Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 10.07.2018 Autor: Matej Mularčík
Čitatelia: 9057 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Ak ma pamäť neklame, tak harlejácky demo truck bol v našej krásnej Blavičke už tuším po piaty raz. Pre zákazníkov je to parádna možnosť, ako si vyskúšať najmä novinky americkej značky, ale čo je lepšie, aj modely z úplne opačných koncov portfólia. Sme veľmi radi, že každý rok sa na túto akciu môžeme dosypať aj my - tentoraz si vyberáme dva čerstvo inovované Sportstre, jeden zaujímavý Roadster, a pri všetkej našej skromnosti aj Electru.
Text: Matej Mularčík, Peter Fischer
Foto: Peter Fischer
Stupačky na Forty-Eight sú posunuté dopredu, čiže nohy mám rozčapené ako žaba. Rajdy su zas potiahnuté dohora. Takto nejako sa má voziť harleják. Absencia zadných stupačiek a jedno sedadlo naznačujú, že na ľadvinky môžem zabudnúť. Tachometer je analógový a má v sebe minimalistický displej, na ktorom sa dajú prepínať údaje o jazde. Ja tam mám nastavené zobrazenie otáčok a zaradeného rýchlostného stupňa. Celkovo si tu sedím na pohodu, ako doma natiahnutý v kresle. Pruženie je nastavené tvrdšie, takže som aj rád, že sme sa vybrali za hranice k naším susedom. Tisícdvestovka má dostatočný ťah a vzhľadom na to, že má päť kvaltov, tak nemusím toľko radiť. Ako vždy, aj tento harik sa hrdo hlási k svojej značke a všetko je masívne. Mám na mysli hrubé gripy, veľké páčky.
Škriabeme sa na Braunsberg (vyhliadka nad Hainburgom), v zákrutách sa plazíme vyhliadkovým tempom a sem tam si podradím až do jednotky. Motor ťahá už takmer od voľnobehu, tak pri šplhaní do kopca je potrebné sa pohrať s kvaltami. Cesta je úplne prázdna a môžem aj občas zrezať zákrutu, tŕne na stupačkách sú smerované viac do strán, a tak budete doraz nielen cítiť, ale aj ten doraz uvidíte hneď z prvého radu.
Hore na parkovisku si vymieňame pocity z jazdy a hľadáme hlavné rozdiely na týchto dvoch podobných modeloch. Ja hodnotím, že sa mi páči ako fungujú brzdy a ťah motora od nízkych otáčok. Vzhľadovo je tento model štíhly, čo mne len vyhovuje. Zadné svetlo je na oboch stranách schované v blinkroch, a to zahŕňa aj brzdové svetlo.
Na Sportstri som sa naposledy vozil pred dvoma rokmi, kedy som vyskúšal puristický easyrider Seventy-Two, ktorý sa dnes už nerobí. Predtým sme pojazdili aj základný fordy-ejt, ale dnes tu pred nami stojí verzia Special s vyššími riadidlami a upravenými detailami, plus inou grafikou a farbami.
Štyridsaťosmička Special má take "poloopičáky" rajdy, teda ani príliš vysoké, ani úplne nízke. Keď si k tomu pripočítame, že roluje na dvoch balónových šestnástkach, tak človek chvíľu rozmýšľa, že o akú asociáciu so športom tu vlastne ide, ale ako pri každom harleji, treba sa na to pozerať americkou optikou. Forty-Eight je pocitovo priamočiarejší a pevnejší model než jeho brat Iron. Z cesty som celkom určite dostával čitateľnejšiu spätnú väzbu, a to aj napriek tomu, že stupačky má o dosť predkopnutejšie. Sú inak až nadmieru naširoko, podľa mňa by sa dali posunúť aj o 5 cenťákov bližšie k motoru a náklony by boli hneď voľnejšie :)
Všetky Sportstre už majú praktické bezkľúčové ovládanie vrátane imobilizéra, a na minimalistickom displeji ukazujú aj zaradený kvalt (je ich iba 5) a otáčky v číselnom vyjadrení. Cena Forty-Eight Special začína na 12 200 eurách, základná verzia stojí rovnako.
Naspäť z Braunsbergu si beriem Irona a hneď po nasadnutí je cítiť rozdiel. Stupačky má Iron viac pod jazdcom, a tým pádom je posed úplne iný. Sedlo je viac vykrojené, tak doň lepšie človek zapadne. Kolesá sú „nízkoprofilovejšie“, vpredu je 19-palcový disk a vzadu 16-palcový, oba sú 9-lúčové. Ťah motora je pekne odspodu a to je najlepšie využiteľné na semaforoch, kde vystrelíte vpred ako guľa. Musím povedať, že som čakal, že Iron bude ešte tvrdší ako jeho súrodenec štyridsaťosmička, ale už po prvých metroch ma presviedča o opaku. Do zákrut sa mi ide lepšie aj vzhľadom na posed, kde mám nohy viac pod sebou. Pruženie je ako žehlička, ostal som v nemom úžase ako krásne filtruje nerovnosti na ceste, ešte som schválne zvolil režim AVP (automatický vyhľadávač poklopov) a Iron to prekvapivo zvládol na jednotku.
Z Hainburgu volíme cestu do Bratislavy okľukou. Užívame si ťah motorov a sem tam to vypálime až na 160. Pri rakúskych vrtuliach fučí ako bláznivé a keď ide oproti nákladiak, tak vám vzduch vypáli facku. No my sme radi za naše šikovné stroje a nenecháme sa odradiť ani vetrom, z času na čas si predbehneme nejakú plechovku, veď sily máme na to dosť. Na bratislavskom obchvate nás čaká klasicky parádny štopel (zápcha). Vôbec nemáme problém ísť stredom a tváriť sa, že žiadna zápcha neexistuje, veď naše motorky sú ako žiletky a zápcha im nerobí ani najmenší problém. Do harleja prichádzame vysmiati.
Iron, to už je iné železo. Má ešte vyššie rajdy a na nich zavesené blinkre, v strede zas minikapotu okolo svetla. Predné koleso je 19-palcové a s nižším profilom, a aj napriek podstatne dozadu posunutým stupačkám nemám od cesty takú priamu odozvu ako na Forty-Eight. Musím pochváliť kultivovaný prejav veľkého vzducháču, má veľmi príjemnú mechanickú akustiku, akú dnes nepočuť často, a výfuky majú potom na starosti basy. Prevodovka zodpovedá názvu modelového radu, z môjho pohľadu má asi najkratšie chody a celkom športovú presnosť.
Iron je najdostupnejší z veľkých dvanástkových Sportsterov, jeho cena začína na 10 920 eurách. To je celkom paradoxne len o sedem stoviek viac než základný 883 Sportster.
Po obednej pauze si beriem Roadstera, pre mňa výzorovo jeden z najkrajších harikov. Príde mi ako úplná klasika a pri pohľade naň mám pocit, že aj posed a celková pozícia jazdca mi bude na ňom pasovať. Pri nasadnutí sa presviedčam, že som sa nemýlil. Pozícia sedenia je úplná klasika, rajdy sú agresívne nižšie, a je tu obrovský priestor na custom, prerobenie na café racer. Hneď si získal moje sympatie. Tachometer je tu obrátený, teda namiesto rýchlomera máte otáčkomer a rýchlosť sa zobrazuje na malom displeji, o to lepšie sa dajú kontrolovať otáčky pri športovej jazde.
Vo sivej farbe mu to vážne sekne. Zas smerujeme do Rakúska, veď ako inak. Užívam si každé pridanie plynu, ale aj brzdenie. O brzdnú silu sa starajú duálne plávajúce kotúče vpredu s priemerom 300 mm, čo naznačuje športové sklony tohto modelu. Prekvapivo tu je sedadlo potiahnuté a ráta sa aj so spolujazdcom. Je vidno, že s Roadsterom sa počíta aj na dlhšie výjazdy a výlety aj vo dvojici. Kolesá sú päťlúčové zliatinové, vpredu je 19-palcové a vzadu 18-palcové. Podvozok je nastavený tvrdšie, ale vzhľadom na posed je to príjemné a nevytrasie z vás kosti. Roadster má väčší zdvih pruženia ako ostatné modely, a preto nová 43-mm obrátená vidlica dokonale filtruje aj tie najmenšie nedokonalosti na vozovke. Je radosť prehnať sa s touto mašinkou po zákrutách, nie je problém ísť až na dorazy stupačiek. Sranda, že z tejto trojice je Roadster najťažší, pri svojej váhe 259 kg bez náplní prekonáva Forty-Eight Special a Irona o 11 kg (oba majú zhodnú hmotnosť bez náplní 248 kg), ale dokáže ju najlepšie zamaskovať. Športovosť je správne pomenovanie pre tento konkrétny model a tak ako odpálite zo semaforu, tak si vychutnáte aj zákruty.
Roadster nie je tohtoročná novinka, ale je to najšportovejší Harley-Davidson z ich aktuálnej ponuky. Ako jediný z radu má USD prednú vidlicu a ako jediný má športovo tvarované riadidlá. Výškovo sú len o niečo nad úrovňou horných okuliarov, plus sú športovo zalomené, z diaľky to navodzuje až kafáčovský dojem. Ja by som sa s tým nebabral a šupol by som si tam clip-on rajdy rovno na teleskopy :) Každý H-D Roadster podľa mňa musí vo svojom živote rátať s tým, že bude upravovaný, lebo sám si to doslova pýta. Koľko fantázie by zniesla už len tá príliš planá nádrž, tie bočné kastlíky, zadný blatník...
Podstatný je však pocit z jazdy, a Roadster tu rozhodne má čo ponúknuť. Sedí sa tu úplne inak než na všetkých ostatných harikoch, oveľa viac na rukách, a stupačky sú tu ešte pred úrovňou kľukového hriadeľa, čo nie je pri Harleyi až také zvyčajné. Sú však opäť dosť naširoko a s hrubočiznou gumou, čo zo športovosti uberá - opäť priestor na užitočnú úpravu. Naopak, svižnej dynamickej jazde prispieva dobrá predná USD vidlica a slušné obutie Dunlop, aj keď v netypických rozmeroch 19 vpredu a 18 vzadu. Roadster sa z modelového radu vymyká aj tým, že ako jediný ma vrchol krúťaku (97 Nm) položený vyššie, a to o 500 otáčok (4 250, keby to niekoho zaujímalo).
Keď som niekde medzi rečou spomenul, že Roadster je najšportovejší Harley na akom som sa viezol, vždy mi bolo povedané, že XR1200 bol športovejší. Nuž, klobúk dole a nech mu je zem ľahká, ale z aktuálnej ponuky Harley-Davidsonu sa Roadster asi najviac približuje "bežným" motorkám, aj keď je to skôr štýlový kafáč než naháč. Ale zákrutky má rád, aj sa nechá popreháňať, zadychčať, vyrelaxovať...
A aby tých superlatívov a prvenstiev nebolo málo, Roadster je zároveň najdrahším modelom z radu Sportster. Jeho cena začína na 12 680 eurách.
Jáááj, a čo tá Electra? Takmer som na ňu zabudol, pritom je to také fasa zvezenie. Priznám sa, že sme ju využívali iba ako presúvadlo a mobilnú hi-fi sústavu pri fotení :) Veď čo je lepšie než si v piatok popoludní za slnečného počasia pustiť na opustenej ceste medzi poľami Slipknot alebo AC/DC, ha? Electru sme už niekoľkokrát skúšali, a aj teraz sme sa utvrdili v tom, že sa musí páčiť každému, hádam aj ortodoxnému okruhovému strelcovi. Na svoju veľkosť má až neuveriteľnú dynamiku. Už len keby som ju nemusel vracať v našom hlavnom mestečku, ale až niekde na francúzskej rivére :)
09.07.2017 - Peter Fischer Čitatelia: 11988 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Ako už býva dobrým zvykom, deň pred verejnými predvádzacími jazdami na všetkých možných novučičkých Harley-Davidsonoch sme dostali možnosť niekoľko z nich si vyskúšať. Starostlivo sme si teda vybrali šesť modelov od najmenších až po najväčšie, aby sme ich prevetrali na otvorených a prázdnych rakúskych cestách.
Text: Matej Mularčík, Peter Fischer
Foto: Peter Fischer
Za pozvanie na akciu ďakujeme spoločnosti Harley-Davidson Bratislava.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Harley-Davidson | Harley-Davidson | Harley-Davidson | Harley-Davidson |
Model: | XL 1200XS Sportster Forty-Eight Special | Sportster XL 1200NS Iron 2018 | Sportster XL 1200CX Roadster 2018 | Ultra Limited |
Rok: | 2018 | 2018 | 2018 | 2018 |
Novinka: | NOVINKA 2018 | NOVINKA 2018 | ||
Kategória: | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser | Chopper/Cruiser | Cestovná |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1202 ccm | 1202 ccm | 1202 ccm | 1745 ccm |
Max. výkon: | 66.6 k (49.0 kW) / 5750 ot. | 66.6 k (49.0 kW) / 5750 ot. | 66.6 k (49.0 kW) / 5750 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 96 Nm / 3750 ot. | 96 Nm / 3750 ot. | 97 Nm / 4250 ot. | 152 Nm / 3250 ot. |
Kompresný pomer: | 10:1 | |||
Vŕtanie x Zdvih: | 88.9 x 96.8 mm | 88.9 x 96.8 mm | 88.9 x 96.8 mm | |
Palivový system: | vstrekovanie | |||
Chladenie: | vzduchom | vzduchom | vzduchom | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | remeň | remeň | remeň | reťaz |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | dva kotúče | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | |||
Pneu vpredu: | 16 | 100/90B19 57H | 120/70R19 M/C | 130/60B17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Pneu vzadu: | 16 | 150/80B16 77H | 150/70R18 M/C | 180/65B16 81H |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 245 kg | 248 kg | 259 kg | 398 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 414 kg | |||
Výška sedla: | 710 mm | 735 mm | 785 mm | 740 mm |
Rázvor: | 1625 mm | |||
Dĺžka: | 2275 mm | 2275 mm | 2275 mm | 2600 mm |
Svetlá výška: | 135 mm | |||
Objem nádrže: | 7.9 l | 12.5 l | 12.5 l | 22.7 l |
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | nie | nie | ||
Trakčná kontrola: | nie | nie | ||
Palivové mapy: | nie | nie | ||
Palubný počítač: | nie | nie | ||
Tempomat: | áno, v sérii | |||
LED svetlomet: | áno, v sérii | |||
El. Podvozok: | nie | nie | ||
Bezkľúčové zapaľovanie: | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii | áno, v sérii |
Vyhrievané rukoväte: | áno, v sérii | |||
Audio systém: | áno, v sérii | |||
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii | |||
Iná výbava: | bezkľúčové zapaľovanie | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena 7/2018: od 12 200 eur | Cena 8/2018: od 10 920 eur | Cena 8/2018: od 12 680 eur | Cena od: 29 650 eur (5/2018) |
Pridané: 10.07.2018 Autor: Matej Mularčík Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 1381 | Včera: 158580