Zima sa pomaly, ale ozaj veľmi pomaly končí a to pre väčšinu motorkárov znamená zvýšenú nervozitu, spôsobenú jazdeckým absťákom a svitajúcou nádejou, že vysadnutie do sedla sa nezadržateľne blíži. Nič však nie je také jednoduché, ako sa zdá na prvý pohľad. Málokto z nás si môže dovoliť jednoducho stlačiť štartér, zaradiť jednotku a „dupnúť na to“, ako v polovici sezóny...
Z pohľadu starostlivosti o motorku sa občania delia do dvoch základných kategórií:
- Na tých, ktorý motorku „zazimovali“, t.j.: natreli všetky klzné časti olejom, poriadne vypláchli nádrž zvnútra olejom, vybrali akumulátor a preniesli ho na teplúčke miestečko, vyprázdnili karburátor, demontovali sviečky, do valcov naliali olej, výfuky vypchali handrami, motocykel zdvihli do luftu...
- Na tých, ktorý motorku umyli, vyčistili a namastili reťaz, poriadne zamkli garáž a odišli sa lyžovať.
Ja z celej sily odporúčam alternatívu č.2. Podľa môjho názoru nič z toho, čo každú jeseň nacvičujú poctivci zaradení v kategórii č.1 motorke neprospeje. Ale koľko ľudí, toľko chutí...
Ďalšie riadky sú určené pre tých, ktorí sa rozhodli akceptovať moju alternatívu starostlivosti o motorku.
- Olej: Starnúť začína už po nafľaškovaní u výrobcu. Navyše po naliatí do motora naťahuje atmosferickú vlhkosť. Preto ho odporúčam kupovať a vymieňať až na jar. Ohľadom výberu správneho oleja som si už vypočul a prečítal stovky názorov. Mnohé si vzájomne odporujú. Futbal, olej a politika majú jedno spoločné: každý Slovák je presvedčený, že o nich vie najviac zo všetkých ostatných. Ja tiež. Preto hovorím, že nemôžeš nič pokaziť, keď do motora naleješ polosyntetický olej od hociktorého renomovaného výrobcu. Keď máš pocit, že svoj motor enormne namáhaš, alebo nebudeš schopný dodržať kilometrové limity výmeny, tak mu dopraj plnú syntetiku. Výrobcovia motocyklov najčastejšie prepisujú oleje viskozity 10W-40, ktoré drvivej väčšine motorov úplne postačujú. Experimenty typu 0W-60 ti len vyťahujú peniaze z buksy, preto na ne zabudni a ušetrené love radšej venuj na kvalitnú ochranu (telesnej schránky), alebo kvalitné obutie (motorky)! Spolu s olejom si nezabudni dať vymeniť aj olejový filter!
- Brzdová (a spojková) kvapalina: Je mimoriadne tepelne namáhaná, preto sa odporúča ju meniť každé dva roky. Na tejto výmene nemôžeš skrachovať. Vyjde ťa to na pár stoviek a máš istotu, že ti brzdy nezvädnú práve keď to najmenej potrebuješ, napríklad za kamiónom vlečúcim sa dole Soroškou.
- Tlmičový olej: Tak isto. Za málo peňazí veľa muziky! Stačí ho vymeniť raz za tri roky. V prípade, že má tvoja motorka už čosi odjazdené a prepúšťacie ventily v tlmičoch už sú vybehané, tak si skús do tlmičov naordinovať o niečo hustejší olej, ako predpisuje výrobca.
- Vzduchový filter: Klasický papierový filter (v niektorých motorkách sú dva) nie je taký drahý, aby si ho vyfúkaval a tak riskoval zvýšenie spotreby a zníženie výkonu. Kto má molitanový filter, ten ho síce nemusí meniť, ale to neznamená, že má po starostiach. Musí ho vyprať v prípravku špeciálne na to určenom – aby ho nerozleptal. A potom ho olejom na to určeným namastí. Toto ťa čaká každý rok.
- Zapaľovacie sviečky: Tu nie je absolútne o čom špekulovať! Sviečky stoja pár korún a zásadne ovplyvňujú chod motora. Z celého srdca ti odporúčam: neexperimentuj s revolučnými konštrukciami. Prednosť daj renomovanému výrobcovi. Rozhodovanie nie je ťažké, pretože pre motocykle je iba jeden (smiech). Pri výbere konštrukcie a tepelnej charakteristiky nedaj na rady žiadnych odborníkov a do motorky daj určite sviečky, ktoré predpisuje výrobca. Vymeň si ich radšej pred začiatkom každej sezóny.
- Chladiaca kvapalina: Stačí ju vymeniť raz za dva roky. Mysli na to, že chladiaca kvapalina nielen že motor chladí, ale ho aj chráni pred oxidáciou. Kvalitná kvapalina ti nezničí gumené tesnenia, tak na nej nešetri!
- Reťaz, kardan, remeň: Ak si si reťaz (reťazový set) skontroloval, vyčistil a namastil už na jar, tak sa môžeš vybrať s kamošmi na pivo. Ak nie, tak ťa to čaká teraz: reťaz nesmie byť natiahnutá viac, ako po značku, ktorú ti pripravil výrobca motorky, nesmie hrkotať, nesmie sa pri pretočení kolesa meniť jej napätie. Ozubenie primárneho a sekundárneho kolesa nesmie byť zašpicatené a už vôbec nie zakrivené. Jedno súkolie spravidla prežije dve reťaze. Primárne koliesko sa síce vyrába z kvalitnejšieho materiálu, ako rozeta, ale aj tak má väčšinou nižšiu životnosť, pretože má odmakané asi tri krát toľko, ako ona.
- O kardane sa síce hovorí, že je bezúdržbový, ale ja si myslím, že raz do roka skontrolovať stav v súkolí nemôže byť na škodu. Patrí do neho iba cca deci oleja, a preto na jeho výmene neskrachujú ani tí sociálne najslabší...
- Remeň je jedna z dvoch súčiastok, ktoré napriek tomu, že ich používa harlej považujem za geniálne. Stačí len letmý pohľad, aby si sa presvedčil, či je na ňom všetko O.K. Jedine rozstrapkané okraje by ti mohli vymazať úsmev z tváre...
- Ventily: Výrobca ti predpisuje , po koľkých kilometroch ich treba kontrolovať. Toto síce netreba brať ako písmo sväté, ale aspoň približne by si jeho radu mohol dodržať. Ak ich nechceš podpáliť. Ak si sadista, ktorý motor po zrazoch trápi streľbou do výfuku, tak predpis výrobcu pre teba písmom svätým je!
- Karburátory: Daj si nastaviť podtlaky a vyfúkať z nich sajrajt, ktorý si po celý rok tankoval spolu s benzínom. Prechodové hadice ošetri prípravkom na oživovanie gumy.
- Ventil nádrže: Ak si si nenatankoval na jeseň plnú nádrž, súc presvedčený, že inak ti úplne zhrdzavie, tak vyber výpustný ventil a vyčisti jeho sitko. Ľahké, lacné a účinné pri predchádzaní problémom.
- Pneumatiky: Tí najdôslednejší si ich môžu dať vyvážiť. My ostatní sa sústredíme len na kontrolu tlaku, hĺbky dezénu a kontrolu mikrotrhlín, spôsobených vysokým vekom. Motocyklové pneumatiky nikdy neplníme zmesou dusíka.
- Brzdové doštičky: Dosť dôležitá súčasť motorky. Ak má ich obloženie menej ako milimeter, tak ich určite vymeň. Bolo by predsa hlúpe pár kilometrov od domu zničiť kotúč (v cene až do 10 000,- sk) len preto, že ti „nečakane“ odišlo obloženie. Kupuj doštičky len od renomovaných výrobcov. Predajcovia motocyklov predávajú vo svojej sieti doštičky renomovaných výrobcov pod svojou značkou podstatne drahšie, ako samotní výrobcovia doštičiek. Čo z toho vyplýva?
- Bočák: Keďže je na rane blatu a vode odstrekovaným z cesty, treba jeho kĺb poriadne naplácať vode odolnou vazelínou a kontakty spínača zakonzervovať!
- Akumulátor: Ak je klasický, tak do neho podľa potreby dolej destilovanú vodu. V každom prípade mu nemôže uškodiť preventívne dobitie. Totálne vybitie môže akumulátor usmrtiť a tým dať pár poriadnych faciek tvojej peňaženke.
- Oblečenie: Kožené oblečenie poriadne nahrubo natri včelím voskom. Ochráni ho to pred vysušením a popraskaním, ale čiastočne aj pred premočením v daždi. A koža po takejto impregnácii neostane mastná.
Možno si prekvapený, prečo ti nevysvetľujem technologické postupy tejto jarnej prípravy motocykla na sezónu. Je to preto, lebo ti to kvalitne a so zárukou zabezpečí ten, ktorý sa tomu pravidelne venuje a vie ako na to. Ver tomu, že motoservisy najviac zarábajú na nadšencoch a domácich kutiloch, ktorí chceli ušetriť a boli presvedčení, že všetko zvládnu najlepšie sami.
Teraz už môžeš naštartovať a zaradiť jednotku. Len prosím ťa nezabudni, že si na motorke dlhšiu dobu nesedel a že sa musíš rozjazdiť! Určite nie som jediný, ktorý si cez zimu tak odvykol od motorky, že som pri prvom jarnom parkovaní zabudol vysunúť bočák. Ani šoféri v autách nemusia psychicky zvládnuť jarný nápor motorkárov – odtiaľ hrozí ďalšie nebezpečenstvo.
A na záver ťa upozorňujem na krásnu slovenskú tradíciu na horských priechodoch: celú zimu sa výdatne posýpali inertným materiálom, čiže škvárou. Na to správca cesty minul všetky finančné prostriedky. Preto mu neostalo pár korún na to, aby tieto sračky z cesty spláchol. Cisterny radšej poslal poliať tulipánové záhony v mestských parkoch...
Vadim, Buldog-Silárd , článok vyšiel v SLOVENSKÝCH MOTOCYKLOVÝCH NOVINÁCH