Pridané: 11.02.2002 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 164720 [Technika - Dobré Rady]
Začiatok sezóny sa nekompromisne blíži. Ak ste sa už rozhodli vytiahnuť Váš stroj na prvú jarnú vychádzku, tak Vám ponúkame zopár dobrých rád, ktoré Vás môžu uchrániť od prekvapenia, keď zistíte, že Váš miláčik, ktorý na jeseň fungoval ako švajčiarske hodinky, odmietne naštartovať...
Možno tomu neveríte, ale stáva sa to aj u novších motocyklov, hlavne ak bola zanedbaná akákoľvek jesenná údržba. Zimná prestávka je totiž relatívne dlhá a má negatívny vplyv na skladovaný motocykel. Záleží to však od priestorov, kde je motorka zaparkovaná. Nepriaznivý vplyv majú hlavne studené a vlhké garáže. Tu je zopár rád, ktoré by Vám mali pomôcť bezproblémovo uviesť motorku do novej sezóny.
Prvou vecou, ktorá bude vyžadovať vašu pozornosť bude asi batéria. Ak ste ju na zimu ani len nevybrali z motocykla, je veľká pravdepodobnosť, že bude vybitá. Preto by ste ju mali vybrať aspoň na jar, doplniť množstvo destilovanej vody a pripojiť batériu na nabíjačku. Tu jednoznačne platí, že čim menším prúdom a dlhší čas budete batériu nabíjať tým kvalitnejšie sa nabije. (Samozrejme, keď nemáte nabíjačku s reguláciou prúdu, tak nabíjajte tak ako zvyčajne.)
Ďalší bod je dôležitý, len pre tých, ktorý na jeseň poctivo pripravili motorku na zimný spánok. Mali by ste technickým benzínom odstrániť všetky zbytky konzervačného oleja, hlavne z tých častí motocykla, kde je jeho prítomnosť neprípustná.
Pre dobrý štart motora po dlhej prestávke je dobré venovať trochu pozornosti aj zapaľovacím sviečkam. Tie by sme mali vyšrubovať, skontrolovať vzdialenosť elektród (prípadne upraviť), očistiť technickým benzínom a nechať oschnúť. Styčné plochy sviečok a ich otvorov musia byť čisté, pretože nečistoty a olej by sa mohli v závite zapiecť a nabudúce by sme mali problém s ich demontážou.
Motor však ešte nieje dobre pripravený na štart. Motorový olej totiž za túto dlhú dobu stečie do olejovej vane (platí pre štvortaktné motory) a motor by nebol dobre mazaný. Preto je dobré niekoľkokrát pretočiť motor (nožným štartérom ak je ním motorka vybavená, alebo “ručne“ za dynamo, pričom si pomôžeme vymontovanými sviečkami, aby sme nemuseli pretláčať kompresiu vo valcoch) tak, aby sa všade dostal olej.
Na záver ešte venujeme pozornosť palivovému systému. Nádrž doplníme a otvoríme palivový kohút. Ak sme ju skladovali s palivom, tak sa v ňom kondenzovala voda, ktorá je samozrejme nežiadúca. Preto vyšrubujeme vypúšťací šrúb na plavákovej komore karburátora(ov) a počkáme kým odtiaľ nezačne vytekať palivo. Prepláchnutie plavákovej komory okrem vypustenia kondenzovanej vody vyplaví aj iné nečistoty, ktoré sa do palivového systému dostali z nádrže. Zvážime aj odmontovanie plavákovej komory a jej dokonalé ručné vyčistenie, ktoré určite nemôže uškodiť. V prípade, že je motocykel vybavený aj palivovým filtrom tak ho skontrolujeme, v prípade potreby vymeníme. Ak sme našli veľa nečistôt v palivovom systéme, môžeme si palivový filter nainštalovať. Je to veľmi malá investícia, ktorá sa určite oplatí.
Po tomto všetkom sa môžeme pokúsiť motocykel naštartovať. Keď sa nám to podarí, tak ho necháme bežať vo voľnobežných otáčkach kým sa nezohreje.
Určite nezabudnite na pneumatiky. Ak motocykel dlhšie stál tak tlak v pneumatikách bude asi nízky. Buď ich dofúknite ešte v garáži, alebo ak je to možné prejdite opatrne na najbližšiu pumpu a tlak v pneumatikách doplňte.
Určite nič nepokazíte ak skontrolujete stav a napnutie reťaze, prípadne a ak ju vyčistíte a dobre namažete.
Keď už bude motor teplý, tak môžeme konečne vyraziť na prvú jarnú jazdu. Ešte si skúsime zopár krát zabrzdiť, aby sme zistili či je všetko v poriadku. Vizuálne skontrolujeme tesnosť kvapalinového brzdového (spojkového) systému, resp. stav brzdových (spojkových) laniek. Týmto zároveň aj očistíme brzdy od prachu, alebo prípadnej inej špiny. Pri prvej jazde nevytáčame motor do vysokých otáčok, aby sa v motore nepoškodili alebo nadmerne neopotrebúvali stuhnuté diely. Cez zimu sa kondenzovala voda aj v motorovom oleji, takže kľudná jazda zabezpečí aj jej vyparenie.
Po pravej jarnej prechádzke padne vhod sprcha pre jazdca aj motorku...
Keď všetko prebehlo úspešne, tak nám ostáva už Vám len zapriať šťastnú sezónu s pekným počasím a s množstvom kilometrov bez akýchkoľvek problémov.
Ak máte chuť môžete sa s ostatnými podeliť o Vaše skúsenosti s prvým jarným štartovaním v diskusii k článku.