Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 09.07.2017 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 11997 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Ako už býva dobrým zvykom, deň pred verejnými predvádzacími jazdami na všetkých možných novučičkých Harley-Davidsonoch sme dostali možnosť niekoľko z nich si vyskúšať. Starostlivo sme si teda vybrali šesť modelov od najmenších až po najväčšie, aby sme ich prevetrali na otvorených a prázdnych rakúskych cestách.
Text: Peter Fischer, Matej Mularčík
Foto: Peter Fischer
Street Rod, ako už názov napovedá, je akousi lepšou verziou základného Street 750. Treba však zdôrazniť, že tu americkí konštruktéri nespravili len nejaké rýchle kozmetické úpravy, ale dotkli sa vlastne úplne všetkého: motor má vyšší výkon (ostrejšie vačky a vyššie maximálne otáčky), ostrejšiu geometriu, dva kotúče vpredu, dlhšiu kyvku, športovejšie stupačky, ploché riadidlá, plus mierne upravenú podsedlovu, a takto by sme vedeli pokračovať ešte dlho. Podstatné je, že cena oproti základnému Streetu je len o tisícku vyššia (8 160 eur), čo sa podľa mňa rozhodne oplatí.
Street Rod je čerstvou novinkou 2017, svoju európsku premiéru mal dokonca na našej slovenskej výstave v Inchebe. Spolu so Streetom sú to najdostupnejšie Harleye vôbec; ako jediné z aktuálneho portfólia majú aj klasické ovládanie blinkrov a výrobu mimo USA, v Indii.
Na základnom Streete 750 som sa nevozil, ale musím povedať, že tento Rod rozhodne má paru. Dáva 67 koní pri 8 750 otáčkach (nie, tak vysoko ho nikto nebude točiť) a 65 Nm pri sympatických štyroch tisíckach. Otáčky ukazuje iba na displeji, a to aj so zaradeným kvaltom. V sérii má napríklad aj imobilizér a alarm. Prikúpiť sa dá napríklad aj ledkové svetlo.
Street Rod má jeden z najšpecifickejších posedov zo všetkých Harleyov. Keďže sa tu prísne dbalo na kompaktnosť celého stroja, tak aj posed je kompaktný. Ak by sme nebrali do úvahy Sportstre, tak Street Rod má stupačky asi najviac vzadu. Popod pravú vedie zvod, a podvedome sa mu budeš snažiť vyhnúť (je na ňom aj chránič), a tak budeš fakt dosť poskladaný. Ako takmer na žiadnom Harleyi, stupačky nemajú vratné perko alebo pružinku, a preto občas pri manipulácii na mieste zostanú sklopené hore. Pri predkopnutých stupačkách to až tak nevadí, pretože málokedy pri parkovaní zavadzajú, ale tieto športovejšie by si zaslúžili vratný mechanizmus.
Street Rod je každopádne plnohodnotnou vstupenkou do rodiny H-D. Mať za také prachy doma Harleya, to tu nikdy predtým nebolo. Žiadny záujemca sa nemusí báť, že by šlo o nejaký fejk - napríklad aj páčky sú typicky harlejácky tučné, tacháč minimalistický, aj ten posed je skôr imidžovejší a predklonený. Street Rod je krásnym prienikom amerického a európskeho vnímania motoriek, má z každého sveta niečo.
Na rozjazdenie si beriem malého Streeta 750. Už po naštartovaní mi je jasné, že to nie je ten typický vibrujúci a burácajúci Harley. Strít je akousi vstupenkou do rodiny Harley-Davidson pre tých, ktorí nechcú začať hneď s najťažšími železami. Už keď sa dostanem na bratislavský obchvat, tak viem, že malý Harik je šikovný aj v zhustenej premávke.
Priebeh motora je veľmi kultivovaný a výkonu má dostatok. Krásne sa prepletá medzi autami a v zákrutách sa s ním dá nádherne pracovať. Na posed si budete musieť chvíľku zvykať, ale tak ako píšem, trvá to iba chvíľku. Brzdný účinok je na výbornej úrovni a musím priznať, že miestami mi tento bejby Harley pripomínal skôr japoncov ako veľkých amíkov. Samozrejme niektorými detailami sa priznáva k svojim väčším a ťažším súrodencom. Detail akým ukazuje motor, je jasným poznávacím prvkom pre H-D. Čo je ďalším pozitívnym znakom je umiestnenie ovládača smeroviek na ľavej strane, tak ako sme zvyknutí aj na iných motorkách. Len neviem či to Američania pochopia, že ľavým palcom budú dávať znamenie o smere jazdy doprava :) Ďalšia vec ktorá vás poteší je, že na malom a skromnom displeji je ukazovateľ otáčok a zaradeného prevodového stupňa.
Manipulácia je vzhľadom na kompaktné rozmery Streeta hračkou aj pri parkovaní, alebo keď jednoducho musíte motorku len poposúvať. Kto chce začať s H-D, ale nie je si istý či zvládne ťažkú váhovú kategóriu, tak je to ideálna vstupenka do rodiny, a verte mi, priťahuje pohľady ľudí a hneď je každému jasné, ku ktorej značke sa Street radí.
Cena Streetu 750 začína na 7 164 eurách, čím je rekordne najdostupnejším Harley-Davidsonom v modernej histórii značky.
Dynu som si vybral najmä preto, že pred nejakými 25 rokmi mi visela na plagáte v detskej izbe. Až doteraz som na žiadnej nesedel. Táto je dokonca vo verzii S, teda s vychytanými detailami, iba jedným sedadlom, a väčším, vyladeným 110-palcovým motorom Screamin' Eagle (1,8 litra v dvoch valcoch).
Dá sa povedať, že odhliadnuc od radu Sportster je táto Dyna jednou z najšportovejších Harleyov. Motor riadne, ale fakt riadne vibruje a dáva o sebe vedieť (všimni si tootvorené nasávanie), nechá sa aj vytočiť, a ku*va dáva aj slušnú paľbu. Výkon je, ako na každom Harleyi, nepodstatný, tu ti ide ruky odtrhnúť krúťak, v tomto prípade 156 Nm pri 3 500 točkách. Keď si vezmeš, že voľnobeh je ľahko okolo tisícky, tak v podstate narábaš s celými 156 "ňútnami" v rozsahu 2 500 otáčok. Lenže Hariky sa väčšinou až tak vysoko nevytáčajú, stačí ich držať zhruba nad dvoma tisíckami, tak si asi vieš predstaviť, aké porcie záťahu idú na zadné koleso. A vedia si s týmto kusiskom železa (pohotovostná okolo 320 kg!) veľmi ľahko poradiť.
V prípade tohto eska je teda trochu na škodu, že stupačky sú tak pekelne nízko, lebo inak by sa s ním dali pekne povymetať zákruty (vpredu devätnástka koleso, vzadu sedemnástka, stošesťdesiatka). Takto tie stupačky chytíš už aj na kruháči, aj na zjazde z obchvatu. Športovú paľbu by zvládol aj správne tuho naladený podvozok. Zaujímavé je, že Dyna ako jedna z mála Harleyov nemá vôbec žiadny ovládač bezkľúčového zapaľovania. Stačí prísť s diaľkovým kľúčom ku motorke, zapnúť chcipák (lebo predtým si ním vypol motor), a ťuknúť do štartéra. Ale zas má niečo navyše, čo by ste tu určite nehľadali: tempomat.
Cena eskového Low Ridera je 19 680 eur, čo je o zhruba 3 800 éčiek viac než základná verzia.
Ďalej sa budeme venovať už iba touringom, a čím iným začať než legendárnym Road Kingom. Do kelu, ufff, ten posed a výhľad z neho, to je niečo neuveriteľne povzbudzujúce a sugestívne. Tie vysoké a širokánske riadidlá, v strede nápis Road King a pred ním svetlo ako vytrhnuté z nočného rýchlika, veď to je, to je niečo ako keby si sa priamo teraz ocitol v nakrúcaní reklamy o bezstarostnom križovaní na motorke s platinovou kreditkou vo vrecku; ty v nej hráš samozrejme hlavnú úlohu. Cena tohto stroja začína na 25 litroch, pričom automatické vzbudzovanie rešpektu a o dve triedy vyšší sociálny status tvoria aspoň tretinu z nej.
Road King Special prešiel pre rok 2017 inováciou. Vo všeobecnom ponímaní sú takéto inovácie skôr iba kozmetické, ale veď čo viac potrebuje stroj, ktorý brázdi cesty tejto planéty už takmer 70 rokov? Najpodstatnejšou zmenou prešiel motor a odpruženie, a to sa týka všetkých touringových modelov, teda aj tých, ktoré budú v tomto článku nasledovať.
Motor má každopádne jemnejší chod než jeho predchodca (v rámci inovácie dostal vyšší krútiaci moment, lepšiu akceleráciu, nižšie vibrácie, štyri ventily atď), ale jednotka doň padá s rovnako razantným buchnutím. To sú také typické harlejácke vlastnosti, ktoré dnes už takmer nikde inde nenájdeš: rana do kovadliny pri zaradení jednotky, výrazné vibrácie na voľnobehu, polkilometrové dráhy všetkého, zdanlivo labilný bočný stojan vyklápajúci sa príliš málo, nadpočet príliš veľkých ovládačov, atď atď... Tým nechcem povedať, že sú to nevýhody, sú to iba špecifické mačovské špecialitky, na ktoré si pri Harleyi treba zvyknúť.
No, čiže železná šupa za jedna a poďho do premávky. Na blaváckom obchvate ladne popredbiehame na víkend sa tešiacich plechovkárov, aby sme sa cez Berg dostali na oveľa prázdnejšie, kvalitnejšie a otvorenejšie cesty. Tu je krúťak "iba" 150 Nm (objem 1 745 cm3), ale zato už pri 3 250, čiže aj Road Kinga stačí celkom logicky držať okolo dvoch až dva a pol tisíc a užívať si pritom odpichy jak sviňa. Vôbec nič sa nestane ani vtedy, keď nepodradíš a necháš točky padnúť až niekde ku 1 500. Občas som mal pocit, že aj počas jazdy dokážem uhádnuť, kedy páli ktorý valec.Pary má tento stroj ako malá jadrová elektráreň. S Mulim sme srandovali, že kebyže naň posadíš 170-kilového černocha, a za motorku zapojíš ešte vozík s dvoma ďalšími motorkami, nemal by problém všetko utiahnuť. Tak ako v celej Amerike, aj na Road Kingu je všetko extrémne naddimenzované, a v našej malej Európke akoby nemáš šancu dostať sa na tejto motorke v niečom na limit.
Cena Road Kinga Special začína na 24 970 eurách.
Street "glajda" bola jediným H-D touringom, ktorý som ešte nevyskúšal, tak Electru prepúšťam Mulimu, vysadám na Streetku a vyrážame si užiť posledné dva kúsky, zhodou okolností aj najdrahšie. Už po pár kilákoch mi napadá, že Street má zvláštnu názov (ulica) - keby niečo takéto obrovské postavil nejaký európsky výrobca, nazval by to transkontinentálnym ultracestovateľom, ale v americkom ponímaní je to motorka skôr na ulicu. Ok, predo mnou je obrovská maska s typickými štyrmi bielymi budíkmi, dole s farebnou dotykovou obrazovkou, a po bokoch s reprákmi (a iba v tomto prípade aj s bočnými späťákmi).
Pred jazdou si ešte spárujem audio systém s mojím mobilom, aby som ani náhodou nemusel počúvať rádio Jebné, ale riadnu americkú nálož. Street Glide má podobne ako Electra na palubovke odkladací priestor pre mobil pekne vystlaný mäkkou penou, aby sa tam nepoškriabal. Pohyb v menu a všetkých možných nastaveniach na dotykovej obrazovke je nanajvýš pohodlný a intuitívny, všetko sa dá ovládať aj v rukaviciach. Zvuk z reprákov je na poriadku, pri zhruba troch štvrtinách hlasitosti je hudbu počuť (a aj rozoznať) až do zhruba 120 km/h. Street Glide má pritom len dva repráky a na maske iba nizučké plexi. Samozrejmosťou je automatické prispôsobovanie hlasitosti podľa rýchlosti, či rýchle stíšenie celého systému na jeden dotyk.
Veľká obrazovka je tu najmä kvôli navigácii. Priznám sa, že som ju neskúšal, ale strít glajda aj tak na spodnej informačnej lište indikuje svetovú stranu, na ktorú sa motorka práve pohybuje. U nás je to takmer nepotrebná (alebo len okrajová) informácia, ale v Amerike majú podľa svetových strán rozdelené ulice či názvy a čísla ciest. Ale ok, nebudem už omáčkovať okolo elektroniky a palubovky, lebo vlastne nič z toho by tu nemuselo byť - tak či tak pôjdeš okolo kilečka, točky budú maximálne dva a pol, a na navigáciu sa vys..., lebo šak sloboda. Ale to audio je veľmi fajn :)
Keď sme sa dostali pomedzi rakúske slnečnicové polia a veterné generátory, občas som mal pocit, že som fakt v Amerike. Mal som chuť vybehnúť na diaľnicu a zastaviť najskôr v Saint Tropez. Nie nie nie, vlastne som sa chcel teleportovať niekde do Nevady, k najbližšiemu občerstveniu, kde by som si dal dvojitý burger s trojitými hranolkami. Zapil by som to litrom koly. Pokračoval by som smer LA a navečer by som sa ubytoval v moteli. Áno, toto je agenda, ktorá sa touringom od H-D najviac páči: ísť ideálne stále rovno, maximálne kilečko dvadsať, a popri tom si dosýta, ale fakt dosýta sacharidovo výživne užívať.
Street Glide má rovnaký 107-palcový Milwaukee-Eight motor ako vyššie opisovaný Road King (1 745 cm3). Dáva 152 Nm pri 3 250 otáčkach, ktoré cvičia so zhruba 430-kilovou motorkou naozaj veľmi hybko. Sedadlo spolujazdca nevyzerá, že by niekoho pozývalo s otvoreným náručím na cestu okolo Európy, je skôr iba také príležitostné. Že z baru do motela, hahah.Všetky touring modely od H-D majú od tohto roka značne inovované odpruženie, v tomto prípade Showa so systémom Dual Bending Valve na oboch koncoch. Vzadu je pohodlne nastaviteľné predpätie pomocou vyvedeného otočného ovládača. Veľmi ma to potešilo, pretože minulý rok ma Electra pekne vytriasla. Tentoraz už bolo na Streete všetko v poriadku, a podľa Muliho širokánskeho úsmevu usudzujem, že ani on na tohtoročnej Electre nemá problém. Treba povedať, že tieto modely si už vyspelé odpruženie zaslúžili, veď jednak samé osebe sú nadmerne ťažké a ešte sa pri nich počíta s ďalšou veľkou záťažou.
Spomenúť musím aj vibrácie. Takmer každý Harley sa na voľnobehu až nadmerne trasie. Ale takmer pri každom tieto vibrácie po rozbehu zmiznú - a to hovoríme iba o nových modeloch. Stará harlejácka škola, to boli ku*va iné orgazmatronické vibrátory. Dnes už je situácia iná; Harleje skutočne vibrujú čoraz menej.
Cena modelu FLHXS Street Glide Special začína na 26 520 eurách.
Posledná je čerešnička na torte. Electra Glide Ultra Limited. Ešte predtým ako ju naštartujem si rýchlo párujem telefón, aby som si mohol pustiť svoje obľúbené pesničky počas jazdy týmto zaoceánskym parníkom. Keď sa mi to podarí, tak ju konečne štartujem, je to nezameniteľný zvuk a pre H-D typické odkašlanie si do výfuku. Hneď vám je jasné čo je to zač. Musím s ňou najprv vycúvať a už v tej chvíli mi je jasné, že to je robota hlavne kvôli hmotnosti. Radím jednotku, ktorá hlasne zaskakuje a vyrážam vpred. Vibrácie sa rozjazdom pomaly strácajú a jazda sa stáva príjemnejšou a pohodlnejšou.
Idem smerom Rakúsko, predsa len sú tam menej rozbité cesty ako u nás a Electre sa hladší povrch viac páči. Už na obchvate zisťujem, že aj pri vyššej rýchlosti stále dobre počujem hudbu, ktorá mi hrá z reprákov. Pred sebou vidím okrem cesty štyri budíky a dotykovú obrazovku, chvíľkami mám pocit, že som v aute. Spredu necítim vôbec žiadny nápor vetra a verte alebo nie, aj keď sú výfuky dosť hlučné, tak ich nepočujete vďaka umiestneniu reprákov, kde dva sú vpredu a dva sú umiestnené vzadu, aby ste si nerušene vychutnali hudbu aj počas jazdy.
Ten, kto by sa chcel ísť s týmto obrovským kolosom iba prevetrať, tak má smolu, žiadne prevetranie nečakajte, tu ste tak skrytí za všetkým, že vietor sa vás ani nedotkne. Samotná jazda je veľmi príjemná, radenie cvaká tak ako má a motor pekne ťahá vpred a reaguje okamžite na otočenie pravým zápästím. Človek si musí uvedomiť aj hmotnosť a mohutnosť Elektry, a preto je potrebné brzdiť už o niečo skôr a v zákrute sa snažiť ísť plynule. Radiť hore sa dá aj pätou, je to občas príjemnejšie ako hľadať rýchlostný stupeň špičkou. Sem tam po ceste cítite vibrácie, ale nie je to nič, čo by vám vadilo.
Ako si tak cestujem rakúskymi cestami, tak sa mi postupne v playliste striedajú pesničky, a vtom mi začne hrať Highway To Hell a ja rozmýšľam nad tým zobrať sa a pokračovať až niekam na pobrežie k moru. Nechce sa mi ísť ani naspať a vrátiť ju. V Bratislave chytám klasickú piatkovú zápchu a neuveríte, ale aj s týmto mastodontom sa dá ísť stredom, a to najmä vďaka tomu, že keď vás plechovka zbadá ako sa rútite zozadu a smerujete medzi autá, tak verte alebo nie, tak tie autá vám vytvoria koridor ako pre sanitku. Miestami vodiči vyzerajú byť nahnevaní, ale keď počujú hrať hudbu, tak im vytvoríte úsmev na tvári a vy sa im odmeníte nezabudnuteľným rachotom z výfukov. Odovzdávam ju späť a odchádzam s obrovským úsmevom na tvári.
Cena modelu Electra Glide Ultra Limited štartuje od 29 560 eur. Za rovnakú cenu je k dispozícii verzia Low, ktorá je prispôsobená pre nižších jazdcov, napríklad sedlo má vo výške len 685 mm.
Text: Peter Fischer, Matej Mularčík
Foto: Peter Fischer
Za pozvanie na akciu ďakujeme spoločnosti Harley-Davidson.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Harley-Davidson | Harley-Davidson | Harley-Davidson | Harley-Davidson |
Model: | Street Rod | Street 750 | Low Rider S | Street Glide Special |
Rok: | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Novinka: | NOVINKA 2017 | NOVINKA 2017 | ||
Kategória: | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser | Cestovná |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 749 ccm | 749 ccm | 1801 ccm | 1745 ccm |
Max. výkon: | 68.0 k (50.0 kW) / 8750 ot. | |||
Max. krútiaci moment: | 65 Nm / 4000 ot. | 59 Nm / 4000 ot. | 156 Nm / 3500 ot. | 152 Nm / 3250 ot. |
Kompresný pomer: | 12:1 | 11:1 | 9.2:1 | |
Vŕtanie x Zdvih: | 85 x 66 mm | 85 x 66 mm | 101,6 x 111,1 mm | |
Palivový system: | vstrekovanie Mikuni 38mm | vstrekovanie Mikuni 38mm | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC | |||
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | vzduchom | vzduchom a olejom |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | remeň | remeň | reťaz | remeň |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | jednokotúčová | jedno kotúčová | dvojkotúčová |
Pneu vpredu: | 120/70R17 | 100/80-17 | 100/90B19 57H | 130/60B19 61H |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Pneu vzadu: | 160/60R17 | 140/75-15 | 160/70B17 73V | 180/65B16 81H |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 229 kg | 223 kg | 397 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 229 kg | 305 kg | ||
Výška sedla: | 765 mm | 710 mm | 685 mm | |
Rázvor: | 1534 mm | 1630 mm | ||
Dĺžka: | 2130 mm | 2225 mm | 2390 mm | |
Svetlá výška: | 145 mm | 145 mm | 125 mm | 135 mm |
Objem nádrže: | 13.2 l | 13.1 l | 17.8 l | 22.7 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Spotreba paliva: | 4.3 l/100km | 4.6 l/100km | 5.1 l/100km | |
Dojazd po rezervu: | cca 230 km | cca 213 km | cca 261 km | |
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie | |||
Trakčná kontrola: | nie | |||
Palivové mapy: | nie | |||
Palubný počítač: | áno, v sérii | |||
Tempomat: | áno, v sérii | áno, v sérii | ||
LED svetlomet: | za príplatok | za príplatok | ||
LED denné svetlá: | za príplatok | |||
El. Podvozok: | nie | |||
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | |||
Audio systém: | áno, v sérii | |||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | |||
Spiatočka: | za príplatok | |||
Iná výbava: | ukazovateľ zaradeného stupňa | ukazovateľ zaradeného stupňa | ride by wire | bočné kufre |
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 7/2017 8 160 eur | Cena 7/2017: od 7 164 eur | Cena 7/2017: 19 680 eur | Cena 7/2017: od 26 520 eur |
Pridané: 09.07.2017 Autor: Peter Fischer Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 161676 | Včera: 200629