Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 07.01.2013 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 17884 [Vaše stroje - Moja motorka]
S vozením je to túto zimu ťažké, je príliš slabá. Ale keď aspoň trochu nasneží, GéeSku vyrazia čertovské rohy a davááj full gas. Hroty, v mojom prípade skrutky, v pneumatikách sú proste fasa!!!
Možno niekomu moje zistenia pomôžu, možno niekoho naštartujú k podobnému šialenstvu a možno si vďaka tomuto článku iba veľa ľudí udivene poklepe na čelo. Určite má niekto aj viac skúseností s podobnou úpravou pneumatík, tak poteší ak následne čo to popíše v diskusii.
Je neskorá jeseň, vonku chladno a v nevyhrievanej garáži tiež. Preto akt „opírsingovania“ pneumatík prevádzam v byte na štvrtom poschodí. Najprv som sa ale snažil nadobudnúť akú takú teóriu v tom čo a ako spraviť. Originálne hroty do pneumatík sú ale úplne mimo môj rozpočet a home made úpravy typu, džura krížom + matica hore aj dole s výsledkom pár centimetrov trčiacej závitnice kamsi do preč, ma nezaujali. Originálne hroty sú na viac podľa mňa príliš špicaté, aby boli schopné po dlhšiu dobu pod váhou GéeSka udržať svoj pracovný tvar.
Skúsil som teda staviť kartu na skrutky zakončené šesťhranom. Neviem na čo su primárne určené, ale kúpite ich za symbolickú cenu v ktoromkoľvek železiarstve. Vlastnými teóriami presvedčený sa rozhodujem kúpiť tri veľkosti. Najväčšie pôjdu do stredu zadného kolesa, najmenšie budú na kraji dezénu a stredné vyplnia medzery. Závitová časť je najkratšia akú mali na výber, pneumatiku neprerazí a teda bezdušovka udrží vzduch, prípadne špice nespravia diery do duše.
Tá veľká bola krokom vedľa, zvyšné dve sú OK |
Po praktických skúsenostiach to ale treba spraviť nasledovne. Kúpiť len najmenšiu veľkosť šesťhranu a usadiť skrutky hustejšie. Veľké skrutky sú totiž náchylné k skorému vytrhnutiu sa z dezénu a sú aj drahšie. Miesto kam chcete osadiť skrutku je nutné predvŕtať, inak ju tlak gumy tlačí von a teda sa skôr utrhne. Najmenšie skrutky v predvŕtaných dierach držia skutočne pevne, nestratil som zatiaľ žiadnu. Takže som pred Vianocami, v detskej izbe, navŕtal 180 dier do prednej pneumatiky, 160 dier do zadnej a vyplnil ich „železom“. Sečteno podtrženo, dva víkendy roboty. Použil som už zjazdené pneumatiky Mitas E10 a E07 Dakar, prezúval som ich tiež v byte. Najprv som kolesá osadil dušami, no cvakol som ich, tak som kolesá musel znova preobliecť, tento krát s kamarátom Ďoďom. Duše som späť nedal, pneumatiky slabo púšťajú, po dvoch nociach sú prázdne (a také dlhé výjazdy asi nehrozia).
Hotový predný aj zadný ježko |
Jednoducho perfektne!!! Bál som sa, že šesťhrany sa po zmrznutom podklade budú iba šmýkať. Nestalo sa, vyrvú diery do betónu aj pri obyčajnom tlačení motorky von z garáže. Zmrznutá zem je to naj, do čoho sa rady zakusnú. Po snehu sa nejazdí, sneh sa len rýchlo vyhádže spod zadného kolesa a keď sa dotkne tvrdého podkladu motorka ide vpred. Brzdenie však nie je ideálne, no vždy lepšie ako bez skrutiek. Treba na to cit, inak sa koleso rýchlo zablokuje a ide v trhavom šmyku. Motorka ale sama po pustení plynu prudko deceleruje, oveľa viac než za „normálnych“ podmienok.
Jazda teda má svoje špecifiká. Zvlášť sa treba naučiť správne čítať terén. Aj pod čiastočnou bielou pokrývkou všetko splýva v jednoliaty celok. Ešte horšie je keď vykukne zubaté slnko, vtedy sa všetko leskne a poriadne to oslepuje. Je nutné neustále jazdiť pod plynom, podobne ako na piesku. Keď motorka nie v zábere, predné koleso začína robiť v snehu esíčka a motorku to rozhadzuje. Keď to terén dovolí nie problém dosiahnuť diaľničné rýchlosti.
S veľkou motorkou, akou bezpochyby BMW R 1100 GS je, si treba dať pozor najmä na prejazdy bývalými mlákami. Na takto zľadovatené miesto je nutné vždy ísť s narovnanou motorkou. Šesťhrany sa do ľadu nevrypnú, preto ak na túto plochu vybehnete s roztancovanou motorkou razom ju to niektorým smerom posunie. Horšie je však riziko prepadnutia ľadu. Ťažko totiž odhadnúť pôvodnú hĺbku mláky a keď tam zapadne predné koleso... Preto cez také miesta buď preletím veľmi rýchlo, aby sa ľad podpadol až pod zadkom, alebo veľmi pomaly.
Záveje, naviaty sneh o kry či veľmi hlboký sneh sú tiež zdrojom problémov. Ako som písal vyššie, motorka po snehu nejazdí, jazdí po tvrdom podklade. Keďže GSko nemá najväčšiu svetlú výšku a na viac je motor chránený širokým plechom, veľmi ľahko sa usadí na bruchu. V tom momente, keď zadné koleso stratí kontakt s tvrdým podkladom, je po jazde. Ostáva len pracne motorku vykopať a nejako sa odtiaľ dostať. Takéto miesta už radšej obchádzam.
Stane sa všeličo |
Inak sa mi jazda páči viac než v lete. Jazdí sa tak nejak mäkšie. Motorka si tancuje medzi kolenami, príliš prudké pridanie plynu vždy zoberie zadok do pekného slidu, proste krása. Keď sadne hustá hmla je dobre poznať miesta kríženia poľných ciest a medzipoľných vetrolamov. Zahučať medzi kraky, alebo do priekopy, by v rýchlosti nebol žiaden problém. Poľná zver sa tiež častejšie premáva po vychodených cestičkách. Zamotať sa medzi stádo sŕn je pekný zážitok, také východniarske safari, len je zima a žirafy majú kratšie krky.
Ani neviem aké informácie by som k tejto téme ešte dodal, na otázky ponechám diskusiu k článku. Rád odpoviem. Je to proste paráda takto si pripraviť motorku na zimu. Kto však nemá v okolí dostatok off-road ciest, bude to pre neho zbytočnosť. Na asfalt s takýmito pneumatikami ísť nesmiete a podobné povrchy (poľná cesta z betónových panelov) rýchlo ničia „hroty“. Ale kto raz vyskúša takúto jazdu, bude asi navždy pacientom a prekážky nejako prekoná.
Ukážka pre nenáročného diváka.
neskutočne dobrý zážitok, je to niečo nové jazda je iná, s hrotmi motorka dobre brzdí a skvele pridáva | nemožnosť prejsť normálne po asfalte, jazdenie vyžaduje dostatok snehu, nutné dlhé zahrievanie motorky pomalou jazdou, pracná príprava pneumatík |
PS: Opísané skúsenosti platia pre ťažké motorky ako BMW R 1100 GS. Malé, ľahké a inak stavané stroje sa určite správajú inak a pri jazde kladú menšie obmedzenia.
PS2: Ospravedlňte kvalitu fotografií, robil som čo sa kompaktom za daného svetla dalo a aj tak som sa radšej vozil než pózoval.
Stojí to za to |
Pridané: 07.01.2013 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 50023 | Včera: 125564