Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 10.10.2016 Autor: Varan
Čitatelia: 10117 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Počas akcie BMW Motorrad Slovensko 2016 v Jasnej sme mali možnosť skúsiť ich tri turistické mašiny, no každú tak trochu z iného súdku. Ktorá teda pre koho?
Štvorvalec, 160 koní, vzpriamený posed, široké rajdy, plno elektroniky od náklonového ABS, kontroly trakcie, semiaktívneho podvozku Dynamic ESA, asistent preraďovania a režimy motora z XR robia veľmi univerzálnu a vzrušujúcu motorku.
Pri pohľade na konštrukciu, zadné sedlo a maličké plexi by asi málokto dúfal v príliš veľké turistické ambície, na pohľad také ani-ani. Po nasadnutí ma však veľmi prekvapila jazdná pozícia. Rajdy sú naozaj široké a s motorkou sa veľmi dobre manipuluje, vzpriamený posed nenúti jazdca k hrbeniu sa, nohy taktiež na voľno, tak až motardovo, ale v maximálnom pohodlí. Omnoho viac som však bol prekvapený z vyhlásenia manželky, ktorá si veľmi chválila z niekoľkých dôvodov: v stupačkách necítiť žiadne vibrácie, sedlo príjemne pohodlné, nohy v príjemnom uhle a výškový rozdiel medzi sedadlom jazdca a spolujazdca, takže mala skvelý prehľad o situácii ponad mňa. Prekvapený som bol preto, že na pohľad sa zadná partia príliš pohodlne netvári, či už pre nie veľmi rozmerné sedlo a zužujúcu podsedlovku ako na športovejších motorkách.
Pochopiteľne, mal som menšie obavy, ako sa predná 17-ka vysporiada s väčšími nerovnosťami, no obavy boli zbytočné, podvozok bravúrne vyfiltroval aj to, čo som nečakal, no nie je to úplne bez výhrad. Pri silnejšom brzdení už na menších nerovnostiach cítiť snahu elektroniky odfiltrovať nerovnosti čo najjemnejšie, no správanie prednej vidlice pri brzdení nebolo úplne pokojné, vyrovnané a čitateľné, no nemôžem povedať, že by to bolo nepríjemné alebo nebezpečné.
Veľkú pochvalu a zároveň aj kritiku mám na motor. Motorka sa bez protestov, bez vibrácii alebo bolestivých zvukov krásne a pružne roztiahne na šestke aj z 50ky, nárast a priebeh výkonu vyčaruje úsmev na tvári, je to návykové, no rýchlosť tam nabieha nejako prirýchlo, rýchloradenie poslúcha na slovo a bez odvrávania, no chod radičky je celkom tuhý. Čo mu ale odpustiť neviem, sú veľmi nepríjemné vibrácie v rajdoch od 5 do 6 tisíc otáčok. Týmto problémom trpeli aj superšporty S 1000 RR, no u turistickejšie zameraného XR sa to horšie odpúšťa. Podľa slov predajcu tieto vibrácie vo veľkej miere prejdu po cca 4000 km.
Zhrnutie? Veľmi ma prekvapilo pohodlie, až toľko som nečakal. Celkovo ide o veľmi univerzálnu motorku predovšetkým pre jazdca, ktorý ju celkom často a rád pošticuje a vyťahá za uši v serpentínach alebo na okruhu, no nechce čeliť bolesťami krku či zápästí počas tripu do Álp alebo k moru a zároveň by rád v pohodlí odviezol aj polovičku bez prehovárania.
univerzálny a zábavný motor, pohodlie pre oboch, príjemný posed, podvozok napriek 17\" vpredu zhltne veľa | vibrácie v rajdoch od 5 do 6 tis. ot., ťažší chod radičky pri radení bez spojky (s quickshifterom) |
RT netreba isto nikomu predstavovať. Cestovný bajk s maximálnou výbavou uľahčujúcou cestovanie po svete vo dvojici za každého počasia a v maximálnom komforte.
Po nasadnutí v jazdcovi zavládne vďaka veľmi rozmernej a modernej kapotáži pocit majestátnosti a luxusu, až neohrabanosti. Síce aj predošlá vzduchom chladená verzia vedela svoju váhu maskovať brilantnou ovládateľnosťou, no vodník je zase o level ďalej, takže aj pri manipulácii na mieste alebo vo vracákoch je až nepochopiteľné, ako ľahko a rýchlo mení tento kolos smer jazdy. Pri jazde naviac veľmi slušne pršalo, jazdilo sa po súvislej vrstve vody na vozovke, sem-tam aj po vyfrézovaných úsekoch, ktoré na istote nepridávajú. Na krátke zoznámenie volím režim motora RAIN, podvozok COMFORT. Motor má takú nemastnú-neslanú reakciu, čo síce v lejaku s plne naloženou motorkou príde vhod, no prepínam do režimu ROAD, kedy aj trakčná kontrola nereaguje už pri sebemenšom preklze. Napriek použitiu zavesenia Paralever a Telelever cítim lepšiu odozvu od podvozku a už to nie je tak veľmi o slepej dôvere v techniku, ale aj o skutočnej kontrole nad bajkom, takže bez strachu skúšam, koľko ešte podrží.
Boxer vodník má v sebe dosť života, charakteru aj výkonu, naviac s rastúcimi otáčkami nezačne veľmi vibrovať, a tak aj športová jazda je skutočná radosť. Príjemné je aj správanie v nízkych otáčkach, takže si netreba až tak strážiť vhodne zaradený kvalt. Rýchloradenie rovnako ako u XR funguje príkladne a prevodovka radí jemne a hladko, no tiež musím spomenúť ťažší chod radičky v prípade radenia bez spojky rovnako ako u XR.
Pohodlie a ochrana pred vetrom je maximálne príkladná, za veľkú výhodu považujem, že aj pri najvyššej polohe plexištítu a teda absolútnom bezvetrí sa dokážem pozerať pred seba ponad plexisklo. Výstup z rádia je na motorku až mimoriadne kvalitný, pochopiteľne so slabšou basovou zložkou, no zvuk je krásne čistý a bez skreslenia alebo rezonovania aj pri vyššej hlasitosti, v pohode sa dalo počúvať rádio pri 140ke v serióznom lejaku. Ovládanie menu vyzerá chaoticky, no je veľmi jednoduché a intuitívne, no stávalo sa mi, že pri zapínaní smerovky som nechtiac prepol stanicu rádia prstencovým ovládačom.
RT ostalo naďalej verné svojim zákazníkom, no zároveň dostalo dostatok mládežníckeho ducha, aby zabavilo aj športovejšie naladených jazdcov. Svojou mrštnosťou je okrem pokojných dlhých presunov aj veľmi príjemným spoločníkom na pokrútené okresky v športovom tempe.
pohodlie bez debaty, ovládateľnosť, cit od podvozku, chuť do života, audio výstup, aerodynamika | ťažší chod radičky pri radení bez spojky (s quickshifterom) |
Vlajková loď, absolútny vrchol luxusu. Jednašestka 6-valec, žiadne vibrácie, výnimočný zvuk, 160 koní a 175 Nm sľubujú neobyčajnú jazdu.
Usadím sa do sedla a hneď mi je jasné, že toto nebude bajk na každý deň. Pocit výnimočnosti, exkluzivity a 348 kg s plnou nádržou vyžaduje viac opatrnosti pri manipulácií na mieste a v takmer nulových rýchlostiach. Bolo by škoda, ak by toto niekomu zovšednelo. Po naštartovaní sa ozve výnimočný zvuk radového šesťvalca.
Sedím omnoho viac "v motorke" než na RT, celý kokpit a kapotáže sú ďalej od jazdca, čo vyžaduje pri rovnakom komforte obtekania vzduchu vyššiu polohu plexa. Dlhší rázvor znamená citeľne vyššiu stabilitu vo vyšších rýchlostiach a väčšiu obozretnosť pri manévroch v nižších rýchlostiach. Motor ťahá od podlahy tak, že je prakticky úplne jedno, aký tam je práve kvalt. Žiaľ nebola možnosť spraviť väčší nájazd kilometrov pre porovnanie pohodlia s RT, no na diaľničné presuny je GTL príjemnejším spoločníkom, odozva od podvozku je zase slabšia a hraničná priľnavosť sa číta o niečo horšie, čo samozrejme neznamená, že by bola nečitateľná, aj s GTL sa dá slušne a bezpečne lietať po okreskách, no RT sa pritom cíti prirodzenejšie.
pocit majestátnosti a výnimočnosti, zvuk, nekonečný ťah od voľnobehu, pohodlie obývačky, stabilita | plexi musí byť vyššie ako na RT pri tej istej úrovni komfortu, ovládateľnosť v nízkych rýchlostiach |
XR je veľmi zábavná motorka so slušným komfortom na dlhé presuny aj vo dvojici, no predovšetkým pre športovo založených jazdcov preferujúcich pokrútené okresky v rýchlom tempe, nezľakne sa však ani ciest tretej triedy. RT ako hltač kilometrov rozmaznávajúci posádku zvládne všetko od mestskej premávky po celodenné diaľničné presuny s maximálnou vyrovnanosťou a nenútenou chuťou ponaháňať sa po okreskách. GTL je vyrovnanejšie, pokojnejšie a napriek schopnosti jazdiť športovo aj po okreskách sa lepšie cíti na rýchlych okreskách alebo diaľniciach s cieľom každý deň zhltnúť čo najväčšiu porciu kilometrov.
Za pozvanie ďakujeme spoločnosti BMW Group Slovakia.
Pridané: 10.10.2016 Autor: Varan Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 167019 | Včera: 198911