Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 23.10.2017 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 8195 [Novinky - Oznam]
Na Slovensku sú už dve horúce novinky BMW pre budúci rok - najmenšie GS, ktoré sme už stihli vyskúšať v Španielsku, a aj najväčšie GS, ktoré sa môže pochváliť veľkou farebnou TFT prístrojovkou. Boli sme si ju pozrieť osobne.
Dlhoočakávané G 310 GS sa aktuálne nachádza už na každom dealerstve BMW na Slovensku, teda v Bratislave, Banskej Bystrici, Žiline, aj Košiciach. Okrem informácií a dojmov, ktoré sme vám už priniesli, sme sa dozvedeli, že BMW tento model dimenzovalo na životnosť okolo 20 rokov, respektíve 200 000 kilometrov. Nie, nespravil som tam preklep, slovom dvestotisíc kilometrov. Mám také tušenie, že k tomuto budete mať veľa otázok - tie prosím smerujte na dealerov BMW.
Nás však oveľa viac zaujímala nová TFT prístrojovka, ktorú má odteraz R 1200 GS a aj jeho verzia Adventure. BMW síce predstavilo prvú TFT prístrojovku už v roku 2010 na modeloch GT/GTL, ale tá bola len doplnková; táto nová združuje všetky ukazovatele tak, ako je to dnes moderné:
Ako motorkárov nás teší, že prístrojovka má tých 16,5 centi, teda že nie je malá, a že všetky zobrazované údaje sú kontrastné a dostatočne veľké. Pre porovnanie, obrazovka je väčšia než ktorýkoľvek bežný mobil, respektíve o máličko menšia než menšie 7-palcové tablety. Po bokoch má ešte polia s klasickými kontrolkami; celkovo má tento komponent na šírku asi 20 cm.
Teší nás aj to, že má čierne pozadie. Jas obrazovky sa samozrejme prispôsobuje okolitým podmienkam, a čo je zaujímavé, prispôsobuje sa napríklad aj veľkosť červeného poľa otáčkomera. Keď je motor studený, začína už pri 5 500 otáčkach, po zahriatí sa posunie na svoju bežnú hranicu. Obrazovka nie je dotyková a nemá na sebe žiadne tlačidlá, a to je len a len dobre, pretože nikoho nebude lákať ťukať do nej počas jazdy. Všetko sa ovláda maximálne pohodlne pomocou tradičného bavoráckeho otočného ovládača na na ľavej rukoväti, plus pomocou kolískového tlačidla MENU v ľavom ovládači. Mimochodom, všetky pôvodne sivé tlačidlá v tomto ovládači sú pre verzie s príplatkovou TFT prístrojovkou odteraz čierne.
Aby jazdec naplno využil všetky funkcie novej prístrojovky, mal by mať vo svojom mobile nainštalovanú originálnu BMW aplikáciu, potom by si ho mal spárovať s prístrojovkou cez bluetooth, a v prilbe by mal mať bluetoothový komunikačný systém, ktorý je tiež potrebné spárovať s prístrojovkou. Len tak dokáže cez prístrojovku telefonovať, počúvať hudbu alebo vidieť a počuť navigačné pokyny - a to všetko vie ovládať pomocou spomínaných tlačidiel, svoje kroky vidí pohodlne na obrazovke. Telefonický hovor môže uskutočniť na ktorékoľvek číslo uložené v telefóne, a prichádajúci hovor môže samozrejme prijať či odmietnuť. Podobne si môže púšťať hudbu uloženú v telefóne. Škoda, že v tomto prípade obrazovka neukazuje aspoň nejakú časť zoznamu skladieb, ale iba aktuálne prehrávanú. Ku prístrojovke sa dá napárovať aj bluetoothový komunikátor v spolujazdcovej prilbe; hudbu tak viete počúvať spoločne.
Navigácia je už iná kávička, pretože v takomto princípe (cez telefón) je na motorke použitá po prvý raz. Áno, Gold Wing mal navigáciu už v roku 2006, ale tá bola celá vstavaná a na dnešné pomery veľmi ťažkopádna. Prístrojovka BMW nemá žiadny vlastný GPS modul ani softvér, len zobrazuje pokyny zo spárovaného telefónu. Takže si vieš večer na hoteli v mobile pohodlne naťukať trasu do BMW aplikácie a ráno už iba sleduješ pokyny. Tie sa na prístrojovke zobrazujú bez mapy, teda zjednodušene a výrazne ako veľká šípka so zostávajúcou vzdialenosťou, ale napríklad vie ukázať aj to, do ktorého pruhu sa treba zaradiť. Zároveň do prilby vysiela hlasové pokyny, a čo je super, tie vedia byť aj v slovenčine. Do navolenej trasy sa cez prístrojovku nedá nijako zasahovať ani ju upravovať, je to čisto iba zobrazovací prostriedok. Ak treba vykonať nejakú zmenu, je potrebné vybrať mobil a naťukať zmeny doň.
Určite ti teraz napadlo, že prečo teda nepoužiť ako navigačné zariadenie samotný telefón. Spomínaná BMW aplikácia má v sebe slušné mapy (konkrétne krajiny sa dajú stiahnuť každá zvlášť) a trasu zobrazuje priamo na mape veľmi podrobne. Samozrejme, je to možné, a neprišiel by si ani o hlasové pokyny, len treba myslieť na kvalitný držiak, dobíjanie a prípadne aj vodotesnosť. Ďalší level je potom samotná navigácia od BMW, teda Navigator 6, ktorý funkciami aj zobrazením mobilnú aplikáciu ďaleko predbieha, lenže stojí 750 eur a treba preň konzolu za 200 eur.
V jednotlivých režimoch prístrojovka sama upraví zobrazované údaje, napríklad pri navigovaní či telefonovaní nevidno otáčkomer. V hornom riadku však takmer vždy zobrazuje jeden zvolený údaj, ktorému sa dá nastaviť priorita. Môže to byť dojazd, celkové najazdené kiláky, tripy a podobne. Budem sa opakovať, ale všetky údaje sú veľmi dobre čitateľné, čo pri dnešných TFT prístrojovkách nie je pravidlom.
Zdôrazním aj to, že táto TFT prístrojovka je v nových GS 2018 za príplatok máličko cez 600 eur a nedá sa dodatočne nainštalovať na staršie GS. Prostredie sa dá prepnúť zhruba do ôsmich jazykov, medzi ktorými sú aj ruština, ukrajinčina a čínština.
Praktickejšie sa na túto novú prístrojovku pozrieme počas testu nového R 1200 GS Adventure 2018, ktorý by mal prebehnúť v novembri. Ako je u nás zvykom, porovnáme ju aj s aktuálnou konkurenciou. Sami sebe držíme palce, aby nám vyšlo aspoň ako také počko :)
Na predstavenie nás pozvala spoločnosť BMW Motorrad Slovenská republika.
Foto: | |||
Pridaj obrázok |
|||
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | BMW | BMW | BMW |
Model: | G 310 GS | R 1200 GS | R 1200 GS Adventure |
Rok: | 2017 | 2018 | 2018 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2018 | NOVINKA 2018 |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | |||
Typ motora: | jednovalec (4T) | dvojvalcový boxer (4T) | dvojvalcový boxer (4T) |
Objem: | 313 ccm | 1170 ccm | 1170 ccm |
Max. výkon: | 34.0 k (25.0 kW) / 9500 ot. | 125.1 k (92.0 kW) / 7750 ot. | 125.1 k (92.0 kW) / 7750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 28 Nm / 7500 ot. | 125 Nm / 6500 ot. | 125 Nm / 6500 ot. |
Kompresný pomer: | 10.6:1 | 12.5:1 | 12.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 80.0 x 62.1 mm | 101.0 x 73.0 mm | 101.0 x 73.0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | vzduchom a kvapalinou | vzduchom a kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | kardan | kardan |
Zdvih vpredu: | 180 mm | 190 mm | 210 mm |
Zdvih vzadu: | 180 mm | 200 mm | 220 mm |
Brzdy vpredu: | jedno kotúčová | dvoj kotúčová, radiál 4 piest | dvoj kotúčová, radiál 4 piest |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | 305 mm | 305 mm |
Pneu vpredu: | 110/80 R 19 | 120/70-ZR19 | 120/70-ZR19 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 276 mm | 276 mm |
Pneu vzadu: | 150/70 R 17 | 170/60-ZR17 | 170/60-ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Hmotnosť s náplňami: | 169.5 kg | 244 kg | 260 kg |
Výška sedla: | 835 mm | 850 mm | 890 mm |
Rázvor: | 1420 mm | 1507 mm | 1510 mm |
Dĺžka: | 2075 mm | 2207 mm | 2255 mm |
Šírka: | 880 mm | 953 mm | 980 mm |
Výška: | 1450 mm | ||
Objem nádrže: | 11 l | 20 l | 30 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||
Max. rýchlosť: | 143 km/h | 200 km/h | |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.6 s | 3.75 s | |
Spotreba paliva: | 3.33 l/100km | 5.2 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 247 km | cca 432 km | |
Servisný interval: | 10 000 km | 10 000km | 10 000 km |
Doplnková výbava: | |||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | za príplatok | ||
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palivové mapy: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Palubný počítač: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Tempomat: | za príplatok | za príplatok | |
LED svetlomet: | za príplatok | za príplatok | |
LED denné svetlá: | za príplatok | za príplatok | |
LED smerovky: | za príplatok | za príplatok | za príplatok |
El. Podvozok: | za príplatok | za príplatok | |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii | áno, v sérii | |
Bezkľúčové zapaľovanie: | za príplatok | ||
Quick-shift: | za príplatok | za príplatok | |
Kontrola tlaku v pneumatikách: | za príplatok | za príplatok | |
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok | za príplatok | |
Asistent rozbehu do kopca: | za príplatok | za príplatok | |
Farebná TFT prístrojovka: | za príplatok | za príplatok | |
Iná výbava: | za príplatok vypletané kolesá | ||
Poznámka: | |||
Poznámka: | Cena 9/2017: 5 800 eur | Cena 10/2017: 15 250 eur | Cena 10/2017: 16 850 eur |
Pridané: 23.10.2017 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 311825 | Včera: 205877