Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 26.02.2024 Autor: gilbert
Čitatelia: 1866 [História]
Malokarpatský región je trvalo zapísaný v povedomí nadšencov a obdivovateľov motoristického športu. Mestské Múzeum v Pezinku si túto skutočnosť pripomenulo motoristicky ladenou dlhodobou výstavou vo svojich priestoroch v Starej Radnici v čase od 20. 1. do 2.4. 2004. Výstava je rozdelená na samostatné, návštevnícky atraktívne časti.
Pre spestrenie čítania o veteránskych aktivitách v Pezinku som v archíve našiel reportáž z výstavy veteránov v Starej Radnici. Dodnes som sa nezmieril s tým, že môj kompilát bol zneužitý ľuďmi okolo vtedajšieho nového vedenia Veteran Car Clubu v Pezinku. Originálna reportáž bola uverejnená vo vtedajšom periodiku Pezinsko. Občas sa tam našlo miesto aj na reportáže z môjho pera. Aby som Vás voviedol do vtedajšieho diania okolo veteránov:
Okolo roku 2000 sa podmienky na veteránske aktivity neustále zhoršovali. Istí ľudia si vzali do hlavy, že oni sú tí praví aby zastrešovali veteránske aktivity. Rozumejte, zopár podnikateľov malo informácie z prvej ruky a začali mať veľké oči. Detské dopravné ihrisko sa ocitlo v súkromných rukách a jeho majiteľ nasľuboval hory doly (neďaleko toho priestoru prevádzkoval autoservis) nič z toho čo sľúbil nebolo pravda (len to na čom si finančne polepšil na úkor ostatných). Podobne sa aj veteránsky areál v Starom kameňolome dostal do súkromných rúk a nastali problémy. Nový majiteľ (tá istá osoba v obidvoch prípadoch) mal svojské ponímanie podnikania. Naznačil som to v stati o pretekoch supermoto v Pezinku. Aktivity sa teda z kameňolomu presúvali kde sa len dalo. Napr. do zámockého parku (aj to som už spomínal), až bývalé vedenie klubu rezignovalo. Nastúpilo nové predstavenstvo v klube a nabralo to iný spád. Hodne známych z tej doby už nežije. Moje kontakty s nimi som popísal v stati Spo-Spo-Ja (spontánna spomienková jazda k mojej 60-ke). Od nového vedenia klubu sa väčšina bývalých členov dištancovala a výsledkom bolo roztrieštenie na viaceré dcérske kluby (ktoré už neexistujú) a kolaps aktivít ako takých. Než však to dospelo do tohto bodu udiali sa dve výstavy v roku 2004 a 2005. Tú prvú Vám priblížim v originálnej verzii. Ako som naznačil hneď v úvode, túto tematiku si prisvojil niekto iný a odprezentoval na tejto stránke 10. 4. 2009.
Už vtedy som sa vyjadril: „Tento článok som napísal vtedy, keď bola výstava aktuálna. Zapadol prachom. Ako sa sem dostal neviem. Šlo to mimo mňa: Aktuálny stav je taký, že pán Galánek minulý rok zomrel. Dr. Hotový už v predstavenstve klubu nefiguruje. So súčasným klubom oficiálne kontakty nemám. Niekto sa na niečo zahral. V článku som sa vtedy dopustil istého prešľapu. F. Srna sa narodil vo Sv. Jure. Môj omyl bol ten, že som napísal, že bol rodák z Pezinka. Gilbert“.
Pravdou je, že som sa chcel skontaktovať so spomínaným vedením a zopár článkov som im poslal s dodatkom: „Len pre vnútornú potrebu, nič nepublikovať“ a výsledkom nebola žiadna spätná väzba, len telefonát z ktorého som sa dozvedel, že som na Motoride spravil chybu a nemal by som prekrúcať históriu. Bol som prekvapený, keď som to tu čítal kam až dokáže viesť arogancia najväčšieho zrna. Napísal som teda znova na vedenie klubu a majiteľ emailovej schránky Nagy.jo........ nemal dodnes gule to objasniť. S klubom opäť spolupracujem, ale to sú tam už iní ľudia a už znovu, či opäť zorganizovali Veľkú cenu Veteránov 2022 a 2023. Do pozornosti ešte pridávam dostupné výsledky z pretekov na Pezinskom okruhu z rokov 1960 až 1962.
31.7.1960 - Pezinok:
První ročník silničního závodu v ulicích města.
Výsledky:
MP-175: 1.F.Chrappa, 2.J.Wachal, 3.L.Vlček
MP-250: 1.J.Horváth, 2.T.Smatlánek, 3.D.Luža
MP-350: 1.J.Horváth, 2.E.Bertoli, 3.V.Kapusta
Zdroj: www.moto.cz/okruhy-a-historie/historie/826-zavody-motocyklu-1960
2.7.1961 - Pezinok:
II. ročník závodu. Výsledky bohužel nejsou známé.
Výsledky:
MP-175: 1.?
MP-250: 1.?
MP-350: 1.?
Zdroj: www.moto.cz/okruhy-a-historie/historie/845-1961
23.9.1962 - Pezinok:
Městský okruh, dlouhý 3,1 km, západoslovenský krajský přebor.
Výsledky:
KP-175: 1.F.Chrappa, 2.T.Smatlánek, 3.K.Jirka
KP-250: 1.F.Kročka, 2.K.Jirka, 3.F.Chrappa
KP-350: 1.E.Bertoli, 2.D.Haranta
Zdroj: www.moto.cz/okruhy-a-historie/historie/850-zavody-motocyklu-1962
Moja skromná fotogaléria z výstavy je doplnená o súčasné interiérové a exteriérové fotografie Starej radnice a múzea. Popritom som priložil z internetu stiahnuté fotografie Františka Srnu a jeho kolegu Františka Kročku zo Svätého Jura. Pán Kročka mladší je stále aktívny propagátor jazdy na cestných špeciáloch Mustang. Na každej akcii privezie vždy tri motocykle.
Väčšina vtedy vystavených motocyklov patrila k zbierke vtedajšieho predsedu klubu PeadDR. Františka Hotového. Dnes sa motocykle z pozostalosti Dr. Hotového nachádzajú v pezinskom zámku u rodiny Šimákových, odkiaľ sú aj internetové fotky. Na Facebooku tuším boli aj fotky s Gajsenovcami. Chvála bohu internet nimi nedisponuje a to je dobre.
Prepis originálneho textu. Všetky spomínané aktivity boli v minulom režime vždy za učasti Zväzarmu ako najväčšieho sponzora a usporadúvané aktivistami združenými v špecializovaných kluboch.
Malokarpatský región je trvalo zapísaný v povedomí nadšencov a obdivovateľov motoristického športu. Mestské Múzeum v Pezinku si túto skutočnosť pripomenulo motoristicky ladenou dlhodobou výstavou vo svojich priestoroch v Starej Radnici v čase od 20. 1. do 2.4. 2004. Výstava je rozdelená na samostatné, návštevnícky atraktívne časti.
Prvá časť je venovaná terénnemu pretekovému športu, ktorý zahŕňa chronologické historické fakty doložené dobovými fotografiami, dobovými prospektami, či vtedajšími novinami venujúcimi sa daným podujatiam. Nechýbajú ani talizmany vtedy aktívnych pretekárov z ich archívov, alebo pre nich vysoko cenené dobové pamiatkové predmety.
Druhá časť sa venuje cestnému pretekovému športu, akciám poriadaným v okolí Pezinka, ktoré boli kedysi populárne a dnes si pripomíname ich bohatú históriu, pretože drtivá väčšina obyvateľov nášho regiónu o nich nevie a keď vie, tak len z nesúvislých rozprávaní vtedy aktívnych ľudí a ich potomkov. Ich historickú hodnotu dotvárajú vavrínové vence víťazov, zlaté, strieborné a krištáľové poháre jazdcov, ako aj ich diplomy a účastnícke listy z domácich, ale aj medzinárodných akcií uporadúvaných vo vtedajšom Československu, ako aj za jeho hranicami na východ či za železnou oponou. Pre moju maličkosť najzaujímavejšia sekcia je najrozsiahlejšia a obsahuje fyzicky najviac dobových exponátov, dobových motocyklov a vecí súvisacich s nimi. Je to časť kde sa svojimi prácami prezentujú veteránisticky naladení ľudia združení vo svojich kluboch.
Terénny šport v Pezinku bol vždy prezentovaný pretekmi motocyklov „motocross a trial“ a automobilov typu „buggy“. Po vzore susedných Šenkvíc si nadšenci motocrossu vytvorili v roku 1958 pod hlavičkou ZVÄZARMU motocrossový klub na Cajlanskej ulici a vybudovali si trať v lokalite Široké na ktorej sa od roku 1969 uskutočňovali podujatia s celorepublikovou pôsobnosťou. Táto trať ale musela ustúpiť stavbe priehrady v údolí Malých Karpát okolo ktorej vyrástla chatová osada. Po zániku tejto trate ale nadšenci zistili, že najlepšie podmienky pre novú trať vykazovala lokalita pri Fabianovom mlyne. Netrvalo dlho a svetlo sveta uzrela nová trať vhodná nielen pre motocross, ale aj pre autocross. Posledné oficiálne preteky v motocrosse na tejto trati sa uskutočnili v roku 1973. Pod tlakom predstaviteľov KPL Pezinok (Krajská Psychiatrická Liečebňa - dnes Pinelove nemocnica) a obyvateľov okolia nastal útlm podujatí na tejto trati až do jej úplného uzavretia. Motocrossu v Pezinku ale nebol koniec. Pod spomínanou priehradou sa naďalej stretávali a priaznivci motocrossu, ale táto súčasná trať už nie je v extraviláne mesta Pezinok, ale v lokalite dedinky Vinosady. Nemení to ale skutočnosť, že od Pezinka, lepšie povedané od Cajly to je rovnako ďaleko ako kedysi na Široké.
Mimo motocrossu sa opäť pod Malokarpatským úpätím diali aj iné terénne motocyklové preteky venované „trialu“. Od roku 1985 sa sporadicky usporadúvali „Pezinské Šliapačky“ za účasti popredných jazdcov tejto disciplíny. Organizátori si vyberali lokality nielen pod Babou, ale aj neďaleko Policajnej školy v oblasti cesty do Limbachu. Na týchto podujatiach sa vtedy zúčastňovala celá československá elita vrátane zahraničných jazdcov. V roku 2003 bola medzinárodným podujatím pod Babou obnovená tradícia „Pezinských šlapačiek novej éry“.
Aby som sa nevenoval len motocyklom, tak aj cyklisti majú svoje tradície v pretekoch na cestných a horských bicykloch, no ale to je už viac menej súčasnosť.
Zatiaľ som nespomínal milovníkov jazdy v teréne na štyroch kolesách a monštrách nazývaných „bugyny“. Autocross začal písať svoju históriu vytvorením trate pri Fabianovom Mlyne. Oficiálne preteky autocrossu sa konali so sporadickou pravideľnosťou od roku 1973 do 1984. Prvé miesta vo výsledkových listinách zväčša neunikali domácim matadorom z Pezinka, Cajly a okolia. No útlmom a obmedzovaním podujatí z dôvodu hlučnosti vozidiel a zvýšenej tvorbe prachu počas pretekov na trati pri Fabianovom mlyne, táto zanikla a pohltili ju vinohradnícke terasy, o ktoré teraz aj tak prakticky nikto nezakopne.
V časti cestného pretekového športu sú z dobových plagátov spomínané preteky motokár na „Pezinskom Mestskom Okruhu“. Aj tieto boli celopezinskou, respektíve celorepublikovou udalosťou o ktorú prejavovali záujem poprední jazdci na motokárach, ale aj poprední sponzori. Mimo mestského okruhu existovala v extraviláne aj uzavretá motokárová trať, ktorá pri Policejnej škole funguje doteraz a pretekajú na nej nielen budúci šampióni, ale aj súčasné motokárové esá.
Cestné pretekové motocykle sa začali v okolí Pezinka objavovať koncom 50-tych rokov minulého storočia. Mestské okruhy boli vtedy veľmi populárne a na nich sa vtedy blysol rodák zo Svätého Jura František Srna (žijúci v Pezinku), ktorého fenomén zachvátil všetkých vtedajších nádejných šampiónov a samozrejme celú vtedajšiu mlaď. Každý Pezinčan bol hrdý na to, keď v televízii alebo v rádiu počul o F. Srnovi len v superlatívoch, keď F. Srna vozil domov vence a tituly zo zahraničia a keď pezinská jazdecká škola mala v odborných kruhoch vysoký kredit. Tituly získaval vo viacerých objemových kategóriách naraz, čo svedčí o jeho odhodlaní a chuti pretekať. 60-te a 70-te roky boli na Slovensku teda rokmi F. Srnu. Jeho pôsobenie na okruhoch ale prerušila tragická havária v roku 1973 na „Okruhu Slavín“ v Bratislave. Na jeho úspešnej ceste ho vystriedal jeho syn Marián Srna a Srnova jazdecká škola bola opäť na výslní. Monumentálnosť týchto dvoch osobností približujú na výstave dobové videozáznamy z archívov rodiny spracované Pezinskou televíziou s doprovodnými slovami manželky F. Srnu a jej detí.
Automobilové dianie na okruhoch pripomínajú dokumenty z podujatí RALLYE KARPATY z rokov 1984 až 86. Tieto podujatia mali tiež svoje čaro, keď na jednotlivých RZ-tách v lesoch pod Babou brázdili rellyovo upravné Škody radu 100, 110, 105 až 120, zúčastňovali sa ich prakticky všetky značky východného bloku. Toto obdobie pripomína kombinéza I. Kaplu. Najznámejšie ale vždy však boli Preteky automobilov do vrchu pod Pezinskou Babou, ktoré sa uskutočňovali pod záštitou Slovnaftu a klubu AMK Drudop. Na populárnej trati od starého kameňolomu až po horský motel pod Babou súťažili autá všetkých kategórií a vždy boli v pozornosti všetkých Pezinčanov a ľudí z regiónu. Tento pretek bol každoročne za účasti Televízie a jeho priamy prenos sledoval každý fanúšik motorizmu a ani dnes tomu nie je ináč. Neúnavný propagátor bezpečnosti na cestách J. Studenič, ktorý vie že na ceste poznáš, že sám si stratený a pomôcť ti môže len školený a rýchly žltý aniel, máva záštitu aj nad súčasným dianím pretekov do vrchu. A každý motorista z okolia Pezinka je hrdý na to že práve prvé stanovište Narexu s Tatrami 613 bolo práve pod pezinskou Babou. Nabudúce si pripomenieme prácu tých ľudí, ktorí zachraňujú pre ďalšie pokolenia autá, motocykle a nielen tie, lebo podľa kréda „Bez minulosti niet budúcnosti“ napĺňajú zmysel života.
Pridané: 26.02.2024 Autor: gilbert Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 107486 | Včera: 129431