Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 19.10.2009 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 15447 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Čo nové napiekla pre svojich fanúšikov rakúska značka KTM vo sfére offroad modelov pre rok 2010, sme sa boli presvedčiť priamo na trati v Čechách. Privítal nás motokrosový areál Březová nad Svitavou.
Ešte vo štvrtok večer prechádzam ulicami mesta Svitavy, rodiska Oskara Schindlera, aby som našiel hotel Schindlerův Háj. Tu sa postupne zbierajú moto novinári zo Slovenska, Čiech, Poľska, Maďarska a dokonca aj Slovinska a Bulharska. KTM Central East Europe pre nás všetkých pripravila túto prezentáciu. Začíname v piatok ráno predstavením noviniek a potom máme celý deň a 16 strojov pripravených na odskúšanie.
Pre rok 2010 sa KTM drží hesla "Evolution not revolution", čiže Evolúcia nie revolúcia. Pozrime sa na prehľad zmien:
Verejnosť často diskutuje aj o niektorých technických riešeniach, ktoré KTM používa. Preto sa rozhodli oboznámiť nás, prečo volia práve tieto riešenia na rozdiel od konkurencie.
KTM ako jediná značka nepoužíva pri svojich off-road modeloch prepákovanie. Prepákovanie má hlavnú výhodu v tom, že zvyšuje progresivitu pruženia, čo v prípade PDS zabezpečujú progresívne navinuté pružiny. Poďme sa ale pozrieť na to, prečo KTM uprednostňuje systém bez prepákovania WP PDS:
V dobe "Deltabox-ov" a iných hliníkových rámov môžu oceľové rámy KTM pôsobiť trochu zastaralo:
KTM bude používať karburátory tak dlho ako to bude legislatívne možné. Prečo?
Žiaľ norma Euro 4 a Euro 5 už vyžaduje montáž vstrekovania.
V Březovej nad Svitavou na nás čakala relatívne krátka motokrosová trať, jedna odbočka do enduro sekcie, kde bol aj zjazd, roklina a výjazd z nej. Všetko za priaznivého počasia - bez dažďa. Trať skôr suchá, tvrdá, kamenistá. Motokrosová časť mala viacero skokov vrátane "môjho obľúbeného" skoku dole kopcom a zuba, ktorý bol pre zmenu v kopci... Nakoniec v záverečnej časti textu nájdeš video, kde je ukážka MX aj enduro časti a ďalšie zaujímavé zábery.
530 EXC Rekluse |
Keďže na registráciu neprichádzam medzi prvými, slabšie stroje už boli rozchytané, a tak na zahriatie začínam na tejto dvojici, kde je rozdiel len vo výfuku. Napriek tomu, že som sa chcel najprv zoznámiť s MX časťou odbočujem hneď v prvom kole do enduro časti. Štyripade je však tým skvelým spoločníkom do nepoznaného terénu, motor skvele podrží a potiahne. V rokline idem hneď s istotou a kolo absolvujem bez problémov. Potom krúžim pár kôl po MX trati a zoznamujem sa so skokmi. EXC všetko zvláda s prehľadom a ja som zrazu prekvapený, že jazda končí. 5 minúť prestávka a sadám na jej sestru, tentoraz vybavenú výfukom Akrapovič.
Štvortaktné štyripade ma vždy poriadne vyťahá za uši. Povedať o tejto motorke, že je slabá? Už v sérii dá zabrať, a tak sa natíska otázka, či je nutné investovať do ladeného výfuku. Koncovka Akrapovič okrem toho, že lepšie vyzerá sľubuje zníženie hmotnosti o 25% a samozrejme zlepšenie priebehu výkonu. Subjektívne musím povedať, že na tejto verzii som jazdil akosi častejšie po zadnom, ako som mal v pláne a keď som motorku vracal, nemohol som sa zbaviť pocitu, že v KTM navrhli stroj, ktorého jediným cieľom má byť amputácia oboch rúk počas jazdy. A to som mal 5 minútovú pauzu a pred sebou dvojtaktného diabla menom 250 EXC.
Pozri si video |
250 EXC |
Boli časy, keď som dvojtakty neobľuboval. Proste mi nesedel ten štýl. Potom boli časy, keď som sa zaľúbil do 300 EXC, a potom keď som v ťažkých blatistých podmienkach nemohol vynachváliť dvojtaktnú 125 EXC. Každá trať, každé počasie a každý jazdec, to je kombinácia, ktorá vedie k víťazovi danej testovačky. Poďme ale k 250-ke.
Aj keď objem v dnešnej dobe nevyzerá nijako zúrivo, treba povedať, že v dvojtaktnom prevedení je to masaker. Oproti motokrosom sa nájde čo-to aj dole v podpalubí (nízke otáčky) no točeniu sa nevyhnete. A tým pádom ani obrovskému výkonu, ktorý jazdca nakopne. Ak si to spojíme s priaznivou hmotnosťou a ovládateľnosťou, je to neskutočný zážitok. Celú jazdu som si skvele užíval, chtiac nechtiac som skoky predlžoval a výjazdy zo zákrut zrýchľoval. Pokus o oddelenie rúk od zvyšku môjho tela pokračoval a v jazde sa striedali okamihy, kedy som riadil ja a kedy sa EXC hnala sama čím skôr do cieľa. Áno, bolo to geniálne povozenie, ktoré ťažko prirovnať k niečomu v ten deň, ale bolo toho na mňa priveľa. Vracal som ju živý, v jednom kuse a bez škrabanca a to bolo asi najväčšie víťazstvo dňa.
No nie som celkom jazdcom stvoreným pre motokros. Skôr to enduro jazdenie. Zato si nikdy nenechám príležitosť vyskúšať MX motorky. 250 SX-F bola zároveň jediným 250 kubíkovým štvortaktom v tento deň. Motoricky mi tieto menšie štvortakty vždy vyhovovali a nebolo tomu samozrejme inak ani teraz. Podvozok o poznanie tvrdší ako na endurách, väčšia istota v skokoch (aj keď tie moje rozhodne nelámali rekordy) a fajnové dávkovanie výkonu v zákrutách. Samozrejme som ju zatiahol aj do enduro časti. Tam tvrdý podvozok odskakoval a veru som sa aj prvý krát vyváľal. Ale to už treba povedať, že dochádzali aj sily...
250 SX-F |
450 SX-F prišla na rad ako predposledná motorka a môžem povedať, že mi dala definitívne K.O., po ktorom som musel zájsť s fľaškou vody za Mirom Lackom, aby mi ju otvoril. Trhala sa mi z rúk, nechýbal aj jeden pád... Prenechám radšej slovo profíkovi, ktorého som po jazdách vyspovedal, a ktorý vám povie čo-to aj o iných strojoch, ktoré vyskúšal.
Titul v triede MX2 v Čechách 2008, 2009 a 2008 na Slovensku.
Jazdil som na tom prvý krát, je to endurová motorka, je to riadne mäkké, na to, že to je 450 to ide dosť slabučko. Bol som aj v lese a je rozdiel na tých koreňoch a kameňoch tak to bolo také kľudnejšie, keď som tam šiel s motokrosovou motorkou tak sa to začalo rozlietavať.
Neviem či sa to dá využiť v motokrose. Hmm, v motokrose určite nie. A v tom endure neviem, možno pre nejakého toho hobby jazdca, že si to nebude zašlapávať a bude sa chcieť odviesť a možno popri tom nejaké tie huby zbierať...
Túto motorku mám už dva týždne doma. Oproti minulému roku je tam zmena v prevodovke, pridaný ten piaty rýchlostný stupeň. Som myslel, že to bude nejako poposúvané, ale nejak moc to nie je. Tak je tam tá päťka možno navyše. Myslím, že som ju tam doteraz ani nedal. Čo sa týka ovládateľnosti, je tam malá zmena na ráme.
Okrem sériových strojov pripravila KTM aj stroje vybavené niektorými doplnkami z katalógu PowerParts. Tam patrí aj automatická spojka Rekluse. Namontovali ju do EXC 530 s tým, že spojková páčka zostala zachovaná, ale tiež do EXC 450, ktorá bola prerobená tak, že zadná nožná brzdová páka bola demontovaná a namiesto nej sa zadná brzda ovládala páčkou na mieste tej spojkovej. Tú som ja ale nevyskúšal a po zhliadnutí viacerých pádov mojich kolegov som ani veľmi neľutoval. Nuž človek má podvedomé návyky so spojkovou páčkou, obzvlášť v teréne, a keď si v snahe odpojiť výkon od zadného kolesa zabrzdíte zadok do fleku výsledok sa isto dostaví...
Poďme ale k 530-tke. Automatická spojka Rekluse umožňuje kedykoľvek preraďovať rýchlostné stupne, zároveň zabezpečuje rozbeh bez použitia spojkovej páčky. Čo je dobré, že umožňuje brzdenie motorom a zabraňuje prebrzdeniu zadku brzdou a zdochnutie motora.
Jazdu si môžete pozrieť na videu nižšie v texte. V podstate som celý čas jazdil bez použitia spojkovej páčky, aj keď sem tam podvedome na ňu prsty išli. Za veľkú výhodu považujem, že tam tá páčka je, predsa niekedy môže zachrániť situáciu. Aj keď pred jazdou som na to sadal s tým, že to je niečo pre amatérov, po jazde som zmenil názor. Rekluse spojka poskytuje lepší prenos výkonu, zvládne podtočený motor, šetrí sily jazdca, ktorý nemusí toľko spojkovať a je to cítiť už po jednej jazde. Navyše sa jazdec môže viac sústrediť na jazdu samotnú a preraďovanie rýchlostí je rýchle. Asi jedinou nevýhodou bude vyššia cena tejto srandy (cca 650 Eur).
530 EXC Rekluse |
Štyristovka bola poslednou motorkou tohto dňa. Únavu bolo dosť cítiť, a preto prišla pekne vhod. Podvozok ešte o poznanie mäkší. Výkon krásne dávkovateľný, nie priveľmi ostrý. Veľmi príjemná motorka na zvezenie, skvelá pre hobby jazdca. Nemá tendenciu z jazdca vyžmýkať všetku energiu, netrhá sa z rúk a pritom má dostatok sily, aby potiahla. Zvezenie som si naozaj užil, aj som stratil ten pocit, že ona má na oveľa viac ako ja. Proste sme si hneď sadli a rozumeli si... Z pohľadu pretekára by asi veľa pochvál nedostala, ale z pohľadu hobby jazdca je skvelou prívetivou voľbou.
Na koniec som si nechal štvorlkolku XC 525. Akože si oddýchnem... óch ako som sa plietol. KTM pre rok 2010 postavila svoj model XC 525 na značky. Áno počuješ dobre, má to všetku povinnú výbavu, a tak si na tom môžeš kľudne zájsť do "sámošky" na chleba. Dostala nové komponenty pruženia od WP, ktoré sú teraz nastaviteľné a zmenou je aj fakt, že spiatočka je z výroby deaktivovaná. Legislatíva totiž vyžaduje montáž cúvacieho svetla a to sa chlapcom v KTM nepáčilo. Inými slovami spiatočku si po kúpe aktivuješ sám.
Trať po celodennom jazdení dostala zabrať. A tak som potom dostal zabrať aj ja na štyroch kolesách. Rozbité vlny rozhadzovali štvorkolku na relatívne malých (v porovnaní s moto) kolesách zo strany na stranu, spredu dozadu. Mal som pocit, že ide o zlý vtip.
Iné to už bolo v zákrutách, kde som si užíval krásne drifty a nezostal som pri zemi ani na skokoch. Nemohol som však ísť do Enduro časti a MX ma poriadne unavovala. Tak som túto jazdu ako jedinú v tento deň ukončil predčasne...
Video natočené kamerou na prilbe vám ukáže jedno kolo na MX trati, ďalej enduro časť testovacieho okruhu a tiež jazdu na 530 EXC s Rekluse spojkou. Video bolo natočené kamerou GoPro Hero Wide:
Motocykle na test zapožičala KTM CEE, redaktor jazdí v oblečení Acerbis. Video nafilmované kamerou GoPro Hero Wide.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: David Bodlák a Honza Karásek
Pridané: 19.10.2009 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 118451 | Včera: 213796