Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 18.10.2011 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 17391 [Testy a predstavenia - Test]
Pred niekoľkými dňami sme dostali jedinečnú príležitosť vyskúšať nové pneumatiky Dunlop RoadSmart II na zamotaných cestičkách Korziky, ale aj na testovacom okruhu v Mirevale, a to na suchu aj na vode. Nechýbalo ani priame porovnanie s konkurenciou.
Štyri roky po uvedení úspešnej pneumatiky na poli športovo-cestovných - Dunlop RoadSmart - predstavuje výrobca inovovaný model. Dôvodom prečo sa takto venuje tomuto segmentu je neustále zvyšujúci sa dopyt po pneumatikách, ktoré zvládajú jazdu po bežných cestách v rôznych podmienkach najlepšie. Tieto pneumatiky sa predávajú čoraz viac práve na úkor tých superšportových.
V tomto smere mal Dunlop na čom stavať, pretože mal veľmi silnú pneumatiku, ktorá aj po štyroch rokoch (v júni 2011) dokázala v nemeckom magazíne MOTORRAD zvíťaziť v porovnávacom teste a poraziť konkurenčné pneu ako Bridgestone BT-023, Conti RoadAttack 2, Michelin Pilot Road 3, Metzeler Roadtec Z8 Interact a Pirelli Angel ST. Aj preto zvolili vo vývojovom centre Dunlopu cestu evolúcie nad revolúciou a v prípade RoadSmart II sa rozhodli vylepšiť slabiny predchodcu.
Na športovo-turistickú pneumatiku sú kladené si tie najrôznorodejšie požiadavky v pneumatikách vôbec. Pokiaľ totiž výrobca navrhuje napríklad pneumatiku na okruh, potrebuje dobrý výkon na suchom kvalitnom asfalte a zvyčajne aj pri vyšších teplotách vzduchu. Pre prípad dažďa vytvorí úplne inú pneumatiku. V oboch prípadoch sa však nerieši komfort, alebo kilometrový výkon. Naopak jazdec na bežných cestách požaduje excelentný výkon na suchu, dokonca možnosť využitia na okruhu, skvelú stabilitu, skvelý brzdný výkon ako na suchu tak ak na mokrom povrchu a to všetko skombinované s komfortom a dlhým kilometrovým výkonom. Naozaj protichodné požiadavky.
Predstaveniu RoadSmart II predchádzalo 22 mesiacov vývoja, pričom vzniklo 88 nových špecifikácií, 670 kusov prototypov, ktoré na testovacích strojoch spolu absolvovali 523 000km. Následne pneumatiky odjazdili 148 500 km už v reálnych podmienkach na motocykloch na okruhu aj na mokrom povrchu. Vývojári si dali za cieľ navrhnúť pneumatiku, ktorá bude silná na športovo-turistických motorkách, cestovných endurách, naháčoch a aj ťažkých customoch, ako na vode, tak aj na suchu. Poďme si ju teda bližšie predstaviť:
Nová pneumatika RoadSmart II je pre športovo a cestovne zameraných jazdcov výnimočnou pneumatikou v každom zmysle. V rámci vývoja mimoriadne úspešnej a obľúbenej pneumatiky RoadSmart využíva táto nová špičková pneumatika pretekmi osvedčenú technológiu bezšvového pásu (JLB) a technológiu MultiTread (MT) na zabezpečenie najlepšej športovo-cestnej kombinácie základného kilometrového výkonu v spojení s rovnocenným alebo nadpriemerným výkonom vo svojej triede v kľúčových oblastiach ovládania.
Súčasný športovo-cestný motocykel musí na kľukatých cestách a za každých podmienok poskytovať zábavu aj bezpečnosť. Športovo a cestovne zameraní jazdci očakávajú od pneumatík aj zvýšený kilometrový výkon napriek tomu, že na ne pôsobí oveľa väčšie zaťaženie spôsobené vysokovýkonnými motormi zo superšportových motocyklov alebo zo špeciálne vyvinutých motorov navrhnutých tak, aby od začiatku trápili pneumatiky obrovským krútiacim momentom. Lepšie ovládanie, lepší výkon, lepšia výdrž. Na základe týchto protikladných požiadaviek vyrobil Dunlop lepšiu odpoveď: RoadSmart II.
Výhodou pneumatiky RoadSmart II je technológia bezšvového pásu (JLB) spoločnosti Dunlop, čo je systém konštrukcie pneumatiky, ktorý používa techniky spracovania hustej siete kordov na vytvorenie lineárnejšieho riadenia, výraznejšej odozvy a špičkovej stability pri vysokej rýchlosti. Pneumatiky s technológiou JLB ponúkajú lepšiu úroveň pocitu a odozvy pre jazdca a stabilitu posilňujúcu dôveru v zákrutách.
S úmyslom splniť požiadavku zábavy aj výdrže moderného športovo-cestovného jazdca bola pneumatika RoadSmart II vyvinutá pomocou technológie MultiTread (MT). Technológia MultiTread spája trvanlivejšiu gumu v stredovej 20 – 25 % časti behúňa s mäkšou a priľnavejšou zmesou na bokoch pneumatiky. Stredová trakčná zmes je v kontakte s cestou, keď je motocykel v kolmej polohe. Používa tuhšiu, menej sa zahrievajúcu zmes, ktorá udržiava lineárnu stabilitu, ťah, brzdenie a dlhšiu životnosť behúňa. Postranná zmes je v kontakte s cestou, keď sa motocykel nakláňa. Obsahuje gumovú zmes vyvinutú najmä na zvýšenie priľnavosti pri maximálnom naklonení.
Na zabezpečenie zlepšenej priľnavosti za mokra v klzkých podmienkach obsahuje pneumatika RoadSmart II nový, vysoko disperzibilný typ živice. Zmesi obsahujúce živicu sú elastickejšie a ohybnejšie pri nižších teplotách, vďaka čomu umožňujú lepšiu priľnavosť a brzdenie v chladnom počasí. Mimoriadne jemné čierne uhlíkové čiastočky zapustené hlboko v pneumatikách urýchľujú zahrievanie pneumatiky RoadSmart II a zabezpečujú väčší rozsah prevádzkovej teploty.
Poďme sa ale od teórie presunúť pekne k praxi. Dunlop sa rozhodol odprezentovať novú RoadSmart II naozaj vo veľkom štýle a pre novinárov z celej Európy pripravil bohatý program. Novinári rozdelení do viacerých skupín mali možnosť otestovať pneumatiky na nekonečných pokrútených cestičkách Korziky a nasledujúci deň aj na testovacom okruhu v Mirevale. V našej skupine sa ocitli novinári z Anglicka, škandinávskych krajín, Slovinska, Maďarska, ale aj kolegovia z Českej republiky a ja za motoride.sk.
RoadSmart II sa prezentuje ako guma zameraná rôzne segmenty motocyklov a tomu nasvedčoval aj pripravený motocyklový park, kde boli športové naháče (Z 750, GSR 750, CB1000R, FZ8, Street Triple, Monster 1100) cez turistky (FJR 1300, Crossrunner, 1200 RT, VFR 800) až po chuťovky ako KTM SMT, Ducati Hypermotard alebo Benelli TNT a Tre 1130 K. Pred nami bolo asi 300 km po tých najrôznorodejších cestičkách na Korzike s niekoľkými prestávkami na výmenu motocyklov a 4 foteniami.
Na začiatok sadám do sedla kolosu triedy touring - BMW R 1200 RT. Zvolil som som ju pretože som bol zvedavý ako bude guma fungovať na takejto veľkej a ťažkej strojovni. Z hotela sa dostávame na krátky úsek diaľnice, kde je možnosť vyskúšať stabilitu aj pri vyšších rýchlostiach. Akosi som tušil, že to čo nás na cestách na Korzike čaká, rozhodne nebudú rovinky. Vlastne ani táto diaľnica či štvorprúdovka nakoniec nebola rovná, ale skôr séria dlhých, tiahlych a rýchlych zákrut, kde RT s RoadSmartami predviedlo ukážkovú stabilitu bez náznaku vlnenia alebo akejkoľvek neistoty. A to aj vtedy, keď som jednou rukou bojoval s držiakom na mapu, ktorý bol prísavkami pripevnený na nádrži a mal tendenciu odletieť a držal som RT v náklone len jednou rukou.
BMW R 1200 RT |
Rýchle úseky však čoskoro končia a my sa presúvame na pobrežnú cestu s nekonečným počtom zákrut okolo skalnatých brál s výhľadom na more a úplne ideálnym povrchom asfaltu. Naši sprievodcovia sa s tým rozhodne nebabrú a jazdí sa naozaj veľmi svižne. Ideálna teplota a kvalitný asfalt umožňujú aj stroju ako RT veľmi slušné náklony a nemám problém držať tempo s kolegami na ľahších a obratnejších strojoch. Pneumatika sa správa veľmi predvídavo, motorka drží stopu, ľahko sa preklápa a nepozorujem tendenciu padať do zákrut. Nakoniec v sedle RT zostávam až po prestávku na tankovanie.
Z čerpacej stanice odchádzam spolu so skupinkou anglických kolegov, ale akosi sme minuli miesto prestávky ná kávu. Trasu ale poznáme a pokračujeme ďalej. Ja viem, že síce bez kávy, ale mám náskok nad celou skupinou a môžem si jazdenie užiť na prázdnych uzučkých horských cestičkách a dokonca spraviť aj niekoľko fotiek kompaktom. Z kvalitnej pobrežnej cesty sa totiž dostávame na úzku horskú cestu vo vnútrozemí so všetkými prekvapeniami aké vie Korzika ponúknuť. Zákruty sú zvyčajne z jednej strany lemované skalným bralom a z druhej priepasťou, najdlhšia rovinka má 50 metrov, popri cestách sa voľne pasú kravy, ale častejšie prasatá. Za každou zákrutou môžete stretnúť pomaly idúce auto, pretože v niektorých miestach je problém na cestu dve autá vedľa seba vtesnať. Keď k tomu pridáte jazdu v štýle: "Ako som na RT naháňal štvoricu splašených Angličanov", viete si predstaviť testovacie podmienky, ktoré preverili pneumatiky naozaj kvalitne. Dobrzďovanie do zákrut, náklony, brzdenie v zákrutách, akcelerácia. Ani si nepamätám kedy som naposledy jazdil na RT iba na prvých troch kvaltoch a točil boxera až do červeného :-) RoadSmarty na kolesách mi však dodávali neskutočnú istotu na cestách, kde každá jazdecká chyba bola potrestaná naozaj kruto.
Cestičky na Korzike |
V závere môjho spolužitia s RT sa dostávame na úsek cesty, pred ktorým nás ráno v rozprave varovali. Je to úsek rozbitej asfaltky, niekedy až šotolinový, plný dier a popraskaného asfaltu, ktorý však nebolo možné obísť. Tu na kolose akým RT rozhodne je trochu strácam kontakt so skupinou ale na pneumatikách oceňujem, že aj na menej kvalitnom povrchu nemajú tendenciu odskakovať. Na následnej obedňajšej prestávke vymieňam RT za motorku z iného vesmíru - Ducati Hypermotard.
Hypoš môj obľúbený, sen nikdy nesplnený. Už po nasadnutí máte dojem, že motorka je po čelnej búračke keď sedíte takmer na riadidlách. A po rozbehu mám dojem, že po RT sa musím naučiť jazdiť na motorke znovu. Aj keď je motorka z úplne iného cesta a úplne inak zameraná, pneumatiky na kolesách sú rovnaké. Zrazu mám pocit, že jazdec predo mnou ide akosi skoro na brzdy a prečo ide v zákrute tak pomaly?
Hypoššš... |
Hypošš je proste hračka pre veľkých chlapcov a na Korziku akoby bola stvorená. Preklápa sa s úplnou ľahkosťou zo zákruty do zákruty a na zadnom kole stále kopa krútiaku, ktorá by mohla zadnej pneumatike narobiť nejaké tie vrásky. Na moje prekvapenie sa tak nedeje. Kto by čakal, že sport-touring guma nebude stačiť tým newtonmetrom, bude prekvapený, lebo každé prudšie otvorenie plynu na výjazde zo zákruty je nasledované akceleráciou prípadne dvihnutím predku, namiesto preklzu zadného kola.
Kvalitné brzdy Hypermotarda dávajú možnosť otestovať Dunlopy aj v disciplíne brzdenie. Ani tu však nenachádzam žiadne nedostatky a musím uznať, že to, čo diktujú radiálne brzdy, predná guma prenáša na asfalt a to bez akýchkoľvek vibrácií či pocitu nestability. S Hypoššom sa však pred druhou "café break" dostávam aj do úseku menej kvalitného asfaltu so všade prítomnými zákrutami a tu už nie je až taký suverén. Ľahká motorka na nerovnostiach odskakuje a nedáva mi takú istotu, keď pneumatiky nemajú trvalý kontakt s asfaltom. A tak som sa rozhodol ho znovu vymeniť, tentoraz za stroj zo segmentu cestovných endúr.
Výmena úspešná a po osviežení kávičkou štartujem na posledný úsek v sedle Benelli Tre 1130 K. Zároveň je to motorka, na akej som doposiaľ nejazdil a bol som zvedavý na ten taliansky trojvalec. Znovu som sa raz presvedčil, že keď dvaja robia to isté (radové trojvacle) nie je to to isté. Motor Benelli je naozaj úplne iný ako dvojval, ale na míle vzdialený aj prejavu štvorvalca, je to taký taliansky nespútaný, hrkajúci motor. Záťah odspodu nie je taký výrazný ako má Triumph, ale ani priebeh výkonu nie je tak hladký ako to robia Angličania. Benelli naopak dole pradie ako mačka a z výfuku sa hrnie neskutočný zvuk. Keď však pootočíte plynom a prehupnete otáčky nad 6000, ozve sa zvuk vrčiaceho tigra a motor nakopne akoby mal turbo. Chce to trochu zvyku, ale potom je to doslova nákazlivé.
Benelli Tre-K |
Na Trek-u sa dostávam znovu za štvoricu Angličanov jazdiacich v úplne ideálnom vláčiku s minimálnymi rozostupmi, ktorý stíhacou jazdou na športových naháčoch (Triple, Monster, Benelli, ...) naháňajú nášho sprievodcu. Ten trasu pozná a pekne tomu nakladá. Trek motoricky bezproblémovo stíha a ja niekedy ani sám neverím, do akej jazdy sa púšťam ako ako veľmi verím tým gumám, ktoré jediné zabezpečujú kontakt motorky s vozovkou. Bolo to asi najlepšie zvezenie dňa, aj keď musím priznať, že celý deň bol asi z toho najlepšieho z celej sezóny...
Celý deň v sedle, alebo skôr na kolesách s RoadSmartmi ma presvedčil, že je to guma, ktorá dokáže naozaj veľa. Otestoval som ju na turistickom kolose, ľahučkom výkonnom motarde aj na splašenom športovom cestnom endure. Presvedčili ma ako pri istote vedenia, tak aj v oblasti stability a brzdnom účinku a to naozaj na rôznych povrchoch. Ustáli všetky krízovky a nečakané brzdenia, a čo je hlavné, keď šla guma už na svoje limity, dokázala ma o tom informovať signálmi.
Večer, keď parkujeme motorky pred hotelom na Korzike, zhoduje sa v tom, že by sme si to kľudne mohli zajtra aj zopakovať. Namiesto toho nás čaká kúpanie v mori, sprcha a let do mesta Montpellier, aby sme nasledujúci deň posunuli naše testovanie do iného levelu.
Mireval je testovací okruh firmy Goodyear / Dunlop, kde sa testujú nové pneumatiky firmy. Nachádza sa vo Francúzku neďaleko mesta Montpellier a pozostáva za cestného okruhu v dĺžke 3,3 km, špeciálnej trate na testovanie jazdy na mokrom povrchu v dĺžke 1,7 km a ďalších testovacích dráh.
Testovacie centrum Mireval - vonkajší okruh na suchý test (HPC), vnútorný okruh na test na mokrom (WET), vľavo dole kruh s polomerom 200m (CIRCLE)
Dunlop pre novinárov pripravil tri rôzne testy, ktoré boli vždy na identických motorkách, obutých do konkurenčných pneumatík troch výrobcov (Dunlop RoadSmart II, Michelin Pilot Road 3 a Bridgestone BT-023). Všetky motocykle mali továrensky nastavený podvozok a pneumatiky boli nafúkané na rovnaký, výrobcom udávaný tlak.
Ako prvý test od skorého rána bola pre našu skupinku pripravený HPC test, teda jazda na okruhu. Napriek skorému ránu počasie bolo takmer ideálne, slnečné a teplomer ukazoval nad 20 stupňov celzia. Na jazdu boli nachystané identické Suzuki GSX-R 750, na všetkých troch gumách, v štandardnom settingu a nafúkané rovnako na výrobcom udávaný tlak. Prvá jazda bola zoznamovacia a následne sme mali možnosť absolvovať asi 5 kôl na každých pneumatikách.
Načítať nový okruh za jednu 15-minútovú zoznamovaciu jazdu bol pre mňa trochu problém. Okruh v Mirevale bol však vybavený naozaj všetkým, čo testovací jazdec potrebuje. Dlhá cieľová rovinka končila tiahlou a veľmi rýchlou pravotočivou zákrutou, ktorá prechádzala do klesania. Na jej konci bolo treba dobrzdiť do dva krát lomenej pravej a potom už postupne zrýchľovať cez sériu zákrut na spodnú rovinku. Tá končila dobrzďovaním do nie veľmi ťažkej ľavej, ale hneď za ňou bola zákruta, ktorá umožňovala najväčší náklon motorky na celom okruhu (až 55 stupňov) Potom nasledovala naozaj náročná technická séria zákrut, kde som ideálnu stopu hľadal niekoľko kôl a aj tak sa mi ju nepodarilo vždy prejsť ideálne. Problém bol hlavne s dvojicou ľavotočivých medzi ktorými bola krátka rovinka kde to bolo treba trafiť na centimetre a potom sa dala prejsť na jeden krát s ideálnym vstupom do ďalšej pravotočivej. Záverečná časť okruhu bola už v stúpaní s poslednou zákrutou, ktorá je medzi testovacími jazdcami známa highsidermi a pred ktorou nás intenzívne varovali. Dával som si tam teda pozor, čo sa ale nepodarilo slovinskému kolegovi v jednej z jázd.
RoadSmart (a ani konkurenčné pneu) nie sú okruhové pneumatiky a cieľom testu bolo odhaliť ich schopnosti a prípadne slabé stránky pri ostrejšej jazde. Priznám sa, lepšie testovacie podmienky som si už ani nevedel predstaviť, napriek tomu nebolo pre mňa jednoduché rozoznať rozdiely. Hneď po jazdách som si robil poznámky do vopred pripravených formulárov. Čo sa týka trakcie, menšie nedostatky som odpozoroval pri Micheline, pri akcelerácii v náklone pri výjazde zo zákrut. Dunlop a Bridgestone tu nevzbudzovali neistotu. Všetky tri pneumatiky sa správali vyrovnane isto pri prehadzovaní zo stany na stranu v rýchlej sérii zákrut. Pocit padania do zákruty som odsledoval iba pri Michelinoch.
Rovnako všetky pneumatiky nemali problémy pri vyšších rýchlostiach, žiadne vlnenie alebo iné problémy so stabilitou. takisto dobre zvládali prejazd rýchlou pravotočivou na konci cieľovej rovinky. Samotnou kapitolou bolo brzdenie, ktoré som testoval hlavne na konci spodnej rovinky, kedy som sa ani tak nesnažil dosiahnuť najlepší čas na kolo, ale na konci rovinky otestovať ostré brzdenie. Dunlop s Michelinom tu nemali žiadne problémy, no Bridgestone nevzbudzoval najlepšiu dôveru na prednom kolese.
Záver: Výkon na suchu je u všetkých troch pneumatík veľmi vyrovnaný a vidno, že práve na sucho ich výrobcovia vyvíjajú a asi aj najviac testujú. Počas celého dňa spadol jediný testovací jazdec, Slovinec v poslednej zákrute, keď na výjazde dostal šmyk na zadné koleso. Mal obuté pneumatiky Michelin. To samozrejme nemusí nič znamenať a nevylučuje to jazdeckú chybu jazdca.
Ďalší test pre nás bol pripravený na veľmi zaujímavom 1,7 km dlhom mokrom okruhu. Celá strať je po obvode vybavená tryskami, ktoré na ňu neustále striekajú vodu a vytvárajú tak súvislú vrstvu hrubú až 0,8 cm. Trať obsahuje veľa zákrut, stúpania aj klesania a aj dlhšie rovné úseky. Rovnako ako na suchom okruhu aj tu sme mali najprv jednu zoznamovaciu jazdu spolu s inštruktorom a následne 3 jazdy na všetkých pneumatikách. Navyše 3 motorky (po jednej na každý druh pneu) boli vybavené 3D telemetriou na analýzu jázd. Ja som však na takej motorke nesedel a tak sme na konci jázd analyzovali výsledky Víťu z Motohouse.
Vďaka tejto telemetrii som sa aj ja inšpiroval, a keďže zo všetkých jázd som si spravil GPS záznam pomocou hodiniek Garmin mohol som si svoju analýzu spraviť aj sám a potvrdiť si tak svoje dojmy. Poďme ale pekne postupne.
Na vode boli rozdiely medzi pneumatikami oveľa citeľnejšie. Najväčšie problémy s trakciou mali pneumatiky Bridgestone, ktoré pri výjazde zo zákruty mali tendenciu preklzovať. Veľmi som bol v tomto smere prekvapený a potešený výkonom Dunlopov a Michelinov, ktoré dokázali na vode akcelerovať priam excelentne. Čo sa týka náklonov v zákrutách, zlé body znovu zbiera Bridgestone. Michelin sedel veľmi dobre a Dunlop dýchal Michelinu na chrbát. Rozdiel bol v tom, že Dunlop v náklonoch dával veľmi čitateľné signály o blížiacom sa probléme, pričom Michelin sedel a náhle šmykol.
Na okruhu bolo viac príležitostí na testovanie brzdenia. Dobrzďovala sa jedná ostrá zákruta do jednotky, brzdilo sa hore kopcom aj dole kopcom. Motorky mali ABS, ale to nepracovalo tak často, ako by ste si mysleli. Najhoršie znovu pracovala Bridgestone, kde sa ABS dostalo k slovu naozaj často. Michelin a Dunlop by som v tejto oblasti vyhodnotil veľmi dobre a vyrovnane.
Jazda na vode má svoje špecifiká a je až zaujímavé, ako rýchlo sa dá na mokrom povrchu jazdiť keď sa jazdec adaptuje. Na to ale potrebuje dostávať od pneumatík jasné signály o tom, čo sa pod kolesami deje. Bridgestone v tomto smere pôsobil veľmi neisto. Úplným opakom bol Michelin, ktorý jazdil veľmi isto a umožňoval o triedu rýchlejšiu jazdu bez akýchkoľvek náznakov neistoty, avšak nedával varovné signály pred šmykom. Keď som sadol na Dunlop, v prvom momente som ho hodnotil horšie ako Michelin, ale po pár kolách som si zvykol na signály a náznaky ktoré mi dáva a výrazne som zrýchlil.
Analýza údajov z telemetrie |
Po skončení testovacích jázd nás zavolal odborník na telemetriu a analyzovali sme namerané údaje. 3D telemetria zaznamenáva pomocou GPS a ďalších senzorov na motocykli všetky dôležité parametre ako rýchlosť jazdy, intenzitu brzdenia, uhol náklonu motorky v zákrute, otáčky motora, natočenie plynu a podobne. Samozrejmosťou je aj presné meranie času na kolo. Pri analýze sme vychádzali z grafov v niektorých strategických miestach trate a porovnávali namerané údaje medzi pneumatikami. Jasne tak bolo vidieť napríklad, že s istými pneumatikami šiel jazdec na brzdy neskôr a spomalil v kratšom čase, alebo že akceleroval zo zákruty oveľa rýchlejšie. Ďalšími faktormi boli aj nameraný čas na kolo, maximálna rýchlosť a podobne. Profesionálna telemetria ukázala, že testovací jazdec šiel najlepšie na Dunlopoch, nasledovaný Michelinom a Bridgestone.
Táto telemetria inšpirovala aj mňa a skúsil som rovnakým spôsobom analyzovať GPS záznamy mojich jázd získané hodinkami Garmin Forerunner 210. Ako základ mi poslúžilo najrýchlejšie kolo, ktoré som vybral z každej jazdy a tiež som našiel maximálnu rýchlosť, akú som dosiahol na rovinke, a maximálku, akou som prešiel ostrú zákrutu trate. Na moje potešenie aj takto získané výsledky potvrdili moje dojmy z jazdy. Samozrejme nejedná sa o profesionálnu telemetriu, len o analýzu údajov z GPS, takže údaje treba takto aj brať.
  | RoadSmart II | Pilot Road 3 | BT 023 |
Vzdialenosť: | 1,63 km | 1,63 km | 1,62 km |
Čas najlepšieho kola: | 1:30 | 1:31 | 1:33 |
Priem. rýchlosť kola: | 65,1 km/h | 64,4 km/h | 62,9 km/h |
Max. rýchlosť na rovinke: | 93,4 km/h | 83,5 km/h | 75,1 km/h |
Max rýchlosť v ostrej zákrute: | 52,9 km/h | 49,7 km/h | 50,9 km/h |
V Mirevale som mal aj kameru GoPro a natáčal som všetky jazdy. Žiaľ nastavil som ju zle a záber je príliš sklonený do zeme. Pre ilustráciu, ale pridávam záznam jedného kola na mokrej trati. Predo mnou jazdí Petr Poduška (motorkari.cz) ktorého som chcel nafilmovať, žiaľ veľmi často ho v zábere neuvidíte.
Záver: Na mokrom povrchu sa ukázali rozdiely medzi pneumatikami oveľa znateľnejšie. Kým Michelin a Dunlop podali veľmi vyrovnané výsledky, dovolím si povedať, že Bridgestone výrazne zaostal. Takéto som mal dojmy po skončení testov a som rád, že ich podporili aj merania profesionálnej telemetrie (aj keď nie mnou namerané) tak aj moja "amatérska" analýza GPS záznamov.
Posledný test, ktorý bol pre nás pripravený, bol test stability. Teraz nešlo o nič komplikované, presunuli sme sa na asfaltový kruh, s polomerom 200 m vedľa trate. Pripravené boli znovu tri GSX-R-ky obuté do všetkých troch pneumatík a našim cieľom bolo porovnať stabilitu v náklone. To znamená žiadne vysadanie, zaradená päťka konštantná rýchlosť (najprv 60 a potom 90 km/h) a odsledovať správanie pneumatiky, prípadné vlnenie, padanie do zákruty a množstvo energie potrebné na to, aby motorka zostala v takejto jazde.
Pri rýchlosti 60 km/h boli všetky tri motorky stabilné a nepociťoval som výrazné rozdiely. Ak bol nejaký pocit, tak jedine pri Micheline. To sa ale potvrdilo keď rýchlosť stúpla na 90 km/h a Michelin padal do zákruty a neustále vyžadoval od jazdca impulzy do riadidiel pre dorovnanie smeru.
Dva dni v sedle nám umožnili si vyskúšať nové pneumatiky Dunlop RoadSmart II. Kým na Korzike sme testovali športovo-cestovné pneumatiky na rôznych motorkách a v rôznych podmienkach, v testovacom centre v Mirevale sme mali možnosť porovnať ich aj s konkurenciou. Podľa môjho názoru dosiahol Dunlop RoadSmart II veľmi vyrovnané výsledky, potvrdil svoje veľmi dobré vlastnosti na mokrom povrchu, dobrú stabilitu a nestratil sa ani na suchu na okruhu. Michelin Pilot Road 3 mu podľa môjho názoru veľmi tesne dýcha na chrbát a Bridgestone BT-023 stráca hlavne na mokrom povrchu.
Čo sme však nemali možnosť otestovať, bol ďalší dôležitý faktor pneumatík, a to je kilometrový výkon. Tu treba ale spomenúť aj fakt, že rôzne pneumatiky sa líšia aj tým ako menia (zhoršujú) svoje jazdné vlastnosti s tým, ako pribúdajú kilometre na nich odjazdené. Tu môžem povedať len toľko, že vývojári z Dunlopu informovali, že sa tomuto venovali intenzívne a aj vďaka novej silike zvýšili kilometrovú výdrž RoadSmart II oproti predchodcovi o 20%.
Predná | Zadná |
---|---|
120/60ZR17 120/70ZR17 | 150/70ZR17 160/60ZR17 180/55ZR17 190/50ZR17 |
Predná | Zadná |
---|---|
110/70ZR17 110/80ZR18 120/70ZR18 110/80R19 | 150/70R17 170/60ZR17 160/60ZR18 190/55ZR17 |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Dunlop, Tomáš Hajduch - Awia
Motocykle a pneumatiky na test poskytla spoločnosť www.dunlopmotorcycle.eu. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Pridané: 18.10.2011 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 54813 | Včera: 125564