Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 11.10.2007 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 15938 [Novinky - Oznam]
Zo špinavých ciest-neciest prejdime na horúci asfalt...
Predchádzajúci | Seriál článkov: Paríž 2008 | Nasledujúci
Honda CBR 1000 RR Fireblade 2008 |
Minulý rok bola nová šestka, teraz prišiel rad tradične na liter. A ten podstúpil značnú prekopávku, v tomto prípade aj viac viditeľnú, lebo má ľahko odlíšiteľný dizajn a výfuk je vyvedený dole pri kyvke, podobne ako má minuloročný model. Zadok je tak opticky ľahší a vychádza v ústrety aj ostrostrelcom, ktorí pred jazdou na okruhu zhadzujú blinkre a značky, pretože teraz to pôjde rýchlejšie. A rovnako sa nebudú musieť babrať s prednými blinkrami, tie sú totiž zabudované v zrkadlách (pravdepodobne tiež ľahko odstrániteľných).
Takých strelcov bude určite zaujímať aj pokles pohotovostnej hmotnosti o štyri kilečká, z ktorých väčšina bola ubratá z motora. Úpravou vŕtania a zdvihu o máličko stúpol aj zdvihový objem (o 1,8 cm3) a kompresný pomer. Výkon vzrástol o viac ako 4 kW a jeho vrchol sa posunul na 12 000 otáčok (červené pole sa posunulo z 12 200 na 13 000), krútiak ale klesol o niekoľko desatiniek a posunul sa výrazne nižšie na 8 500 otáčok (predtým desaťtisíc). Pri tvrdej streľbe príde určite vhod antihoppingová spojka (prvýkrát v CBR vôbec), pravá a nefalšovaná, dokonca ešte vylepšená oproti konvenčným. To dovolilo upustiť od hydraulickej spojky, v novej CBR je klasická lanková.
Progresívny tlmič riadenia HESD, ktorý má Fireblade od poslednej inovácie, tiež prešiel rukami konštruktérov. Teraz je menší a ľahší a schovaný pod nádržou, podobne ako u CBR 600 RR. Dychu modernej doby neušli ani predné radiálne uchytené brzdové strmene, ktoré sú teraz vyrobené z jedného kusu materiálu.
Pre zlepšenie ovládateľnosti bolo ťažisko tlačené čo najnižšie (preto ten výfuk dole). Tomu podľahol aj dizajn, predná maska je kratšia a umiestnená bližšie k riadidlám, hmota pred jazdcom je zase natlačená čo najviac na motor. Opticky však novinka pôsobí byť väčšia než jej predchodkyňa. Väčšia a elegantnejšia, pretože športová grafika takmer úplne zmizla a ostali len slušácke farby (podľa reakcií usudzujem, že nie som sám, kto v CBR vidí kus Ducati 1098).
Pozri si oficiálne video k novej CBR 1000 RR Fireblade:
Video: Honda, dĺžka 3:26 min, formát youtube.com (Shockwave Flash)
Nová Nindža tiež drží krok s dobou. U Kawasaki sme si už tak trochu zvykli na netradičný dizajn prednej masky, páni pri rysovacích doskách nám neostali nič dlžní ani tento rok - svetlá opticky takmer spojili a veľký nasávací otvor zamaskovali čiernym trojuholníkom. Celé to pôsobí asi tak, že sa to nikdy v živote nemôže okukať a keď k tomu pridáme tie strašne futuristicky vyzerajúce zrkadlá s blinkrami, tak je to dizajnový vrchol. Tie zrkadlá sú inak posadené dosť na široko, pocitovo oveľa širšie než na starom modeli.
Okrem toho plastov trochu ubudlo a dostali ostrejšie hrany. Znižovanie ťažiska je dnes téma číslo jeden, preto má nová desinka už iba jeden výfuk, tiež vyvedený dole pri kyvke. Tým pádom sa upravil držiak značky a predtým integrované zadné blinkre sú teraz pri tomto ľahko demontovateľnom držiaku. Inovované sú aj radiálne uchytené predné štvorpiestiky Tokico a cesta pre nasávanie vzduchu (ram air). Najväčšie zmeny sa udiali v zapaľovaní a vstrekovaní - v motorke je totiž niekoľko nových senzorov, ktoré sledujú parametre jazdy a v prípade určitých neželaných situácií manažment upraví priebeh zapaľovania. K štyrom vstrekovacím tryskám zase pribudla ďalšia štvorica, ktorá začne dávkovať palivo až po prekročení určitých otáčok.
Tlačové materiály hovoria o silnejšom vrchu motora. Žiaľ, výkon ani krútiak ešte nie sú známe, ale odhadom by nová Ninja mohla prekročiť 190 koní... Zaujímavo pôsobí otáčkomer s upravenou grafikou - ten má po novom vyznačené aj zelené pole (od 6000 do 12 500 otáčok), v ktorom sa motoru najlepšie športuje. Pásmo medzi 12 500 a 13 000 (kde začína červené) je jednoducho biele.
Kawasaki Ninja ZX-10R |
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Honda | Kawasaki |
Model: | CBR1000RR Fireblade | Ninja ZX-10R |
Rok: | 2008 | 2008 |
Kategória: | Superšport | Superšport |
Motor: | ||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 999.8 ccm | 998 ccm |
Max. výkon: | 177.8 k (130.7 kW) / 12000 ot. | 188.1 k (138.3 kW) / 12500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 113.8 Nm / 8500 ot. | 113 Nm / 8700 ot. |
Kompresný pomer: | 12.3: 1 | 12.7:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 76 x 55.1mm | 76.0 x 55.0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 135 mm | 125 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová radiálne strmene | dvoj kotúčová radiálne strmene |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR17M/C (58W) | 120/70ZR17M/C (58W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 190/50-ZR17M/C (73W) | 190/55ZR17M/C (75W) |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 179 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 199 kg | |
Výška sedla: | 820 mm | 830 mm |
Rázvor: | 1410 mm | 1415 mm |
Dĺžka: | 2075 mm | 2110 mm |
Šírka: | 685 mm | 710 mm |
Výška: | 1130 mm | 1135 mm |
Svetlá výška: | 130 mm | 125 mm |
Objem nádrže: | 17.7 l | 17 l |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena: 439 000,- (12.9.2008) | Cena: 414 900,- Sk (12.9.2008) |
1125 R je prvý Buell, v ktorom nevrčí motor Harley-Davidson. Tu je totiž agregát od Rotaxu, konkrétne vodou chladený vidilicový dvojvalec rozkročený v uhle 72°. Maximálny výkon je 146 koní pri 9 800 otáčkach (červené začína pri 10 500), suchá váha okolo 170 kg, o bezproblémové podraďovanie vo vysokých otáčkach sa stará antihoppingová spojka. Za povšimnutie stojí obrovský rám, ktorý slúži aj ako nádrž na benzín, predný kotúč chytený tradične po obvode kolesa a výfuk vedený pod motorom - to sú hlavné poznávacie prvky značky Buell.
Zakladateľ tejto značky, Erik Buell, už istú dobu naznačoval, že s pretekaním to myslí vážne a toto je pravdepodobne výsledok jeho práce v tejto kategórii. Zatiaľ to vyzerá veľmi dobre (skoro ako prototyp)!
Buell 1125 R 2008 |
Predné svetlo GSX-R bolo v posledných rokoch dizajnérskou lahôdkou, Suzuki od dobrej tradície našťastie neupustila. Nový reflektor je krásny a pritom má taký jednoduchý tvar!
Sedemapolka a šestka sú veľmi podobné stroje (Suzuki má ako jediná Japonka superšport s objemom 750), takže vždy boli inovované a predstavené spolu. Aj v tomto prípade išlo o prebratie vychytávok od väčšej sestry a podriaďovanie sa emisným normám. Tou vychytávkou som myslel hlavne zmenu mapovania motora v troch možnostiach SDMS (Suzuki Drive Mode Selector), ktorá škrtí alebo uvoľnuje výkon motora podľa voľby jazdca. Keď už je reč o tom výkone, jeho hodnoty zatiaľ nie sú známe, ale Suzuki sa nechala počuť, že ide zatiaľ o jej najsilnejšie motory v tejto kubatúre.
Tvrdé emisné normy sa podpísali na novom výfuku, ktorý je teraz väčší a kvôli tomu aj inak tvarovaný. Ako aj pri iných značkách, tiež narástla hmotnosť oboch strojov a to o dve kilá, pričom 750 je o rovnaké dve kilá ťažšia než 600.
Oba modely prešli zmenou farebných kombinácií a grafiky, zväčšila sa im nádrž na 17 litrov, šesťstovka má aj vyšší kompresný pomer..
U nás menej známa, ale inak vo svete úspešná malá GSX v rámci modernizácie podstúpila "hranatizáciu" a z dosť oblého stroja sa stala športovejšie vyzerajúca mašina pripomínajúca GSX-R. Karburátory boli vytlačené striekačkami, zmenou vŕtania sa zvýšil zdvihový objem, kompresný pomer a pravdepodobne aj výkon s krútiakom, ale o tom Suzuki zatiaľ mlčí.
Turistický potenciál tohto stroja je očividný, a tak ho propraguje aj samotná Suzuki, ktorá ho ponúka aj s originálnymi kuframi.
Pozri si oficiálne video novej Suzuki GSX 650 F 2008:
Video: Suzuki, dĺžka 2:01 min, formát youtube.com (Shockwave Flash)
Redizajn legendárnej Hayabusy je z tých ľahších, laik by si zmeny možno ani nevšimol. Podstatné zmeny sa však udiali v motore a kokpite - aj tu má jazdec možnosť vybrať si tri výkonové mapy (systém SDMS), pričom jeho jazdu bude krotiť sériový tlmič riadenia a bude mať pekný výhľad na novú prístrojovku, po novom aj s ukazovateľom zaradeného prevodového stupňa. Nuž a v tlačových materiáloch sa Suzuki nezabudla pochváliť novými "ultra-sofistikovanými" striekačkami.
Pozri si oficiálne video novej Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008:
Video: Suzuki, dĺžka 2:06 min, formát youtube.com (Shockwave Flash)
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Suzuki | Suzuki |
Model: | GSX 1300 Hayabusa | GSX 650 F |
Rok: | 2008 | 2008 |
Kategória: | Superšport | Superšport |
Motor: | ||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 1340 ccm | 656 ccm |
Kompresný pomer: | 12,5 : 1 | 11,5 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 81.0 x 63.0 mm | 65.5 x 48.7 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm | 130 mm |
Zdvih vzadu: | 140 mm | 128 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 310 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR17 | 120/70 ZR 17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 260 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 190/50-ZR17 | 160/60 ZR 17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 220 kg | 216 kg |
Výška sedla: | 805 mm | 770 mm |
Rázvor: | 1485 mm | 1470 mm |
Dĺžka: | 2195 mm | 2130 mm |
Šírka: | 740 mm | 760 mm |
Výška: | 1170 mm | 1225 mm |
Svetlá výška: | 120 mm | |
Objem nádrže: | 21 l | 19 l |
Nová eršestka sa od svojej predchodkyne líši viac po technickej než po vzhľadovej stránke. Je pravda, aj keď veľmi subjektívna, že dizajn R6 je dosť podarený, tak v Yamahe len mierne upravili plasty a zmenili grafiku s farebnými kombináciami. O to viac je toho pod plastami - od svojej väčšej sestry si požičala elektronické vychytávky v podobe YCC-I (Yamaha chip-controlled intake, elektronicky ovládané nasávacie potrubie) a upravené YCC-T (Yamaha chip-controlled throttle, elektronicky ovládaný plyn), o ktorých sme písali už dávnejšie.
Yamaha YZF-R6 2008 |
Pri systéme YCC-I ide o zmenu dĺžky nasávacieho potrubia - pri preklenutí určitých otáčok elektronika oddelí hornú časť štyroch sacích hrdiel, čím si motor začne ťahať vzduch iba cez spodnú, kratšiu časť. Tým sa zlepší tok vzduchu, motoru sa lepšie dýcha a výsledkom je vyšší výkon. V tomto prípade o celých 8 koní (teraz 135 pri 14 500 otáčkach). Druhý systém, YCC-T, v sebe skrýva technológiu, ktorá pomaly presakuje aj do motocyklového sveta. Ide o elektronickú plynovú rukoväť, pri ktorej je klasické plynové lanko nahradené čipom, a ten komunikuje so vstrekovaním; výrobca sľubuje jemnejšiu a okamžitú reakciu motora.
Okrem toho fabrika zmenila jazdcov posed, upravila airbox, piesty (zväčšil sa kompresný pomer na dosť vysokých 13,1:1), rám, zvody a brzdy. Spolu s vychytávkami a splňovaním emisných noriem však zvyčajne kráča aj nárast hmotnosti. R6 pribrala celých 5 kíl, ale vyšší výkon sa s nimi určite ľahko popasuje.
Pozri si oficiálne video novej Yamahe YZF-R6 2008:
Video: Yamaha, dĺžka 2:05 min, formát youtube.com (Shockwave Flash)
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Yamaha |
Model: | YZF-R6 |
Rok: | 2008 |
Kategória: | Superšport |
Motor: | |
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 599 ccm |
Max. výkon: | 129.1 k (94.9 kW) / 14500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 65.8 Nm / 11000 ot. |
Kompresný pomer: | 13.1:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 67.0 x 42.5 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 115 mm |
Zdvih vzadu: | 120 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálna |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR17M/C (58W) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm |
Pneu vzadu: | 180/55 ZR17M/C (73W) |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 166 kg |
Výška sedla: | 850 mm |
Rázvor: | 1380 mm |
Dĺžka: | 2040 mm |
Šírka: | 705 mm |
Výška: | 1100 mm |
Svetlá výška: | 130 mm |
Objem nádrže: | 17.3 l |
Poznámka: | |
Poznámka: | Cena: 354 900 Sk (23. 6. 2008) |
Je až neuveriteľné, čo všetko vedia Nemci postaviť okolo svojho boxera. Najnovšie sa im zachelo silného športovca, tak po vzore terénneho HP2 postavili exkluzivitku s dodatkom Sport. Len pripomeniem, že skratka HP znamená High Performance (vysoký výkon), číslovka 2 zase počet valcov.
BMW HP2 Sport 2008 |
Asi najrevolučnejšou zmenou je druhý vačkový hriadeľ v hlavách valcov. Áno, toho sa tento boxer dožil po prvý raz od svojho vzniku. Okrem toho sú iné aj ventily a piesty. Aby to nebolo málo, konštruktérom sa podarilo zmenšiť priestor nad hlavami, takže motor je o dva centimetre užší (papierovo smiešna hodnota, ale v praxi na trati to pri širokom boxeri určite poteší). Veká hláv sú karbónové a majú na sebe aj plastové slidre.
Podobne ako u jeho blízkeho príbuzného R 1200 S, aj HP2 Sport má výfuk vyvedený pod sedlom. V tomto prípade ide o monopost, spolujazdec tu nemá čo hľadať, takže ani nedostane príležitosť sťažovať sa na horúce sedlo. HP2 Sport je silno jednoúčelová motorka, pre ostrý šport, čo potvrdzujú aj ďalšie komponenty - jednotky v Paraleveri a Teleleveri sú Öhlinsy, predné Brembo strmene sú radiálne uchytené, prístrojovka je čisto digitálna ako z MotoGP, stupačky sú čisto kovové racingové a kvaltovaniu pomáha powershift, čo je elektronické rýchloradenie, vychytávka, ktorá podstatne zjednodušuje a skracuje preraďovanie rýchlostných stupňov bez púšťania plynu a stláčania spojky.
Nuž a toto všetko váži takmer 180 suchých kilogramov a je drané vpred silou 130 koní.
Pozri si neoficiálne video nového BMW HP2 Sport 2008:
Dĺžka 1:53 min, formát youtube.com (Shockwave Flash)
Nindžácky štvrťliter sa po niekoľkých rokoch zase vrátil na scénu. Predtým to býval štvorvalec, teraz má o dva valce menej. Výkonovo podáva 32 koní (čo je 24 kW, tým pádom to spadá pod "malý" vodičák) pri jedenástich tisíckach, o niečo nižšie zase dáva necelých 22 Nm. Zákulisné reči hovoria o maximálke okolo 170 km/h, čo je dosť zaujímavá hodnota, určite vhodná aj na športovanie (suchá váha je 151 kg).
Dvestopajda si zobrala predné svetlo zo Z 750/1000, dizajn bočných kapotáží pripomína predošlý model desinky, zvyšok je akousi zmesou šetsky, desinky a naháčov Kawasaki. Len škoda, že prístrojovke dominuje tachometer namiesto otáčkomera, ktorý by športového ducha ešte viac podchytil (aj biely podklad by sa tam zišiel...). Pozor, nádrž má objem necelých 18 l, čo pri predpokladanej spotrebe pod 4 litre zabezpečuje turistický dojazd okolo 460 km!
V tejto stodvadsaťpäťke je nové úplne všetko, je to novinka od podlahy. Podľa všetkého je stavaná ako blízky konkurent Hondy CBR 125. Búcha v nej nový kvapalinou chladený jednovalec, ktorý dokáže vyprodukovať 15 koní pri 9000 otáčkach a 12,2 Nm pri ôsmich. Samozrejmosťou sú striekačky a šesť kvaltov. Odporúčam pozorne si pozrieť dizajn motorky, ktorý detailami dosť pripomína veľké športové stroje.
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Yamaha | Kawasaki |
Model: | YZF-R125 | Ninja 250 R |
Rok: | 2008 | 2008 |
Kategória: | Superšport | Superšport |
Motor: | ||
Typ motora: | jednovalec (4T) | dvojvalec (4T) |
Objem: | 124.02 ccm | 249 ccm |
Max. výkon: | 14.96 k (11.00 kW) / 9000 ot. | 32.0 k (23.5 kW) / 11000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 12.24 Nm / 8000 ot. | 21.7 Nm / 1000 ot. |
Kompresný pomer: | 11.2:1 | 11.6:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 52.0 x 58.6 mm | 62.0 x 41.2 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 130 mm | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 125 mm | 130 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 292 mm | 290 mm |
Pneu vpredu: | 100/80-17 M/C | 110/70-17 M/C (54S) |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 230 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 130/70-17 M/C | 130/70-17 M/C (62S) |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 126.5 kg | 151 kg |
Výška sedla: | 818 mm | 780 mm |
Rázvor: | 1355 mm | 1400 mm |
Dĺžka: | 2015 mm | 2080 mm |
Šírka: | 660 mm | 710 mm |
Výška: | 970 mm | 1115 mm |
Svetlá výška: | 155 mm | |
Objem nádrže: | 13.8 l | 17.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Max. rýchlosť: | 125 km/h | |
Spotreba paliva: | 3.3 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 313 km | |
Poznámka: | ||
Poznámka: | Cena: 119 900 Sk (27.5.2008) | Cena: 134 900 Sk (16.6.2008) |
Foto: cacao
Pridané: 11.10.2007 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Predchádzajúci | Seriál článkov: Paríž 2008 | Nasledujúci
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 315026 | Včera: 244945