Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 02.10.2019 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 7247 [Testy a predstavenia - Test]
Aj keď verím, že si ešte dlho budeme užívať veľké benzínové dvojvalce tradičného amerického výrobcu, tento rok rozšíril pestrú ponuku značky Harley-Davidson prvý veľký elektrický motocykel LiveWire. Na zoznámenie s novým modelom, letím až na západné pobrežie Spojených štátov, do mesta Portland. Krátka jazda ukázala, že je to mimoriadne elektrizujúci zážitok.
Text: M. Masničák, Foto: Harley-Davidson
Elektromobilita v jednej stope je zatiaľ ešte v plienkach. Než sa elektrika stane bežným druhom pohonu, bude sa musieť vyriešiť ešte veľa vecí ohľadne výroby a distribúcie. Na šťastie sú tu firmy ako Harley-Davidson, ktoré sú ochotné investovať nemalé finančné prostriedky aby vývoj napredoval. Máloktorý model prešiel tak dlhým vývojom, ako LiveWire. Prototyp úplne nového motocykla s elektrickým pohonom bol predstavený už v roku 2014. Vďaka tomu mohli vývojári zužitkovať bohaté skúsenosti nazbierané počas testovacích jázd LiveWire Demo Tour.
14.08.2015 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 16268 Strany: 2 [Testy a predstavenia - Test]
Ako jediná redakcia na Slovensku sme dostali pozvanie si vyskúšať unikátny prototyp elektro biku, ktorým americký výrobca Harley-Davidson prekvapil mnohých. Testovacia jazda prebehla v Holandsku neďaleko Amsterdamu.
Elektrický Harley, upúta pozornosť všade kde sa objaví. Niet divu, veď z každého uhla je to kus peknej motorky. Základ športového naháča tvorí hliníkový kryt batérie s chladiacimi rebrami na ktorý sú priskrutkované tri odliatky rámu s efektne frézovanými plochami. Takáto modulárna konštrukcia v budúcnosti umožní ľahšie vytvárať nové modely s odlišnou ergonómiou. Tak ako u klasických modelov Harley-Davidson, aj u novinky LiveWire nechali naplno vyniknúť pohonnú jednotku. V tomto prípade je to kvapalinou chladený elektromotor Revelation, s výkonom 105 k. Tým, že je uchytený v ráme pod batériou, znižuje ťažisko a tak zlepšuje ovládanie. Jeho maximálny krútiaci moment 116 Nm sa prenáša na zadné koleso ozubeným remeňom. Veľká batéria s označením RESS, na ktorú dáva Harley päť ročnú záruku bez obmedzenia počtu kilometrov má kapacitu 15,5 kW/h. Sľubovaný dojazd je 235 km v meste a 153 km pri kombinovanej prevádzke. Aj keď sme väčšinu trasy absolvovali vo veľmi svižnom tempe, po sto kilometroch zostala ešte tretina jej kapacity.
Namiesto prehnane futuristických tvarov, na štíhlej postave modelu LiveWire môžete nájsť množstvo pekne prepracovaných detailov, ako je napríklad zadné svetlo zabudované do konzoly kyvnej vidlice. Dobre vyzerá i LED reflektor vsadený do malej kapotáže, nad ktorou je umiestnený farebný TFT displej. Je vidieť, že pri návrhu sa nešetrilo na komponentoch podvozku, ani na dielenskom spracovaní, čo sa muselo zákonite odzrkadliť na výslednej cene. Efektne tvarovaná kývačka z hliníkovej zliatiny je odpružená plne nastaviteľnou jednotkou Showa SFRC. Vpredu nájdeme obrátenú teleskopickú vidlicu Showa SFF-BP a dvojicu radiálnych strmeňov Brembo Monoblock. Motocykel je pritom štandardne vybavený systémom Electronic Chassis Control, ktorý zahrňuje poslednú verziu ABS značky Bosch a kontrolu trakcie sledujúcu dvíhanie zadného kolesa pri intenzívnom brzdení aj preklz pri akcelerácii. Vďaka riadiacej jednotke IMU asistenčné systémy fungujú aj v náklone. K dispozícii je sedem jazdných režimov, Okrem štyroch fabricky nastavených Sport, Road, Rain a Range má jazdec k dispozícii tri módy s možnosťou vlastného nastavenia. LiveWire sa môže pochváliť funkciou H-D Connect, ktorá prostredníctvom aplikácie dokáže spojiť jazdca s jeho motocyklom. Ten potom môže v mobile sledovať na diaľku stav nabíjania, prípadne dostane výstrahu ak niekto so strojom manipuluje. Aplikácia zašle i pripomienky týkajúce sa servisu.
Prvé skúsenosti s elektromobilitou v jednej stope mám už síce za sebou (KTM Freeride, BMW C Evolution), ale jazda na elektrickom Harleyi je niečo, čo tu ešte nebolo. Pred hotelom kde prebiehala prezentácia nás čaká desiatka nablýskaným noviniek LiveWire v troch farbách. Okrem čiernej a oranžovej je tu ešte žltá, ktorá mi najviac ladí s prilbou. S výjazdom sa veľmi neponáhľame, lebo testovacia trasa, má len sto kilometrov.
Prehadzujem nohu cez úzke, ale celkom pohodlné sedadlo. Aj po uchopení riadidiel, na ktorých sú staré známe ovládače vrátane prepínačov smeroviek na každej strane, som len mierne predklonený. Na farebnom TFT displeji sa po zapnutí rozsvieti modré logo H-D Electric Blue, ktré bude značka používať u svojich elektrických modelov. Stláčam elektroštartér, ale nič sa nedeje. Jediným signálom že môžem s motorkou vyraziť na cestu sú zelené pásiky po stranách prístrojovky. Najskôr sa naša malá skupina musí preštrikovať upchatými ulicami Portlandu.
Tu jazdec ocení plynulé reakcie elektromora na povely pravého zápästia. Žiadne cukanie, iba silný ťah bez akýchkoľvek rušivých vibrácií. Namiesto burácania dvojvalca, pritom počuť len tiché zavíjanie elektromotora. Zaujímavou funkciou je umelý „tlkot srdca“, ktorý pri zastavení na semafóre signalizuje, že motor je pripravený vyraziť a všetkých nechať za sebou. Tá dych berúca akcelerácia je prudko návyková, a tak si ju patrične vychutnávam. Zatiaľ čo klasická motorka dokáže svoj maximálny krútiak ponúknuť v úzkom spektre otáčok, tu je vždy k dispozícii. Elektromotor ťahá až kým ho nezastaví obmedzovač elektronicky nastavený na rýchlosť 177 km/h. Žiadne podraďovanie, vytáčanie motora, či práca so spojkou. Stačí len otočiť rukoväťou a LiveWire vyrazí dopredu.
Hlavná časť testovacej trasy vedie po úzkej historickej ceste plnej zákrut, ktorá väčšinou prechádzala lesom. Naháč LiveWire sa tu cíti ako ryba vo vode. Športový štýl jazdy podporuje aj tvrdšie nastavená teleskopická vidlica, vďaka čomu dostávam veľmi dobrú odozvu od predného kolesa s obutím Michelin Scorcher Sport. Vyššiu hmotnosť 248 kg cítiť až keď sa poriadne začne tlačiť na pílu. Hlavne pri preklápaní motocykla z jednej zákruty do druhej sa prejaví vyššia poloha ťažiska, daná hmotnosťou batérie 98 kg. Naopak pri akcelerácii na výjazde sa kilá rýchlo strácajú.
Pri svižnej jazde mi najviac sedí režim Sport, nielen pre svoju spontánnu akceleráciu, ale aj kvôli najvyššej intenzite brzdenia motorom. Stačí len otáčať plynovou rukoväťou bez využitia perfektne fungujúcich strmeňov Brembo. Pri brzdení motorom dochádza ku rekuperácii batérie, a tak paradoxne napriek neúnavnému ťahaniu za plyn, v režime Sport mám stále ešte slušný dojazd. Pri návrate cez mesto volím mód Rain, ktorý najviac podporuje plynulú jazdu.
Prvá ochutnávka ukázala, že elektrický Harley dokáže sprostredkovať úplne iný pocit z jazdy ako motocykle s benzínovým motorom. Ak sa vám naskytne možnosť zajazdiť si s modelom LiveWire určite to vyskúšajte, stojí to zato. Najšportovejší model značky s podmanivým ťahom elektromotora určite dokáže osloviť dobre situovaných fanúšikov elektromobility. Prakticky založených jazdcov môžu odradiť niektoré negatíva s ktorými sa obvykle stretávame u nových produktov. V prvej rade je to vyššia cena na ktorú sme si u prémiových motocyklov Harley-Davidson už zvykli. Atraktívny model LiveWire však dostal tie najkvalitnejšie komponenty, pričom ani elektronická výbava nezaostáva za exkluzívnymi modelmi prémiových značiek. Z nových technológií chýba snáď len elektronicky nastaviteľné odpruženie. Pre niekoho bude veľkým nedostatkom časovo náročné dobíjanie batérie. Na staniciach s rýchlo nabíjačkami, sa dokáže nabiť z 0 na 100% za hodinu, alebo z 0 na 80% za 40 minút. V praxi to bude ešte menej, lebo len zriedka býva batéria úplne vybitá. Jednoducho novinka LiveWire je exkluzívny produkt, ktorého poslaním je otvoriť cestu novému smeru po ktorom prídu ďalšie cenovo dostupnejšie motocykle s alternatívnym pohonom.
Zúfať nemusia ani Harlejáci, ktorí nie sú fanúšikmi elektromobility v jednej stope. Ako nás osobne uistil generálny riaditeľ H-D Matt Levatich, americký výrobca sa určite nevzdá svojich tradičných motocyklov s veľkými burácajúcimi motormi. Tie budú naďalej doménou značky, čo okrem noviniek pre sezónu 2020 dokazuje aj pripravovaný sreetfighter, či cestovné enduro s dvojvalcami novej generácie. Podobne ako LiveWire, aj oni majú prilákať k motorkám ešte širší okruh priaznivcov americkej legendy.
Silný ťah elektromotora, ktorý je okamžite k dispozícii bez radenia rýchlostí, či práce so spojkou, zrýchlenie z 0 na 100 km/k za 3 s, nadštandardná výbava. | Časovo náročné dobíjanie batérie s hmotnosťou 98 kg, pomerne vysoká cena, |
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Harley-Davidson |
Model: | LiveWire |
Rok: | 2020 |
Kategória: | Naháč |
Motor: | |
Typ motora: | Elektromotor |
Max. výkon: | 106.1 k (78.0 kW) / ot. |
Max. krútiaci moment: | 116 Nm / 0.1 ot. |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Sekundárny pohon: | remeň |
Zdvih vpredu: | 89 mm |
Zdvih vzadu: | 120 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálne strmene |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR17 58W |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 260 mm |
Pneu vzadu: | 180/55 ZR17 73W |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 249 kg |
Výška sedla: | 780 mm |
Rázvor: | 1490 mm |
Dĺžka: | 2135 mm |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Max. rýchlosť: | 177 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.2 s |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
Tempomat: | nie |
LED svetlomet: | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii |
El. Podvozok: | nie |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii |
Iná výbava: | plne nastaviteľný podvozok Showa |
Poznámka: | |
Poznámka: | Batéria: 15.5 kWh Rechargeable Energy Storage System (RESS) Dojazd: 235 km v meste, kombinovaný 153 km vidlica Showa SFF-BP, vzadu Showa SFRC Cena 10/2019: 27.860,- EUR bez DPH |
Pridané: 02.10.2019 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 79875 | Včera: 166064