Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 09.06.2016 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 25351 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
KTM pre rok 2017 postavila kompletne novú radu endúr a priniesla mnoho noviniek ako trakčnú kontrolu, nové podvozky, úsporu hmotnosti, aj nárast výkonu. My sme mali jedinečnú možnosť vyskúšať ich v enduro areáli Les Comes v srdci Katalánska, a poviem vám, bol to super zážitok, ale aj poriadna makačka.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Marco Campelli, Sebas Romero Black&RAD, Tomáš Hajduch - Awia
Video: KTM a Tomáš Hajduch - Awia
Keďže nových vecí je naozaj veľa, podľa info od KTM až 90 % dielov, tak sa pokúsim to zhrnúť čo najstručnejšie a najprehľadnejšie. Nové sú štyri „rodiny“ motorov a to 2 x dvojtakt a 2 x štvortakt, čo pri dvoch kubatúrach na rodinu motora robí celkovo osem modelov. Motory nie sú len nejakou evolúciou predchodcov s vymenenými „črevami“, ale nanovo postavené, zmenené usporiadanie hriadeľov s cieľom ušetriť hmotnosť, zmenšiť rozmery, zlepšiť výkon a trakciu atď.
Model: | 2016: | 2017: | Úspora hmotnosti: |
---|---|---|---|
125 XC-W | 94,0 kg | 91,0 kg | -3,0 kg |
250/300 EXC | 102,1 kg | 100 kg | -2,1 kg |
250 EXC-F | 105,5 kg | 103 kg | -2,5 kg |
350 EXC-F | 107,2 kg | 104 kg | - 3,2 kg |
450 EXC-F | 111,0 kg | 106 kg | -5,0 kg |
500 EXC-F | 111,5 kg | 106,5 kg | -5,0 kg |
Najmenšie dvojtaky od roku 2017 už nenesú označenie EXC, ale XC-W 125/150. Obľúbenú 200 EXC teda nahrádza 150-tka. XC-W znamená Cross-Country Wide ratio transmission, teda XC motorky s „dlhou“ prevodovkou. Označenie sa už používalo v USA a teraz znamená to, že najmenšie dvojtakty už nemajú homologizáciu, a sú určené na jazdu po uzavretých tratiach. Napriek tomu majú všetku výbavu, svetlá vpredu, vzadu, rýchlomer atď. ako modely EXC, a sú to teda endurá využiteľné všade tam, kde sa nevyžaduje motorka na značkách. 125 XC-W je najľahšie enduro na trhu, teraz s hmotnosťou len 91 kg. V sérii bez el. štartéra, ale je možnosť ho dokúpiť. 150-tka má štartér už vo výbave. 125 a 150 zdieľajú rovnakú kľukovku aj blok motora, a preto je tu možnosť nahodiť 150-tkový valec na 125-ku a opačne.
Všetky dvojtakty dostali nové karburátory Mikuni TMX, ktoré sú menej náchylné na zmeny tlaku a teploty vzduchu. Spojka je teraz ovládaná hydraulikou od Bremba (predtým Magura).
Veľké dvojtakty 250/300 homologizáciu majú, podliehajú norme EURO3. KTM stále dvojtaktom v endure verí, a to preto, že sú populárne medzi hobíkmi aj profi jazdcami, a často sú voľbou pre extrém enduro preteky. KTM tvrdí, že by sa teraz nepúšťali do stavby nových motorov ak by neverili v zmysel 2T endúr a tvrdia tiež, že dvojtakty tu budú aj o 10 rokov.
Okrem už spomínaných vecí dostali väčšie 2T motory vyvažovací hriadeľ, ktorý výrazne eliminuje vibrácie. Podarilo sa to vďaka novému usporiadaniu hriadeľov, ktoré sú posunuté viac k ťažisku a okrem toho tak vznikol priestor pre štartér, ktorý je teraz na spodku motora priamo v bloku. Spojka využíva tanierovú prítlačnú pružinu – systém KTM DDS (Damped Diaprahm Steel) so zabudovaným tlmiacim systémom a oceľovým košom, ktorý má veľkú výdrž. Kľukovka je optimalizovaná tak, aby fungovala s vyvažovacím hriadeľom a je ťažšia ako pri motokrosoch, pre lepší ťah v nižších otáčkach v náročných enduro sekciách. Nové motory sú teda kompaktnejšie, výkonnejšie a ľahšie.
Pre rok 2017 KTM harmonizovala názvy štvortaktov. Kým doteraz bolo pridané písmeno F iba k modelom, kde by mohlo dôjsť k zámene s dvojtaktom, odteraz sú všetky štvortakty označené EXC-F (F – fourstroke – štvortakt)
Motor menšej 4T rodiny 250/350 EXC-F bol prepracovaný, dostal úplne nové bloky s presunutými hriadeľmi pre lepšiu centralizáciu hmotnosti a má i menšie rozmery. Úspora hmotnosti je 1,5 kg (27,6 kg) u 250-tky a 1,9 kg (28,5 kg) u 350-tky len na motore. Kľukovka je nová a má novú o 6 mm kratšiu ojnicu. O vibrácie sa stará vyvažovací hriadeľ, ktorý ale okrem toho plní funkciu pohonu pre vodnú pumpu a poháňa aj rozvodovú reťaz. Kompaktná hlava valcov má dva vačkové hriadele a titánové ventily sú ovládané cez zdvihátka potiahnuté vrstvou DLC. Motory spĺňajú normu EURO 4.
Motor veľkých štvortaktov 450 a 500 bol rovnako prepracovaný. SOHC motor je kompaktnejší a i tu došlo k úspore hmotnosti. Aj tu je ojnica skrátená a napriek tomu si pozmenená kľuka zachováva rovnakú zotrvačnosť. Nechýba tu vyvažovací hriadeľ, ktorý znižuje vibrácie veľkého motora na úroveň malých štvortaktov. Prepracovaná bola i hlava valcov s jedným vačkovým hriadeľom, ktorý ovláda štyri ventily.
Aj štvortakty majú spojku KTM DDS (Damped diaprahm steel), teda so zabudovaným tlmiacim systémom a tanierovou prítlačnou pružinou. Spojkový kôš je z ocele, čo výrazne predlžuje jeho životnosť.
6-stupňová prevodovka má po novom aj senzor zaradenej rýchlosti, ktorý používa následne riadiaca jednotka pre rôzne mapy pre každý stupeň. Vstrekovacia jednotka bola tiež prepracovaná s oddelenými systémami pre studený štart a nastavenie voľnobehu. Páčka pre studený štart sa teraz automaticky zavrie keď jazdec naplno zavrie plyn – takže i za jazdy. Riadiaca jednotka má teraz s voliteľným prepínačom máp (v sérii na SixDays) možnosť z výberu dvoch máp, ale aj jedinečnej trakčnej kontroly, ktorá pomáha regulovať preklzy zadného kolesa.
KTM tak ako každý rok pripravila i sériu špeciálnych modelov SixDays. Ide o modely vybavené doplnkami a grafikou, tentoraz v španielských farbách.
Areál Les Comes sa nachádza v kopcoch v srdci Katalánska asi hodinu jazdy z Barcelony. Je to areál, kde KTM často testuje svoje motorky a kde sa zvykne pripravovať aj Rally tím na Dakar. Aj každoročné tímové fotenie pred Dakarom sa zvyčajne odohráva na miestnych tratiach.
Pre potreby nášho testu nových endúr KTM namotala asi 13 km kopcovité enduro kolečko, nie po rally šotolinách, ale v náročnom kamenistom teréne. Pravdu povediac, na takomto teréne som nikdy nejazdil a je diametrálne odlišný od toho, ako poznáme enduro u nás.
Namiesto blata, koreňov a výjazdov nás čakal tvrdý podklad, kamene, balvany, vyschnuté kamenisté potoky a obrovské balvany rozmerov chladničky. K tomu samozrejme aj výjazdy, trialové sekcie v balvanoch a sem tam nejaké to blato. Rôzne single-track sekcie namotané pomedzi stromy so šírkou tak na riadidlá. Skúškou výdrže boli i náročne kamenisté klesania, ktoré preverili kondičku jazdcov. Celé kolo bolo náročné, pomalšie úseky striedali sem tam kratšie spojky, kde sa dalo poriadne pridať, ale s rizikom pádu do rokliny...
Poobede otvorili ešte ďalšiu hard sekciu dlhú 4,5 km, kde nás čakal výjazd aký, sa len tak nevidí – priamo po holej skale so sklonom zjazdovky... Len o kúsok ďalej sa takáto čistá skala traverzovala, a to už bol riadna skúška jazdeckých schopností. Výjazd nemal konca kraja, ale doviedol nás na vrchol asi najvyššieho kopca v okolí s nádherným výhľadom. Cesta odtiaľ ale viedla len priamo nadol extrémne strmým single trackom pomedzi stromy. Táto hard sekcia bola krásnou čerešničkou na torte tohto enduro okruhu.
Dole pri depe bol naviac pripravený ešte špeciál test – krátke kolo, niečo medzi motokrosom a kantráčom. Klasické zákruty s koľajami, nejaké skoky a potom taká kratšia enduro sekcia, strmé výjazdy a jazda pomedzi šutre. Zaujímavé boli i skoky cez cestu, teda skoky, v ktorých bolo treba preletieť veľa metrov, pretože sa skákalo cez „prázdno“ - iba odskok pred priepasťou. Malá rýchlosť by znamenala náraz do protisvahu. Špeciál test bol krátky a bol dobrý na dojazdenie, keď už neostal čas na veľké kolo, ale aj na vyskúšanie rozdielov medzi mapami a hlavne na porovnanie jazdy s a bez trakčnej kontroly.
KTM na akciu pozvala aj ich továrenského jazdca - španiela Alfreda Gomeza - mimochodom priamo z Les Comes šiel na Erzberg 2016 a bol tretí. Na trati som ho takmer nevidel, ale počas obeda nám pustili video z tejto trate z jeho helmy, a čo vám poviem, niečo neuveriteľné... :-)
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Poďme do sedla nových EXC, Záver, Videá, Pozadia, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 09.06.2016 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 264629 | Včera: 128809