Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Pridaj aj ty cestopis!

Diskusia Diskusia k článku (12)  [Verzia pre tlač] Tlač

Poradíme, pomôžeme: 6. časť: Plastická chirurgia

 Zdieľať

Pridané: 02.08.2004 Autor: Vadim
Čitatelia: 26202 [Technika - Dobré Rady]

Pretože som viac motorkár ako lapiduch, budem sa viac venovať plastickej chirurgii motoriek, ako motorkárov. Všetci dobre vieme, že viac ako jogurt, potrebuje plastického chirurga jeho neopatrný majiteľ. To iste platí aj na menej úspešného bahňáka a preto sa všetci im podobní môžete s prehľadom na tieto riadky vybodnúť. Choďte sa radšej pošmýkať a zaskákať si. Dúfam, že už sme tu nad novinami ostali sami. My - traktoristi. Plastickou chirurgiou som veľmi vtipne nazval to, čomu naslovovzatí odborníci vravia tuning a policajti zas zásahy do konštrukcie jednostopového motorového vozidla.

Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:

Ako úplne prvú vec si musíme ujasniť základný fakt: mimoriadne dobre platený team motocyklových konštruktérov pracujúci celé roky v ideálnych podmienkach svojich laboratórií (až na nejaké výnimky, ktoré nebudem spomínať, pretože americkí výrobcovia majú rovnako dobre platené teamy právnikov), skonštruoval naše motorky také dokonalé, že každý náš zásah, môže tento stav iba zhoršiť. Napriek tomu, sa niektorí z nás si pokúšajú svoju motorku „vylepšiť“. Väčšinou je to z dvoch dôvodov:

  1. Praktický – chcem sa na motorke cítiť čo najpohodlnejšie, byť čo najlepšie chránený pred nepriazňou počasia alebo pádom, prípadne mať možnosť naložiť na motorku čo najväčšie množstvo batožiny.
  2. Estetický – chcem, aby sa moja motorka čo najviac páčila mne, alebo okoliu. Tu sú dve základné možnosti:
    • osekať z motorky všetko čo sa len dá
    • navešať na motorku všetko, na čo natrafím
Každý z týchto motívov ma svoju logiku a je pochopiteľný, ale je mimoriadne dôležité vedieť zachovať mieru únosnosti.

Samozrejme, že je príjemné urobiť svoju motorku čo najpohodlnejšou, ale keď to preženieš, tak bude taká pohodlná, že na nej budeš ustavične zaspávať. Je logické, že je výhodné (najmä pre chorobných lakomcov a rozmaznancov) odviezť si na motorke všetko, čo potrebuješ k fajnovej dovolenke, ale musíš myslieť aj na to, že motorka s jeden a polmetrovým plexisklom, dvesto kilami batožiny a proviantu, kde sa ti navyše vzadu bije frajerka s manželkou, je prakticky neovládateľná.

Na ovládateľnosť musíš myslieť, aj keď si listuješ v Easyrideri. Motorka s dvojmetrovými teleskopmi, 1.7 litrovou nádržou, sedlom s plochou 27 cm štvorcových, riadidlami 160 cm širokými, stúpačkami na úrovni osí predných kolies a zadnou gumou 300/35-18 je vhodná na dve veci: do showroomu, alebo na vozík.

Ani úpravy pod bodom „bé“ nesmieš prehnať. Motorka ovešaná 48 svetlami, rampami, grilmi, sirénami, bábikami, netvormi, 130 kilami všakovakých lesklých želiezok je vážne ťažko ovládateľná. A ak si len obyčajný človiečik zamotaný do svojich polmetrových strapcov, pridržiavajúci si jednou rukou svoj imídžový klobúk a nie Švarceneger, tak z nej čochvíľa zaručene zletíš...

Myslím, že strašenia už bolo naozaj dosť. Teraz sa ti pokúsim vysvetliť, prečo ťa otravujem s úpravami motorky teraz v polovici sezóny, keď chceš hlavne jazdiť, a nie až niekedy na jeseň.
Nuž je to preto, lebo k niečomu takému, ako je prestavba motorky sa musíš poriadne pripraviť. Psychicky aj materiálne. Musíš vedieť čo chceš, pretože prestavby motoriek sú väčšinou nevratné procesy a keď chceš urobiť prestavbu poriadne, tak sa musíš pripraviť na to, že ti aj peniaze z buksy vytiahne poriadne. Takže zatiaľ sa poriadne obzeraj, čo sa ti páči a rozprávaj sa o skúsenostiach s tým, či oným doplnkom.
Pri jazde si skús uvedomiť, čo ti na motorke prekáža.

Možno ťa bolia ruky, lebo ich máš v polohe, ktorá je pre teba neprirodzená. Alebo máš pokrčené nohy a nemáš im ako ulahodiť. Alebo to krásne, veľké a mäkučko tapacírované sedlo spôsobuje, že sa v každej zákrute na ňom len prevaľuješ a motorku pod sebou vôbec necítiš a preto ju ani neovládaš. Možno sa ti zdá, že v noci takmer nič nevidíš... Niekto si kúpi motorku, aby mal „vietor vo vlasoch“, ale zabudol, že vo vetre lietajú aj všakovaké breberky, ktoré sa rozplesknú na nechutnú praženicu rovno pod nosom, alebo aspoň poštípu. Niekto si zase namontuje všakovaké chrániče a vytešuje sa, ako si užíva v závetrí. Zisti, či nemáš ustavičné problémy s frajerkou na motorke len preto, lebo sa cíti neistá bez opierky, alebo bez možnosti zobrať si so sebou kufrík s maľovátkami a garderóbou.

Určite sa pri jazdení stretávaš aj s inými motorkármi. Poobzeraj sa, čo sa ti na ich motorkách páči, aké s tým majú skúsenosti, ale hlavne si zapamätaj, čomu sa určite musíš vyhnúť. Možno sa ti páčia airbrushe, len nevieš ktorý autor ako pracuje. Každý sa pod svoju prácu podpíše, tak sleduj tie podpisy. Sezónu skrátka využi na pozorovanie svojich pocitov na motorke, sledovanie iných motoriek a šetrenia peňazí, pretože keď budeš nútený z dôvodov nedostatku peňazí niekde zaimprovizovať, môže ťa to potom roky mrzieť.

Uvedom si prosím ťa dôležitú vec: sezóna je krátka a keď sa na tvojej motorke nezačne robiť už niekedy v novembri, tak riskuješ, že sa nebudeš v máji voziť. Prestavba motorky je totiž dostatočne komplikovaná vec na to, aby sa počas práce nevynorila spústa prekážok, ktoré zdržia práce. A zabudni aj na to, že tie fajnovosti, ktoré si si vybral z katalógu, niekde čakajú pripravené iba pre teba. Nezabúdaj, že veľmi dobre vyzerajúcich motoriek chodí po Slovensku práve preto tak málo, lebo dobré prestavby sú drahé, zdĺhavé a komplikované.

Firmy, ktoré sa zaoberajú prestavbami, nájdeš aj na: motoride.sk. Záleží iba od teba, či sa rozhodneš pre prestavbu z katalógových dielov, alebo z dielov vyrábaných na mieru.

Teraz ťa už nebudem zdržovať, pretože konečne začalo krásne leto a teba už určite (tak ako mňa) svrbí riť a radšej budeš sedieť za riadidlami, ako nad novinami. O prestavbách si oveľa podrobnejšie a konkrétnejšie povieme v augustovom a septembrovom čísle.

Vadim, Atlantis-Buldog, článok vyšiel v SLOVENSKÝCH MOTOCYKLOVÝCH NOVINÁCH

Pridané: 02.08.2004 Autor: Vadim Zdieľať

Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (12)  [Verzia pre tlač] Tlač

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 41319 | Včera: 181377