Cesta okolo Slovenska (28. 7. - 3. 8. 2001) 3/4

Pridané: 04.09.2001 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 16585 [Mototuristika - Slovensko - Cestopis]

Utorok 31. júla
Ráno sa budíme do asi desaťstupňovej zimy a hmly hustej ako med. Je niečo po šiestej a v kempe je ticho ako na cintoríne. Je nám celkom zima a keďže nemáme čaj, varíme si paradajkovú polievku na plynovom variči požičanom od jedného Holanďana. Inak tá polievka bola fakt super, nezvyknem však jedávať polievku hneď na raňajky. Pomaly sa celý kemp zobúdza, udivene sledujem Holandských spolukempujúcich, ktorí vychádzajú mokrí zo spŕch iba v trenkách a uterákmi na pleciach, veď tá voda na nich musí zamŕzať alebo čo. Po asi hodinovom lopotení je konečne všetko pobalené a tak vyrážame, aj keď nie ďaleko - ideme do Hviezdoslavovho múzea do centra mesta. Potom si na miestnom cintoríne obzrieme jeho hrob a neďaleký hrob Janka Matušku, tvorcu našej hymny.
Počas dňa teplota stúpne na trojnásobok než bola ráno, niekedy azda aj štvornásobok, naozaj sa nám zdá že je 40°C. Teraz si meriame cestu do Oravského Podzámku, chceme si obzrieť zámok. Vysoké vstupné 100 Sk/osoba + 100 Sk za fotoaparát nás odrádza, veď aj tak sme tam už raz boli. Ďalej ideme cez Podbiel na Oravskú Priehradu, pár kilometrov od Tvrdošína sa dostávame k hrádzi, tej hrubej stene, čo drží tie desaťtisíce hektolitrov vody pekne pokope. Chvíľu rozmýšľam ako by to asi vyzeralo keby nám tá stena tak praskla pod nohami. Inak voda nie je ani trochu pekná, pláva na nej zelený povlak, ale zato sa kúsok pod hladinou vyhrievajú krásne kusy rýb, stačilo by len udicou nahodiť a večera by bola lepšia než v drahom hoteli.

Oravský zámok

Po chvíľke odchádzame do Trstenej nakúpiť do miestneho supermarketu, vraciame sa späť do Podbiela, kde odbáčame na Liptovský Mikuláš. Táto cesta je naozaj nádherná, samé serpentíny, raz stúpanie a potom klesanie, ako stvorené pre jazdu na motorke. Najúžasnejšie však boli tie výhľady, každú chvíľu sme zastavovali a fotili, hlavne však chladili motor alebo brzdy. Prichádzame k Liptovskej Mare, ja sa kúpem, čo mi naozaj dobre padlo. Gabika si ani nohy nenamočila. Cez Mikuláš len prechádzame, ďiaľnicu ignorujem, tam je to nuda a volím teda starú trasu cez Hybe, Východnú a Svit do Popradu.

Nádherná cesta a výhlad z cesty z Podbiela na Liptov

V Poprade sa tiež nezdržujeme, keďže sa už pomaly stmieva tak hľadáme nocľah. Musím pripomenúť že tu je celkom pekná zima, znova som vytiahol dlhé rifle a koženú bundu. Žiaľ ani po hodine hľadania sa nám žiadny nocľah nájsť nepodarilo, prešli sme 4 kempy a 5 privátov, všetko však bolo buď plné alebo obsadené, najazdili sme zbytočne 50 kilometrov. Nakoniec sa zúfalí vraciame do Veľkej Lomnice, kade sme prechádzali už dávnejšie, vybieham do recepcie jednohviezdičkového hotela Primátor. Staršia pani recepčná na mňa takmer vystrašene pozerá, asi sa ma aj bojí, asi ešte nevidela takého bradatého potetovaného exota v špinavých roztrhaných rifliach. Nakoniec vyriekne pre nás úplne prijateľnú sumu - 500 Sk pre oboch na noc. Berieme teda hneď dve noci, ponosíme veci na izbu, ktorá je mimochodom celkom dobre zariadená - televízor, chladnička, kúpeľna a veľké skrine, ktoré nám však boli nanič. Nasleduje sprcha, nejaká tá romantika a dlhoočakávaný spánok. O motorku som sa nemusel báť, bola odparkovaná vo dvore hotela, ktorý sa zamyká. Jediné čo sa mi tu nepáčilo bolo to, že keď som potreboval teplú vodu, musel som ju nechať asi 10 minút odtiecť kým sa tiekla teplá. Toľká škoda vody. Dnes máme za sebou 250 km a máme toho celkom určite dosť.

Streda 1. augusta
Spalo sa nám ako v bavlnke, z postele sa vytrepávame o pol ôsmej. Bežím kúpiť raňajky do obchodu oproti, hádžeme ich do seba a frčíme do Tatranskej Lomnice, platíme 160 Sk parkovné, ktoré však platí v celých Tatrách na 1 deň. Kupujeme si extradrahé lístky na lanovku na Skalnaté pleso (640 Sk/2 osoby) a o chvíľu prekonáme prevýšenie asi 800 metrov. Hore na Skalnatom plese je naozaj nádherne, teplota 12°C v nadmorskej výške 1751 m. n. m., priamo nad nami sa hrdo pýši Lomnický štít (2633 m. n. m. - 2. najvyšší vrch Tatier), ktorý však nenavštívime z dôvodov finančných, 400 Sk na osobu je nekresťanská cena pre nás, ale určite je tam hore nádherne. Fotíme okolitú krajinu, výhľady sú dokonalé. Celý štít aj pleso je doslova v oblaku, ktorý sa asi po hodine rozpustí a je tam potom celkom teplo. A práve tu nám došli batérie vo foťáku a hneď sa aj film minul. Batérie máme našťastie náhradné, ale za film sme vysolili 280 Sk, presne za ten istý čo stojí dole 120. Potom nachvíľu zaspávam na vyhriatom kameni, je tu čerstvý vzduch a kľud. Gabika vyhladla, tak zachádzame do bufetu, kde si kupuje niečo čo sa tvári ako párky a kúsok chleba za 50 Sk. Radšej hladujem, pri mojom apetíte by sme tu nechali celý náš rozpočet. A WC je tu za 8 Sk. Inak odhadujem že odtiaľto zhora je vidno azda aj na 80 km ďaleko, možno aj viac, je celkom jasno.