Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 16.10.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 9994 [Testy a predstavenia - Test]
Dunlop pozval novinárov do Francúzska, aby im predstavil a dal aj možnosť otestovať najnovšiu hypersport pneumatiku, ktorú nazval SportSmart² teda "na druhú". Navštívili sme továreň, testovali na ceste, ale aj na suchom a mokrom okruhu.
Na predstavenie novej pneumatiky pozval Dunlop novinárov priamo do centra diania. V samotnom strede Francúzska sa nachádza mesto Montluçon, kde už od roku 1920 Dunlop vyrába pneumatiky. V dnešnej dobe tu sídli výskum, vývoj a výroba motocyklových pneumatík a výrobný program dopĺňajú pneumatiky pre ľahké nákladné autá.
Samotná návšteva továrne zabrala celý deň a mali sme možnosť na vlastné oči vidieť, ale si aj ohmatať produkty, každého kroku výroby motocyklovej pneumatiky. Od hrudy prírodnej gumy až po hotovú pneumatiku SportSmart². Bola to naozaj nevšedná skúsenosť a zistenie, čo všetko sa skrýva za niečim, čo som doteraz považoval len za „kus gumy“ - aj keď veľmi dôležitý...
Keďže samotná táto téma je zaujímavá, priblížim vám ju v samostatnom článku už čoskoro. Poďme si teraz predstaviť najnovšiu pneumatiku pre hypersport – SportSmart².
Tak ako sa vyvíja doba, menia sa motorky, technika, výkony tak sa menia aj ľudia – zákazníci. V Dunlope sledujú trh pozorne a podľa toho prispôsobujú aj požiadavky na nové produkty. Kým výkony motoriek v superšportovom segmente stále stúpajú, tak zákazníci sa menia. Čoraz viac je zákazníkov ktorý majú nad 40 rokov a počet tých mladých klesá. Tým sa menia aj požiadavky na tieto gumy a aj v tomto segmente idú do popredia pojmy ako komfort, priľnavosť na mokrom povrchu či vlastnosti v premávke. V Dunlope sa rozhodli popracovať na úspešnom modeli SportSmart a priniesť mu nové road vlastnosti pri zachovaní tých okruhových. Jednoducho vynásobili SportSmart 1 a dostali SportSmart² :-) No ale až také jednoduché to nie je, za všetkým sa skrýva vývoj a nové technológie, ktoré majú často pôvod na pretekárskych tratiach.
SportSmart² je akýmsi spojením dvoch gúm do jednej. Kým doteraz mal Dunlop superšportové gumy rozdelené na tie orientované viac na cestu (D207/208, Qualifier I a II) a k nim viac okruhové (D207/208 RR, Qualifier RR, SportSmart) SportSmart² skĺbi obe tieto požiadavky do jednej pneumatiky. Cieľom teda bolo zachovať alebo vylepšiť silné stránky predchodcu ako vlastnosti na suchu a mokru, výkon na okruhu a kilometrový výkon a pridať nové vlastnosti ako lepšiu ovládateľnosť, komfort a schopnosť zvládať vysoké rýchlosti.
Vývoj najnovšej pneumatiky a podarilo vývojárom skrátiť, a to hlavne najmä vďaka masívnemu využitiu simulačných a modelovacích softvérov. Aj tak je za tým všetkým 12 mesiacov vývoja, 120 rôznych počítačových modelov, 90 špecifikácií pre prototypy a 687 vyrobených prototypov, 47 testov v „labáku“, celkovo 240 000 km, a samozrejme testovanie na trati 77 mokrých, 70 suchých testov, 51 vysokorýchostných testov a celkovo 128 423 km.
Prémiové pneumatiky Dunlop pre motorky sa vyrábajú v Európe, práve v spomínanej továrni v meste Montluçon, ktorú sme aj navštívili. V dobe, keď mnohí výrobcovia presúvajú výrobu do Ázie či Južnej Ameriky, Dunlop investuje do Európy. Dôvodom je hlavne to, aby výskum a výroba boli blízko vedľa seba. R&D oddelenie sídli priamo v továrni a testovaciu trať majú dostupnú iba na pár hodín jazdy. Ráno vyrobený prototyp môžu ešte v ten istý deň testovať. Investície do výroby pomohli znížiť počet zamestnancov a zvýšiť kvalitu produktov. Pneumatiky sa tak vďaka tomu vyrábajú blízko k zákazníkovi, keďže hlavný cieľový trh je Európa. Výrazný dopad to má aj na ekológiu, keďže pneumatiky netreba prevážať cez polovicu planéty a v Európe sú najprísnejšie ekologické normy pre emisie továrne. Továreň má od roku 2009 nulovú produkciu nerecyklovateľného odpadu.
Vývoj pneumatiky začal pri závodnej triede D212 GP Pro. Celkovú pevnosť a tvar si SportSmart² udržiava vďaka Jointless belt (JLB) technológii bezšvového pásu, ktorú sme si mohli pozrieť na vlastné oči vo výrobnej továrni. Ide o tenký pás oceľových vláken, ktoré tvoria nosnú konštrukciu pneumatiky. Tento pás je navinutý po celom obvode pneumatiky bez spoja a presahov. Táto technológia šetrí hmotnosť, dáva pneumatike schopnosť udržať svoj tvar aj pri vysokých rýchlostiach, lepšiu ovládateľnosť a stabilnú dotykovú plochu s vozovkou.
Úplne nová je technológia Jointless Tread (JLT) - bezšvový behúň , ktorá sa do sériovej produkcie dostáva z výskumného centra pretekárskych pneumatík. V podstate ide o „namotanie“ behúňa, ktorý bude v kontakte s vozovkou pomocou tenkých prúžkov zmesi. Toto umožňuje presné umiestnenie rôznych zmesí gumy na kraje a do stredu pneumatiky. Doteraz sa na povrch pneumatiky prikladal vopred pripravený pás, ktorý vznikal v extrudéri vzorky. JLT umožňuje lepšie rozdelenie zmesi, jej progresívnu zmenu smerom od stredu ku krajom, lepšiu výdrž a vysokorýchlostný výkon.
Dvojzmesová technológia Multitread Compound Technology (MT) je teda po prvý krát pri sériovej pneumatike Dunlop dosiahnutá pomocou JLT. Dve zmesi na zadnej pneumatike umožňujú dať jednej pneumatike rôzne vlastnosti. Mäkšie boky pneumatiky poskytujú maximálnu priľnavosť vo veľkých náklonoch, kým tvrdšia stredná zmes dáva gume stabilitu na rovinkách a lepší kilometrový výkon. Nová zmes na bokoch pneumatiky má naviac teraz pre lepšie vlastnosti na mokrej vozovke 100% vysoko rozptýlenej siliky a pre vlastnosti na okruhu pri rôznych teplotách si vypožičala zo pretekárskeho sveta technológiu tekutých polymérov a špeciálnych grip živíc.
Kompletne prepracovaná bola aj predná pneumatika. Asi najmarkantnejší je nový profil pneumatiky, ktorý je úplne bez krajov. Táto zmena poriadne bije do očí hlavne ak mate dve gumy vedľa seba na porovnanie. Tento profil má taktiež pôvod v pretekárskych pneumatikách a dáva gume lepšiu ovládateľnosť. Jednoducho pneumatika reaguje rýchlejšie na impulzy jazdca do náklonov a stačí nato vyvinúť aj menšiu silu.
Nový profil pneumatiky SportSmart², ktorý je úplne bez krajov (hore) Pre porovnanie pneu RoadSmart II s tradičným profilom(dole) |
Nový je aj otočený dizajn vzorky tvaru V na prednom kolese, ktorý pomáha lepšie odvádzať vodu. Tvorbu vzorky mali aj tentoraz na starosti počítače a pokrokové simulačné nástroje a potom následné testovanie. Pri mokrom teste sa merala sila nadvihovania pneumatiky pri prejazde vodou v rýchlosti 125 km/h a tiež plocha, ktorá bola stále v kontakte s aflatom. Nový V-vzor zlepšil obe tieto parametre oproti predchodcovi.
Pre dobré vlastnosti pneumatiky je dôležité aj rovnomerné opotrebovávanie povrchu. Aj na toto sa pri výskume inžinieri zamerali a zakomponovali do vzorky takmer neviditeľné úkosy v uhle 10° na konci V vzorky.
Vynikajúce jazdné vlastnosti na suchu aj mokru mala aj pneumatika SportSmart 1, ale majitelia sa sťažovali hlavne na jej tuhosť. To, čo nerobilo výrazné problémy na okruhu či na kvalitnom asfalte, znepríjemňovalo život jazdcom na bežných cestách. Zvýšenie komfortu zabezpečil nový tvar prednej pneumatiky, zníženie neodpruženej hmotnosti (predná pneu -7%, zadná -8%) a tiež JLT na zadnom kolese – bezšvový behúň.
Výkony najnovších hypersportov si vyžiadali popracovať aj na maximálnej rýchlosti. SportSmart² teraz bez problémov zvláda 300 km/h. Hlavne vďaka oceľovému JLB, jednoduchšej vnútornej konštrukcii a tým pádom menšiemu generovaniu teploty.
V Dunlope si v súvislosti s novou SportSmartou rozhodne veria a to až tak, že sa rozhodli zaviesť unikátnu akciu. Zákazníkom, ktorý nebudú spokojný s pneumatikou SportSmart² jednoducho vrátia peniaze v plnej výške. Samozrejme toto nebude platiť pre zjazdené pneumatiky.
Dunlop pre novinárov pripravil poriadnu testovačku. Na úplne nové identické biky Suzuki GSR 750 obul pneumatiky SportSmart² ale aj predchodcu SportSmart. Pred nami bolo viac ako 300 km po všelijakých cestách s cieľom v testovacom a vývojom centre Dunlopu v Mirevale.
Chladné ráno v La Garde - GSR pripravené na štart |
Začíname skoro ráno a aj keď počasie nám praje, jeseň sa už hlási poriadne chladným ránom. O ôsmej už sedíme na motorkách a vyrážame z La Garde do kopcov. V nadmorskej výške okolo 1000 m n. m. teplomer ukazuje 6 stupňov. Žiadna sláva. Ako naschvál nás čaká prejazd diaľnicou, asi 20 -30 km, a veru to nebola príležitosť ako sa na naháči zahriať. No viem si predstaviť aj lepšie testovacie podmienky na športovú a okruhovú pneumatiku.
Po zjazde z diaľnice vyrážame do hôr a ponárame sa do lesa. Za iných okolností by to boli nádherné cesty, ale teplomer klesá na 1 stupeň Celzia a tráva okolo cesty sa belie námrazou. Čuduj sa svete, podmienky, ktoré preverili najmä odhodlanie jazdcov ukazujú, že ani športová pneumatika SportSmart sa zimy nezľakne. Neviem či to mal Dunlop takto v pláne, ale chladné ráno ukázalo, že SportSmart má veľmi dobré jazdné vlastnosti aj takto výrazne "podchladená".
Našťastie prišlo fotenie, zasvietilo slniečko a trošku sme sa zohriali. Pred nami bolo ešte množstvo testovacích kilometrov po neskutočných cestách. Väčšinou okresky, vedľajšie cestičky. Perfektná bola cesta kaňonom smerom k mestu Millau so super zákrutami a tunelmi, ktorá nemala takmer konca. Nakoniec našu trasu najlepšie priblíži krátke video, ktoré som natočil:
Počas jazdy sme si často striedali motorky. Slniečko postupne poriadne rozohrialo okolitý svet a jazdenie sme si mohli neskutočne užiť. Kto by si bol v tomto čase spomenul na chladné ráno? Teplota atakovala takmer 30-tku a naši sprievodcovia nasadili poriadnu športovú jazdu. Na relatívne slabších na 100 koní uškrtených mašinách (vo Francúzsku sú na 100 k uškrtené všetky motorky), tak mal jazdec mnoho možností spoznávať správanie motorky a pneumatík a rozdiely medzi nimi.
Tvrdiť jednoznačne niečo v štýle, že stará pneumatika je o triedu horšia, sa však po týchto jazdách rozhodne nedá. Napriek tomu bol ale rozdiel v pocite z pneumatík zjavný a to najmä v dvoch veciach. Sportmart² mala rozdielny pocit hlavne na predku. Veľmi ľahko sa v početných zákrutách na ceste po kraji kaňonu prehadzovala z jednej zákrutky do druhej. Ten druhý významný rozdiel bol citeľný hlavne zadnou časťou tela. GSR nie je zrovna z najpohodlnejších motoriek, a tak jazdec ocenil mäkšie reakcie zadku motorky po prejazde nerovností.
Pred večerom sme dorazili do Mirevalu a pred nami bolo ešte ďalšie jazdenie tohto dňa - testy na mokrom okruhu.
Mireval jetestovací okruh firmy Goodyear / Dunlop, kde sa testujú nové pneumatiky firmy. Nachádza sa vo Francúzsku neďaleko mesta Montpellier a pozostáva za cestného okruhu v dĺžke 3,3 km, špeciálnej trate na testovanie jazdy na mokrom povrchu v dĺžke 1,7 km a ďalších testovacích dráh.
Testovacie centrum Mireval - vonkajší okruh na suchý test, vnútorný okruh na test na mokrom (WET)
Testovacie jazdy na mokrom testovacom okruhu som mal možnosť si vyskúšať už pred dvomi rokmi. Už vtedy som pochopil, že nikde inde jazdec nemá možnosť gumy a celkovo jazdu na mokrom povrchu tak otestovať ako na takomto okruhu. To čo si dovolíte tu, by ste si nikdy v premávke nedovolili.
V tomto teste sedláme znovu naše GSR-y, našťastie tie vybavené ABS-kom. Na porovnanie máme rovnako ako cez deň identické motorky obuté do nový pneumatík SportSmart² a predošlého modelu. Trať v dĺžke 1,7 km sa nachádza na úbočí a je po celej svojej dĺžke polievaná sústavne vodou. Vrstva vody sa na jednotlivých miestach líši, ale dala by sa prirovnať stavu vody na ceste počas naozaj slušného lejaku. Sú sam rovinky, stúpania, klesania, ostré aj tiahle zákruty a jeden dlhý oblúk.
Najprv vyrážame na trať zo sprievodcom - testovacím jazdcom Dunlopu, ktorý nám ukazuje ideálnu stopu a aj rýchlosť, akou sa dá jazdiť. Po jednom dvoch kolách však ide dole a jazdíme už sami. Nakoniec pozrite si sami jedno moje kolo za kolegom novinárom z Maďarska.
Je až neuveriteľné, ako sa kolo za kolom dajú posúvať hranice jazdy na vode. Kým spočiatku som si vystačil s dvoma kvaltami, na konci jazdím až po štvorku a vytáčam na vode GSR až po obmedzovač. Jazda v zákrutách pochopiteľne nie je ani tak o veľkých náklonoch, ako o poriadnom vysadnutí a čo najrýchlejšom prejazde. Keď si človek zvykne na impulzy, ktoré mu motorka dáva od gúm, tak sa dá jazdiť naozaj rýchlo. ABS som síce na začiatku ocenil, ale postupne som sa naučil brzdiť na vode tak účinne, že ABS sa k slovu ani nedostalo. Prekvapením boli aj výjazdy, obzvlášť ten z najpomalšej zákruty, kde sa jazdilo na jednotku a sotva 30 km/h. Zadná guma zvládala na tej vode akcelerovať na jednotke na plný plyn.
Množstvo vody na trati neuberá na zábave |
Už pred dvomi rokmi som bol prekvapený, čo cestné gumy na vode dokázali (a to sme tedy testovali Dunlop, Michelin a Bridgestone) ale to boli pneumatiky zamerané skôr na cestu ako na okruh, kde bol výkon na vode prioritou vývoja. SportSmart² ma prekvapili svojimi schopnosťami na vode. Rozhodne sa majitelia superšportov nemusia obávať ani keď ich na cestách zastihne dážď. SportSmart² je guma, na ktorú sa môžu na vode spoľahnúť. Je to priam neuveriteľné, ale jazda na vode ma neskutočne bavila. Na cestách ju radi nemáme, ale na tomto okruhu to bola neskutočná zábava a neustále experimentovanie čo tie gumy vlastne dokážu.
Nasledujúci deň boli pre nás naplánované testy na suchu. Počasie zrána ale vyzeralo, že má na to iný názor a že zmení aj tieto testy na "mokré". Napriek ťažkým "oloveným" mrakom sme ale nakoniec jazdili predsa len na suchu. Pripravené boli dve rôzne motorky a každé obuté do oboch generácií pneumatík. Honda CBR600RR bola na francúzskych značkách - takže škrtená na 100 koní a obutá do pneumatík nafúkaných na výrobcom špecifikovaný tlak na cestu. Potom tu bola ešte Yamaha YZF-R1, ale tentoraz s plným výkonom a nafúkaná na nižší tlak, ktorý nastavili testovací jazdci priamo na okruh v Mirevale.
V sedle R1 |
Na mňa v prvom kole prišla na radu práve výkonnejšia Yamaha. Snažím sa pomaly rozpamätať a podrobnosti okruhu spred dvoch rokov, ale aj tentoraz nás prvé dve kolá sprevádza testovací jazdec, ktorý nás rýchlo dostal do obrazu. Po cieľovej rovinke nasleduje mierna pravá dole kopcom. Je to zákruta, ktorá sa dá páliť poriadne rýchlo, keď ju už poznáš. Na konci klesania sa brzdí do dvakrát zalomenej pravej, nasleduje znovu mierna ľavá, kde stačí iba mierne ubrať. Na konci tejto sekcie sa ide pekne na brzdy a vchádza sa do spodnej technickej časti okruhu. Najprv poriadne dlhá tiahla pravá a po krátkej rovinke trojica zákrut - rýchla preklápačka - mierne do kopca. Potom už je tu rýchly nájazd do poslednej zákruty, ktorá je v stúpaní a je známa stratou trakcie na zadné koleso pri prudkom výjazde. Okruh nie je veľmi dlhý a dá sa relatívne rýchlo zapamätať čo zjednodušuje testovaciu jazdu. Jedno kolo na okruhu v sedle R1 som pre priblíženie natočil aj na kameru:
Po jazdách na R1 na oboch pneumatikách prišla na rad RR-a. Spočiatku som mal čo robiť, aby som si zvykol na tých iba 100 koní a prispôsobil tomu kvaltovanie po presadnutí z R1. Po niekoľkých kolách som už ale jazdil v pohode aj na ľahkej a obratnej 600-vke. Hlavne technická dolná časť trate, tie preklápačky, mi dali kolo od kola zabrať a takmer vždy sa mi podaril iný prejazd, len nie celkom ten ideálny. Tu som odsledoval aj asi pocitovo najväčší rozdiel medzi oboma pneumatikami. Ten rozdiel spočíva v pocite z predného kolesa zo zmeneného profilu. SportSmart² sa ľahšie prehadzuje a ochotnejšie ide do náklonov. Po presadnutí to malo na mňa skôr opačný efekt, lebo som až príliš padal do zákrut a vyžadovalo si to pár kôl. Každopádne je to vec zvyku. V ostatných smeroch bolo naozaj ťažké badať rozdiely medzi jednotlivými pneumatikami. Obe SportSmarty nemali problém preniesť výkon cez zadné kolo ani v prípade R1 a rovnako výkon na brzdách bol vysoko vyrovnaný. SportSmart² teda určite nestratila nič zo svojho okruhového potenciálu oproti svojmu predchodcovi a získala hlavne ľahšiu ovládateľnosť.
Aj so stokoňovou RR-ou sa dá zabaviť |
Niekoľko dní v sedle nám umožnilo spoznať novú športovú pneumatiku SportSmart² a to už od jej vzniku v továrni Montluçon až po testovanie na okruhu. SportSmart² nadviazala na parametre a schopnosti svojho predchodcu a zamerala sa na vylepšenie niektorých vlastností. V bežnej premávke to je hlavne lepšia ovládateľnosť, zvýšený komfort a naozaj skvelé vlastnosti na vode. Je to ale aj guma, ktorá sa nestratí ani na okruhu. V tomto smere dostala najnovšiu technológiu namotávania behúňa JLT, ktorá prichádza z prostredia závodných pneumatík a rovnako aj predný profil bez okrajov. Na okruhu poteší aj odľahčenie oboch pneumatík a zvýšená maximálna rýchlosť. Nakoniec o kvalitách SportSmart² svedčí aj fakt, že si tieto gumy vybrala aj KTM ako obutie pre svoju "Beštiu" - KTM 1290 Super Duke R 2014 a pravdepodobne tak spraví aj BMW pre S1000RR.
Čo sme počas nášho testu ale nevyskúšali, je kilometrová výdrž. Tu môžem len posunúť informáciu od výrobcu, ktorý sľubuje zachovanie výdrže rovnakej ako pri predchádzajúcm modeli.
Nová pneumatika SportSmart² nahrádza model SportSmart a mala by byť dostupná na trhu už túto jeseň.
P / Z | Rozmer: | L/S index: | TT/TL | Cena: |
---|---|---|---|---|
Predná | 110/70 R 17 | (54H) | TL | 104,60 € |
Predná | 120/60 ZR 17 | (55W) | TL | 128,00 € |
Predná | 120/70 ZR 17 | (58W) | TL | 136,00 € |
Zadná | 150/60 R 17 | (66H) | TL | 136,00 € |
Zadná | 160/60 ZR 17 | (69W) | TL | 190,00 € |
Zadná | 180/55 ZR 17 | (73W) | TL | 205,00 € |
Zadná | 180/60 ZR 17 | (75W) | TL | 213,00 € |
Zadná | 190/50 ZR 17 | (73W) | TL | 212,00 € |
Zadná | 190/55 ZR 17 | (75W) | TL | 215,00 € |
Zadná | 200/55 ZR 17 | (78W) | TL | 240,00 € |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Dunlop, Tomáš Hajduch - Awia
Video: Dunlop, Tomáš Hajduch - Awia
Motocykle a pneumatiky na test poskytla spoločnosť www.dunlopmotorcycle.eu. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Pridané: 16.10.2013 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 255842 | Včera: 128809