Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 26.11.2018 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 10652 [Testy a predstavenia - Test]
Áno, asociáciu s Ikea sme použili už pri teste menšieho Vitpilena, ale čo iné nám zostáva, keď táto motorka je dizajnovo tak veľmi švédska ako kreslo Poäng a polica Billy? Pri dizajne to však končí. Jazda je určená pre tých, čo majú gule a len tak sa nepo*erú. Vitpilen 701 nám v redakcii riadne zamotal hlavy!
Text: Peter Fischer (výška a hmotnosť: 188 cm, 80 kg)
Ďalšie názory: Tomáš Hajduch - Awia (výška a hmotnosť: 182 cm, 76 kg) a Matej Mularčík (183 cm, 86 kg)
Foto a video: Tomáš Hajduch - Awia, Peter Fischer
Na úvod stačia len dve čísla: 75 koní a 157 kíl. Pohotovostných. Opakujem, po-ho-to-vo-stnýýých! K tomu minimalizmus a chlad ako zo štokholmskej mrazničky. Už som to niekde spomínal, ale musím znova - Vitpilen je rýchlejší než 6-valcový 160-koňový bavorák s 1600 kubíkmi. Niežeby bol rýchlejší iba v utiahnutých technických zákrutách; rýchlejší je stále. Má jeden valec s objemom 693 kubíkov.
Ok, čo tu máme ďalej? Clip-on riadidlá v úrovni horných okuliarov, nacvaknuté rovno na teleskopy, samozrejme bez akýchkoľvek silentblokov. A quickshifter. Ten je neviditeľný, ale pracuje učebnicovo. Antihop spojka. Potom sú tu také hovädinky ako ABS a trakčná.
Je maličká; určite nepôsobí ako sedemkilo. Vlastne je takmer rovnako veľká ako jej segra 401. Ani po naštartovaní sa neozve žiadne hromobitie, aj keď tu máme príplatkový Akrapovič. Bomby šupy prídu na rad až keď sa riadne točí plynom :) Čiže ranné zahrievanie nevydurí susedov dôchodcov, normálne nasadneš a si za slušného chlapca. Áno, vlastne až teraz si uvedomujem, že Vitpilen má dve tváre - jednu takú normálnu úžitkovú, že ťa v pohodke vezme do práce s pridanou estetickou hodnotou, ale kua potom po práci, v zákrutách za mestom, hah! Potom riadne otočíš plynom a začneš mať pocit, že medzi nohami máš motor z dakarského špeciálu! A to nijako nepreháňam, táto beštia tak rapoce trebárs nad sedem tisíc, a najmä pri akcelerácii, že to je koncentrovaná audioradosť.
Celá jej okrúhla prístrojovka je čudná, ale zas chápeme, že k nezvyčajnému dizajnu motorky musí pasovať aj nezvyčajná prístrojovka. Je dosť nízko a naklopená do neba, údaje sú maličké. Akože mne osobne je to jedno, ja by som tam najradšej videl prístrojovku žiadnu alebo takú zo 701 Supermoto, čo má displej menší než tvoj domáci elektromer. Inak 701 Supermoto nám často lietalo hlavou, keď sme jazdili na Vitpilene. Má rovnaký motor, ale koncepčne je niekde úplne inde; viac o tom napíšem v odsekoch o konkurencii.
No, čiže: sme v Nemecku, ja idem na BMW K 1600 Grand America a už lížem elektronický obmedzovač nastavený na 170 km/h tachometrových (áno, žiaľ, to si vysvetlíme v jeho teste). Za sebou mám dve motorky, ktoré majú dokopy o polovicu menej valcov než ja, ale v zrkadlách sa ich neviem zbaviť. O chvíľu ma predbiehajú a miznú za horizontom. Jednou z nich bol aj Vitpilen 701. Dá niečo vyše 190 km/h na tacháči. Je to raketa jak hrom!
Ok, ale čo zákruty? V nich sa cíti ešte lepšie! Spomínal som nízku hmotnosť a kompaktnosť, plus tie parádne nízke rajdy chytené na teleskopoch - tie sú stavané práve do zákrut. Cítiš cez ne motor a aj všetko, čo sa deje pod predným kolesom a máš vďaka nim ofenzívny športový posed. Podvozok je nastaviteľný WP; všetko s týmito dvoma písmenami vždy fungovalo dokonale a nie je tomu inak ani tu. Aha, ešte brzdy, heh. Vpredu je len jeden kotúč, ale má 320 mm, rovnako ako spomínané Supermoto. Stoppie hocikedy. Mimochodom, obe páčky sú kratučké, akoby iba na dva prsty. Parádna vychytávka. Nemusím so sebou vláčiť pol kilometra zbytočného kovu. Spojková ťa trápiť veľmi nemusí, lebo je tu obojsmerný quickshifter, ktorý by vo svojej dokonalosti mohol fungovať ako archetyp pre všetkých ostatných výrobcov. Do riti, túto beštiu s dvoma tvárami stavali normálni motorkári, a ako sa dozvieme v závere, pravdepodobne im ani nikto nepindal do rozpočtu, lebo Vit je dosť mastný.
Vitpilen má každopádne dve tváre. Dokáže ťa neprovokovať a byť normálny naháč, ale zároveň ho môžeš vo vysokých točkách využívať takmer ako rejsový stroj. Aj ponuka príslušenstva napovedá o každodennej využiteľnosti, aha: vypletané kolesá, tankvak, bočné tašky a podobne, prípadne štýlové položky ako zrkadlá na konce riadidiel či krajšie sedlo. Na parádu.
Motorky sa dnes robia takmer dokonalé, nevibrujú, motor ťahá od voľnobehu, koní majú 2x toľko ako je potrebné, podvozok posádku rozmaznáva, elektrika stráži pridávanie aj brzdenie, a dokonca aj v náklonoch... A kde zostal priestor na motozábavu? Veď to je ako lízať zmrzlinu cez sklo...
A potom sú tu motorky, ktoré to robia inak. Biely šíp je jedna z nich a ja som fakt rád, že som si ju na záver sezóny ešte vyžiadal. Je to totiž mega nálož. Recept je úplne jednoduchý: zoberiete najsilnejší jednovalec aký kedy bol, dáte okolo neho rúrkový rám, kvalitný podvozok, dve "štíhle" kolesá a samozrejme udržíte hmotnosť na minime. Žiadne serepetičky navyše - načo jazdné režimy, palivové mapy... Stačí jedno tlačidlo a ABS i trakčnú vypnúť a hotovo. A ako bonus naozaj neokukaný dizajn...
A dostanete motorku, o ktorú majorita bikerov by "ani bicykel neoprela" lebo ju hejtnú už na fotke a chýb nájdu za vagón. Ale to je len dobre, lebo ak si ju vyberieš ty, tak zjavne vieš čo chceš, vieš si jazdu užiť, rád si s motorkou spojený v jedno telo a jednoducho jazdíš - nie sa len niekam rýchlo presúvaš. A presne o tomto Vitpilen je. Menej je niekedy viac a táto motorka je toho jasným dôkazom.
Vitpilen 701 mi pripomenul asi jednu z najzábavnejších motoriek akú som kedy sedlal - je to náhoda že bola z rovnakej "stajne", aj keď z úplne inej éry - Nuda 900R. Tak ako Nuda, ani Vitpilen 701 vôbec nie je motorka pre každého, vlastne je hodne špecifická a ortodoxná. Ak si ale s majiteľom sadne, tak to bude asi spojenie na dlhú dobu.
A bolo to pre mňa teda najlepšie vozenie na ceste tohto roku? No, je to ťažké, pretože toho bolo naozaj dosť a rok ešte neskončil, ale bez hanby poviem, že Biely šíp letí poriadne vysoko!!!
dizajn, minimalizmus, hmostnosť, rovné sedlo s možnosťou dobrého pohybu na ňom, famózny motor | má ich dosť pre toho, kto chce nájsť :-) |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor ďalšieho redaktora, Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 26.11.2018 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 189349 | Včera: 157337