Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 13.05.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 9004 [Testy a predstavenia - Test]
Dunlop Sportsmart Mk3 je najnovšia pneumatika segmentu Hypersport zameraná na využitie na ceste s občasným jazdením na okruhu. Zameranie je teda 90% cesta a 10% okruh a výkonné motorky typu superšport a naháče. Mi sme ju testovali v okolí Barcelony na cestách a aj na okruhu.
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Dunlop.press a Tomáš Hajduch - Awia
Video a strih Tomáš Hajduch - Awia
Pneumatiky SportSmart Mk3 vytvárajú novú pozíciu v hyperšportovom rade značky Dunlop. Ako nové pneumatiky zamerané na dynamickú jazdu po ceste stoja v jej výrobnom programe vedľa nedávno uvedených SportSmart TT, ktoré sú skonštruované pre zmiešané použitie na ceste aj na okruhu. Pneumatiky prinášajú nové technológie a Dunlop prehlasuje, že v segmente hyperšportových pneumatík "prepisujú pravidlá" vďaka svojej schopnosti podávať skvelý výkon ako na suchu, tak aj za mokra.
Pneumatiky SportSmart Mk3 sa vyznačujú úplne novou Multi-Tread (MT) zmesou s tromi rôznymi zmesami na zadnej pneumatike, ktorá jazdcom aj v tých najťažších podmienkach zaručuje maximálnu istotu. Toto riešenie okrem iného taktiež napomohlo k zvýšeniu priľnavosti pneumatík na mokrom povrchu o 20% pri podobnom zlepšení aj na suchu.
Súčasťou technológie MT je zmes veľmi odolná voči opotrebeniu, ktorá je použitá v strede behúňa a zaisťuje silný záber. Táto zmes je pretiahnutá aj pod mäkšiu zmes na kraji, kde pomáha spevňovať celú konštrukciu. Bočná zmes obsahuje úplne novú živicu pre priľnavosť za mokra spolu s najmodernejšími technológiami 'Hi Silica' a 'Fine Carbon'. Celá táto zmes bola vyvinutá tak, aby sa pneumatiky rýchlo zahrievali a mali vysoký výkon aj v chladnejšom počasí.
Vyšší podiel siliky v zmesi pomáha pneumatikám zvýšiť priľnavosť a záber za chladnejšieho počasia. Dodatočnou výhodou je zníženie hodnoty valivého odporu, a teda aj dlhší kilometrový výkon. Využitie jemného uhlíka, ktorý sa viaže na polyméry v zmesi, skracuje dobu zahrievania. Jemné molekuly sa tiež presnejšie viažu na povrch vozovky, čo má za následok väčšiu styčnú plochu v prudkých zákrutách.
Predné pneumatiky obsahujú rovnakú živicu pre priľnavosť za mokra a tiež technológie 'Hi Silica' a 'Fine Carbon'. To všetko dáva jazdcom sebadôveru a stabilitu pri prudkom brzdení a dovoľuje im, aby mohli lepšie posúdiť úroveň priľnavosti pri zákrutách vo vysokej rýchlosti.
Dezén z výraznými drážkami dopĺňa technológiu zmesi a posilňuje priľnavosť za mokra, bez akýchkoľvek ústupkov vo veci kilometrového výkonu. Vďaka lepšiemu odvodu vody sa zlepšia aj vlastnosti na mokrom povrchu.
V pneumatikách SportSmart Mk3 sa spájajú technológie iných pneumatík hyperšportového radu Dunlop. Dynamické zloženie prednej pneumatiky pochádza z okruhových pneumatík SportSmart TT.
Systém kontroly pnutia v kostre značky Dunlop (Carcass Tension Control System - CTCS) stráži rozloženie zaťaženia kostry. Zvyšuje tým záber pri priamom pohybe vpred a zlepšuje spätnú väzbu a stabilitu, ktorú náročné hyperšportové motorky na namáhavých cestných výletoch potrebujú.
Technológia bezšvového pásu Dunlop (JLB) sa výborne osvedčila v celom rozsiahlom rade hyperšportových a športovo-turistických pneumatík. Zaisťuje dodatočné posilnenie kostry a obmedzuje rozťahovanie pneumatík pri rýchlej jazde. Vďaka tomu sa môžu jazdci tešiť zo stabilnej a predvídateľnej jazdy.
Všetky tieto nové technológie dopĺňa nový tvar konštrukcie pneumatík. Na rozdiel od súčasných hyperšportových pneumatík predovšetkým pre cestné použitie - SportSmart2 Max - má prierez nových pneumatík profil, ktorý zväčšuje stopu v zákrutách, ale súčasne tiež vytvára konzistentnejšiu styčnú plochu v celom priebehu opotrebovávania pneumatík. Výsledkom je len malý rozdiel vo výkonnosti medzi úplne novou a už dlhšie používanou pneumatikou.
Nové pneumatiky SportSmart Mk3 prešli rozsiahlymi testami na skúšobnom okruhu spoločnosti Dunlop vo francúzskom Mireval. Preukázali, že poskytujú o 20% vyššiu priľnavosť za mokra ako predchádzajúci rad. Ešte väčší pokrok pritom vývojári dosiahli v hodnote priľnavosti na suchu, ktorá sa zvýšila o viac ako 23%.
Pneumatiky SportSmart Mk3 sa v hyperšportovom rade Dunlop nachádzajú vedľa SportSmart TT (použitie 50/50 cesta/okruh), D212 GP Racer (zamerané na track days - voľné jazdy na okruhu) a GP Pre D213 (najvyšší pretekársky rad pre majstrovstvá, ktoré vyžadujú pneumatiky povolenej aj pre jazdu na ceste). Doterajšie SportSmart2 Max budú premiestnené do kategórie hyperšportových pneumatík strednej úrovne.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Testovanie na BMW S1000R a S1000XR na ceste, na okruhu Kawasaki Z900 a ZX-6R, Záver, Plusy a mínusy, Video, dostupné rozmery novej pneu.
Pridané: 13.05.2019 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 261558 | Včera: 140981