava:
ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Náklonové ABS:áno, v sérii
Vypínateľné ABS:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Trakčná kontrola:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palivové mapy:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Palubný počítač:áno, v sériiáno, v sériiáno, v sériiáno, v sérii
Tempomat:áno, v sériiáno, v sériiza príplatokáno, v sérii
LED svetlomet:áno, v sériiáno, v sériiza príplatok
LED denné svetlá:áno, v sériiáno, v sériiza príplatok
Zákrutové svietenie:áno, v sériiáno, v sérii
LED smerovky:áno, v sériiza príplatok
El. Podvozok:nieáno, v sériiza príplatokáno, v sérii
Anti-hop spojka:áno, v sériiáno, v sérii
Tlmič riadenia:áno, v sérii
Bezkľúčové zapaľovanie:áno, v sériiza príplatok
Quick-shift:za príplatokza príplatok
Kontrola tlaku v pneumatikách:áno, v sériiza príplatok
Vyhrievané rukoväte:za príplatok
Asistent rozbehu do kopca:za príplatokza príplatok
Farebná TFT prístrojovka:áno, v sériiáno, v sérii
Iná výbava:v sérii plne nastaviteľný podvozok, vypletané kolesá, nosiče kufrov, kryty rukovätí.vypletané kolesáza príplatok vypletané kolesáelektronicky nastaviteľné plexi, semi-aktívny povozok WP, náklonové ABS a trakčná, vypletané kolesá
Poznámka:
Poznámka:Cena 2/2017: 16 750 eurCena 02/2017 19 790,00 €

Touring pack (hliníkové bočné kufre 85L, vyhrievané rukoväte, taška na volant) Sport pack (homologovaná titánová koncovka výfuku Termignoni, čierny, hliníkový kryt vodného čerpadla, hliníkový kryt spojkovej nádržky a nádržky prednej brzdy) Urban pack (hliníkový zadný kufor 38L, taška na nádrž, USB port) Enduro pack (prídavné LED svetlomety, kryt vodného chladiča, kryt olejového chladiča, padací rám, kryt zadného brzdového kotúča, spodný kryt reťaze)
Cena 05/2017: 15 100 EURCena 05/2017: 16 260 EUR

< >

Pridané: 05.06.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (9)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 101417 | Včera: 166064