Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 15.05.2004 Autor: jjaro
Čitatelia: 41686 [Vaše stroje - Moja motorka]
Ako to vidim ja po 12.000 kilometroch
Hondu Varadero 1000 som kúpil minulý rok na jar 2003. Novú. Samozrejme že ako príplatkovú výbavu som zobral originálne 3 uzamykateľné vodotesné kufre vo farbe motorky, vnútorne tašky Honda (nemôžem predsa brávať do hotela špinavé ťažké plastové kufre), hlavný stojan (bez hlavného stojanu nastávajú dosť vážne problémy v prípade defektu), elektricky vyhrievané rukovate (s premrznutými prstami sa nedá zabrzdiť). Ostatné dôležité prvky, ako napríklad palubný počítač boli v základnej výbave. Keďže som najazdil na rôznych motorkách už vyše 150.000 km (bez nehody), a skúšal som už rôzne kvalitné nové stroje (napr. Kawasaki VN1600 Classic, Honda PanEuropean ST1300, Yamaha R6, Yamaha XJR1300, Suzuki GSX1400, Honda CB1300, Honda Hornet 900, Honda Transalp 650), tak som dosť náročný a k motorke kritický, a všimnem si aj malé nedostatky, ktoré mnohí iní ani nepostrehnú, alebo im nevadia. A môžem porovnávať. Moja výška 187 cm a váha 92 kg mi na mnohých motorkách dáva viac pocítiť nepohodlie ako niekomu menšiemu, a keďže väčšinou jazdím so spolujazdkyňou, s kuframi a na dlhšie trasy (denné etapy cez 500 km, ročne cez 15.000 km, bežne jazdím pri teplotách pod 10st a v daždi), môžem posúdiť pohodlie a zmeny jazdných vlastností pri plnom zaťažení. Aké je teda Varadero ?
Naskakuje okamžite a aj v zime bez použitia klapky. Od dvojvalca by som čakal reakcie pri zmene zaťaženia, trhanie či cukanie pri prechode z brzdenia motorom ku ťahu či naopak, čo bolo typické pre Transalpa či Ducati. Ale omyl. Úplne sametové prechody pri zmene zaťaženia motora, žiadne skákanie či cukanie, motor sa v tomto ohľade správa ako keby to bol štvorvalec. V stredných otáčkach si trúfam povedať že ide ešte pravidelnejšie ako 4-valec, na malé pootočenia plynu nereaguje trhnutím (ako napríklad živá R6 či Pan), dosiahnutie plynulej turistickej jazdy nie je teda žiaden problém. Netreba sa sústrediť, trhanie a vyrážanie dopredu pri pootočení plynom o pár mm, ako je to typické u živších strojov, čo je na dlhej ceste únavné a otravné, u Varadera nenastáva. Varadero proste ide pravidelne a nevyžaduje to žiadne veľké sústredenie jazdca. Vo vysokých otáčkach sa charakter zvuku príliš nemení, nezosilní sa veľmi ani keď točím 9.000, ide stále tak nejako rovnako. Obrovský ťah nastáva až pri poriadnom otočení plynovou rukoväťou, čo potvrdzujú aj merania. Zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,5 sekundy (stovku dosiahnete na jednotke), na zadné ide len otočením plynu aj na jednotke aj na dvojke, nie je treba rýchle pustenie spojky. V medzi zrýchleniach, napr. zo 100-160 je dokonca rýchlejšia ako VFR.
Donovaly na Velku noc, 5 stupnov Celsia |
Ale táto motorka nezvádza jazdca k nejakému vytáčaniu a k veľkým rýchlostným výkonom, ale ani k pomalej jazde. Jazdca nabáda ísť v stredných otáčkach, plynule a veľmi svižne. Za prirodzenú považujete rýchlosť na ceste prvej triedy okolo 140 km/h, na diaľnici okolo 160-180 km/h. Necítiť na nej rýchlosť, je dobre stále sledovať tachometer. V bežnej premávke, či na prázdnych serpentínach nie je problém byt rýchlejší ako to najrýchlejšie Porsche, a to bez veľkej námahy či riskovania. Motor sa však nespráva celkom uspokojivo v nízkych otáčkach. Nie je možné s ním ísť bez pomoci spojky veľmi pomaly, napr. 5 km/h (čo nie je problém u Pan Europeana alebo u veľkého choppera), keď človek hľadá pomaličky miesto na parkovanie tak to ide jedine cez spojku. Keď som išiel v dopravnej špičke cez Viedeň, tak som kvôli tejto vlastnosti stlačil spojku asi tak 1000x, až ma boleli prsty. Je to zaujímavé, lebo Africa Twin dokáže ísť aj úplne pomaly, a má podobný motor. Taktiež nie je možné zaradiť príliš skoro dvojku, napríklad keď chcete ísť opatrne po snehu. To by motor hneď cukal. Plynulý záťah má až od 2.500 otáčok. Najkrajšie ide pri asi 5-6.000 otáčkach, vtedy len tak spokojne ticho pradie ako mačka. Zvuk motora je počuť, jeho charakter sa mení podľa otáčok a zaťaženia. Je možné prinútiť ho bublať ako chopper, vie vrčať ako vrtuľové lietadlo, či priasť ako kocúr, má minimálne 5 úplne rôznych zvukov. Zvuk Varadera odplašuje zvieratá. Zrejme im pripomína zvuk rapkáčika ktorými polovníci nadháňajú zver. Jeleň do vozovky proste nevstúpi. Keď počuje Varadero, tak sa otočí a vráti sa do lesa. Napr. tiché BMW je naopak v takejto situácii životu nebezpečné. Vodiči áut Varadero počujú prichádzať, ale neobťažuje hlukom ako niektoré choppre a neprovokuje.
Prekvapila ma hlavne jednotka, ktorá na rozdiel od iných motoriek zapadne úplne bezhlučne. Keď sa preraďuje v správnych otáčkach, tak je prevodovka úplne bezhlučná a presná (za predpokladu že máte doliate dosť oleja). Šestku použijete jedine na diaľnici, po kľukatej ceste radíte väčšinou medzi 3-4. prevodovým stupňom. Varadero má veľký krútiaci moment, číže veľký výkon v malých otáčkach, a pri športovom prejazde zákrut podraďovať nemusíte. Má dosť sily aj dole, aby vás vytiahlo zo zákruty aj pri 4.000/min. Na šestke pri rýchlosti 150 km/h točí 5.000 otáčok. Ak sa pri radení rýchlostí urobí chyba, napríklad sa zaradí príliš nízky stupeň pri jazde z kopca, tak vtedy je preradenie hlučné.
Za takú cenu by už mohla byť hydraulická (táto mašina s doplnkami stojí 500.000 Sk). Napriek tomu mechanická spojka funguje skvele. Oddeľuje perfektne aj za studena, dá sa ovládať jedným prstom minimálnou silou (čo je dôležité v teréne, ostatné prsty môžu zostať na rukoväti). Páčka spojky sa dá nastaviť podľa dĺžky prstov.
V zákrutách aj pri extrémnom zaťažení a extrémnom náklone drží perfektne. Ani náznak krútenia sa ako pri Yamahe XJR1300. Pri rýchlostiach cez 210 km/h je možné pocítiť mierne vibrácie riadidiel, čo mi ale najviac vadilo, pri prejazde pozdĺžnych rýh (koľají v asfalte), akých je v Bratislave neúrekom, mierne pendluje zadok pri prejazde z jedného do iného jazdného pruhu, a to aj v malých rýchlostiach. Predné koleso však malo stále perfektný kontakt s povrchom a tak som žiadne nebezpečie nepocítil. Keď som namontoval padáky GIVI (nastriekané na modrú farbu), ktoré sú skvele zvarené po celom obvode trubky (nie ako niektoré lacné bodovo zvárané padáky), a sú vyrobené z robustných trubiek, tak akékoľvek pendlovanie rámu prestalo. Rám sa padákmi dostatočne zosilnil a je teraz úplne dokonale tuhý a nehybný vo všetkých situáciách.
Je skvelé. Dostatočne tuhé pre športovú jazdu, stroj sa nikdy nerozvlní v zákrute. Dostatočne veľké zdvihy fungujú aj na zlej ceste, nejaká tá jama v bočnom náklone nie je nebezpečná. Zadok je nastaviteľný podľa zaťaženia, príliš mäkko by som ho však kvôli bezpečnosti nenastavoval, stačí ho nastaviť niekde v strede na 4. klik. Pruženie je komfortné, porovnateľné s autom, prejazd jamou nesekne do chrbtice ako jazdca na choppri. Pri prejazde veľkými jamami sa môže počas jazdy jazdec aj spolujazdec postaviť do stupačiek, o čom môžu jogurtisti alebo choppristi iba snívať.
Fantastická. Obaja sedia vysoko, jazdec ma skvelý výhľad. Pri mojej výške vidím ponad strechu Škody Octavie, či môžem predbiehať alebo nie. Ak sa postavím do stupačiek, tak vidím aj ponad strechy terénnych vozov. Poloha jazdca je vystretá, a teda môžem skvele otáčať hlavou do strán (čo je na superšporte problém - hlava je dole a nič poriadne nevidno). Riadidlá sú široké, vysoké, poskytujú skvelú kontrolu nad strojom aj na zlej ceste, v spätných zrkadlách skvele vidno, slepý uhol je takmer nulový (na R6 som v zrkadlách nevidel skoro nič, jedine ak moje ramená). Zrkadlá sa pri veľkých rýchlostiach, či pri prejazde terénom ani nepohnú, ostávajú stále rovnako nastavené (na GSX1400 alebo XJR1300 sa neustále posúvajú). Spolujazdec má vzorné bočné masívne hrubé držadlá, nemusí sa držať jazdca ako na naháčoch BMW, ktoré nemajú držadlá žiadne (keď idú dvaja chlapi vyzerajú na Rocksteri ako buzeranti), nemusí sa držať ani vzadu ako na japonských naháčoch, kde sa mu rýchlo unavia ruky a nemôže sa ani postaviť do stupačiek keď sa drží vzadu. Ani sa nemusí len opierať o kufor ako na BMW K1200GT ktoré nemá držiaky žiadne, a doráňať si chrbát o kufor pri prejazde hrboľov. Spolujazdec má stupačky nízko a má vystreté nohy, čo je veľmi pohodlné. Výfuky sú úplne schované a nedá sa o ne popáliť. Nie je možné si ani pripáliť podrážku o výfuk pri nasadaní ako na TDM, ani sa nie je možné popáliť o výfuk pri páde, ako na chopproch. Spolujazdec má sedadlo vyššie a skvele vidí aj dopredu a aj na prístroje, aj keď je o 30 cm nižšej postavy ako jazdec (náš prípad). Nikdy nenastane nepohodlný záklon jazdca s bolesťami v chrbte, ani naťahovanie sa dopredu za riadidlami s bolesťami v zápästiach. Proste ideálna uvoľnená poloha jazdca aj spolujazdca. Žiaden extrém v posede ako na chopri alebo superšporte. Len funkčnosť a pohodlie. Sedadlo je úplne špičkové. Je široké, dobre čalúnené, absolútne nebolí zadok ani po viachodinovom sedení bez prestávky. Denné etapy 1000 km nie sú žiaden problém, človek po jazde Varaderom nie je unavený viac ako po jazde autom.
Partizanska Lupca, 2 stupne Celsia (V BA vtedy bolo +15) |
Fantastická. Zatiaľ najlepšia kapotáž akú som poznal. Jednoznačne lepšia ako má napr. Pan European. Na Pane keď sa nastaví plexi do hornej polohy, tak spolujazdec sedí v turbulencii a pendluje mu hlava, keď sa spustí nižšie, tak má jazdec zasa muchy na prilbe. Na Varadere sa jednoducho dá do hornej polohy a chráni oboch, jazdca aj spolujazdca, nie sú vytvárané v ich oblasti žiadne turbulencie, neklenbajú im hlavy, vír netlačí do chrbta, dokonale chráni pred hmyzom, na pumpe stačí vyčistiť čelné plexi ako keby to bolo auto, prilba a odev ostávajú čisté (výnimka iba pri bočnom vetre).
Kapotáž chráni aj nohy jazdca, a fúka teplý vzduch na kolená a holene, ktorý usmerňujú špeciálne krídelká z oboch chladičov po stranách priamo na nohy. Pod motorom je špeciálne vyvinutý špic, ktorý má za úlohu rozrážať do strany vodu, ktorá strieka spod predného kolesa, aby odfrkovala do strán a nie na naše nohy. A naozaj to aj funguje ! Aj po dlhšej jazde v daždi ostávajú topánky aj nohavice čisté (na Pan Europeane sme mali nohy aj nohavice hneď zablatené). Kapotáž motorku skvele obaľuje čo uľahčuje čistenie. Stačí vziať vedro, špongiu, šampón, jelenicu, a motorka je umytá do 10 min, nakoľko všetky plochy sú veľké a hladké, nie ako na Ducati Monster alebo na BMW GS1200, kde musí byť čistenie tých rôznych trubiek, hadičiek, tiahiel a výbežkov katastrofa.
O máloktorej motorke sa dá povedať, že sa v zákrutách správa naozaj neutrálne. Ja také poznám iba dve, z tých na ktorých som jazdil : Varadero a Pan European. Zákruty sa stávajú pasiou, hlavne keď je ich veľa, v horských prechodoch. Stačí sa iba nakláňať, riadidlá sa natáčajú samé do správneho smeru. Fantastický pocit. Ten kto mal iba naháče, choppre či superšporty túto lahodu turistických motoriek nepozná a ani si ten pocit nevie predstaviť. Človek chytí určitý rytmus, ako na kolotoči či na horskej dráhe, pravá - ľavá - pravá - ľavá, vôbec sa netreba sústrediť, stačí sa nakláňať, motorka ide sama ako po koľajniciach a ja môžem zatiaľ sledovať prírodu. Žiaden strach v očiach a ťahať ju do zákruty silou ako chopper, alebo ju ťahať do kontry ako naháč a sústreďovať sa na každú zákrutu vopred, aby sa mi ju podarilo cez ňu pretlačiť silou vôle. Nie, nič také, iba ľahkosť ako pierko a skvelé držanie stopy, ako keby motorka myslela za vás. Klopiť sa na nej dá do uhla porovnateľného so superšportami. Neuveriteľný bočný náklon (ale pozor, pri náklone nad 60 st. sa automaticky vypne motor - to je už pád, aby vás točiace sa zadné koleso nedosekalo). Jazdné vlastnosti zostávajú neutrálne aj pri plnom zaťažení. Stupačky sa dajú škrtnúť aj so spolujazdcom a troma plnými kuframi, čo je pri superšportoch vylúčené. Motorka pri plnom zaťažení 210 kg jednoducho vôbec nestráca na kvalite jazdných vlastností.
Pri brzdení sa motorka dopredu takmer nenakláňa, lebo má duálne brzdy, vždy teda brzdí aj zadná brzda. Brzdy sú skvelé, brzdí doslova ako hovädo. Zablokovať je ich však aj bez ABS ťažko, na to treba ozaj veľkú silu, ktorá progresívne narastá, keď sa blíži moment blokovania kolesa, čo je dobre, lebo pri brzdení v zľaknutí sa ich človek omylom nezablokuje. Ak sa to preženie s rýchlosťou do zákruty a potrebujete pribrzdiť vo veľkom bočnom náklone, tak to možné je, pochopiteľne iba nožnou brzdou. Tá rozloží silu 90% na zadné a 10% na predné koleso, presne ako je to v tejto kritickej situácii ideálne. Motorka sa pri brzdení v bočnom náklone vôbec nenapriamuje a nemá tendenciu ísť rovno, ako by to spravil napr. Buell. Neuveriteľne skvelé vyváženie a konštrukcia rámu. Inak by to nebolo možné a už by som sa vysypal. Keď idete v horách z kopca, tak zasa stačí na rovine brzdiť iba ručnou brzdou a motorom. Noha ostáva v kľude, neunaví sa pri dlhých etapách stálym stláčaním brzdy. Brzdy sa pri intenzívnom brzdení v horách vôbec neprehrievajú a sú stále rovnako účinné, v daždi sa taktiež neoslabujú.
Veľmi drahé ale fantastické Micheliny. Skvele držia v náklone, skvelá priľnavosť, perfektné chovanie v daždi. V daždi bežne jazdím rýchlejšie ako autá, aj keď voda na ceste stojí. Profil umožňuje jazdu aj v ľahkom teréne. A koľko vydržia ? Nebudete tomu veriť ale zadná po 12.000 km má aj napriek svižnej jazde stále 3 mm profil, predná je ešte úplne v poriadku. Sú teda lacné pneumatiky naozaj lacnejšie, keď ich treba meniť každých 5.000 km?
Maximálka udávaná výrobcom je 208 km/h, v teste časopisu Motorrad však radarom v oboch smeroch namerali priemer 220 kmh. Zrýchlenie na 100 za 3,5 sekundy. Pri zaradenej päťke pri rýchlosti 180 km/h ešte stále mohutný ťah vopred pri pridaní plného plynu, nie však už na šestke. Spotreba pri 130 km/h na diaľnici 6 l, priemerne vezme aj 7-7,5, keď sa ide mierne tak okolo 6,5 l/100 km. Motorka dosahuje veľmi veľké rýchlosti hlavne na rozbitej ceste s dierami, akých je po Slovensku neúrekom, tu je rýchlejšia ako čokoľvek iné. Vynikajúce časy sa dajú dosiahnuť aj na dlhé trate, lebo má 25l nádrž, netreba tankovať skôr ako po 350 km aj pri vysokých rýchlostiach. Pri teste o najrýchlejšie prekonanie 1000km úseku Viedeň - Hamburg vedie Varadero o 15 min pred Firebladeom a ďalších 10 min zaostala Hayabusa. Testovali nemeckí novinári. CBR 1000 prehráva jednoducho preto lebo musí každú chvíľu tankovať, pričom vysoké rýchlosti okolo 290 kmh môže využiť v bežnej premávke iba pár minút, keď je diaľnica voľná. Varadero ide stabilne 210-220 a oveľa menej zastavuje kvôli benzínu (či kvôli únave jazdca) a preto dosiahne väčšiu priemernú rýchlosť. Vysoké maximálky Hayabusy a CBR im proste v priemernej rýchlosti veľmi nepomôžu.
Sulovske skaly |
Dĺžka je veľmi veľká, čo sťažuje otáčanie sa na úzkej ceste. Dá sa to, ale treba si to nacvičiť. Je to hlavne v kopci dosť ťažké, spolujazdec by mal radšej zosadnúť. S veľkým Chopprom Kawa 1600 som sa ľahšie otočil ako s vysokým Varaderom. Postaviť Varadero na hlavný stojan je tiež vážny problém kvôli výške a ťažisku. Ľahšie ide postaviť Pan alebo GoldWing, lebo majú nižšie ťažisko a špeciálne držadlo na stavanie na stojan. Veľká dĺžka a výška je problém pri bočnom vetre, Varadero na neho reaguje veľmi citlivo, rovnako ako všetky endurá. Radšej treba jazdiť po cestách cez les ako po diaľnici vedúcej cez polia, lebo je to nepríjemné keď fúka. Hmotnosť vôbec neprekáža, práve naopak. Ľahká motorka skacká na hrboľoch ako koza alebo ako malé krátke a ľahké auto, a unavuje tým posádku. Dlhá ťažká motorka ide zotrvačne, bez podskakovania. Tým že má ťažký predok, skvele ide v zákrute po hrboľatej ceste. Predné koleso vôbec neodskakuje a nemá tendenciu odletieť do strany, ako na ľahkých motorkách. Proste oveľa väčší pocit istoty a bezpečia. Motorka je tak skvele vyvážená, že keď sa už hýbe aspoň 20 km/h, tak k jej ovládaniu postačí 1 prst, netreba vôbec žiadnu silu, reaguje na povely ako keby ju človek ovládal joystickmi a nie mechanicky. Absolútne sa to nedá porovnať napr. s TDM, ktorá sa v tomto chová ako pytel zemiakov.
Väčšine ľudí sa páči, všetci sa za ňou obzerajú lebo je veľká, luxusná. Vzbudzuje pozornosť. Svojimi rozmermi a výškou je nevhodná pre ľudí nižších ako 170 cm, pre ťažkú manipuláciu na mieste a absenciu spiatočky je nevhodná aj pre fyzicky slabé osoby, napr. ženy. Myslím že keďže sa veľa ľuďom páči, bude dobre predajná aj ako ojazdená. Motor má životnosť v dlhodobom teste bez generálky 200.000 km, vysoko výkonný motor zo superšporta sa môže po 60 tis km vyhodiť, alebo potrebuje drahú kompletnú generálku. Pre ľudí, ktorí najazdia ročne vyše 15 tis km po zlých slovenských cestách je to podľa mňa jedna z ideálnych motoriek, ak niekto jazdí 5 tis km ročne a denné etapy okolo 200 km, tak takúto motorku nepotrebuje.
Pridané: 15.05.2004 Autor: jjaro Zdieľať
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Honda |
Model: | XL 1000V Varadero |
Rok: | 2004 |
Kategória: | Cestovné enduro |
Motor: | |
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 996 ccm |
Max. výkon: | 94.4 k (69.4 kW) / 8000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 98 Nm / 6000 ot. |
Vŕtanie x Zdvih: | 98.0 x 66.0 mm |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová |
Pneu vpredu: | 110/80-19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Pneu vzadu: | 150/70-17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 235 kg |
Výška sedla: | 838 mm |
Šírka: | 925 mm |
Objem nádrže: | 25 l |
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 341123 | Včera: 157555