Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 17.01.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 21757 [Technika - Dobré Rady]
Zima je pre väčšinu motorkárov „obdobím sucha“ Jazdiť sa ale dá aj keď teplomer padá pod 10 ale aj pod nulu. Ako sa vraví: „Neexistuje zlé počasie, iba zle oblečený motorkár“ :-) V tejto časti seriálu sa pozrieme na prípravu a úpravu motorky
Predchádzajúci | Seriál článkov: Na motorke v zime | Nasledujúci
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Tomáš Hajduch - Awia, PeterKeke, Feri Zubal - zeON, Brco928, Peter Fischer
Na motorke som začal jazdiť v zime niekedy v roku 2005 po zakúpení skútra. Hneď prvú sezónu som pochopil, že dĺžka sezóny je u nás relatívna. Kým niektorí zazimujú v septembri, iný tým ani nestrácajú čas. Postupne som predlžoval výlety až som vyrazil po prvý krát na zimný zraz Elefantentreffen a to som si potom niekoľko krát zopakoval :-)
Keďže tohto roku som sa podujal zorganizovať zimné stretnutie na Slovensku, podelím sa s vami v tomto seriáli článkov o svoje skúsenosti s jazdením v zime.
Príprava motorky na jazdu v zime by mala byť podobná ako pred sezónou, ale maximálne dôsledná. Skontrolovať asi treba všetko to čo na jar pred prvou jazdou. Odporúčam teda článok Čo by sme mali pre našu motorku spraviť pred prvou jarnou jazdou a v ďalšom texte sa zamerám na to "navyše" v zime.
11.02.2002 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 165597 [Technika - Dobré Rady]
Začiatok sezóny sa nekompromisne blíži. Ak ste sa už rozhodli vytiahnuť Váš stroj na prvú jarnú vychádzku, tak Vám ponúkame zopár dobrých rád, ktoré Vás môžu uchrániť od prekvapenia, keď zistíte, že Váš miláčik, ktorý na jeseň fungoval ako švajčiarske hodinky, odmietne naštartovať...
Batéria - venuj jej zvýšenú pozornosť pretože ako to poznáš z áut batéria, ktorá má už nejaký ten rok služby za sebou a v lete funguje stále dobre, môže pri nízkych teplotách robiť problémy. Určite ju pred jazdou nabi do plna a na každý výjazd si pribaľ štartovacie káble. Ak totiž budeš mať problém naštartovať kvôli slabej batérii určite nájdeš niekoho s autom a ak máš káble problém je v podstate okamžite vyriešený. Na šmykľavom povrchu sa totiž motorka veľmi zle roztláča. Ak ideš niekam kde bude aj garáž a elektrika a máš miesto pribaľ si aj nabíjačku.
Pneumatiky - ak motorka dlhšie stála skontroluj si pred jazdou tlak v pneumatikách a celkovo stav pneu. Dnes sú už v ponuke aj zimné pneumatiky na vybrané typy motoriek, zvyčajne skútre. Ak plánuješ jazdiť dlhodobo cez zimu môžem to len doporučiť: Nezimuj - jazdi: Zimné pneumatiky na skútre.
Olej - zimné štarty s teplotami pod nulou dajú motoru zabrať. Základom je kvalitný olej. Nezabudni pred jazdou skontrolovať množstvo oleja. Ak máš nejakú tú spotrebu oleja tak rátaj s tým, že v zime môže byť vyššia. Ak ideš na dlhšiu cestu zváž pribalenie oleja a nezabudni ho skontrolovať.
Na jazdu v zime, obzvlášť keď sa chystáš na dlhšiu cestu, alebo chceš jazdiť pravidelne sa oplatí motorku aj upraviť. Je už na tebe či spravíš úpravu na vysokej úrovni a venuješ tomu veľa času, energie a financií, alebo zvolíš len jednorázové a provizórne riešenie (ak sa za celú zimu chystáš napríklad na jediný výjazd) Tak ako som spomínal v prvom článku o oblečení v zime okrem zimy ako takej je najväčším nepriateľom motorkára vietor a jeho wind chill efekt. Keď už v zime sadneš na motorku tak sa vetru dobrovoľne vystavuješ, takže základ úpravy motorky je - ochrana pred vetrom. Poďme pekne po poriadku:
Vysoké plexi / doplnkový deflektor - je to doplnok ktorý príde vhod aj v lete. Ak ho máš nieje čo riešiť. Čím viac zminimalizuješ nápor vetra na trup a hlavu tým bude jazda pohodlnejšia a bezpečnejšia. Veľké plexi má ale aj svoje nevýhody. V hustom snežení (veľké ťažké snehové vločky) sa sneh zachytáva na plexi a po čase cez neho jednoducho nevidíš. Je nutné ho utierať. Ďalšou nepríjemnosťou je zahmlievanie alebo namŕzanie plexi. Vo všetkých týchto prípadoch platí dať si častejšie zastávky na benzínke, plexi poumývať a hlavne poutierať do sucha papierom.
Kryty rukovätí sú povedal by som až základ prežitia. Zima sa najviac prejavuje na končatinách a na prstoch na rukách a nohách. A so zimou skrehnutými prstami nemáš cit a silu potrebnú na ovládanie motorky. Možností je viac:
Plastové endurácke kryty rukovätí - Bežné letné sú lepšie ako nič, ale výrazne nepomôžu a treba ich aj tak rozšíriť resp zväčšiť ich plochu. Tu pomôže nejaký ľahko tvarovateľný plast a zručnosť majiteľa.
Druhá možnosť je vyrobiť si kryty na túto príležitosť. Možností je veľa a inšpiráciou ti môžu byť stovky fotiek z článkov z Elefantentreffenu. Či už ich vyrobíš zo starých bandasiek, plastu alebo pomôže aj stará karimatka a trocha americkej pásky. Výsledok asi dizajnovo neohúri ale ver mi pomôže. Navyše všelijaké takéto úpravy patria ku koloritu zimných zrazov.
Rukávniky na riaditka - sú treťou možnosťou. Sú firmy, ktoré sa venujú ich výrobe (napr Tucano Urbano), sú z textilu alebo z kože, niekedy vnútri s kožušinou. Nie sú najlacnejšie ale ak plánuješ jazdiť pravidelne určite sa ti ich kúpa oplatí. Ak si dostatočne zručný môžeš si takéto rukávniky ušiť aj sám z kožušiny.
Vyhrievané rukoväte - sú známym pomocníkom a sú dnes štandardom pre turistov, ale postupne sa dostávajú na čoraz viac motoriek. Praktické a využiteľné celý rok. Čo viac dodať. Ja poviem že som všetky elefanty (okrem posledného) absolvoval bez vyhrievaných rukovätí a nebol to problém. Na druhej strane aj nebudeš mať dobré kryty rúčok vyhrievané rukoväte ti nepomôžu, pretože ti budú omŕzať prsty z vonkajšej strany. Je to vyskúšane a je to veľmi nepríjemné.
Kryty nôh - Tak ako na telo, hlavu a ruky tak aj na nohy je dobré upraviť motorku tak aby ochránila jazdca čo najviac pred vetrom. Keď jazdíš na skútri máš vcelku parádnu ochranu už v základe. Aj tak neuškodí nejaká plachta cez nohy. Tiež sa dá kúpiť profi riešenie, dokonca aj na mieru na motorku, alebo budeš improvizovať a čosi si vymyslíš.
Tu je ale dôležité si toto vyskúšať za jazdy a aj v cestovnej rýchlosti! Plachtu treba dobre upevniť, pretože za jazdy má tendenciu sa vo vetre trepotať a neplní tak potom vôbec funkciu. Profi riešenia majú v zadnej časti závažie ktoré plachtu drží napnutú za jazdcovými nahami. Plachta sa niekedy tiež pripína jazdcovi okolo pása a prípadne aj popruhom okolo krku. Dôležité je aby plachta nebránila nijak pri jazde a aby bolo možné kedykoľvek zložiť nohu na zem pri zastavení.
Padacie rámy - keďže idem jazdiť v zime tak tak trochu aj stúpa riziko nejakého pádu. Rámy sú klasická výbava no v zime sa asi oplatia o kvapku viac :-)
Reťaze na kolesá Ak sa v zime dostaneš s motorkou na sneh a ľad jazda je takmer nemožná. Jazdiť s reťazami dlhodobo to sa asi nedá odporúčať. Ide skôr o núdzové riešenie a pomoc keď sa chceš niekam alebo odniekiaľ dostať. Prvá možnosť je využiť klasické autoreťaze bežný rozmer na 14-15 palcové kolesá sa dá zvyčajne "obuť" na zadné 17 palcové koleso motorky. Treba si to vyskúšať vopred. Samozrejme takáto reťaz zaberá dosť miesta v batožine, je aj dosť ťažká a tiež pri otáčaní kolesa môžu časti reťaze obúchať časti motorky, kyvku a podobne. Maj to na mysli.
Druhá možnosť je vyrobiť si niekoľko krátkych reťazí ako to spravil PeterKeke. Časť reťaze ktorá príde do kontaktu s ráfikom môžeš schovať do bužírky pre ochranu pre škrabancami. Na upevnenie reťazí na koleso potom môžeš použiť šróby alebo SK pásky, prípadne aj plastové sťahovačky - tie ale musia byť poriadne pevné, lebo reťaz bude poriadne namáhaná.
Núdzové riešenie je aj lano, ktoré uviažeš o koleso a postupne namotáš dookola. Nemá až takú účinnosť ako reťaz ale pomôže a hlavne nepoškodí súčasti motorky. Ak sa už rozhodneš pre akékoľvek riešenie určite si ho vyskúšaj priamo na svojej motorke.
Hroty do pneumatík - na cestách u nás povolené nie sú, takže je to skôr úprava do terénu. Dajú sa kúpiť priamo pneumatiky s hrotmi, v ponuke sú aj špeciálne hroty do pneumatík, alebo aj samo-domo riešenie.
V nasledujúcej časti seriálu si povieme niečo o tom ako v zime jazdiť.
Pozri si aj ďalšie články na túto tému, recenzie vyhrievaného oblečenia od čitateľov, či testy produktov na zimu, ktoré sme v redakcii vyskúšali:
15.11.2001 - Jaro Harly Jerga Čitatelia: 32146 [Technika - Dobré Rady]
Vyťažte z jazdy čo najviac. Na rozdiel od mnohých iných krajín, je odbobie jazdenia u nás sezónnou záležitosťou. Aj keď sú dni, kedy je buď hrozná zima alebo vyraziť von znamená dosť veľké nebezpečie, jazdenie v zime má svoje výhody. Samozrejme v sebe skrýva i niektoré nástrahy, ako sa zachvíľu dozvieme.
29.11.2013 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 21695 [Technika - Dobré Rady]
Článkov a diskusií o zazimovaní motorky je tu už dosť. Čo takto nejaká zmena? Stále počúvam o tom aká je moto sezóna na Slovensku krátka. Máme koniec novembra a vonku stále jazditeľne.
07.01.2013 - Feri Zubal - zeON Čitatelia: 17838 [Vaše stroje - Moja motorka]
S vozením je to túto zimu ťažké, je príliš slabá. Ale keď aspoň trochu nasneží, GéeSku vyrazia čertovské rohy a davááj full gas. Hroty, v mojom prípade skrutky, v pneumatikách sú proste fasa!!!
20.02.2013 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 12229 [Testy a predstavenia - Doplnky]
Vyhrievané rukoväte pozná určite každý turista. Nie každý možno ale vie, že v ponuke Oxfordu sú rukoväte alebo skôr návleky, ktoré nevyžadujú demontáž a výmenu gripov na motorke, a predsa vám poskytnú ruky v teple počas jesennej, zimnej či jarnej sezóny alebo na vašej dovolenke.
26.02.2013 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 13938 [Bleskovky - PR bleskovka]
Firma Oxford, ktorá sa zaoberá výrobou moto doplnkov prekopala svoju ponuku vyhrievaných rukovätí na rok 2013 a má v ponuke celkovo 6 druhov rukovätí podľa zamerania motocykla: Sports, Adventure, Touring, Commuter, Scooter a ATV.
Pridané: 17.01.2015 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Na motorke v zime | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 158010 | Včera: 145839