Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 05.06.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 34699 [Testy a predstavenia - Test]
Ak vám niekedy napadlo, či potrebovala nová rada 1290 zmeniť označenie na Super Adventure, tak vám môžem rovno povedať, že áno. Veď komu inému ako KTM by mohlo napadnúť postaviť na báze beštie zvanej Super Duke motorku do terénu? Označenie Super je na mieste, a to hlavne kvôli motoru.
Motor je neskutočný, famózny, návykový. 160 koní a 140 Nm... To hľadá konkurenciu len ťažko. A to všetko zabalené v podobnom, naozaj agresívnom offroad balení ako 1090R. Majú spoločný podovozok, rovnaké zdvihy, rozmery kolies, tlmiče, rám, ergonómiu i s možnosťou prispôsobenia... Ale Super Adventure R je naviac vybavená hlavne spomínaným motorom a potom najnovšími elektrovychytávkami: LED svetlom s denným i svietením do zákrut, bezkľúčový štart, farebnou prístrojovkou, tempomatom, bluetooth konektivitou, atď atď.
Po presadnutí z menšej sestry je rozdiel hneď cítiť, hlavne trochu nárast hmotnosti a pocit „mohutnosti“. To sa však mení po rozbehu. V pravačke je schovaná beštia, ktorá aj v offroad mape má viac ako 100 Nm už tesne nad 2000 otáčkami, a to je, vám poviem, masaker. To je pravá rukoväť doslova dávkovačom driftov. Ja sám som veľakrát písal, že načo je komu taký výkon do terénu. Vážení páni a dámy, presne na toto! Na cesty ako na Balkáne, na nekonečné šotoliny a brutálne výjazdy a zrýchlenie, ktoré zažiješ len na takejto prekoňovanej beštii.
1290 je na tom, čo sa týka nastavovania elektroniky, trochu lepšie. Pridali jej tzv. favorites, to znamená, že môžeš tlačidlám hore a dole priradiť rýchly skok do určitého nastavenia. My sme to mali nastavené na ABS a trakčnú, takže vždy keď som vysadol na 1290, ktorá nemala „dongle“, tak som rýchlo spravil potrebné vypnutie TC a ABS. Za toto rozhodne KTM palec hore, lebo nepoznám väčšiu otravu ako celý deň jazdiť v teréne a po každom vypnutí motora „blúdiť“ v menu a vypínať.
No ale potom je tu ešte jedna divná vec, ktorá má hodne zaskočila. Doteraz si KTM vždy držali zvolenú palivovú mapu a robila to i 1090 R. 1290 však mala vo zvyku sa z mne nepochopiteľných dôvodov prepnúť sama do režimu Street. Prvýkrát som zostal „vygúľaný“ keď sme fotili jednu zákrutu, ja som presadol a chcel si hodne pridať a znenazdajky som vystrúhal otočku o 180 stupňov a pozeral som sa tam, odkiaľ som prišiel. Odhalil som to ale neskôr, keď sme čakali na pomalších jazdcov, a len tak som klábosil s Luákšom a práve som mu hovoril ako neskutočne tá 1290 ide, a zrak mi mimovoľne zablúdil na prístrojovku so zvoleným režimom Street – teda plných 160 koní, s vypnutou trakciu a ABS v teréne... Zvyšok dňa som si na to dal pozor, a potvrdilo sa mi, že si sama mapu prepína. Že sa automaticky zapnú bezpečnostné systémy ako TC a ABS chápem – to je prínos k bezpečnosti, ale že sa slabšia offroad mapa sama prepne na plnú – to mi veľmi ako bezpečnostná funkcia nepripadá...
Na druhej strane, vďaka tomu som si zajazdil pár nádherných úsekov so 160 koňmi. Hlavne ku koncu dňa (chalani ani neviem prečo chceli sedlať radšej 1090-tky) som na 1290 lietal za Lukášom, ktorý už presedlal na svoj rally špeciál a zjavne dostal chuť si zajazdiť trochu rýchlejšie. Ak by sa to neprepínalo, tak by som možno ani nedostal odvahu to pokúšať. Čo vám poviem, ani na Super Duke R si na ceste úplne nevypínam trakčnú, lebo mám rešpekt.
No a ako sa jazdí so 160 besnými koňami v teréne? Úprimne, v nejakom tom našom lesnom enduro teréne sú ti naprd. Ale takto na Balkáne na tých vypaľovákoch, to je niečo neskutočné. Také „prdy“ čo to dáva, to zrýchlenie na ktoromkoľvek kvalte. Čistý masaker. Treba ale povedať, že zadná guma bola po dni jazdenia otrhaná ako adventný kalendár deň pred vianocami.
A čo zvyšok stroja? V porovnaní s 1090 je cítiť mierne vyššiu hmotnosť už po prvom vysadnutí. Akonáhle sa ale rozbehneš, je to zabudnuté. Obe motorky sú si veľmi podobné, ale prekvapivo 1290 sa mi zdala nejako stabilnejšia. Neviem, či je to rozložením hmotnosti, že je trochu ťažšia na predok, ale ten bol akosi istejší. Celkovo ale toho majú viac spoločného ako rozdielneho. Rejd je malý na oboch rovnako, obe vedia byť výbušné a agresívne, a obe si to radi valia terénom hlavne rýchlo. 1290 má navyše ten neskutočný motor, potom prístrojovku a bohatšiu elektroniku. V teréne to ale nie sú veci podstatné.
Ak mám byť úprimný, myslím si, že priamy konkurent pre beštiu 1290 R na trhu ani nie je. Žiadny iný výrobca nepostavil svoje cestovné enduro tak agresívne zamerané do terénu. Ak sa ale máme niekam pozrieť, tak začnem u Talianov s Ducati Multistrada 1200 Enduro, ktorá ponúka skoro identický výkon a krútiak, rovnako z dvojvalcového véčka. Ducati má však nižšie zdvihy (ale semiaktívny podvozok), menšie kolesá, vyššiu hmotnosť (treba ale povedať, že má 30-litrovú nádrž) a cenovku o tri tisícky vyššiu. Obvyklý konkurent BMW R 1200 GS je pre rok 2017 dostupný aj vo verzii Rally, ktorá má o 2 cm vyššie zdvihy - teda porovnateľné s 1290 R. Inak je to, podobne ako Ducati, motorka viac zameraná na cestu, má kardan, menší výkon, vyššiu hmotnosť, ale možnosť bohatej voliteľnej výbavy. Cena začína na pohľad nižšie, ale s porovnateľnou výbavou porastie. Na záver spomeniem Triumph Tiger 1200 Explorer XCx s trojvalcom, ktorý je výkonovo tak v strede, má rovnako kardan a podobné rozmery kolies, semiaktívny podvozok, trochu nadváhu, ale na druhej strane naozaj lákavú cenu.
neskutočný výkon motora, parádny podvozok a brzdy, elektrovýbava so všetkým čo ti len napadne | malý rejd, pre niekoho nízke riadidlá, zdvihy by mohli byť vyššie, ráfiky by mohli byť odolnejšie |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Ťažké rozhodovanie – kerú vezmem za ženu? Videá, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | KTM | Ducati | BMW | Triumph |
Model: | 1290 Super Adventure R | Multistrada 1200 Enduro | R 1200 GS | Tiger 1200 Explorer XCx |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | ||
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | L-kový dvojvalec DVT (4T) | dvojvalcový boxer (4T) | radový trojvalec (4T) |
Objem: | 1301 ccm | 1198.4 ccm | 1170 ccm | 1215 ccm |
Max. výkon: | 160.5 k (118.0 kW) / 8750 ot. | 160.1 k (117.7 kW) / 9500 ot. | 125.1 k (92.0 kW) / 7750 ot. | 137.4 k (101.0 kW) / 9300 ot. |
Max. krútiaci moment: | 140 Nm / 6750 ot. | 136 Nm / 7500 ot. | 125 Nm / 6500 ot. | 121 Nm / 6400 ot. |
Kompresný pomer: | 13.1 : 1 | 12,5 : 1 | 12.5:1 | 11.0:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 108 x 71 mm | 106 x 67.9mm | 101.0 x 73.0 mm | 85 x 71.4 |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom a kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | kardan | kardan |
Zdvih vpredu: | 220 mm | 200 mm | 190 mm | 190 mm |
Zdvih vzadu: | 220 mm | 200 mm | 200 mm | 194 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová, 4 piestik | dvoj kotúčová, radiál 4 piest | dvoj kotúčová radiálne strmene, 4 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 320 mm | 305 mm | 305 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-21 | 120/70 R19 | 120/70-ZR19 | 110/80 R19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová, 2 piestik | jednokotúčová | jednokotúčová, 2 piestik |
Priemer bŕzd vzadu: | 268 mm | 265 mm | 276 mm | 282 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-18 | 170/60 R17 | 170/60-ZR17 | 150/70 R17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 217 kg | 225 kg | ||
Hmotnosť s náplňami: | 254 kg | 244 kg | 267 kg | |
Výška sedla: | 890 mm | 870 mm | 850 mm | 837 mm |
Rázvor: | 1580 mm | 1530 mm | 1507 mm | 1530 mm |
Dĺžka: | 2190 mm | 2207 mm | 2248 mm | |
Šírka: | 1000 mm | 953 mm | 962 mm | |
Výška: | 1495 mm | 1450 mm | 1410 mm | |
Svetlá výška: | 250 mm | |||
Objem nádrže: | 23 l | 30 l | 20 l | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 200 km/h | |||
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.6 s | |||
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km | 4.96 l/100km | 6.1 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 308 km | cca 302 km | cca 245 km | |
Servisný interval: | 15 000km | 15 000km | 10 000km | |
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii | |||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | |
LED denné svetlá: | áno, v sérii | áno, v sérii | za príplatok | |
Zákrutové svietenie: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED smerovky: | áno, v sérii | za príplatok | ||
El. Podvozok: | nie | áno, v sérii | za príplatok | áno, v sérii |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | |||
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | za príplatok | ||
Quick-shift: | za príplatok | za príplatok | ||
Kontrola tlaku v pneumatikách: | áno, v sérii | za príplatok | ||
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | |||
Asistent rozbehu do kopca: | za príplatok | za príplatok | ||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
Iná výbava: | v sérii plne nastaviteľný podvozok, vypletané kolesá, nosiče kufrov, kryty rukovätí. | vypletané kolesá | za príplatok vypletané kolesá | elektronicky nastaviteľné plexi, semi-aktívny povozok WP, náklonové ABS a trakčná, vypletané kolesá |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 2/2017: 16 750 eur | Cena 02/2017 19 790,00 € Touring pack (hliníkové bočné kufre 85L, vyhrievané rukoväte, taška na volant) Sport pack (homologovaná titánová koncovka výfuku Termignoni, čierny, hliníkový kryt vodného čerpadla, hliníkový kryt spojkovej nádržky a nádržky prednej brzdy) Urban pack (hliníkový zadný kufor 38L, taška na nádrž, USB port) Enduro pack (prídavné LED svetlomety, kryt vodného chladiča, kryt olejového chladiča, padací rám, kryt zadného brzdového kotúča, spodný kryt reťaze) | Cena 05/2017: 15 100 EUR | Cena 05/2017: 16 260 EUR |
Pridané: 05.06.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 101417 | Včera: 166064