Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 04.11.2015 Autor: eNeM
Čitatelia: 10897 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Porovnávačiek porovnateľných modelov rôznych výrobcov už spravil kde kto fúru. Ale neporovnávačku neporovnateľných modelov jedného výrobcu sme tu ešte nemali. Harley ponúka z každého rožka troška a týmto článkom by som rád vyvrátil mýtus, že od harykov si každý vybrať nedokáže. A prečo do rodiny? Lebo so mnou jazdil môj brat.
Text: eNeM (Street Glide) a Merlin00 (Forty-Eight)
Foto: Autori
Keď sa mi ozval Edo z HD, že či by som sa v jeden pekný októbrový víkend nechcel previezť na novom modelovom rade Harley Davidson pre rok 2016, nedokázal som povedať nie.
Jediný problém bol, že motorky na jazdenie boli až dve, prdel ale iba jedna. Tak som narýchlo zavolal bratovi, či by načim nebolo na čase ísť si spolu po všetkých tých rokoch zajazdiť. Pani manželka ho nielen pustila, ale dokonca mu to prikázala (vďaka Alenka) a tak sme v sobotu doobeda obaja stáli nastúpení pred HD Bratislava čakajúc na chalanov z HOG Bratislava, ku ktorým sme sa po ceste na fotenie mašín pridali na ich poslednú klubovú míľu roku 2015 a čakali čo bude a nebude.
Nakoľko na Sportstri už svoje odjazdené mám, rozhodol som sa odskúšať primárne Street Glide, ktorý mi bol z touringovej rady vždy najsympatickejší. Batwing má, plexi má čo najnižšie, kufre len dva (trpím topcaseofóbiou), nášľapy s kolískovou radiacou pákou sú, zrkadlá integrované v kapotáži. Čo by ste ešte viac chceli. Ale modelový ročník 2016 prichádza so všetkým, po čom ste ani len netúžili. Zábavný systém BoomBox predstavený spolu s projektom Rushmore obsahuje plne nastaviteľný informačno-hudobno-navigačný systém, ktorý vám dodá kvalitný hudobný zážitok aj pri vyšších rýchlostiach. Ešte že sme sa dostali hneď po vyštartovaní do zápchy a ja som mal čas mačkať, prepínať a nastavovať. HD sa rozhodlo skombinovať dotykový display s ovládačom na rukoväti, čím sa vydali smerom podobným ako BMW, osekali nepotrebné mačkátka, prepínatká a iné sersami a krásne sa držia svojho minimalistického štýlu. Ten ako na Street Glide, tak aj na 48 podtrhujú aj kombinované zadné blinkre s integrovaným zadným aj brzdovým svetlom. Holé zadky, najmä tie veľké, sú najkrajšie. Samozrejme hovorím o motorkách, prasáci! Preto je zadný blatník bez zbytočného veľkého zadného svetla jednoducho uhladenejší. A bodka. Možno by som ešte zadné sedadlo dal demontovateľné, pri solojazdách by to vyzeralo ešte lepšie. Ľadvinka by aj tak potrebovala opierku, lebo keď zamoržujete šúlec na 103 palcovom motore a ona sa vás drží, bez opierky ostanete na križovatke sedieť obaja. Okrem toho som emancipovaný a každej žene radšej doprajem medzi nohami... vlastnú motorku.
Čakal som, že to bude menej obratné, ale mýlil som sa. Dnes, ako sa dočítate nižšie, sme s bratom zistili, že sme sa mýlili obaja a častejšie. Mašina krásne kľučkuje pomedzi autá, cez kruháče prepláva s gráciou labute a na rovnej ceste big twin umožňuje podkúriť pod kotlom ako sa to na dvojvalec do V patrí. Na mojom konkrétnom kuse mali chalani namontovaný výfuk Jekyll and Hyde, ktorý má vstavanú elektronickú klapku. To znamená, že ak je klapka zatvorená, vrní to ako sériovka, alebo ešte aj tichšie. Nebudíte deti, nepadajú zo stromov spiace netopiere, nenaháňa vás PZSR. Ak ale klapku aktivujete, motor si ju podľa otáčok cez riadiacu jednotku otvára podľa potreby. To je super, lebo na jednej strane reve, na druhej ale nekucká, CMH (centrálny mozog harleya) si to uhliadne za vás a lambda je tiež spokojná.
Posed je komfortný, nič iné by som ale nečakal, vhupnete do sedla, nohy položíte na nášľapy a kopete si to tam pekne pätou/špičkou. ABS, duálny brzdový systém, vynovené tlmiče a iné drobné zlepšenia majú za následok, že vaša loď suverénne prepláva akýmikoľvek nerovnosťami a včas a bezpečne zastaví v každej situácii. Pri tých vyše 300 kilách, ktoré mašina s vami v sedle má, taký príjemný pocit, ľahšie sa potom kochá. A to kochanie je niečo, čo je v sedle HD Street Glide tak krááásne. Rozmery a váhu motorky si uvedomíte, až keď zastanete. Cúvať s ňou aj do minimálneho kopca je rozcvička ako sa patrí, plus pri cúvaní pozor na kufre, halt nie je to sportster...
Batwing (to je tá tradičná kapotáž touringových modelov) s mierne vynoveným tvarom má zabudovanú aj otvárateľnú vetraciu klapku, ktorá má ale asi význam iba pri vyššom plexi, alebo nižšom jazdcovi, mne fučalo stále rovnako, či bola otvorená, alebo zatvorená. Jediné čo mi na Street Glide 2016 chýbalo, bolo nové LED svetlo, ktoré napríklad Electra Glide už má. Zrejme by som po kúpe rovno nahodil celú LED rampu aj s dvoma prídavnými, tie svetlá sú dokonalé a dodajú motorke o niečo „iný“ vzhľad. Na Street Glide som sa ťažko namotal, respektíve skôr sa mi potvrdilo, že je to pre mňa to pravé a ak sa podarí posunúť XR nejakému ďalšiemu jazdcovi, budúcu sezónu by som ju rád mal v garáži vedľa Boba Harleyho.
Jedného dňa mi zavolal brat, či by som mu nepomohol s fotením a testovaním nejakej motorky. Pri predstave o diametrálnej odlišnosti názorov na motocykle, autá, jazdenie i celkový životný štýl sa musím priznať, že som trocha zľakol.
Pri predstave jazdy na motorke, ktorá ma sedadlo veľkosti špongie na riady, ergonómiu pozametanej garáže a jazdné vlastnosti i ovládateľnosť parnej lokomotívy ma začal jímať des.
Zvedavosť a túžba jazdiť ale zvíťazila. Môj drahý brat ma nechcel nijako šetriť a aby mi to vôbec neuľahčil strčil mi do ruky sáčok s pilulkou pravdy, presnejšie kľúčom-nekľúčom od brány do pekla. Bližší pohľad, obhliadka ovládacích prvkov a všetkého čo tam (ne)namontovali odhalila čosi, čo som nečakal. Jediný budík tachometra ukrýva všetko, čo doslova nevidno, pokým po zapnutí čudlíka "engine run" neprebehne kontrola po ktorej sa objaví všeličo, čo nikto nečaká (ja som nečakal). ABS, to je to posledné, čo by som na Sportstri očakával, ale oko zablikalo, tak tam asi bude..
Nádrž buráková, je skutočne malá. Inak žiadne zbytočnosti, sýtič a iné hlúposti. Naštartovaním sa ozve brblanie dvanástkového motora, ktorý so sériovými výfukmi nerobí dojem blížiacej sa frontovej línie. To som tiež nečakal. A čakal som výrazné vibrácie a trasenie. Kua sedel som na všeličom, Iron head, Pan head, všetky motory čo som sedlal od HD triasli, tu to ale nenamontovali, alebo nedodali. Dokonca aj bratove XR tie vibrácie má už v základe. Asi sa dajú dokúpiť za príplatok. Ja ich ale nechcem. Mýlil som sa aj ohľadom sedadla, je malé, ale pohodlné, adekvátne typu a štýlu motorky. A dá sa na ňom sedieť a nie je to ani trestná lavica, ani špongia na riady, ale sedadlo. Asi im v dielni HD zostarol konštruktér, alebo ho seklo v krížoch.
Ovládacie prvky tiež prekvapili. Všetko je na dosah palca. Prvé metre jazdy a ja zisťujem, že to pruží. Aj vzadu. Ale pruží to značne sportstrovo, čakal som, že tie tlmiče sú atrapy, aby zakryli hard tail. Buď som na tú moto trocha veľký, alebo si musím zvyknúť. V parnej lokomotíve ale kurič ani strojvodca obvykle nesedia vôbec. Ak, tak na kope uhlia. Tak čo sa sťažujem.
Ďalšia vec, ktorá ma teší je, že výkon sa dá normálne dávkovať, takmer lineárne, žiadne diery, ako v odozve u karburátora. Kurník šopa, je to vôbec Harley? Nerobia si zo mňa kozy? Viem si predstaviť fúru veci, ktoré by som nejako zmenil, alebo čo ja viem, hádam aj upravil, ale keď tak sedím na tom stroji, rozmýšľam. Potrebujem veľký hluk? Každé ráno, alebo večer zobudiť všetkých neurotických susedov, alebo nasrať cestou pol mesta? Tú motorku je počuť aj v základe. Vyššie rajdy, alebo iné sedadlo? No snáď na dlhé cesty áno. Ale čo je to dlhá cesta? Tá motorka je určená do mesta, na výlety, nie na turistiku a hltanie 1 000 km denne. Dokonca by som povedal, že je to také mestské približovadlo. Jazda mimo mesto je zábava. Brzdy sú vynikajúce, dávkujú sa dobre. U bratovej XR sú podobné, ale tu vďaka obrovským pneu a ABS je možné zastaviť na veľmi krátkej vzdialenosti bezpečne. Môj brat sa vezie na obrovskom mastodonte, kde je zabudovaný infotajment a hovadinky a celú cestu sa podľa mňa zábava prepínaním všemožného príslušenstva. Asi tam zapol Office a prekladá, či čo. Ja ako človek skromný by som oželel aj ten tachometer.
Niečo sa vo mne zlomilo. Niečo ma infikovalo a chrípka to nebude. Moje obvykle racionálne ja sa vo mne vytratilo, alebo schovalo a moje obvykle jazdenie z bodu A do bodu B sa zmenilo na nirvánu Forty-Eight. Je to podľa mňa esencia starého, vzhľadom pripomínajúca staré zašlé časy lacného benzínu a rock&rollu avšak nenápadne nasiaknutá modernými, dobre ukrytými fičurkami, ktoré robia jazdu príjemnou aj v súčasnosti.
Keby som bol so svojou polovičkou, asi by som mal smolu a musel by som sedieť na Street Glide, ale teraz je to inak. Na Forty Eight by som druhé sedadlo vyslovene nechcel. Jazda na takej motorke je intímna záležitosť. Ani záchody sa nerobia dvojsedadlové, alebo manželské. Brat sa vezie na takej jednostopej mangelskej posteli... Preto si aspoň ja teda myslím, že radosť z jazdy na Forty Eight kaziť zbytočným opotrebovávaním zadných tlmičov nadváhou je neprípustné.
Kedysi si podobné stroje ľudia stavali sami, presnejšie boli k takýmto počinom odsúdení výrobcami. Dnešná doba je iná. Kto chce jazdiť na poctivom železe, má už tú možnosť priamo v sérii. Takže svet sa mení, podľa mňa k lepšiemu. Dnes nie je problém vysloviť takú nemysliteľnú myšlienku, Harley Davidson do každej modernej rodiny!
Aj ten, alebo tá, ktorý sa nenarodili pre prácu v dielňach, si môžu dopriať čosi, čo by kedysi mohli oslintávať len na výstavách, alebo v časopisoch z touto tematikou.
Nuž a aký je teda záver dnešného poučného príbehu? Nezáleží na tom, či ste turista, alebo mestský kafáčista, či ste kancelárska krysa, alebo si ruky radi olejom zapaprete, dokonca nezáleží ani na tom, či máte rozpočet obmedzený, alebo nie a tobôž nezáleží na tom, akého ste pohlavia, vierovyznania, orientácie či smerovania, HD má pre každého niečo. Ako napísal môj brat, aj 48 má bezkľúčové štartovanie, alarm, ABS, vylepšené pruženie, integrované blinkrosvetlá a mnoho iného, čo si moderná motorka vyžaduje. A to tu ešte pred piatimi rokmi nebolo. Aspoň ja na XR nič také nemám. Aj ten najnáročnejší minimalista si príde na svoje. Na druhej strane, ak ste komfort milujúci „rebel na tajňáša“ a cez víkend za seba potrebujete nahodiť aj manželku, tak je tu pre vás Street Glide. Alebo ešte lepšie, sebe Street Glide, pobaliť oboch do vašich dvoch kufrov, žene 48 a hor sa do álp na dovolenku.
Lúčim sa s vami milí priatelia s revolučným heslom „Dva Harleye do každej rodiny!“
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Harley-Davidson | Harley-Davidson |
Model: | Street Glide Special | XL1200V Sportster Forty-Eight |
Rok: | 2016 | 2016 |
Kategória: | Cestovná | Chopper/Cruiser |
Motor: | ||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1690 ccm | 1202 ccm |
Max. krútiaci moment: | 138 Nm / 3500 ot. | 96 Nm / 3500 ot. |
Kompresný pomer: | 9,7:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 98.4 mm x 111.1 mm | 88.9 x 96.8 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | |
Chladenie: | vzduchom | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | remeň | remeň |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | jednokotúčová |
Pneu vpredu: | 130/60B19 61H | MH90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Pneu vzadu: | 180/65B16 81H | 150/80-16 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 356 kg | 245 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 372 kg | |
Výška sedla: | 695 mm | 710 mm |
Rázvor: | 1625 mm | |
Dĺžka: | 2450 mm | 2275 mm |
Svetlá výška: | 135 mm | |
Objem nádrže: | 22.7 l | 7 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Spotreba paliva: | 5.6 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 304 km | |
Doplnková výbava: | ||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie | nie |
Trakčná kontrola: | nie | nie |
Palivové mapy: | nie | nie |
Palubný počítač: | áno, v sérii | nie |
Tempomat: | za príplatok | |
LED denné svetlá: | za príplatok | |
El. Podvozok: | nie | nie |
Iná výbava: | bezkľúčové zapaľovanie, BoomBox (audio + GPS), bočné kufre | bezkľúčové zapaľovanie |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena 11/2015 od 25 620 EUR | Cena 11/2015 od 12 048 EUR |
Pridané: 04.11.2015 Autor: eNeM Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 9100 | Včera: 331609