Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 23.04.2007 Autor: gilbert
Čitatelia: 13867 [História]
Nedávno ma zarazilo tvrdenie autora článku o Ducati Multistrada, ktorý uvádzal použitie vidlicového motora s valcami za sebou ako premiéru s výnimkou údajne neúspešnej koncepcie Higland.
Dávnejšie pri cítaní istého zahranicného periodika som narazil na predstavenie, či test nedávnej novinky od firmy KTM a síce „OKAPOTOVANÉHO ENDURA“ KTM 950 Adeventure. Podobne som spozornel aj pri čítaní o Ducati Multistrada. Zarazilo ma tvrdenie autora, ktorý uvádzal použitie vidlicového motora s valcami za sebou ako premiéru s výnimkou údajne neúspešnej koncepcie Higland.
Podobne to bolo aj s Multistradou. K tomuto „OKAPOTOVANÉMU SUPERMOTTARDU“ dodal, že znacka DUCATI nemala doposiaľ skúsenosti s výrobou motocyklov do terénu. Neviem, ale zrejme autor nepokladal za dôležitý fakt, že koncepcia vidlicového dvojvalca vôbec nie je novinkou. Môj archív obsahuje viaceré konštrukčné školy terénnych a ednuro motocyklov práve s takýmto motorom. Vidlicové dvojvalce produkovala v Európe hlavne švédska škola, podobne ako talianska alebo americká či japonská.
Motocykle boli používané ako terénne sidecrossy, ako stroje do strmého vrchu v klasickom prevedení, či s predĺženou zadnou vidlicou, ako endurá, púštne endurá a z nich vychádzajúce okapotované endurá. A značka Ducati, tá sa v motocrosse preslávila svojim štvortaktným desmodromickým jednovalcom o objeme 350 a 500 ccm v 50-tych až 60-tych rokoch minulého storočia. Možno toto moje tvrdenie vzbudí váš záujem. Korene americkej konštrukčnej školy siahajú až do pionierskych dôb amerického motocyklizmu. Terénne motocyklové sútaže sa v Amerike uberali úplne iným smerom ako na starom kontinente. Európa holdovala bodovacím súťažiam (trial), motocrossom a terénnym súťažiam známym pod názvom ENDURO. Amerika holdovala jazdám do strmého vrchu a pretekom na zmiešanom povrchu (predchodca americkej plochej dráhy). Továrne INDIAN a HARLEY DAVIDSON produkovali stroje „HILLCLIMBER“ (voľne preložené strmý vrch) a to už od roku 1920.
![]() |
Harley Davidson Hillclimber |
Harley Davidson Hillclimber mal motor série „J“, ktorá bola špeciálne ladená na preteky do strmého vrchu. Jeho objem bol; 1213 ccm, rozovretie 49°, rozvod 2xOHV a výkon porovnateľný s Indianom.
![]() |
Indian Hillclimber |
Indian Hillclimber mal objem 1310 ccm, rozovretie 42°, rozvod SV a výkon 28,7 kW a len jednu rýchlosť. Stroje tejto koncepcie používal Bob Amstrong, ktorý bol šampiónom v rokoch 1920 až 30. Pozoruhodné boli reťazové primárne aj sekundárne prevody a veľké rozety, ktoré zabezpečovali silový pomalý a nie rýchlostný výkon. Pre lepší záber mali na zadnom kolese „snehové“ reťaze. Rámy boli predlžené s nízko uloženým ťažiskom. Podobne boli aj nízko uložené riadidlá a malé nádrže. Podotýkam, že palivo bolo liehové s namiešaným benzínom, ktoré pomáhalo pri krátkodobom extrémne veľkom zaťažení motora. Motocykle a jazdci sa museli vysporiadať s dráhou dlhou obyčajne 75 metrov s rozpätím sklonu svahu od 40 do 60°. Pri páde motocykla a jazdca sa motor automaticky vypol tak, že sa uvoľnil kožený remienok na ľavej ruke jazdca a elektrický obvod zoskratoval.
![]() |
Najskôr to boli motocykle, ktoré pri pohľade oka plochodrážnika evokujú tvary súčastných európskych plochodráhových motoriek, neskoršie to boli motocykle klasickej terénnej koncepcie, čo pretrvalo do dnes, ale pre atraktivitu a americkú pompéznost už v druhej polovici minulého storočia sa začali objavovať koncepcie s nekonečne dlhou zadnou kyvnou vidlicou.
![]() |
A Európa? V polovici rokov 80-tych prežíval svoje zlaté časy SIDECARCROSS, ktorý udivoval všetkých priaznivcov terénneho športu nielen akrobatickými ukážkami jazdeckých dvojíc na motocykloch s postranným vozíkom, ale aj koncepciami motorov, ktoré boli také rozmanité, že žiadna nikomu nepripadala zvláštna. Medzi popredné miesta v európskych šampionátoch, (ktoré sa hodne jazdili aj v ČSSR) sa pravidelne prebojovávala aj švédska znacka EML-HEDLUND (EML- značka rámu, Hedlund - značka motora) s vidlicovým štvortaktným motorom a konkurenčná (švédska) EML-Folan (radový dvojtakt Folan), či EML-JUMBO. Motor Hedlund vznikol spojením dvoch motocrossových valcov s rozovretím 45° z obdobia zlatých štvortaktných čias.
![]() |
Mal rozvod OHC, objem 998 ccm a parádny výkon 75 kW. Popularitu nadobudol nielen v Škandinávii, ale aj v Holansku. Terénny akrobati motory Hedlund používali až do konca 80-tych rokov minulého storočia, kedy sa vyčerpali zásoby valcov.
Klasické endurá budú nasledovať v pokračovaní tejto série.
Pridané: 23.04.2007 Autor: gilbert Zdieľať
© Copyright 2001-2025 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 32102 | Včera: 211732