Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Triumph Tiger

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (27)  [Verzia pre tlač] Tlač

Značka Pannonia na Slovensku v roku 2004

 Zdieľať

Pridané: 10.10.2024 Autor: gilbert
Čitatelia: 2051 [História]

Podobne ako poľské motocykle, tak aj maďarské sa do bývalého Československa nedovážali, preto vždy boli pre našincov niečim neznámym. V rámci zoskupenia RVHP, ktoré bolo riadené z Moskvy, s niektorými komoditami stredoeurópske štáty medzi sebou obchodovať nesmeli, no všetko dobré čo sa v NDR, PĽR, MĽR a ČSSR dopestovalo, či vyrobilo putovalo do ZSSR.

Tam sa mali dobre, no my sme nemali toaletný papier, hygienické vložky a na všetko sa stáli rady. Teraz je to ináč a preto na Východe vojská veľkého brata chcú všetko späť, aby to bolo ako v predošlom režime. Keďže výroba motocyklov v Maďarsku zanikla a jedna Pannonia sa v roku 2004 objavila na Veľkej cene veteránov pod Pezinskou Babou, vznikol tento článok. Oprášil som ho a aktualizoval a v rámci spomienky na danú sezónu Vám ho ponúkam.

Pannonia TLB 250
Pannonia TLB 250

Nie som odborník na značku PANNONIA, ale v bývalom Československu je táto značka raritou. Naši motoristi sa s ňou bežne nikdy nestretávali podobne ako napríklad motocykle Junak, Romet z Poľska, či Dnepr alebo Ural zo ZSSR. Všetci sme slintali pri pohľade na nemecké MZ a Simson za éry Pionierov (po uvoľnení sa k nám krátko dovážali). Najviac Pannonií sa vyviezlo do ZSSR a boli v ponuke v PĽR, či NDR. Podobne ako socialistické Jawy, či ČZ vyvážali sa aj na Západ, no nie tak ako Pioniere. Prvýkrát som o nej čítal v bývalom Světe Motorů v roku 1975. Do galérie som vložil aj onú fotografiu pretekovej verzie pre šampionát v MĽR. Neskoršie som ju videl ako spotrebiteľskú na výlete v Gyóri na jednom z parkovísk.

Danuvia DV 125
Danuvia DV 125

Vždy som si myslel, že to je akýsi hybrid poskladaný z dielcov iných výrobcov, no realita mi potvrdila, že je to stroj vychádzajúci z rakúskych motocyklov Puch, nemeckých motocyklov ADLER a v neposlednej miere vychádzajúci z dvojtaktných dvojvalcov Yamaha. Moja veteránsky orientovaná maličkosť jasala, keď som pretekovú Pannoniu znovu videl na „Veľkej cene Veteránov“ pod pezinskou Babou 12.6.2004. Vo vtedajšom ročníku to bola spomínaná Pannonia a odvážny krok motocrossového šampióna pána Holušu vyskúšať ostrý crossový špeciál ČZ 250 zo začiatku 70-tych rokov na asfalte pod pezinskou Babou. Spomínaná Pannonia bola preteková dvojvalcová odvodená od modelu P 20 M a predstavil ju maďarský účastník ako súčasť rakúskej výpravy prezentujúcej dvojtaktnú a štvortaktnú dvojvalcovú koncepciu značiek SUZUKI, YAMAHA, MALANCA, JAWA a pod.

Pannonia Bol d Or na 24 hod. pretek
Pannonia Bol d Or na 24 hod. pretek

História továrne na ostrove Csepel v Budapešti siaha až do Rakúsko-Uhorska. V Uhorskej časti Rakúsko-Uhorska teda mimo Horných Uhier (Slovensko) bolo roztrúsených dosť priemyselných podnikov, ktoré sa venovali výrobe približovadiel. Židovský podnikateľ Malfred Weiss bol jeden z tých ktorí sa venovali výrobe bicyklov a vo vojnovej ére a v aj medzivojnovom období vyrábal zbrane, nákladné automobily a lietadlá. V malej miere to boli aj osobné automobily. Továreň teda začínala ako zbrojovka a najviac prosperovala počas svetových vojen. V prvej vyrábala spomínané zbrane, nákladné vozidlá, lietadlá. V medzivojnovom období vyrábala bicykle a prvé motocykle z nej vychádzali v roku 1930. Obdobie druhej svetovej vojny bolo tiež prosperujúce. Keďže vyrábala pre armádu (hitlerovskú). Majitelia továrne Weissovci (Židia) po vpáde Nemecka do Maďarska emigrovali a teda Nemci mali pod kontrolou všetku výrobu a sústredili sa na motory do stíhačiek.

Po roku 1947 po obnove bola továreň znárodnená a opäť započala výrobu motocyklov a nákladných áut pod značkou CSEPEL. Motocykle sa odvíjali podobne ako v iných zbrojovkách od medzivojnovej produkcie. Csepel 100 Turan s jednovalcovým dvojtaktom 98 ccm sa objavil v roku 1948. Rok na to bol modernizovaný na Csepel 125. V tom istom roku to bol dvojpiestny jednovalec s objemom 250 ccm odkazujúci na rakúsky Puch a nazvaný Pannonia. Dvojpiestny jednovalec bol v roku 1952 nahradený jednoduchým systémom jedného valca s jedným piestom. Popri tejto jednoduchej verzii sa objavil v roku 1951 aj prototyp RB 250 s dvojvalcovým motorom boxer a pohonom kardanom po vzore BMW. Výroba 125 bola presťahovaná do továrne Danuvia a jej motocykle niesli potom jej meno (Danuvia – latinské pomenovanie pustatín v Maďarsku).

cestná preteková Pannonia na Baba 2004
cestná preteková Pannonia na Baba 2004

staršie prevedenie Csepel  250
Csepel 250 1952 novšie prevedenie
luxusné prevedenie Csepel 250
Csepel Pannonia 250 de luxe z roku 1956

Továreň Csepel sa sústredila na výrobu jednovalcových Pannonií 250 „TL“. V rámci experimentovania sa objavili dvojvalcové 250-ky, ktoré išli aj do sériovej výroby. Zaujímavý bol aj prototyp vidlicovej 250-ky A´lla Moto Guzzi no v dvojtaktnom prevedení bez kardanu. Modernizácie napredovali podobne ako v Československu slimačím tempom, kedy viac ako 90% produkcie končilo v ZSSR a vlastne komunisti tejto krajiny(ZSSR) zabili veškerú motocyklovú výrobu klasických značiek vo všetkých krajinách svojho vplyvu (Varšavská Zmluva, či RVHP). Ich krédom bolo nič nevyvíjať a vyrábať to isté pokiaľ sa výrobné zariadenia nerozpadnú. Bolo to vo všetkom tak.

Mali sme to šťastie, že u nás v roku 1968 vojská Varšavskej Zmluvy pod vedením ZSSR nespravili vojnový masaker ako v Maďarsku v roku 1956 a terajší masaker na Ukrajine. Dnešní Rusi stále tvrdia, že za éry socializmu mali všetko. Všetko čo inde vyrobili, či dopestovali skončilo v ZSSR a producentské štáty živorili. Nebol toaletný papier,.... a ani nové motocykle, autá a všetko bolo na poradovník vrátane základných potravín. Pardon, odbočil som.

preteková Pannonias vodným chladením
preteková Pannonias vodným chladením

Modelová rada Pannonie TL bola sporadicky modernizovaná a ponúkaná podľa výbavy ako TLT od 1955, TLF od 1956, TLB 1958-1961 luxusná okapotovaná ako Aermacchi Chimera. TLD malá séria s alternátorom miesto dynama, tiež označená ako T1. Počnúc rokom 1962 sa začala teda vyrábať rada „T“. počnúc označením „5“(1964) a končiac „9“ približne v roku 1965. Nové označenie „P“ bolo zavedené v roku 1966 modelom P10. Príchodom dvojtaktných dvojvalcov 1968 prišla novinka P20 A´lla Yamaha. P12 prišla v roku 1974 podobne ako P21. V štádiu prototypov boli P11 (jenovalec), P24 (dvojvalec) a dvojvalec 350 ccm. Medzi poslednými modelmi Pannonie bola spotrebiteľská dvojvalcová verzia P 21.

Súmrak výroby mali zachrániť Japonci od Yamahy v roku 1975, no z Moskvy prišla „Stopka“. V továrni CSEPEL na ostrove CSEPEL bola výroba motocyklov teda zrušená po roku 1975. No dodnes sa môžeme ojedinele stretnúť s bicyklami s logom CSEPEL.

Csepel 250 1952 novšie prevedenie
Csepel 250 1952 novšie prevedenie

Maďarské Pannonie mali v motocyklovom športe tiež dobré výsledky a to aj na medzinárodnom poli v cestných pretekoch vo francúzskej 24-hodinovke Bol d´Or v druhej polovici 50-tych rokov minulého storočia. Takisto podobne ako u nás v Československu boli v minimálnom počte vyrábané stroje motocrossové a súťažné (Enduro) len pre zahraničie a vrcholové športové strediská.

Elektronický prepis originálneho textu uverejnenom v časopise Motor Journal 11-2004

K napísaniu tohto článku ma inšpiroval článok pána H. Čejchana „Co nás před třiceti léty nenapadlo“. Bol to hlavne moment týkajúci sa kaskadérskeho motocykla kaskadéra Mokusa z Maďarska. Nie som odborník na značku PANNONIA, ale v bývalom Československu je táto značka raritou. Naši motoristi sa s ňou bežne nikdy nestretávali. Prvýkrát som o nej čítal v bývalom Světe Motorů v roku 1975 ako o športovom náradí v cestných pretekoch motocyklov v MĽR. Neskoršie som videl spotrebiteľský model na výlete v Gyóri. Potvrdila sa moja teória, že to nie je akýsi hybrid poskladaný z dielcov iných výrobcov, ale stroj vychádzajúci z nemeckých motocyklov ADLER. Moja veteránsky orientovaná maličkosť jasala, keď som pretekovú Pannoniu znovu videl na „Veľkej cene Veteránov“ pod pezinskou Babou 12.6.2004. V každom ročníku tohto podujatia sa objavila nejaká rarita, ktorá zaujala a zamestnala zanietencov i ostatných okolostojacich. Pripomeniem námätkovo trialové Bultaco, Volga GAZ 21 v kempingovej úprave, pretekový Pérák so štvortaktným motorom JAWA, ako aj pretekový Trabant. V ostatnom ročníku to bola spomínaná Pannonia a odvážny krok motocrossového šampióna pána Holušu vyskúšať ostrý crossový špeciál ČZ 250 zo začiatku 70-tych rokov na asfalte pod pezinskou Babou. Spomínaná Pannonia na rozdiel od náradia kaskadéra Mokusa bola preteková dvojvalcová odvodená od modelu P 20 M a predstavil ju maďarský účastník ako súčasť rakúskej výpravy prezentujúcej dvojtaktnú a štvortaktnú dvojvalcovú koncepciu značiek SUZUKI, YAMAHA, MALANCA, JAWA a pod. Medzi poslednými modelmi Pannonie bola spotrebiteľská dvojvalcová verzia P 21. V továrni CZEPEL na ostrove CZEPEL bola výroba motocyklov zrušená v druhej polovici 70-tych rokov.

Pridané: 10.10.2024 Autor: gilbert Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (5 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (27)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Triumph Trident

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2025 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 239028 | Včera: 195928