Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 18.04.2018 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 6531 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Španielsko sa počas nedávnych mrazov stalo akoby naším druhým domovom; ako poslednú zo zahraničnej série sme absolvovali testovačku nových hyperšportových pneumatík Dunlop Sportsmart TT. Tie sú určené pre jazdcov, ktorí sa pravidelne vyskytujú na okruhu.
Text: Peter Fischer (výška a hmotnosť: 188 cm, 78 kg)
Foto: Dunlop.media
Rovno po skončení výstavy v Inchebe som sa ešte v polospánku ocitol na viedenskom letisku, aby som o niekoľko hodín neskôr vystúpil v upršanej Seville. Dážď však navečer zmizol, a na druhý deň počas testovania sme mali katalógové azúro so zhruba pätnástimi stupňami. Naším celodenným pracoviskom sa stal okruh Monteblanco, ktorý je navrhnutý tak, aby sa v rovnakom čase dali používať dve trate. Potešilo ma, že po zimnej pauze nemusím štartovať hneď na veľkom okruhu a silných litroch, ale že sa pekne rozcvičím na menšej trati, a to na novinke Kawasaki Ninja 400. Jazdy po bežných cestách neboli v pláne. Najmä preto, že nová Sportsmart TT bola vyvinutá práve na okruh, a aj preto, že cestné podmienky si vieme nasimulovať napríklad aj na spomínanom menšom okruhu.
Presne tak, Sportsmart TT nepotrebujú nahrieváky, a preto ich ani jedna motorka na tejto akcii nemala. Počasie sme mali našťastie výhradne suché a slnečné. Štvorstovkové Ninje, na ktorých sme začínali, mali obuté úplne nové nejazdené pneumatiky, nahustené na štandardný predpísaný tlak. Najzaujímavejšie bolo to, že niektoré mali vzadu šírku 140, niektoré zas 150. Už pred jazdami nám páni z Dunlopu povedali, že lepšie sa nám bude jazdiť asi na 140, a po jazdách sme sa v tom všetci utvrdili. Malý okruh by som prirovnal k motokárovému, a v jeho technickejšej pasáži sa mi určite lepšie jazdilo so stoštyridsiatkou. Málokedy má človek možnosť vyskúšať rovnakú motorku v rovnakých zákrutách a podmienkach s rozdielnymi rozmermi obutia hneď po sebe - a striedal som ich po každej jazde, aby som eliminoval to, že si postupne na okruh aj novú motorku zvykám. 140 je určite športovejšia, ale 150 zas na takejto motorke vyzerá frajerskejšie, čo je zhodou okolností pre túto motorku aj jediný homologovaný rozmer. Nová štvorstovková Ninja sa ukázala ako zábavné náradie; s chalanmi sme sa po jazdách spokojne usmievali. Len nás trochu neposlúchali predné brzdy, ktoré počas prestávky vždy zmäkli natoľko, že páčku šlo stlačiť až k rukoväti. Po niekoľkých kolách sa to však vždy polepšilo. Zrejme to vznikalo tým, že na technickom okruhu brzdy nemali dostatočný čas a rýchlosť na ochladenie.
Napriek tomu, že Sportsmarty TT na štvorstovkových Ninjách boli úplne nové, nikto z našej zhruba sedemčlennej skupiny nezaznamenal žiadny šmyk či krízovku. Nebolo potrebné si nejako extra zvykať na okruh, pretože bol krátky a predvídateľný, navyše ľahko zapamätateľný, takže väčšina z nás tomu hneď slušne nakladala. Odhliadnuc od dokonalého počasia, nášmu sebavedomiu Sportsmarty TT rozhodne prospievali, skutočne ide o športovú gumu. Ešte raz pripomeniem, že sú športovejšie než osvedčené Sportsmart 2 MAX. Kto niekedy na Sportsmartoch jazdil, či už 2 MAX alebo ich predchodcoch, tak si to zhruba vie predstaviť.
Bolo jasné, že nejaké veľké žmolky na týchto štvorstovkách čakať nemôžeme. Zadné pneumatiky na všetkých jazdiacich kusoch boli po niekoľkých jazdách krásne rovnomerne ojazdené, povedal by som s homogénne rovnakým povrchom po celej šírke. Jasnačka, stupačky sa ozývali v takmer každej zákrute.
Po prvom zoznámení nás konečne čakal veľký okruh s veľkými motorkami, ktorých obutie už malo za sebou desiatky kôl. Tieto Sportsmarty Tétečka boli nahustené na 1,7 a 2,1 za studena, čiže ešte stále dosť. Na výber sme mali z bežných roadstrov, ktoré pozostávali vlastne iba z bavoráckych boxerových modelov, a potom čistých superbajkov ako Fireblade, S1000RR či R1. Hovoríme teda najmä o šírkach 180 a 190 vzadu. Na rekognoskáciu fasujem BMW R Nine-T Racer, ufff, nič iné mi už nezostalo. Obrovský vzducháč s veľkým všetkým na čo sa len pozrieš, s kilometrovými dráhami všetkého, s čím sa dá hýbať. Pre istotu sa radím až na posledné miesto, aby som niekomu náhodou nezavadzal, a do mozgovne downloadujem zákruty.
Aj veľký okruh je našťastie prehľadný a predvídateľný, niečo medzi Brnom a naším Slovakia ringom. Racer neracer, bavoráka čoskoro dostávam na limity. Otáčkové, stupačkové, aj rýchlostné. Druhú rundu odkrútim na podstatne okruhovejšom stroji, a to BMW S1000R. Mňam mňam. Až tu sa dá hovoriť o nejakom testovaní pneumatík, pretože až teraz musia zvládať podstatne väčšie sily vo všetkých smeroch. Bavoráky sú výborné na predné brzdy, preto som sa tešil najmä na brzdenie na konci cieľovky, plus na prehadzovačky zo strany na stranu v šikane.
Už po pár kolách mi bolo jasné, že Sportsmart TT sa nedajú zaskočiť ani silným bavorákom. To, ako zvládali zaťaženie na maximálnych brzdách pred prvou zákrutou, a akú istotu poskytovali vo veľkých náklonoch, bolo až neuveriteľné. V našej skupinke opäť žiadne šmyky ani incidenty. Z tohto všetkého mi vyplývalo, že Sportsmart TT sú určené najmä na superbajky, aj keď výrobca udáva ako cieľovú skupinu aj veľké naháče ako MT-10 alebo Speed Triple.
Keď už spomínam tie náklony, práve na nich si Dunlop pri Sportsmartoch TT dal záležať, lebo veď pri okruhovej pneumatike je to základ. Napríklad profil prednej Sportsmart TT slúži ako základ pre všetky pretekárske pneumatiky Dunlop pre rok 2018. Zadná pneumatika zas vďaka technológii NTEC RT (RT = road & track) môže byť podhustená až na 1,5 - 1,9 baru za studena (v profi prostredí sa bežne využíva 1,1, odporúčanie na cestu je zas 2,9). Keď si pozrieš porovnávací graf nižšie, červená čiara Sportsmart TT má vlastne ideálny tvar - vo všetkých parametroch je plus mínus podobná ako GP Racer, výraznejšie ju poráža iba Sportsmart 2 MAX v oblasti kilometrovej výdrže, čo je pochopiteľné.
Na ďalšiu jazdu mi prischne BMW R1200S, čiže opäť boxer, aj keď modernejší, kvapalinou chladený. Trochu som nepochopil výber takýchto strojov, veď možnosti tejto novej pneumatiky ďaleko prevyšujú schopnosti tohto ležérneho turistu. Takže sa len tak vozkám a užívam si bezvetrie za veľkým plexi. Potom sa mi však do pazúrov dostala Yamaha YZF-R1. Na tejto novej crossplaneovej som ešte nejazdil, priznávam. Dalo by sa povedať, že až tu začalo reálne testovanie Sportsmartov TT - konečne plnokrvný superbajk a ako guide megarýchly David Checa, brat legendy Carlosa Checu. Davida sme mali možnosť vidieť aj u nás na Slovakia ringu na minuloročnom EWC, kde zhodou okolností zlomil aj traťový rekord.
Digitálny otáčkomer R1 je nastavený tak, že sa ukazujú otáčky až nad 8 000, čo je na tomto okruhu fakt zriedka. David Checa nastavil nekompromisné tempo, ktorého sa celú jazdu dokázal držať iba jeden Poliak. Áno, nám ostatným dali kolo, nebudem to nijako skrývať. Ale viete aký to bol super pocit, keď ma David predbiehal na konci cieľovky do prvej zákruty zvnútra? Na jeho R1M mal povypínané azda všetky systémy, lebo pod silnými brzdami Sportsmarty TT kvílili, zanechával za sebou čierne čiary. Dokázal som sa ho držať niekoľko zákrut, potom už jednoducho prišlo vyčerpanie.
Erjednotku som si potom zobral aj na ďalšiu jazdu, a som za ňu nesmierne vďačný, lebo Sportsmart TT sa dá dostatočne vyskúšať až na takejto motorke. Takej, čo má dosť vysoko stupačky, dokáže sa rýchlo vyhrabať na výjazde a má aj slušnú maximálku, k nej potom zodpovedajúce brzdy. Odozva od Sportsmartov TT na tomto suchom a slnkom rozohriatom povrchu bola neskutočná (ale priznám sa, že GP Pro alebo GP Racer som neskúšal), ten pocit istoty v hlbokých náklonoch je na nezaplatenie. A to je presne to, čo okruhový palič potrebuje, neriešiť kompromisy v náklonoch. Sportsmart TT je pritom homologovaná pneumatika s legálnym využitím na bežnej ceste. A ak by aj cestou domov z okruhu zapršalo, nemusíš ísť so stiahnutým zvieračom. Mokré jazdy sme nemali, lebo okruh Monteblanco nemá takéto technické možnosti, ale istý čas sa zdalo, že spŕchne z neba. Po pár kvapkách však vietor rozohnal čierne mraky, a tak sme na vode neštartovali.
Keď si pozrieš tvar dezénu na novej Sportsmart TT, možno ti napadne, že trochu pripomína známu Pirelli Diablo Rosso Corsa. Nie je to náhoda, s Dunlop Sportsmart TT vlastne súperia v tej istej kategórii, plus majú ďalšieho rivala v podobe japonských Bridgestone RS10. Škoda, že na tejto akcii sme nemali možnosť priameho porovnania s konkurenčnými modelmi, tak ako to bolo napríklad pri predstavení Road Smart III. Corsy aj RS10 som síce jazdil, ale v úplne iných podmienkach než dnes, takže si netrúfnem na nejaké kompetentné porovnanie.
Nové Dunlop Sportsmart TT sú podľa mňa vhodné pre borcov, ktorí majú superšporty alebo superbajky, prípadne z nich oodvodené stroje, a ktorí na okruh jazdia po vlastnej osi, tam si dobre zajazdia a po vlastnej osi sa aj vracajú domov. Z toho vychádza, že od okruhu nebývajú ďaleko, čiže vidím to na oblasť blízko nášho Slovakia ringu, prípadne medzi Ringom a Brnom (lebo ako sme sa dozvedeli zo správ, na východe nie je nič). Obuť Sportsmart TT iba čisto na cestu asi nie je efektívne, veď Sportsmart 2 MAX poskytujú oveľa väčšiu kilometrovú výdrž, a mrhať perfektnou priľnavosťou TéTečiek na naše rozbité cesty nemá veľmi zmysel. Pred Dunlopom klobúk dole za takúto pneumatiku, ktorá síce u nás asi nebude predajným trhákom, ale svoje miesto si medzi ostrieľanými paličmi určite nájde.
Text: Peter Fischer (výška a hmotnosť: 188 cm, 78 kg)
Foto: Dunlop.media
Na akciu nás pozvala spoločnosť Dunlop Slovensko. Redaktor jazdil v kombinéze a rukaviciach 4SR, prilbe AGV od spoločnosti U. M. S., s. r. o. a čižmách TCX a chrbtovom chrániči Forcefield od spoločnosti Styx.
Pridané: 18.04.2018 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 68705 | Včera: 237085