Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 07.09.2021 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 10441 [Testy a predstavenia - Test]
Ako málo stačilo na to, aby Honda mohla v segmente CCC konkurovať napríklad aj Harleyu: iba väčší motor, nič iné. Veľký Rebel lieta zo zákruty do zákruty a zachoval si všetky výhody obľúbeného päťstovkového súrodenca.
Text a foto: Peter Fischer
Video: Peter Fischer, Tomáš Hajduch - Awia
Redakčná predloha mi vraví, aby som niečo napísal o predchodcovi Rebela 1100. Ale veď najväčší Rebel všetkých čias predsa žiadneho predchodcu nemá, čo nevieš? Všetci poznáme päťstovku, ktorá prišla pred štyrmi rokmi, a hneď sa dostala do top najpredávanejších motoriek u nás; zamávala aj takými matadormi ako V-Strom 650 či MT-07. To preto, že mala vždy veľmi lákavú cenu a takpovediac najnižšie sedlo na trhu (a k tomu aj do 35 kW), čo je ideálna kombinácia pre začiatočníkov alebo baby.
13.07.2017 - Peter Fischer Čitatelia: 56371 Strany: 2 [Testy a predstavenia - Test]
Norma Euro4 Honde pochovala staré známe Shadowy, a tak musela niečo "čoproidné" postaviť z existujúcich a dostatočne moderných modelov. Použitie dvojvalcového pollitra bolo v tomto prípade viac menej logické.
Nuž a tisícstovka prichádza v rovnakom šate, ibaže s raz tak veľkým motorom. Fakt, akože narýchlo odlíšiť malého a veľkého Rebela sa dá iba podľa výfuku alebo prednej vidlice či kolies. Je až neuveriteľné, ako sa dá schovať taký veľký motor do tak malej stavby; konštruktérom napomohla najmä kompaktnosť nového agregátu, ktorý pochádza z modelu Africa Twin. Tam sa vďaka zameraniu stroja dbalo na každý milimeter. Chvíľu sme aj rozmýšľali, že prečo Honda nepoužila motor z NC750X, lenže ten je príliš ležatý (modely Rebel mali vždy takmer zvislú architektúru motora), a je možné, že je väčší než ten z Afriky.
V novinke teda vrčí radový dvojvalec s objemom 1084 cm3 s nepravidelným pálením a ojničnými čapmi rozovretými do 270 °, ktorý má úpravou časovania ventilov, zapaľovania a hmotnosti zotrvačníka zmenenú charakteristiku a parametre na 87 koní pri 7 000 otáčkach a 98 Nm pri 4 750. Len pre porovnanie, v Africa Twin je to 102 koní pri 7 500 a 105 Nm pri 6 250, alebo v malom Rebeli 47 koní pri 8 500 a 43 Nm pri 7 000. Nový agregát síce je kompaktný, ale pohotovostná hmotnosť Rebela 1100 je 223 kíl. Zákony fyziky novinka teda neoklame, ale dokáže ich využiť vo svoj prospech - všetko je tu umiestnené tak nízko, že tú hmotnosť si jazdec nemá ako uvedomiť. Svetlá výška je len 120 mm.Rebely boli vždy najmä americkou záležitosťou, a aj päťstovka s novou jedenástkou boli vyvíjané v R&D v Amerike. Na novinke pribudlo nastavenie predpätia vpredu aj s krásnym čiernym finišom klzákov, zadná guma má šírku 180 a prístrojovka aj s ovládačmi sú o niečo zložitejšie, pretože Rebel 1100 môže mať príplatkovú dvojspojkovú prevodovku. Sedlo je len o 9 mm vyššie než na päťstovke, ale stále má jednu z najnižších hodnôt na trhu, 700 mm nad zemou. Krása.
Spínačka je stále frajersko-čoprácky na ľavej strane, ibaže už sme v treťom tisícročí, takže cez ňu vieš otvoriť aj sedlo, pod ktorým nájdeš USB-C zásuvku. Cvak štartér, cvak déčko na dvojspojkovej prevodovke a môžeš vyraziť s vetrom vo vlasoch ako Odpadlík Lorenzo Lamas bojovať proti... Bojovať s dopravnými zápchami. Tie inak Rebel zvláda obdivuhodne ľahko, pretože má úzke riadidlá. Napriek veľkému objemu patrí tento stroj z veľkej časti aj do mesta, je to taký city cruiser. A toľko spomínané kompaktné rozmery a nízkosť mu v takej džungli len napomáhajú.
Aha, áno, Rebel 1100 má možnosť dvojspojkovej prevodovky a náš testovací kus ju mal. Je za ňu príplatok rovných 1000 eur a stroj s ňou priberie 10 kg. Honda vyrába rôzne modely s touto prevodovkou už 11 rokov a my sme vyskúšali vlastne všetky, stačí si tu vyhľadať testy X-ADV, Gold Wing, Africa Twin a podobne. Motorky s touto prevodovkou nemajú žiadnu spojkovú páčku ani radičku, pretože motorka radí automatizovane. Preraďovanie je rýchle a často až nebadateľné, pričom sa dá nastaviť vo viacerých úrovniach od veľmi ležérneho až po naozaj športové. Napríklad štart z križovatky pri najšportovejšom nastavení je rýchlejší než na motorkách s násobne väčším výkonom. Dvojspojka preraďuje fakt rýchlo. A pre ešte väčšie pohodlie je na Rebeli 1100 tempomat.
Americká škola je cítiť hlavne na posede. Rebel 1100 má dosť predkopnuté stupačky uchytené na zvláštnych konzolách pripomínajúcich parohy, jazdec tak sedí ako na skútri s rovnou podlahou, alebo, nalejme si čistého vína, ako na toalete. Zároveň je trochu americky predklonený, preto sa väčšinu času naozaj bude cítiť ako Reno Raines; len si musí zvyknúť na tie netypicky umiestnené a široké stupačky, inak si nimi pekne ťukne do holene alebo členku, áááu. Ale inak je to posed až nabádajúci k športovejšej jazde, už len obyčajné kruháče alebo zjazdy z obchvatu si budú pýtať škrtnutie topánkou, či už pri supermoto style vykladaní nohy, alebo jednoducho aj pri špičke topánky na stupačke, kedy škrtneš vonkajšiu stranu podrážky.
A v naozajstných zákrutách sa ti opäť hodí tá malosť stroja - s ničím nezápasíš, všetko je centralizované a nízke, nejakým tretím bodom sa zeme dotkneš skôr či neskôr, a pokojne to môže byť aj päta :) Ten silný motor ťa riadne potiahne, veď už pri 4 000 otáčkach tam máš naložených aspoň 90 Nm a červené začína pri 8 000. Všetko budeš využívať na sto percent: náklonové uhly aj otáčkové spektrum. Aj užívanie si. Nezabúdajme, že Rebel je bobber s balónovitým obutím, teda predná 18-palcová guma je vysoká a má šírku 130 mm, vzadu je 16-palcová 180/65. Predná vidlica je, pochopiteľne, viac predsunutá než na bežných strojoch, jej sklon je 30 stupňov, stopa 110 mm.
Veľký Rebel má vpredu tiež iba jeden kotúč, ale strmeň je monoblokový a uchytený radiálne. Viac v tejto cenovej hladine očakávať nemôžeme, ale zase ani nepotrebujeme. Koniec koncov, jeden kotúč má napríklad aj podstatne silnejší Harley-Davidson Sportster S. Ako esteticky cítiaceho človeka ma len zamrzelo, že unášač brzdového kotúča už neladí s lúčmi kolesa ako na menšom súrodencovi. Na ten bola radosť pozerať.
Opakom športovania sú dlhé presuny, aj tie treba z času na čas na motorkách absolvovať. Rebel 1100 má v štandarde to, o čom sa Renovi Rainesovi na dlhých amerických rovinkách mohlo iba snívať: tepmomat. Stavím sa, že majiteľ veľkého Rebela raz vyskúša aj vyššie rýchlosti, ktoré vďaka silnému motoru dokáže dosiahnuť. Niekedy sa na mňa plechovkári pozerali so zdvihnutým obočím, pretože im nešlo do hlavy, ako môže ísť taká malá motorka o toľko rýchlejšie než ich nadupané autíčko. Najvyššia cifra, ktorú je možné vidieť na tacháči, je lajtovo pod dvesto.
Kombinácia rozmerov obutia, sklonenej vidlice, nízkeho zadku a ďalších faktorov občas spôsobí, že predok sa pri vyšších rýchlostiach odľahčuje. Potom stačí malý impulz a motorka znervóznie, pretože riadidlá sú úzke a jazdec to len tak ľahko neskoriguje. Rebel má inak aj anti-wheelie elektroniku, tá však zasahuje až v oveľa extrémnejších situáciách, keď sa predná guma už nedotýka zeme.
Tak ako každý súčasný model s dvojspojkovou prevodovkou, aj Rebel 1100 má už čisto elektronický plyn, ktorý dovolil použiť oveľa širšie nastaviteľnú elektroniku, a to platí aj pre verziu bez dvojspojky. Sú tu tri pevne definované palivové mapy a jedna upraviteľná, každá z nich má inú charakteristiku výkonu, motorovej brzdy, trakčnej kontroly a v prípade dvojspojkovej prevodovky aj rozdielnu charakteristiku preraďovania. Na tak malý stroj je tu teda dosť elektronických systémov!
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a Technické parametre.
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Honda |
Model: | CMX1100 Rebel |
Rok: | 2021 |
Novinka: | NOVINKA 2021 |
Kategória: | Chopper/Cruiser |
Motor: | |
Typ motora: | dvojvalec (4T) |
Objem: | 1084 ccm |
Max. výkon: | 87.0 k (64.0 kW) / 7000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 98 Nm / 4750 ot. |
Kompresný pomer: | 10,1:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 92 mm × 81,5 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová (voliteľné DCT) |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 230 mm |
Zdvih vzadu: | 220 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová, 4 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 330 mm |
Pneu vpredu: | 130/70B18 M/C |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 256 mm |
Pneu vzadu: | 180/65B16 M/C |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 223 kg |
Výška sedla: | 700 mm |
Rázvor: | 1520 mm |
Dĺžka: | 2240 mm |
Šírka: | 853 mm |
Výška: | 1115 mm |
Svetlá výška: | 120 mm |
Objem nádrže: | 13.6 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Spotreba paliva: | 4.9 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 208 km |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
Tempomat: | áno, v sérii |
LED svetlomet: | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | áno, v sérii |
LED smerovky: | áno, v sérii |
El. Podvozok: | nie |
Automatická prevodovka: | za príplatok |
Iná výbava: | nastaviteľné predpätie, USB-C nabíjačka, systém na zamedzenie dvíhania predného kolesa |
Poznámka: | |
Poznámka: | Cena 8/2021: manuál 9 490 eur, DCT 10 490 eur DCT 233 kg EURO 5 |
Pridané: 07.09.2021 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 181705 | Včera: 142009