Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 13.01.2017 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 17500 [Technika - Dobré Rady]
Začiatok motorkovej sezóny sa nezadržateľne blíži! Samozrejme, žartujem, ale zimné motorkové zrazy budú skutočne o chvíľu, preto sa poďme pozrieť, ako sa na tieto akcie bezpečne prepraviť po vlastnej jednostopovej osi.
Predchádzajúci | Seriál článkov: Na motorke v zime | Nasledujúci
A nemusíme hovoriť iba o návšteve zimných zrazov, ale aj o častejšom presúvaní do práce a späť, aj keď toto má svoje špecifiká a násobne väčšie nároky na výbavu. Inak povedané, pri víkendovom recesistickom výlete trebárs do Čierneho lesa môžeš veľa vecí riešiť takpovediac improvizovane, pričom sa vieš spoľahnúť aj na otvorené čerpačky či prípadnú pomoc od motorkárov na zraze, ale časté úžitkové jazdenie (do práce, vybavovačky...) je paradoxne náročnejšie - predpokladám, že nikto nechce stráviť denne pol hodiny obliekaním a vyzliekaním, tak zainvestuje do kvalitného oblečenia a krytia na motorke; k tomu treba prirátať neistotu počasia, zvýšenú únavu zo zimy a najmä sústredenia sa cestu, nehovoriac o tom, že plechovkári si od motorkárov už dávno odvykli a správajú sa nepredvídateľnejšie. Áno, vedomie, že si na zimných cestách na motorke stále sám, že po celý čas nemáš koho ľavačkou pozdraviť, je v kombinácii so zazerajúcimi ľuďmi (čo mu hrabe?) dosť frustrujúce.
Aby som nepísal slohové omáčky, dovolil som si zhrnúť najpodstatnejšie rady do bodov:
S Awiom sme niekoľkonásobnými účastníkmi legendárneho Elefantu a zároveň aj dlhoročnými zimnými jazdcami. Za ten čas sme zozbierali dosť skúseností, z ktorých najzákladnejšia je pravdepodobne tá, že problémom pri zimnom jazdení nie je chlad, ale prípadné mokro. Skutočne sa jazdí lepšie pri mínus piatich a jasnej oblohe, než pri plus desiatich a veternom daždi. Voda, či už padajúca z neba alebo iba držiaca sa na ceste, veľmi zhoršuje jazdenie - nikdy nevieš, či na ceste aj nenamŕza, gumy sú hlboko pod svojou optimálnou teplotou, aj pocitovo ti je chladnejšie. Plexi na prilbe nemá šancu uschnúť, motorka aj ty ste celí od soli... Nepekná situácia.
Ďalším rizikom je rýchla zmena počasia. Jednak je v zime oveľa horšia viditeľnosť (často pod mrakom, sychravo, skôr sa stmieva...), ale najmä môže takmer kedykoľvek začať snežiť, či sa roztápať sneh popri ceste. Keď ideš ráno do práce, napriek predpovediam si nemôžeš byť istý, či počasie na fajront bude vhodné na motorku. A verte mi, nie je nič horšie ako chytiť za úplnej tmy husté sneženie. Vtedy musia ísť všetky benefity vyplývajúce z jednostopového jazdenia bokom (úspora času, lepšie parkovanie, lacnejšia prevádzka), pretože žiaden z nich nie je dôležitejší než vlastné zdravie či život. Napríklad, raz sme sa na Elefantov na motorkách vôbec nedostali až ku hlavnej bráne, pretože husto snežilo a šmýkalo sa. Vtedy sme motorky nechali v priekope, vzali batožinu a stopli si 4x4 džípa. V nedeľu ráno sme sa ku motorkám vrátili - bolo slnečno a úplne sucho.
Nesmieme zabúdať ani na zvýšenú starostlivosť o motorku. Zimné štarty sú pre akumulátor náročnejšie, a niekedy bez ohlásenia úplne kľakne, preto nie je od veci voziť so sebou štartovacie káble a logicky aj nejaké náradie (aspoň palubné), aby si sa ku akumulátoru aj dostal. Cestná soľ je pre motorku veľmi, skutočne veľmi agresívna, a dlhšie zimné jazdenie takmer určite nechá na motorke trvalé stopy. Je vhodné motorku prebehnúť wapkou vždy, keď je po jazde viditeľne špinavá od soli. Čiastočnou prevenciou môžu byť určité konzervanty, ktorými sa postriekajú alebo natrú exponované časti motorky.
Z redakcie vám prajeme šťastné zimné kilometre!
Pridané: 13.01.2017 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Na motorke v zime | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 153206 | Včera: 145839