Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 23.09.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 16085 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Každoročná koštofka nových KTM-iek sa konala tohto roku na enduro trati v Domaniži. O zábavu sa okrem nových bikov a hostí Ivana Jakeša a Števa Svitka postaralo tentoraz aj počasie a pripravilo nám fajnové bahenné kúpele. Vďaka blatu boli trasy HARD naozaj hardcore.
K dispozícii bola pripravená celá ponuka endúr KTM EXC pre rok 2015, ktoré prešli znovu modernizáciou. Od najmenších dvojtaktov až po kladivo EXC 500. Počasie si tentoraz s organizačným tímom zahralo zaujímavú hru a rezonoval vraj aj nápad na zrušenie akcie. Zakopané autá však vykopali, trať aj napriek dažďu vyznačili no a my sme mohli jazdiť. Predtým si ale povedzme čo je nové.
"Never change a winning team" - slávny výrok trénera Alfa Ramseya, ktorý hovorí: "Nikdy nemeň víťazný tím". Aj keď Alf bol futbalový tréner, jeho výrok si zobrali v KTM k srdcu. KTM zbiera poháre a tituly vo svete endura akoby mala oranžové kombajny, tak aj víťazné a úspešné motorky modernizuje s rozumom.
To, čo vstupuje do novej sezóny bez akejkoľvek zmeny sú rámy. Osvedčená konštrukcia rámov z Cr-Mo trubiek vyniká pevnosťou a nízkou hmotnosťou. Lakované sú, ako inak, na oranžovo. Podvozok je stále od WP, ale najmešie dvojtaky 125/200 EXC dostali nové tesnenia v tlmiči PDS. Prepracované boli predné okuliare, pričom Six Days modeli majú pevnejšie frézované okuliare.
Po novom majú KTM riaditka značky Neken lakované na čierno. Neken je značka renomovaného výrobcu Renthal. Nová je prístrojovka s integrovanými kontrolkami a tlačidlami, veľmi malá, no dobre viditeľná. Lepšie by mali byť aj krytky rukovätí. V štvortaktoch sa pracovalo hlavne na výfukoch, prepracovaný tlmič dostali 350 EXC-F a 450/500 EXC.
Všetky modely dostali do vienka kolesá značky Giant, ktorú doteraz poznali asi hlavne fanúšikovia bicyklov. Kolesá sú čierne a KTM tvrdí, že sú lepšie ako Excel. K odľahčeniu prispieva aj nová zadná rozeta. Samozrejmosťou je nová grafika a mierne prepracované plasty.
Dvojtaktné motory dostali nový štartér s novým prevodom, vďaka čomu lepšie štartujú, a tiež to umožnilo montáž menšej batérie (3 Ah namiesto 4 Ah) Nové je aj nastavenie karburátora a zapaľovania pre posilnenie krútiaku.
V štvortaktoch sa vylepšovali len drobnosti. 250 EXC-F dostala dlhšiu šesťku pre väčšiu maximálku. Všetky štvortakty dostali nový, ľahší spojkový kôš. A olejová pumpa dostala nové tesnenia pre zvýšenie spoľahlivosti.
Tak ako každý rok, KTM pripravuje špeciálne modeli pre šesťdňovú. Je to limitovaná séria, a tak ako každý rok, často sa vypredá ešte pred samotnou súťažou. SixDays modeli navyše obsahujú:
|
|
Takto nažhavení sme sa zrána poobliekali a nevedeli sa dočkať prvej jazdy. V tej sa mi ušla na rozohriatie EXC 450. Ak nerátam 500, tak najväčšie kladivo. Na zoznamovanie sa s novou traťou je tento silostroj úplne úžasný. Prebytok výkonu aj krútiaku ťa vyhrabe z každých problémov, aj keď si zabudneš podradiť. A veru, mal čo robiť.
Na trať nás totiž vyrazilo naraz 14 "nadržaných" novinárov a divy, ktoré pripravilo počasie sa začali ukazovať už v prvom dlhom výjazde. Niekde vpredu niekto na blate v kopci zastavil a spustila sa reťazová reakcia. Domaniža ukázala svoje šmykľavé blatko v plnej sile a už sme stáli a šmýkali sa ako malé deti. Ja som dlho neváhal, otočil štyripade dole kopcom a dal to na druhý pokus.
Prekvapenia na trati ale pokračovali, blato bolo neskutočné, niekoľko dní trvajúcimi dažďami rozmočené, zalepilo kolesá a staralo sa o našu zábavu. Alebo lepšie povedané o nezábavu. Aj inak príjemná motokrosová časť na tráve bola v týchto podmienkach bojom s motorkou. Avšak rýchlejšia jazda v MX časti aspoň vyčistila pneumatiky a zadný výjazd bol už skutočnou pasiou, akú si v sedle EXC 450 užíva asi každý.
Pustil som sa aj do zadnej HARD - endurovej časti trate. Keď už robím prieskum, tak poriadne. Dlhý zjazd v blate a kalužiach a k tomu na koreňoch. Tancoval som na tom ako panic na svadbe až kým som nestretol pár jazdcov v protismere. Vraj sa to tam nedá výjsť. Hmmm, no dole bola zákruta a čosi podobné po koreňoch a blate, ale hore kopcom. Čo vám poviem, vyšiel som to, ale bol to boj. Keď som štyripade po prvej jazde parkoval do depa, vyzerala, akoby jazdila 8-hodinovku. Vlastne všetky tak vyzerali.
450 EXC-F je overený makač. Využiť jeho výkon naplno dokáže len naozaj vyjazdený jazdec, na druhej strane, aj v rukách začiatočníka sa nestratí, lebo má tú schopnosť jazdca vyhrabať z problémov. Ako vieme, problémy sa v teréne riešia plynom, a toto tu funguje na jedničku. Samozrejme, hmotnosť je trochu vyššia, ale nie je to nič dramatické.
Nezvyčajná kubatúra sa v ponuke KTM už pekne udomácnila a za tie roky si našla množstvo priaznivcov. Prečo? Je proste vydarená. Hmotnosťou a obratnosťou má bližšie k 250 ale motoricky k štyripade. Už v minulosti som zistil, že mi naozaj sedí a tentoraz v týchto podmienkach sa mi to len potvrdilo. Aj preto som si ju zobral hneď dvakrát na dve jazdy.
V tomto šmykľavom teréne bola asi najlepšia. Aj keď môjmu srdcu sú blízke dvojtakty, v tomto teréne sa mi s 350 jazdilo naozaj najlepšie. Výkon sa dal veľmi jemne a citlivo dávkovať. Zadné koleso nemalo tendenciu po každom odskoku na koreni preklzovať a z jazdeckého pohľadu najľahšie som na nej prechádzal tie ťažké korenisté úseky. Deficit kubíkov alebo výkonu na 350 podľa mňa nehrozí ani pre skúsenejšieho jazdca. A pritom všetko má "nadváhu" oproti 250 len 2kg. Pre tento rok a pre túto testovačku 350 EXC-F korunujem na kráľa.O motorky bol veľký záujem, a tak to vyšlo tak, že som spomedzi dvojtaktov začal rovno v sedle 300 EXC. Je to motorka, ktorú keď vyrastiem, tak si kúpim. Proste dvojtaktný masaker, v tomto prípade naladený na enduro. Motor má na 2T naozaj slušný spodok, a potom tam hore dvere pekelné. Ak to jazdec dokáže a podrží ju pod krkom, letí vpred ako nejaká uvrešťaná motokrosová dvaapola.
No ale priznám sa, v týchto podmienkach na to ani nebol priestor. V lesných pasážach sa za plyn ťahať nedalo. Mal som pocit, že idem stále na voľnobeh. Vo výjazde na koreňoch som nevedel výkon preniesť na zadné kolo. Po každom koreni odskočila a na mazľavom povrchu prekĺzla. Nedočkavý dvojtakt vyletel hneď do otáčok a bolo. No a keď máte 200 m výjazd s koreňom každých 10 cm, je to trochu problém. Samozrejme, lepší jazdec by to podržal poriadne pod krkom od spodu a nebojoval by až tak ako ja.
Bol som z nej poriadne unavený a prekvapený. Ako keď vám niekto otvorí oči a zloží tu vašu vysnívanú z piedestálu. Samozrejme som nezaneverel. Chcelo by to viac času na vzájomné zblíženie a spoznanie sa. Pekne by som sa adaptoval na podmienky trate a naučil sa, ako s touto dámou na koreňoch tancovať. Ten motor má slušný potenciál aj dole a istou jemnosťou na plyne je enduro jazdenie na nej lahoda.
Veľmi som chcel vyskúšať aj ospevovanú 200-vku. Bol o ňu však taký záujem, že by na mňa prišiel rad asi až po zotmení, takže tu sa porovnania nedočkáme. 125-ka bola na tento terén síce najľahšia a najlepšie ovládateľná, ale s tým motorom to bol boj. Do otáčok ustreľovala viac ako 300, a tak to bolo o to väčšie trápenie. To ale stále hovorím o endurových blatistých koreňových úsekoch.
Oveľa lepšie si dvojtakty počínali na trávnatej MX trati. Je to tá ľahkosť, ktorú majú, a prečo ich asi majú ľudia stále tak radi. Preskočenie brvna či pneumatík bolo hračkársky jednoduché.
Dvojtakt je mašina pre niekoho, kto si ju vyberie srdcom. Dvojtakt jazdca veľa naučí, lebo mu veľa neodpustí. Hlavne menšie objemy to za teba nezachránia, ak zle podradíš. Aj pri brzdení sa musíš oveľa viac spoliehať na páčky a na brzdnú silu motora. Priznám sa, že som neodolal a 300-vku som si zobral potom ešte na druhú jazdu. A skamarátili sme sa ešte viac...
Hosťami na predstavení boli aj naši úspešní Dakaristi Ivan Jakeš a Števan Svitko. Samozrejme som si nenechal ujsť ich vyspovedať a rozhovor si môžete prečítať tu. Okrem toho som obom dal na ich jazdu aj kameru, a tak si môžete pozrieť, ako sa s nástrahami trate v Domanižili popasovali oni.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Martin Matula, Radek Lavička
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení Acerbis a prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | KTM | KTM | KTM | KTM |
Model: | 125 EXC | 200 EXC | 250 EXC | 300 EXC |
Rok: | 2015 | 2015 | 2015 | 2015 |
Kategória: | Enduro | Enduro | Enduro | Enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) | jednovalec (2T) |
Objem: | 124.8 ccm | 193 ccm | 249 ccm | 293.2 ccm |
Kompresný pomer: | 11.0:1 | 11.0:1 | ||
Vŕtanie x Zdvih: | 54.0 x 54.5 mm | 64.0 x 60.0 mm | 66.4 x 72 mm | 72 x 72 mm |
Palivový system: | karburátor | karburátor | karburátor | karburátor |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 300 mm | 300 mm | 300 mm | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 335 mm | 335 mm | 335 mm | 335 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 80/100-21 | 80/100-21 | 80/100-21 | 80/100-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 120/90-18 | 140/80-18 | 140/80-18 | 140/80-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 94 kg | 99.5 kg | 101.9 kg | 102.1 kg |
Výška sedla: | 960 mm | 960 mm | 960 mm | 960 mm |
Rázvor: | 1471 mm | 1471 mm | 1482 mm | 1482 mm |
Svetlá výška: | 355 mm | 355 mm | 355 mm | 355 mm |
Objem nádrže: | 9.5 l | 9.5 l | 9.5 l | 9.5 l |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Kick aj el. štartér | Kick aj el. štartér | Cena: 8.600,- |
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | KTM | KTM | KTM | KTM |
Model: | 250 EXC-F | 350 EXC-F | 450 EXC-F | 500 EXC-F |
Rok: | 2015 | 2015 | 2015 | 2015 |
Kategória: | Enduro | Enduro | Enduro | Enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 249.91 ccm | 349.7 ccm | 449.3 ccm | 510.4 ccm |
Kompresný pomer: | 12.8:1 | 12.3:1 | 11.8:1 | 11.8:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 78 x 52,3 mm | 88 x 57.5 mm | 95 x 63,4 mm | 95 x 72 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 300 mm | 300 mm | 300 mm | 300 mm |
Zdvih vzadu: | 335 mm | 335 mm | 335 mm | 335 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 80/100-21 | 80/100-21 | 80/100-21 | 80/100-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 140/80-18 | 140/80-18 | 140/80-18 | 140/80-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 105.5 kg | 107.2 kg | 111 kg | 111.5 kg |
Výška sedla: | 970 mm | 970 mm | 970 mm | 970 mm |
Rázvor: | 1482 mm | 1482 mm | 1482 mm | 1482 mm |
Svetlá výška: | 345 mm | 345 mm | 345 mm | 345 mm |
Objem nádrže: | 9 l | 9 l | 9 l | 9.5 l |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Kick aj el. štartér | Cena: 9.290,- EUR | Kick aj el. štartér | Kick aj el. štartér |
Pridané: 23.09.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 48534 | Včera: 215000