Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (19)  [Verzia pre tlač] Tlač

Japonské vidlicové motory VI - Honda Varadero

 Zdieľať

Pridané: 19.07.2007 Autor: gilbert
Čitatelia: 17140 [História]

Istý moment som na inom mieste pri inej príležitosti tvrdil, že Honda svojim modelom XL 1000V Varadero dala úder pod pás všetkým cestovným endurám, teda aj segmentu rally touring.

Za týmto svojim tvrdením si stále stojím. Tvrdenie vychádza z faktu, že Varadero je okapotovaný supermotard, teda nie „CESTOVNÉ ENDURO“ ako to tvrdili marketingoví predstavitelia Hondy, ktorí európskej verejnosti Varadero predstavili na výstave INTERMOT 1998. Bola to vôbec prvá výstava Intermot v Kolíne nad Rýnom (dovtedy EICMA Miláno a IFMA Kolín n R.). Bol to vôbec prvý koncept Hondy, ktorý zareagoval na novú módnu vlnu Supermoto (Supermotard), ktorá vychádzala z kategórie Fun-bike. Technici Hondy ako pohonnú jednotku použili vidlicový vodou chladený štvortakt s rozovretím valcov 90° pracujúcom v superšporte VTR 1000 F. Podobne to bolo aj s rámom, ktorý vychádzal aj so svojimi špecifikáciami zo spomínaného superšportu VTR. Vzhľadovo mal zas vzor v priekopníkovi kategórie okapotovaných supermotardov teda Yamahy TDM. Aby verejnosť zmiatli, tak honďáci všetko prekryli mohutnou nádržou typickou pre rally-touring (á 25 l) a výfukové potrubia viedli pod sedadlom. Napokon úplne novinárov poplietli trojlúčovými kolesami pre enduro netypickými. Môžem povedať, že sa im to podarili dokonale, pretože žiadny odborný novinár z hocijakého motocyklového periodika si doposiaľ nedovolil nahlas tvrdiť, že Varadero nepatrí do rodiny akýchkoľvek endúr.

Tvrdím, že je to už spomínaný motard tváriaci sa, že zdolá veľmi mierny terén. Varadero teda je súčasťou ponuky a nemôže ho nikto ignorovať a odstrkovať alebo nevedieť kam ho zaradiť. Jeho srdcom je vidličák s rozovretím 90°, štyrmi ventilmi na valec (DOHC) a objeme 996 ccm (98 x 66). Výkon je 70 kW při 8000 ot./min., karburátory sú príbuzné s Africa Twinom – CV s plochými šupátkami a difúzorom 42 mm. Prevodovka je päťstupňová s hydraulickou spojkou v olejovom kúpeli. Na motore je ako u VTR ukotvená zadná kyvná vidlica z hliníkových profilov. Dva chladiče sú po bokoch motora (VTR). Rám je chrbticový z oceľových rúrok obdĺžnikového prierezu. Motor je jeho nosným prvkom (VTR). Tlmenie je plne nastaviteľným tlmičom vzadu a klasickou teleskopickou vidlicou vpredu. Zdvih nedosahuje endurácky štandard. Spomalenie zabezpečuje brzdová sústava CBS s duálnym systémom. Sú to vlastne dva samostatné okruhy pôsobiace na obidve kolesá. Na stlačenie prednej brzdy reagujú na prednej dvojitej kotúčovej brzde intenzívne dve dvojice piestikov na každom kotúči (z celkových troch dvojíc) a súčasne na zadnom kolese intenzívne brzdí len jedna dvojica (z troch) na jeho kotúči. Na páčku zadnej brzdy reagujú vzadu celkovo dve dvojice a vpredu tiež. Každý kotúč je vybavený tromi dvojicami piestikov. Pri použití obidvoch bŕzd pôsobia všetky piestiky (deväť dvojíc).

Ostatná ponuka 2004 prezentuje aj ABS. Tento systém je v teréne nepoužiteľný v klasickom ponímaní. Kto by sa predsa opovážil navštíviť terén bude nešťastný, pretože motocykel nemôže odstaviť z dôvodu toho, že výrobca to nepredpokladal. Bočný stojan nie je schopný mimo pevný asfalt udržať motocykel a centrálny stojan (len za príplatok) detto. Tieto argumenty naznačujú teda použitie ako cestný turistický motocykel, ktorému nechýbajú originálne kufre ladené s plastami, pretože len tie sú farebné. Až do dnešných dní má Varadero farebné prevedenie červené, modré, čierne, žlté v kombinácii so sivou nádržou (imitujúcou hliník) a čiernymi blatníkmi a lyžicou pod motorom.


Na prelome storočí na trh Honda pridala Varaderu malého bračeka s objemom 125 ccm označeného ako HONDA XL 125 V Varadero. Tento motardový trpaslík podobne ako v minulosti u iných modelov, začal ťažiť z nápadnej podobnosti dobre predávaného veľkého modelu. Tým Honda otvorila možnosť odviezť sa aj mladým adeptom motocyklov na skutočnom Varadere. Srdcom tohoto drobčeka (označeného aj ako JC 32) je motor JC 29 E s rozovretím valcov 90° s rozvodom SOHC a objemom 124,7 ccm. Karburátory sú 2x Keihin, prevodovka 5-stupňová. Rám je dvojitý kolískový zvarený z oceľových rúrok. Teda podobnosť naozaj v niektorých prvkoch detailná. A samozrejme aj možnosť doplnenia turistickými kuframi vo farbe motocykla. Prevedenia sú červená, modrá, čierna a strieborná. Parametre sú klasické ako v objemovej triede 125, ale dobrý predaj zabezpečuje známy novátorský dizajn okapotovaného supermotardu ako kedysi u modelov Yamaha TDM a TDR 125. No všetky Varadera sužuje vyššia spotreba. Keďže mimo Hondy vidlicové motory v okapotovaných supermotardoch alebo aj „tiež endurách“ používajú aj iné japonské značky, beriem za potrebné ich spomenúť, ale to až nabudúce.

Pridané: 19.07.2007 Autor: gilbert Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (6 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (19)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 89646 | Včera: 216107