Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (17)  [Verzia pre tlač] Tlač

Poradíme, pomôžeme: 5. časť: Spoločne na dovolenku

 Zdieľať

Pridané: 08.07.2004 Autor: Vadim
Čitatelia: 26999 [Technika - Dobré Rady]

Podľa mojich skúseností, sú motorkári stádovitého charakteru. Má to svoje výhody, ako napríklad to, že si môžu pomôcť, keď má niektorý z nich problém. Nemusí mať každý pri sebe všetko. Jeden ma stan, druhý má servisné náradie, tretí zase dievčinu ochotnú pomôcť...

Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:

Pred pár dňami, keď si sa zabával na IV. Buldog Rally, sa o teba najlepšie ako vedeli, postarali Buldoci. Snažili sa všetkým zabezpečiť kompletný servis, takže aj keď si prišiel na Duchonku s holými rukami, prežil si bez problémov. Iné to je, keď sa na motorke vydáš na dovolenku. Predpokladám, že si finančne založený priemerne, dobrodružne založený nadpriemerne a preto ťa na tvojej ceste nebude sprevádzať kolóna doprovodných vozidiel s armádnou poľnou kuchyňou a ubytovaný nebudeš v turistickom centre v päť hviezdičkovom hoteli. Z toho vyplýva, že všetky vecičky nutné na prežitie pocestujú s tebou na motorke. Keďže bežná motodovolenka trvá asi tak dva týždne, nie je možné, aby sa ti všetko, vrátane maľovátok a spoločenskej garderóby tvojej drahej zmestilo na motorku. Aj preto väčšina motorkárov jazdí v skupinách. Ja som zažil týždenný výlet vo dvojici, ale aj s ďalšími tridsiatimi drsňákmi. Jedna vec je ale dosť dôležitá. Ešte pred odjazdom si musíte vyjasniť priority. Totiž to, či chcete hlavne jazdiť, alebo kúpať sa a piť. Ak si vyberieš dobrých parťákov, tak je to zábava, ktorá sa nedá zažiť inak, ako na motorke. Pri nesprávnom výbere „motoparku“ však môžu vznikať nedorozumenia, spôsobené rozličnými názormi na tempo jazdy. To si inak predstavuje cholerik na erere, inak salámista na haríku a iné tempo a techniku jazdy má mládenec na simsone. Každý z nás má iný názor na to, ktorá motorka je najlepšia na dlhé trate. Nejaké možnosti som už spomenul, ale veľká skupina občanov je presvedčená o výhodách cestných endúr typu Varadero, alebo RS-ka a iná zas nedá dopustiť na Gold Wing-y alebo na LT-čka...Každý má svoju pravdu, ale hlavne každá cesta je vhodná pre inú motorku.

Aby si ani mimo svojej krásnej, mladej, samostatnej a zvrchovanej vlasti nemal problémy s orgánmi (štátnej správy), tak si radšej vezmi pas (aj keď už v rámci krajín EÚ nie je nutný), medzinárodný vodičský preukaz, zelenú kartu a osvedčenie o evidencii vozidla. A aby si ani mimo svojej krásnej, mladej, samostatnej a zvrchovanej vlasti nemal problémy s orgánmi (telesnými), tak radšej navštív svojho lekára. Hlavne ak sa chystáš do orientálnych krajín. On ti poradí prípadné očkovanie proti cudzokrajným chorobám, ktoré ťa môžu ohroziť. Mobil s roamingom je k nezaplateniu, keď sa niekde stratíš. Ale zabezpeč ho proti vode, lebo po prvej búrke si ho budeš môcť iba obzerať

Pretože motorka má obmedzené „skladovacie“ priestory, tak si so sebou zober iba ten záchranný materiál, ktorý sa nedá v prípade potreby kúpiť na mieste „nešťastia“ – malé balenie reťazového spreju a spreju do dušových pneumatík (pozor, na horúcom mieste môže vybuchnúť!), alebo defekt sadu do bezdušových, originálnu sadu náradia, ale k originálnej sade si pribaľ aj kľúče, ktoré v nej nie sú. Pár metrov kábla, poistky, izolačnú vulkanizačnú pásku, sk-pásku, viazací drôt, sviečku s káblom, žiarovky do predného a zadného svetla - vypaľujú sa zásadne v noci uprostred lesa(!), ak máš HD, tak aj zopár skrutiek všetkých veľkostí a ak máš motorku, ktorá má za sebou už veľa-veľa kilometrov, tak pre ňu radšej zober aj pár deci oleja. Podložku pod bočák (aby sa ti v kempoch nezabáral do zeme).

Do lekárničky, si pribaľ napriklad Paralen, Acylpirin, Endiaron (na hnačku a zácpu), Fenistil (pri poštípaní hmyzom) a vložky do uší (na dlhé cesty sú na nezaplatenie).

Možno si už počul, že neexistuje zlé počasie, je len zle oblečený motorkár. Pripomeniem ti niektoré užitočné módne doplnky: kombinéza do dažďa (jedno, alebo dvojdielna, ak máš superšport, tak radšej tzv. jednorázová), neoprénová maska na tvár, nákrčník, môžeš mať aj návleky na čižmy a rukavice, ladviňák, neoprénový chránič lakťov a kolien, termoprádlo, termovložky do oblečenia (záleží na tom, kam ideš, ale aj v lete vie byť poriadna zima! 0kuliare s čírim aj tmavým sklom a dosť užitočný je aj stierač na ukazovák. Aké si zabezpečiť vrchné oblečenie je na obšírnu debatu, ale v tom ti pomôže server motoride.sk, kde sa táto téma už dosť podrobne preberala. Skús si to tam vyhľadať.

V prípade, že sa chystáš stanovať, je dosť dôležité, pribaliť si stan. Som naozaj nečakane vtipný. Že? Keď chceš byť slušne zabezpečený proti dažďu, tak si radšej vyber dvojplášťový. Zaberie ti len o málo viac miesta, ale ochráni ťa oveľa lepšie, ako jednoplášťový. Ja mám skúsenosti, že stany sa stavajú vždy na poslednú chvíľu, tak nezabudni ani na baterku. Veľa miesta ušetríš aj malým (20x12 cm) spacákom. Na bežnú letnú noc je dostatočne teplý. Majú ho niektoré motoshopy. Namiesto postele odporúčam kvalitnú nafukovačku, pretože „odstráni“ hrbole, na ktorých si si postavil stan a keď ju zbalíš, tak je menšia, ako karimatka. Keď máš veľkú cestovnú motorku s väčším priestorom na batožinu a si rozmaznaný jedináčik, tak si môžeš pribaliť aj skladacie stoličky a termosku na studenú malinovku. K dispozícii sú veľmi dobre skladné trojnožky, aj super pohodlné (tiež slušne skladné a ľahučké) kreslá. A ak ti aj po tomto všetkom zvýšilo nejaké miesto, tak sa dá kúpiť aj skladací lamelový stôl. Keď si toto všetko rozložíš a pod bočák dáš podložku, aby sa ti motorka do rána neprekopŕcla, môžeš začať uzatvárať stávky, že sa ti to všetko ozaj zmestilo do motorky! Možno je tvojím hobby varenie... Existujú dva základné druhy skladacích varičov: plynový a benzínový. Tu sa ale pohybujem na tenkom ľade, tak ti iba poradím: pozri sa na www.motoride.sk, tam sa téma výhod týchto varičov veľmi podrobne preberala. Podľa môjho názoru je ale lepšie sa spoľahnúť na miestnych špecialistov a vychutnať si domácu kuchyňu. Pravdaže, ak sa nechystáš do niektorej rozvojovej krajiny a tvoje zásoby Endiaronu sú nedostatočné.

Na záver ťa upozorňujem na vec, ktorú musíš urobiť ako prvú, ak ideš do zahraničia: poradiť sa s niekým, kto má skúsenosti, akú poisťovňu (a poistenie) si máš zabezpečiť pred cestou. Ale aby si si o mne nemyslel, že som nejaký poisťovací agent, tak ťa ešte musím upozorniť aj na to, aby si si ozaj veľmi pozorne prečítal poistné podmienky, pretože aj poisťovne sú len ľudia. Preto tak isto ako ty, radšej peniaze prijímajú, ako dávajú. To ťa však nesmie od poistenia odradiť! Bez kvalitnej poistky nemusí byť ani tvoja liečba v zahraničí kvalitná. To, že ťa zahraničné liečenie môže na dlhú dobu dostať finančne na kolená, ti je jasné asi aj bezo mňa!

Vadim, Atlantis-Buldog, článok vyšiel v SLOVENSKÝCH MOTOCYKLOVÝCH NOVINÁCH

Pridané: 08.07.2004 Autor: Vadim Zdieľať

Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (17)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 216355 | Včera: 199250