Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (22 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (94)  [Verzia pre tlač] Tlač

Novinky 2008 v triede cestné enduro/enduro

 Zdieľať

Pridané: 09.10.2007 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 31762 [Novinky - Oznam]

Tento článok je prvý zo série, v ktorej sa bližšie pozrieme na novinky pre budúcoročnú sezónu. Ako vidíš, séria nebude rozdelená po značkách, ale kategóriach. Začíname na rozhraní asfaltu a šotoliny.

Seriál článkov - Paríž 2008:

| Seriál článkov: Paríž 2008 |

Táto trieda bola v Paríži sledovanejšia než nové superšporty a to pravdepodobne preto, že v nej došlo k výrazným zmenám - Honda značne prekopala Transalpa, Yamaha vzkriesila Tenere a KTM postavila úplne nový stroj s motorom LC4. Bolo na čase, povedal si každý dobrodružstvachtivý motorkár.

Poctivé enduro Yamaha XT 660 Z Tenere

V prípade troch ladičiek bola cesta jednoduchá, veď vo svojom portfóliu majú slušný endurácky základ v podobe XT. Nemusíme sa teda čudovať, že nová Tenere si od nej vzala čo sa dalo, zvyšok sa upravil s ohľadom na dlhšie trasy - 22-litrová nádrž, vyššie plexi, upravené sedlo, zadný nosič a podobne. S tým žiaľ prišiel aj nárast suchej hmotnosti o 11 kg. Výkon ani krútiak zatiaľ nie sú známe, ale tlačové informácie hovoria, že motor je ladený do silnejšieho záťahu v stredných otáčkach. Pravdepodobne iba elektronicky, pretože kompresný pomer, vŕtanie aj zdvih ostávajú rovnaké ako pri XT 660 R.

K Tenerke ide aj kopa adventuróznych doplnkov, ako napríklad Akrapoviče, tri hliníkové kufre, tankvak, chránič svetla, hlavný stojan, padáky atď, čiže veci k diaľkovej turistike naozaj potrebné. Mám taký pocit, že Európa je pre túto motorku príliš slušná, súdiac podľa jej vzhľadu a oficiálnej prezentácie by sa oveľa radšej vozila po afrických alebo ázijských nespevnených cestách. Áno, tie jej slušia najviac!

 Yamaha XT 660 Z Tenere 2008
Yamaha XT 660 Z Tenere 2008

Slečna je naozaj štíhla a vysoká... Dokonca vyššia, než eRkové XT. Sedlo je kvalitne prepracované, tu sa ráta aj so spolujazdcom. Ten má vzadu dve madlá v takej akurátne pohodlnej polohe. Vadiť mu môže asi len príliš vpredu posadený zadný kufor, ale to sa dá našťastie riešiť. Jazdca, ktorý má rád navigačné zariadenia a podobné výmysly, určite poteší malá hrazdička nad prístrojovkou, priam stvorená na uchytenie takýchto vecičiek. Ak by to bolo málo, Tenerka má v sérii aj hrazdu na riadidlách.

Ak bude motor šetrný ako na nami testovanom motardovom XT, etapa na jedno natankovanie by mala mať okolo 360 - 390 km. A to je tiež pekná turistická hodnota.

 Yamaha XT 660 Z Tenere 2008
Yamaha XT 660 Z Tenere 2008

Nový štvrťliter do rodiny WR

Niekto by mohol namietať, že prečo tam pchajú dvestopäťdesiatku, keď v tejto triede už jednu majú. Omyl, tá síce má názov WR, ale ide o súťažné eFkové enduro. Táto novinka chce chytiť civilných zákazníkov, a to hlavne mladých. Robí sa v dvoch verziách, R (enduro) a X (motard), dnes sa pozrieme iba na endurko. Podobnosť s radom XT je viac ako očividná a ktovie, prečo sa v skutočnosti neradí do tejto modelovej triedy.

Jedným z dôvodov môže byť aj príbuzenstvo s motorom zo spomínanej súťažnej WR 250 F. Toto príbuzenstvo však v podstate začína aj končí vŕtaním a zdvihom, všetko ostatné je nové a iné (štyri ventily, dva vačkové hriadele, šesť stupňov, vstreky...). Už aj tradičná nakopávačka skončila v továrenskom koši, tu rozbeh motora zabezpečuje elektrický štartér.

Enduro WR 250 R vzhľadovo aj technicky zapadá do starej yamaháckej školy, nič hypermoderné, jednoducho modrá klasika (predu valí tradičné 21-palcové a vzadu 18-palcové koleso, vysoký blatník, zubaté stupačky). Dobré je, že aj keď ide o slabší stroj, riadidlá sú kvalitné a vystužené hrazdou.

 Yamaha WR 250 R 2008
Yamaha WR 250 R 2008

Legenda menom Transalp s novým dychom

Honda XL 700 V Transalp 2008 v turistickej výbave

O novom Transalpe sa toho toľko kecalo a písalo, až z toho všetkých boleli sánky, oči a ruky. Až pár dní pred parížskou výstavou do sveta unikli pravé fotky značne inovovaného Trandíka, ktorých nefalšovanosť potvrdilo oficiálne predstavenie. Podobne ako pri minuloročnom Hornete, aj teraz ide o trochu netradičný dizajnérsky výstup - hlavne okrúhle svetlo a kryt motora pôsobia možno inak, než čakali tri štvrtiny motocyklového sveta. Praví enduráci a zarytí transalpisti pozerali na predné 19-palcové koleso asi ako bacil do lekárne, podobne aj na spomínaný kryt motora a vyčnievajúci katalyzátor pred zadným kolesom. Nuž, všetko má svoje dôvody, predná devätnástka má zlepšiť ovládanie stroja, kryt asi musel sadnúť do dizajnovej koncepcie a katalyzátor je dole pre zníženie ťažiska (a jeho veľkosť samozrejme ovplyvňujú aj emisné normy).

 Honda XL 700 V Transalp 2008
Honda XL 700 V Transalp 2008

A sú tu aj ďalšie veci, do ktorých sa fanúšikovia zahryzli - napríklad zmenšenie objemu nádrže o 1,5 litra a jej tvar (je obklopená plastami a zostáva málo miesta pre tankvak - a originálny ešte nie je k dispozícii). Pohotovostná hmotnosť narástla v základnej verzii o dve kilečká a po novom ide Transalp aj s voliteľným kombinovaným ABS, ktoré pridá ďalších päť kíl (podobne ako pri Hornete, ABS strmene sú trojpiestikové, v základe však idú staré dvojpiestiky).

Treba však dodať, že s nárastom hmotnosti bojujú všetky značky (emisné normy Euro3 si pýtajú svoje...). A vzhľadom na nárast výkonu a krútiaku (o viac ako 5 kW a 5 Nm) netreba brať tie dve kilá až tak smrteľne vážne. Zaujímavosťou sú GPS súradnice umiestnené na bočných plastoch - 44º 19' 24.53'' E, 6º 48' 22.33'' N, 2802 m. Tie referujú k vyhliadke Cime de la Bonette vo francúzskych Alpách, jednému z najkrajších miest, kam sa dá v týchto končinách dostať. Vidieť ho aj v závere oficiálneho videa:

Video: Honda, dĺžka 3:36 min, formát youtube.com (Shockwave Flash)

Honda myslela aj na praktické doplnky - hlavný stojan, vyššie plexi, tri kufre, predné hmlovky spolu so zadnou a podobne. Škoda, že chýbajú padáky, tankvak a lepšia ochrana motora, ale to už vyrieši druhovýroba.

Oranžový zákusok na záver - KTM 690 Enduro

Cyril Despres odhaľuje novú KTM 690 Enduro
KTM 690 Enduro

Totálnu novinku postavenú okolo známeho motora LC4 v Paríži odokryl sám Cyril Despres. A nemusel sa hanbiť, veď je nabitá kvalitnými materiálmi a komponentami. Začnem trebárs rámom, ten je z tenkostenných chrómmolybdénových rúr a jeho hmotnosť je len málo nad 8 kg. Podvozok je od WP, vpredu je samozrejme USD vidlica (48 mm), predok aj zadok majú zdvih 250 mm, všetko plne nastaviteľné. Trochu sa prehodila koncepcia niektorých dielov, airbox s filtrom sú nad motorom vo falošnej nádrži. Tá pravá má 12 litrov a je na pravej strane pod sedlom, tesne vedľa výfuku (tankovací otvor je za sedlom).

Podobne ako motor LC8 (okolo ktorého sa vraj tiež chystajú veľké novinky), aj LC4 patrí medzi najmenšie a najľahšie agregáty vôbec. Konkrétne tento v Endure je naladený na 62 koní, čo je pri výslednej hmotnosti celého stroja 138 kg (bez benzínu) celkom dosť.

 KTM 690 Enduro 2008
KTM 690 Enduro 2008

A s terénom to KTM myslí, ako vždy, vážne. Zadný držiak značky je spolu s blinkrami ľahko odmontovateľný. No, stačí sa s tým ešte trošku pohrať a vyraziť na Dakar!

O polroka naživo?

Ako vidíš, nového je v tejto triede dosť, máme nad čím slintať. Ja dúfam, že všetky spomínané novinky budeme môcť budúci rok vyskúšať naživo. Už teraz ma svrbia ruky...

Foto:
 Honda XL 700V Transalp 2008 Yamaha XT 660 Z Ténéré 2008 Yamaha WR 250R 2008 KTM 690 Enduro 2008
Všeobecné informácie:
Výrobca:HondaYamahaYamahaKTM
Model:XL 700V TransalpXT 660 Z TénéréWR 250R690 Enduro
Rok:2008200820082008
Kategória:EnduroCestovné enduroEnduroEnduro
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:680.2 ccm660 ccm250 ccm654 ccm
Max. výkon:60.0 k (44.1 kW) / 7750 ot.30.7 k (22.6 kW) / 10000 ot.63.0 k (46.3 kW) / 7500 ot.
Max. krútiaci moment:60 Nm / 5500 ot.23.7 Nm / 8000 ot.64 Nm / 6000 ot.
Kompresný pomer:10 : 110.0:111.8:111.8:1
Vŕtanie x Zdvih:81 x 66mm100.0 x 84.0 mm77.0 X 53.6 mm102 x 80 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:SOHC (4V)SOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:177 mm210 mm270 mm250 mm
Zdvih vzadu:173 mm200 mm270 mm250 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvojkotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:256 mm298 mm250 mm300 mm
Pneu vpredu:19M/C x MT2.1590/90-21 M/C80/100-21M/C 51P21-palcová
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:240 mm245 mm230 mm240 mm
Pneu vzadu:17M/C x MT3.5130/80-17 M/C120/80-18M/C 62P18-palcová
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:183 kg126 kg138.5 kg
Hmotnosť s náplňami:214 kg150.5 kg
Výška sedla:841 mm895 mm930 mm910 mm
Rázvor:1515 mm1505 mm1420 mm1498 mm
Dĺžka:2250 mm2246 mm2180 mm
Šírka:905 mm865 mm810 mm
Výška:1305 mm1477 mm1230 mm
Svetlá výška:177 mm245 mm300 mm300 mm
Objem nádrže:17.5 l22 l7.6 l12 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:130 km/h
Spotreba paliva:3 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 189 km
Doplnková výbava:
ABS:za príplatok
Poznámka:
Poznámka:239 900 Sk, 265 000 SK s ABS (19. 2. 2008)235 000 Sk (19. 2. 2008)Cena 199 900 Sk (6.5.2008)8. 1. 2008: momentálne neurčená

Foto: cacao.

Pridané: 09.10.2007 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Seriál článkov - Paríž 2008:

| Seriál článkov: Paríž 2008 |

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (22 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (94)  [Verzia pre tlač] Tlač

Body a Trasy v tomto článku:

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 13168 | Včera: 237937