Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 09.06.2016 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 25352 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Na zoznamovaciu jazdu sa mi ušla 350 EXC-F. Keď tento model prišiel do ponuky, celkom som nerozumel aký má zmysel. To trvalo len do času, keď som sa prvýkrát odviezol. KTM v podstate na báze najmenšieho štvortaktu postavili 350-tku, ktorá sa nebojí postaviť i o 100 kubíkov väčším konkurentom. Výkonovo niekde medzi, ale podvozkom a hmotnosťou skôr k tej 250-tke.
Nedočkavo vysadám a opúšťam depo na zoznamovaciau jazdu. Už krátko po štarte ale ľutujem, že som si nevyskúšal sklon páčiek, pretože pri jazde v stupačkách boli veľmi hore a bolo to nepríjemné. No a celé kolo, ktoré nám na prvej jazde i s fotením a filmovaním zabralo asi 50 minút, bolo o jazde v stupačkách. A tak som trochu s 350-tkou bojoval.
Terén bol úplne iný ako to na čo som zvyknutý, tak som si musel zvykať aj na toto. Šotolinky boli rýchle, ale do zákrut nebolo vidieť. A jazdy po kameňoch a balvanoch dali tiež zabrať.
Samozrejme som počas jazdy vyskúšal i novú fičúrku a to trakčnú kontrolu. Keďže okruh bol dosť rôznorodý, tak som nemal možnosť vyskúšať jazdu s a bez trakčnej na rovnakom úseku. To som si nechal na neskôr na krátkom special teste. Ale aj v tomto enduro okruhu to bolo o tom, že keď som tú trakčnú zapol, už som ju do konca kolečka nevypol. Prečo? V ničom ma neobmedzovala, nekonalo sa žiadne cukanie či iné prejavy elektroniky ako to poznáme na cestných moto s trakčnou. Bolo to skôr o tom, akoby ma niekto sledoval a keď začala moto extrémne preklzovať, tak mierne stlmil jej výkon, aby so mnou nezametala. Okrem dobrého pocitu z jazdy to spôsobilo i lepšiu trakciu, a teda i rýchlejší výjazd zo zákruty.
Celkovo som ale z tripade mal veľmi dobrý pocit. V podstate príjemná motorka, výkonu stále dostatok a po vytočení má i riadne gule. Niekedy to bolo i priveľa. Pocit v depe bol asi taký, že asi ťažko by som si mohol na zoznamovačku vybrať lepšiu mašinu.
ideálny kompromis výkonu a ľahkosti, slušný spodok, ktorý jazdca vytiahne i z nepríjemností, lepšie predvídateľný výkon motora – dobré dávkovanie, voliteľná trakčná kontrola (+ dve mapy) | Ovládateľnosť mierne zaostáva za dvojtaktami |
Ako druhú si vyberám svoju najobľúbenejšiu motorku, dvojtaktnú 300-vku. Fascinuje ma vždy jej ľahkosť, schopnosť ťahať odspodu a tá mega paľba hore, ktorá je často za hranicou mojich schopností.
Už po prvom krátkom úseku je jasné, že si budeme rozumieť. Moja jazda sa zmenila akoby som vymenil nielen motorku, ale i jazdca. Potvrdzuje mi to aj môj parťák Miro, ktorý ide za mnou. I keď tabuľka hore hovorí, že trojkilo je len o 4 kg ľahšie ako 350-tka, pocit je radikálne odlišný a prejaví sa to asi ešte viac v tomto náročnom kamenistom teréne. 300-vku vediem s istotu a ona poslúcha akoby sme ani neskákali so skaly na skalu. A točivý dvojtakt dáva krásne výjazdy zo zákrut a slušné až hrozivé rýchlosti na šotolinách.
Potom sme prišli na dlhý kamenistý výjazd okolo zrúcanininy. Boli to vlastne tri výjazdy za sebou, celé dlhé tak 500 - 800 m a podklad veľké balvany a šutre, a sem tam to vyzeralo ako jazda hore schodmi. Tu som už v prvej jazde pochopil ako veľmi vie byť takýto tvrdý povrch únavný a pred koncom takmer nekonečného výjazdu som mal čo robiť, aby som štvortakta udržal v rukách. 300-vka toto však zvládala s ľahkosťou a vďaka tomu som šiel i rýchlejšie a plynulejšie. Výjazd bol na konci a ja som si bol istý – do tohto terénu sú dvojtakty ako stvorené.
neuveriteľný výkon zabalený v 100 kg motorke, perfektný záťah motora odspodu, ale i špička, ktorá naháňa strach, neuveriteľne dobre obratná motorka | niekedy prebytok výkonu, ide ľahko do otáčok a keď sa utrhne jazdec má čo robiť – v rukách profíka je to ale skôr výhodou |
Štyripade je motorka pre paliča, pred ktorou som mal vždy rešpekt. Na jednej strane ten motor dokáže neskutočné veci i v rukách amatéra a dokáže ho vytiahnuť i z inak neriešiteľných problémov. Aj preto je často voľbou amatérov. No a potom je tu druhá skupina jazdcov, ktorý dokážu zo 450 vyžmýkať celý jej výkon...
Ja som sa rozhodol v jej sedle vyskúšať „special test“. Nebol veľmi dlhý, bola to taká namotaná motokrosovo-kantráčová trať. Na trase boli rovinky, zákruty s koľajami, odskoky, ale i endurová sekcia, strmé výjazdy, jazda potokom v blate, a na záver aj dva skoky cez cestu – ponad prázdny priestor. Práve v sedle štyripade som nemal obavu, že to celé preskočím, pretože tá má toľko sily, že ma zo zákruty vystrelila a do skoku som nabral bez problémov potrebnú rýchlosť.
Keďže „special test“ zabral len cca 3 - 4 minúty, tak to bola super príležitosť zamerať sa na trakčnú kontrolu. Najprv som dal kolo bez a potom s trakčnou a porovnával som. Keď na 450 nejazdíš pravidelne a nemáš ju v ruke, tak je dosť problém nadávkovať plynu tak, aby to nebolo priveľa. To bol presne aj môj prípad. Sedel som na nej dnes len pár minút, takže som to riešil klasicky pokus – omyl, čo znamenalo v jednej zákrute málo a v inej toľko, že mi chcela uletieť spod prdele. Samozrejme je to vec tréningu a techniky. Ja som si ale namiesto toho zapol magické tlačidlo TC. A dal si okamžite ďalšie kolo.
Trakčná dokázala moje extrémne točenie šulcom nejako korigovať a pomohla mi ísť plynulejšie. Napriek tomu som nemal ten pocit že mi niekto do toho zasahuje. Prejavuje sa to asi tak ako by niekto v zákrute na výjazde keď to preženieš presadil z ostrej štyripade na dvaapolu a hneď ako motorku zrovnáš, tak ti ju hneď otvorí naplno. Po pár kolách s i bez trakčnej som mal rozhodne pocit, že s trakčnou to bolo lepšie.
So štyripade sa mi na special teste jazdilo naozaj skvele, avšak hore na kameňoch v technickom úseku už som cítil jej hmotnosť. Je to motorka pre jazdca, ktorý keď ju dokáže skrotiť, tak bude najrýchlejší. Väčšiu 500-vku som už ani nevyskúšal, ale tú ja považujem už za dobrý základ na prestavbu na rally motorku.
veľké kladivo, úžasný ťah motora, každý problém bez ohľadu na kvalt rieši pridanie plynu | vyššia hmotnosť, kladivo |
Poobede sa mi dostala do rúk aj dvapade, na ktorú som bol zvedavý. Okrem toho na trati otvorili HARD sekciu, 4,5 km dlhý úsek. 250-tka bola na prieskum tejto novej trate ako stvorená. Prvým prekvapkom bola sklalná stena, ktorá sa predo mnou otvorila, a veru som musel aj zastať, či to myslia vážne. Ako na potvoru som tu bol sám, lebo Miro minul odbočku a za mnou do HARD-u nik neodbočil. Keď som zbadal značku, že trasa naozaj vedie priamo hore po stmej zvetranej skale, tak som nakopol dvapade a vyrazil do výjazdu.
Znovu to bol typ terénu aký u nás len tak nestretnete a znovu sa ukázalo, že to nebolo až také náročné ako to vyzeralo. 250-tka to dala s prehľadom gentlemana. Tá motorka je skvelá, najľahší štvortakt, ktorého v takomto teréne ani poriadne za uši nevyťaháte. Na motokrosovej časti trate nie je až taký problém ju žmýkať naplno, ale tu, sám v týchto nekonečných výjazdoch, som ocenil jej nie príliš dravý výkon a ľahkosť.
Po množstve rôznych výjazdov som sa dostal až na vrch asi najvyššieho kopca v okolí a na chvíľu sa pokochal výhľadom. Z kopca viedol dole krkolomný single track strmý zjazd, len tak vysekaný pomedzi stromy. Pekne v stupačkách i bez motora som si dávkoval obe brzdy a pri dĺžke klesania som ocenil, že na ich ovládanie stačí minimálna sila.
S 250-tkou sa mi jazdilo skvele, možno aj lepšie ako s 350, ale je to dané i týmto terénom. Ak by tu bolo viac rýchlych úsekov alebo viac motokrosovej trate, asi by som volil 350-tku, ktorá je len o chlp ťažšia, ale silnejšia.
najľahší z rodiny štvortaktov, pekne dávkovateľný výkon | nenapadá mi nič |
Ako sa deň blížil ku koncu a sily ubúdali, tak som mal v pláne najmenšie dvojtakty opáčiť. Žiaľ asi som nebol sám, a na posledné dva termíny už neboli žiadne 125/150 voľné, ale podarilo sa mi uchmatnúť aspoň 250. Pustil som sa s ňou sám do celého dlhého kolečka a od začiatku sme si rozumeli. Veľmi podobná 300-vke, ale slabšia, menej výbušná, šetrila už moje po celom dni a takmer siedmych hodinách jazdenia vyťahané ruky.
250-má v podstate všetko to čo tristovka, len v horných otáčkach nie je až tak pekelne utrhnutá z reťaze. Celkovo si myslím, že v náročnom endure môže byť 250 prívetivejšia k jazdcovi a viac šetriť jeho silami. Šetrila aj mňa, keď už som nevládal a potiahla aj keď som si vo výjazde už sadol. Naozaj ten dvojtakt vie mať aj slušnú silu dole a ukázalo mi to aj dvapade. Na konci kolečka som ale bol rád, že je dojazdené, moje ruky sa chovali akoby mi nepatrili a ja som 250-tke poďakoval, že ma v bezpečí doviezla do cieľa.
Silný dvojtakt aj odspodu, avšak nie až tak uletený hore ako trojkilo, skvelá obládatelnosť, čím ťažší terén tým rozumnejšia voľba | nenašiel som žiadne |
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Záver, Videá, Pozadia, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Pridané: 09.06.2016 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 49344 | Včera: 140248