Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 08.07.2020 Autor: gilbert
Čitatelia: 8541 [História]
Honda Gold Wing je luxusom na dvoch kolesách, je to ikona medzi Supertourermi, je to medzi cestovateľmi N°1, je vlajkovou loďou Hondy už od minulého storočia. Jej výnimočnosť podtrhuje aj jej pracovné využitie, na ktoré kedysi upozornil titul Plus 7 dní. To sa ale dozviete až keď si toto dočítate do konca. Pracant Gold Wing, možno ale len vo Švédsku.
K tomuto článku ma inšpirovalo predstavenie novej Hondy Gold Wing 2020. Keďže Gold Wing od svojho prvého zrodu v minulom storočí, ešte ako štvorvalcový Naked Bike s litrovým objemom preskákal mnoho prevedení rád by som teraz priblížil aj jeho technické využitie. GL 1000 vznikol ako reakcia na nie vždy populárne, no v Európe nesmrteľné motocykle BMW s motorom (boxer twin) odvodeným od starodávnych leteckých motorov tej značky, ktoré boli hviezdicové a za veľkou mlákou ako reakcia na značku Harley Davidson.
Keďže Japonci boli vždy známi tým, že k dokonalosti vždy dotiahli hocijaké dostupné koncepcie čohokoľvek. bolo a je tomu tak aj u motocyklov. Ako novinka bol Gold Wing (Zlaté krídlo) predstavený na svetovej výstave motocyklov v októbri roku 1974. Vtedy to bol štvorvalec boxer s litrovým objemom ako Honda GL 1000 v prevedení ako naháč. Ako som naznačil, Japonci koncepciu B-twin (boxer twin) poňali svojsky. Zdokonalili už overené. Neboli to bežné dva valce, ale štyri. Objem nebol 850 ccm, ale hranicu posunuli na 1000 ccm. Do hľadáčika im následne padli aj iné koncepcie od tradičných značiek Moto Guzzi, Ducati či Harley Davidson (vidlicové dvojvalce priečne (GL 500 Silver Wing) a pozdĺžne (VF 400 Magna)).
Najlepšie sa prvé Gold Wingy predávali v USA najskôr ako naháče približujúve sa americkým chopprom a neskoršie po pridaní kufrov a jednoduchých kapotáží začali byť drzým konkurentom tradičným cestným diaľničným krížnikom HD Electra Glide. Napokon aj v Európe začali robiť dusno u cestovateľov na BMW R80 (fotil som na dovolenke v Chorvátsku) a R100 RT (RS). V tomto pionierskom období 1975-79 sa nakoniec Honda rozhodla pre okapotovanie vo vlastnej réžii a éru naháča GL ukončila.
V poslednom spomínanom roku výroby 1979 bol teda Gold Wing modernizovaný. Jeho objem vzrástol na 1100 ccm a nezameniteľná kapotáž s integrovanými troma kuframi sa stala štandartom. Zlaté Krídlo sa stalo vlajkovou loďou Hondy a inšpirovalo k produkcii čohosi podobného aj zbytok japonskej štvorky. Boli predstavené Suzuki Cavalcade, Kawasaki Voyager, Yamaha Venture a nakoniec všetky svetové značky, vrátane európskych mali v tomto segmente svoje želiezko v ohni a skúšali sa etablovať na trhu v USA. Nikdy však nedosiahli obľúbenosť Gold Wingu. GL1100 sa aj tak stalo nezameniteľné až do modernizácie v roku 1983.
V roku 1984 Honda spustila výrobu nového Gold Wingu, ktorého motor bol úplne prepracovaný štvorvalec s objemom 1182 ccm, mal pozmenenú kapotáž (hranatý svetlomet namiesto kruhového) a bol zase oveľa pohodlnejší ako ostatný typ. Kvalita jazdy na dlhé cesty opäť posunula laťku zas opäť vyššie.
Trh v USA bol vždy oproti zbytku sveta „INÝ“ a všetci výrobcovia sa naň zbožne pozerali a až keď sa to či ono páčilo v Amerike, tak sa s tým začali seriózne zaoberať. Samozrejme aj domáce tradičné značky nespali na vavrínoch a aj samotná Honda musela reagovať na požiadavky trhu. Vždy mala však navrch, lebo na kultivovaný štvorvalec Honda kmitajúce dlhozdvihové dvojvalce Harley Davidson výkonom a ani konfortom chodu nemali.
V roku 1988 síce Honda nezmenila celkovú koncepciu svojho Zlatého Krídla, no čo sa dalo prepracovať, to spravila. Motoru pribudli dva valce a zo štvorvalca sa stal šesť valec (zrejme ako reakcia na ležatý trojvalec a štvorvalec BMW K 75 a K100). Tento motocykel (GL) si stále udržiaval svoje charakteristické línie a pre mňa to bol vrchol luxusu na dvoch kolesách, ktorý aký kedy bol. V tomto prevedení sa GL 1500 vyrábalo do roku 2000.
V úvode som naznačil, že priblížim úžitkovosť tohto ojedinelého skvostu. Firmy špecializujúce sa na doplnky k motocyklom sústreďujúce sa na úpravy a prestavby vždy mali a vždy budú mať svojich stálych zákazníkov, ktorí chcú vlastniť naozaj ojedinelú jedinečnosť. Teda aj Gold Wing vždy bol v ich zábere. Pre zvýšenie užitkovosti, teda aj táto vlajková loď doznala očividnej zmeny. Pribudlo jedno koleso, či to už vo forme postranného kolesa nesúceho komfortnú sedačku pre tretieho pasažiera, alebo vo forme dvojkolesovej zadnej nápravy. Skrátka aj Gold Wing sa stal trojkolkou, či sidecarom.
Niektoré prevedenia sidecarov boli len sparťanské, ako kedysi československý Velorex. No podľa náročnosti zákazníka vždy boli a sú postranné vozíky vecou individuality a preto sú rozmanité, pravostranné či ľavostranné, jedno, či dvojmiestne a vrcholom je jednomiestna, klimatizovaná spálňa niekedy presahujúca aj siluetu sólo motocykla, konkrétne Gold Wingu. Podobne to je aj s trojkolkami, ktorých zadná náprava je u jednoduchých s kolesami motocyklovými a u najnáročnejších prestavieb s kolesami, ktoré pripomínajú zadné kolesá Ferrari, či Lamborgini. Takéto trike som stretol na víkendovom pobyte na Morave dokonca aj s prívesom. Gold Wing GL 1500 mi vždy pripadal ako Rolls Royce na dvoch kolesách a v mladosti som sa pokúšal z vtedy dostupných dielcov postaviť niečo také zo starého Pioniera, no k realizácii som sa nikdy nedostal. Tento luxus na dvoch kolesách GL 1200, či GL 500 ma prenasledoval v mladosti aj v spánku, no s príchodom ostatného vizuálneho stvárnenia GL 1800 som k všetkým tým oblinám zostal chladný. Možno je to vekom, či dedkovskou pohodlnosťou neviem, no to technické využitie už konečne priblížim.
V mojom archíve som dosť dávno narazil na klebetníkový časopis Plus 7 dní, ktorý k motocyklom a autám zašiel len málokedy. V rubrike Autofórum som narazil na veľmi zvláštne prevedenie Gold Wingu 1800 ktoré slúžilo ako „Ťahač“, konkrétne ako odťahovka. Autor pôvodného článku tento neobvyklý Gold Wing nazval „ŠŤUKA“. Podstata je v tom, že sa motocykel k nepojazdnému autu sa dostane pri hromadnej havárii skôr ako nákladná odťahovka. Moto odťahovka bola dielom inžinierov švédskej firmy Coming Through a nazvali ju RETRIEVER.
Integrovanou a zakapotovanou časťou motocykla je skladacia jednonápravová plošina na ktorú sa ukotví náprava nepojazdného auta. V rozloženom stave ja táto plošina variabilná hlavne vo svojej šírke a bezpečne sa na ňu dá ukotviť auto s rôznou šírkou nápravy. Nastavenie šírky je hydraulické. Pohľad na takúto súpravu: motocykel ťahač a ťahané auto jednou nápravou na plošine je naozaj úchvatný. Oveľa úchvatnejšie ale je, keď je plošina poskladaná. V tomto stave jej šírka nepresahuje jeden meter. Všetky komponenty vrátane hydrauliky zaberajú celú zadnú časť motocykla za sedadlom jazdca. Severania a ich životný štýl je na hony vzdialený od myslenia Sredoeurópana, preto „Svempas Vag Asistans“ beriem ako pikošku, lebo na toto prevedenie Gold Wingu som odvtedy, keď to bolo uverejnené (okolo roku 2000) v Plus 7dní nenarazil v žiadnom motocyklovom médiu.
Pridané: 08.07.2020 Autor: gilbert Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 161002 | Včera: 165752