Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (16 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (24)  [Verzia pre tlač] Tlač

Test Derbi Terra 125 Adventure - slečna na všetko

 Zdieľať

Pridané: 05.02.2013 Autor: Varan
Čitatelia: 17254 [Testy a predstavenia - Test]

Do rúk sa nám dostala terénnejšia verzia Terry s prívlastkom Adventure. Je to ozaj edvenčr, alebo sa na to len hrá?

Väčšie plexi a hliníkový kryt motora v sérii, takisto vpredu terénna 21ka namiesto 19ky a ľahká zmena dizajnu sú hlavnými odlišnosťami od štandardnej Terry.

Dizajn, ovládače a ergonómia

Neveľké predné svetlo, vysoké, takmer kolmé plexi, štíhla a vysoká enduro stavba a žiadne zbytočnosti, ktoré by sa mohli pri dobrodružstvách rozbiť, robia z Terry Adventure viac účelovú ako vyčačkanú motorku, čo je fajn. Z viacerých uhlov mi konštrukčne pripomína Yamahu Tenére 660. Po nasadnutí chytám do rúk široké a príjemné rajdy, ktoré nie sú príliš vysoko na cestné použitie. Poloha stúpačiek sa mi zdá nejaká nesvoja, uvidíme neskôr. Otočím kľúčikom, žiadne bzučanie striekačiek, tu máme karbec. Uvíta ma pekne nabielo podsvietený otáčkomer s displejom naoranžovo a informácia, koľko kilometrov mi ostáva do servisnej prehliadky.

Okrem štandardných kontroliek tu nie je nič extra. Celkové, denné počítadlo a hodiny. Nevadí, viac nepotrebujem. Viac mi vadilo umiestnenie brzdovej hadice. Je vedená presne vo výhľade na displej, takže pri mojej výške 180cm nevidím na stav najazdených kilometrov, resp. denné počítadlo.

Mesto

Stláčam príjemne mäkkú spojku a radím za jedna. Rozbieham sa, preraďujem a nestačím sa diviť, ako to vie na tých 15 koní valiť. Je pravda, že odspodu sa mu príliš nechce, takže základ je nejakých 5 000 otáčok. Do 7 je to také presúvanie, ale nad sedem je to naozaj príjemné. Čo bolo menej príjemné, bol tvrdý chod 6-stupňovej prevodovky a takmer nemožné hodenie neutrálu počas státia, no pripisujem to faktu, že motorka bola v zábehu, takže si z toho netreba lámať hlavu.

Sedím celkom vysoko a vzpriamene, takže o premávke mám dobrý prehľad a v späťákoch nevidím len svoje lakte. Prechádzam cez rozbité železničné priecestie a smejem sa ako dement. Toto je ono. Presne toto treba tu, na Slovensku. Ako prechádzam štandardným mestom so štandardne rozbitou cestou, prichádzam na to, že tieto predné Kayaba tlmiče spolu s 21-kou a zadný SACHS sú to ideálne, čo treba pre komfortné vozenie na nekomfortných cestách. Žiadne kopance, ale dobrá odozva a príjemný prejazd rozbitými cestami mi čarujú úsmev na tvári.

Šport

Že vám príde tento odstavec divný? To som si myslel aj ja, dokedy som malého advíka nezobral na pokrútené cesty s pekným asfaltom. Predná, úzka 21ka a zadná 130ka majú svoje limity, no zákruty sa na nej dajú ísť skutočne svižne, aj keď predná guma by mohla mať trochu iný profil, pretože na hrane bola ďaleko skôr ako zadná a ako som si myslel, stret stúpačky s asfaltom ani zďaleka nehrozil.

Od podvozku však cítiť vzhľadom na rozmery kolies dobrú odozvu, takže nie je problém sa ísť vyblázniť, no ak by vás to začalo baviť, prezul by som ju asi do TrailAttackov. Samozrejme univerzálne nastavený podvozok sa pri brzdení dosť ponáral, ale s tým treba počítať. Podvozku dobre sekundujú citlivo dávkovateľné brzdy sériovo s pancierovými hadicami, no nemajú tak silný záhryz, aby začiatočníkovi spôsobovali horúce chvíľky. Na šport sa rád nechá zlákať aj motor, ktorý vo vysokých otáčkach pracuje ochotne a je s ním zábava. Po prekročení približne šesť a pol tisícok otáčok citeľne začne naberať na výkone a aj keď má papierovo 15 koní, za jazdy by som odhadol aj o niečo viac.

Turistika

Bola by škoda neosadiť ju minimálne veľkým zadným kufrom na pripravený nosič, tankvakom a vyraziť niekde ďaleko. Bohužiaľ, nádrž je plastová, takže tankvak jedine s popruhmi a priestor pod sedadlom (ktorý sa nešikovne zatvára, pretože kľúč sa po otvorení nevracia do svojej pôvodnej polohy) je akurát na mobil, kľúče a tenšiu peňaženku. Zadná platňa má zospodu ušká, takže prípadné uchytenie batožiny aj bez kufra nebude najmenší problém.

Široké rajdy padnú príjemne do rúk a sériovo montované kryty rukovätí potešia v chladnejšom počasí. Plexi odvádza svoju prácu naozaj potešujúco, vietor mi zachytáva len vršok prilby a vonkajšiu stranu ramien, takže na mňa takmer vôbec nefúka. Možno predné plasty s nádržou mohli byť kúštiček širšie, pretože na nohy celkom fúka, ale to si už naozaj vymýšľam, pretože ochrana pred vetrom je ukážková. Pri dlhšej jazde oceňujem veľmi pohodlné sedadlo a moja zadnica vôbec neprotestuje, no jemne mi začala vadiť poloha nôh, teda skôr zbytočne ostrý uhol v kolenách na takýto typ motorky. Stúpačky mohli byť o kúsok nižšie.

Motor taktiež prekvapuje svojim neotravným prejavom vo vyšších rýchlostiach. Pri 90ke točí 7 300 otáčok, čo je na 4T osminku príjemná hodnota, stovku má presne pri ôsmich tisícoch. Pri maximálnej dosiahnutej rýchlosti 120 km/h, otáčky stále neboli v červenom poli, no príjemne sa ide niekde do 110, kedy má motor 9 tisíc otáčok a jemné vibrácie do rajdov a zubatých stúpačiek bez gúm nie sú nijako nepríjemné. Pri prejazdom mesta budeš musieť podradiť o 2 kvalty, šestka 50ku naozaj nezvládne.

Ako som spomínal, podvozok bravúrne zvláda naše ,,kvalitné“ cesty, no pri rýchlostiach nad 100 je už cítiť nejakú tú nervozitu, čo je však daň za dobrú ovládateľnosť v meste. Spotreba pri akomkoľvek režime len ťažko prekročila 3,6 litra na sto.

Off road

Od začiatku som bol veľmi zvedavý, ako si advík poradí s terénom. Napriek nie veľmi terénnemu obutiu som na suchom teréne nemal najmenší problém. Asi je každému jasné, že som ju neťahal na motokrosovú trať, za to som ju ,,potrápil“ po rozbitých poľných a lesných cestách. Tie úvodzovky majú svoj zmysel, hneď vysvetlím. Priznávam, že som sa obával častého chytania dorazov pri menších skokoch na výmoľoch, veď to nie je ostré enduro. No prekvapenie prišlo, keď som začal pridávať na tempe. Podvozok aj pri trojciferných rýchlostiach rozbitými cestami nenaznačil najmenšie známky nevládania alebo nedostatkov.

Jazda v stúpačkách nebola nepríjemne zhrbená, no spomínané nižšie stúpačky by ešte pomohli. K tomu prirátam slušný rajd, neveľkú hmotnosť a príjemnú ovládateľnosť, vychádza mi z toho veľmi schopné enduro, takže prívlastok Adventure si určite zaslúži, no vybavil by som ju minimálne padacími rámami a krytmi rukovätí s kovovou konštrukciou, tie pekné bočné plasty by sa zrejme pádu v teréne príliš nepotešili.

Konkurencia

Aj keď to na prvý pohľad nevyzerá, jediným vážnejším konkurentom je cestnejšie zameraná Honda Varadero 125. Má dlhšiu históriu, jej dvojvalcový motor má kultúrnejší chod, je pohodlnejšia a podvozok je príjemnejší, no je neporovnateľne ťažšia, v teréne prehráva na plnej čiare, má len 5 kvaltov a je drahšia o 890,- EUR.

Záver

Cez týždeň do školy, po meste a okolí vyčistiť hlavu a cez prázdniny nabaliť a hor sa na expedíciu niekde ďaleko na východ. Pripočítaj si k tomu nízku spotrebu, motor, z ktorého neumrieš od nudy a nenáročnú údržbu. Myslím, že som mal česť s kandidátom na najuniverzálnejšiu 125-ku, ktorá môže byť tvoja za štyritisícsto, dokonca teraz v akcii za 3 490,- EUR. V Taliansku je natoľko obľúbená, že má pomerne veľký fanklub.

Plusy, mínusy

zábavný motor, ochrana pred vetrom, univerzálnosť blbnúca kontrolka rezervy, riešenie otvárania podsedlovky, brzdová hadica vo výhľade na displej

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Derbi Terra 125 Adventure 2011:

Servisný interval 6 000 km
Spotreba 3,5 l/100km
Objem nádrže z toho rezerva 12 l (3 l rez.)
Dojazd (po kontrolku rezervy) 250 km
Otáčky motora pri 50, 90 kmh 4 500 ot. / 7 300 ot.
Cena motorky 4 100,- EUR
Akciová cena motorky 3 490,- EUR

Text: VaranDriver07
Foto: doodeec , VaranDriver07

Motocykel na test poskytla spoločnosť motocorse.sk.

Foto:
 Derbi Terra Adventure 125 2011 Honda XL 125 V Varadero 2012
Všeobecné informácie:
Výrobca:DerbiHonda
Model:Terra Adventure 125XL 125 V Varadero
Rok:20112012
Kategória:Cestovné enduroCestovné enduro
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:124.8 ccm124.7 ccm
Max. výkon:14.96 k (11.00 kW) / ot.15.22 k (11.19 kW) / 11000 ot.
Max. krútiaci moment:10.5 Nm / 8500 ot.
Kompresný pomer:12.5:19,5 : 1
Vŕtanie x Zdvih:58.0 x 47 mm42.0 x 45.0 mm
Palivový system:karburátorvstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)SOHC (2V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 5-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:175 mm
Zdvih vzadu:170 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:300 mm276 mm
Pneu vpredu:90/90-R21100/90-18 56P
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm220 mm
Pneu vzadu:130/80-R17130/80-17 65P
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:121 kg149 kg
Výška sedla:815 mm800 mm
Rázvor:1451 mm1450 mm
Dĺžka:1953 mm2150 mm
Šírka:815 mm850 mm
Výška:861 mm1250 mm
Svetlá výška:190 mm
Objem nádrže:12 l17.5 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:120 km/h110 km/h
Spotreba paliva:3 l/100km3.5 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 300 kmcca 375 km

Pridané: 05.02.2013 Autor: Varan Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (16 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (24)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 64348 | Včera: 226619