Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty článok o svojej motorke!

Diskusia Diskusia k článku (22)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vyskúšali sme nové dvojtakty so vstrekovaním KTM EXC TPI 250/300 2018 1/2

 Zdieľať

Pridané: 05.07.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 29169 [Testy a predstavenia - Test]

Norma Euro4 priniesla aj nutnosť revolúcie dvojtaktov. Karburátorom zazvonil umieráčik, na svete je inovatívne vstrekovanie do prefukového kanála predstavené pod názvom TPI. Ako sa jazdí na novej generácii dvojtaktov? Na to sme hľadali odpoveď za horúceho dňa na trati v Skýcove.

Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Martin Matula, Tomáš Hajduch - Awia, KTM.press
Video: Miro Lacko, Tomáš Hajduch - Awia

TPI – Transfer port Injection – vstrekovanie do prepúšťacieho kanála

Možno ste si podobne ako ja mysleli, že problém s emisiami pri dvojtaktoch spôsobuje ten fakt, že sa spaľuje aj olej. To je však omyl. Ako vyplýva z princípu fungovania dvojtaktného motora, počas spojených taktov dochádza k spojeniu výfukovej a čerstvej zmesi s palivom vo valci a tým pádom zákonite aj k úniku časti čerstvej zmesi do výfuku – no a to sú potom tie problematické emisie.

Motor - po bokoch valca sú viditeľná dva vstrekovače - KTM EXC 250/300 TPI 2018
Motor - po bokoch valca sú viditeľná dva vstrekovače - KTM EXC 250/300 TPI 2018

Motor - KTM EXC 250/300 TPI 2018
Škrtiaca klapka + vstrek oleja a senzor natočenia klapky - KTM EXC 250/300 TPI 2018
Škrtiaca klapka + vstrek oleja a senzor natočenia klapky - KTM EXC 250/300 TPI 2018
Valec - KTM EXC 250/300 TPI 2018

V KTM začali pracovať na vývoji 2T vstrekovania v roku 2004 a prešli si viacero nie celkom vydarenými prototypmi, kým sa dopracovali k vstrekovaniu do prepúšťacieho kanála. Ten je čo najďalej od výfuku a zároveň rieši problém dlhších vstrekov, ktoré neboli možné pri priamom vstreku alebo vstreku z boku valca. Okrem toho vstrek neprichádza do kontaktu so samotnou expanziou.

Trocha histórie

KTM 175 ccm -  prvý vlastný dvojtaktný motor KTM z roku 1972
KTM 175 ccm - prvý vlastný dvojtaktný motor KTM z roku 1972

KTM 125 LC 1981 -  prvý kvapalinou chladený dvojtakt KTM
KTM 250 MX 1984
KTM 250 MX 1985 - prvé digitálne elektronicke zapaľovanie
KTM 250 MX 1987 - najdôležitejší skok – výfuková prívera (power valve)

Ako to teda funguje?

Motor nasáva cez sacie hrdlo (Dell'Orto 39 mm) so škrtiacou klapkou (podobne ako 4T motor) V tomto sacom hrdle je vstrekovač oleja, ktorý dávkuje olej z vlastnej nádržky (700 mlotvor plnenia vpredu pri krku riadenia) Nádržka má aj senzor nízkej hladiny a na jedno naplnenie zvládne až 5 nádrží benzínu. Do palivovej nádrže sa tak dávkuje už len čistý benzín. Množstvo oleja dávkuje riadiaca jednotka na základe otáčok a natočenia plynu a pomer sa v priemere pohybuje až okolo 1 : 80. Táto zmes je klasicky nasávaná do motora a olej v nej maže potrebné diely a ložiská.

Škrtiaca klapka + vstrek oleja a senzor natočenia klapky - KTM EXC 250/300 TPI 2018
Škrtiaca klapka + vstrek oleja a senzor natočenia klapky - KTM EXC 250/300 TPI 2018

Počas pohybu piesta dole je zmes vzduchu a oleja pretláčaná cez prepúšťací kanál hore nad piest do spaľovacieho priestoru. Práve počas toho riadiacia jednotka vstrekne potrebné množstvo paliva cez dva vstrekovače do dvoch zadných kanálov (vstrekovače 3,5 BAR, prebrané z 4T modelov) a vytvorí výbušnú zmes. Tá sa v spaľovacom priestore stretne s vyhorenou zmesou a ako býva zvykom, časť sa dostane cez výfuk von do kolena a následne sa po odrazení vráti späť do spaľovacieho priestoru. Túto zmes potom piest svojim pohybom nahor utesní a po zapálení nasleduje expanzia a nový cyklus.

Vstrekovač benzínu do prepúšťacieho kanálu - TPI - KTM EXC 250/300 TPI 2018
Vstrekovač benzínu do prepúšťacieho kanálu - TPI - KTM EXC 250/300 TPI 2018
Generátor - KTM EXC 250/300 TPI 2018
Rám a nádržka na olej s plniacim hrdlom vpredu pri krku riadenia - KTM EXC 250/300 TPI 2018

Ako ste si stihli všimnúť, celý proces je veľmi podobný klasickému karburátorovému usporiadaniu a vďaka tomu sa aj prejav motora podarilo zachovať takmer nezmenený. Napríklad riešenie s priamym vstrekom do valca (používa sa napríklad v lodných motoroch) okrem toho, že bolo technicky oveľa náročnejšie, malo úplne iný zvyk aj prejav motora.

Čo pribudlo v nových 2T

KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Generátor - KTM EXC 250/300 TPI 2018
Rám a nádržka na olej s plniacim hrdlom vpredu pri krku riadenia - KTM EXC 250/300 TPI 2018
Riadiaca jednotka EMS - KTM EXC 250/300 TPI 2018
Airbox a vzduchový filter - KTM EXC 250/300 TPI 2018

Výhody 2T vstrekovania TPI

KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

O trati – kde sme testovali

Areál v Skýcove je rajom enduráka. Nachádza sa tu motokrosová časť so širokým štartom, výjazdami a obvyklými lavicami, no my sme je ju využívali len na presun medzi jednotlivými enduráckymi sekciami namotanými v okolitých lesoch. Tie zahŕňali typický slovenský enduro terén, kamene, prašný až blatistý podklad, strmé výjazdy, motanicu pomedzi stromy, korene a kaňony s vodou na dne.

KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním
KTM EXC 250/300 TPI 2018 - nové dvojtakty so vstrekovaním

Počas testovania udreli horúčavy, teplomer ukazoval viac ako 30 stupňov celzia a neskutočne sa prášilo, čo bolo nepríjemné hlavne v lese, kde bolo svetla pomenej. Okruh bol však pomerne dlhý, a tak sme sa tam vedeli „stratiť“ tak, že sme si zbytočne veľa neprášili. Podklad bol kvôli prachu aj pomerne nepríjemne klzký. Trať bola skôr technicky náročná ako extrémne rýchla, čo testovaniu ľahkých dvojtaktov pasovalo.

Video: Nové dvojtakty so vstrekovaním KTM EXC TPI 250/300 2018 Skýcov

Pokračovanie článku na ďalšej strane: Testovanie 250 a 300, Porovnanie, Záver, zmeny na ostatných EXC 2018 modeloch, SixDays modely, Video a technické parametre.

>

Pridané: 05.07.2017 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (22)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 60423 | Včera: 119235