Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 05.02.2013 Autor: Varan
Čitatelia: 17334 [Testy a predstavenia - Test]
Do rúk sa nám dostala terénnejšia verzia Terry s prívlastkom Adventure. Je to ozaj edvenčr, alebo sa na to len hrá?
Väčšie plexi a hliníkový kryt motora v sérii, takisto vpredu terénna 21ka namiesto 19ky a ľahká zmena dizajnu sú hlavnými odlišnosťami od štandardnej Terry.
Neveľké predné svetlo, vysoké, takmer kolmé plexi, štíhla a vysoká enduro stavba a žiadne zbytočnosti, ktoré by sa mohli pri dobrodružstvách rozbiť, robia z Terry Adventure viac účelovú ako vyčačkanú motorku, čo je fajn. Z viacerých uhlov mi konštrukčne pripomína Yamahu Tenére 660. Po nasadnutí chytám do rúk široké a príjemné rajdy, ktoré nie sú príliš vysoko na cestné použitie. Poloha stúpačiek sa mi zdá nejaká nesvoja, uvidíme neskôr. Otočím kľúčikom, žiadne bzučanie striekačiek, tu máme karbec. Uvíta ma pekne nabielo podsvietený otáčkomer s displejom naoranžovo a informácia, koľko kilometrov mi ostáva do servisnej prehliadky.
Okrem štandardných kontroliek tu nie je nič extra. Celkové, denné počítadlo a hodiny. Nevadí, viac nepotrebujem. Viac mi vadilo umiestnenie brzdovej hadice. Je vedená presne vo výhľade na displej, takže pri mojej výške 180cm nevidím na stav najazdených kilometrov, resp. denné počítadlo.
Stláčam príjemne mäkkú spojku a radím za jedna. Rozbieham sa, preraďujem a nestačím sa diviť, ako to vie na tých 15 koní valiť. Je pravda, že odspodu sa mu príliš nechce, takže základ je nejakých 5 000 otáčok. Do 7 je to také presúvanie, ale nad sedem je to naozaj príjemné. Čo bolo menej príjemné, bol tvrdý chod 6-stupňovej prevodovky a takmer nemožné hodenie neutrálu počas státia, no pripisujem to faktu, že motorka bola v zábehu, takže si z toho netreba lámať hlavu.
Sedím celkom vysoko a vzpriamene, takže o premávke mám dobrý prehľad a v späťákoch nevidím len svoje lakte. Prechádzam cez rozbité železničné priecestie a smejem sa ako dement. Toto je ono. Presne toto treba tu, na Slovensku. Ako prechádzam štandardným mestom so štandardne rozbitou cestou, prichádzam na to, že tieto predné Kayaba tlmiče spolu s 21-kou a zadný SACHS sú to ideálne, čo treba pre komfortné vozenie na nekomfortných cestách. Žiadne kopance, ale dobrá odozva a príjemný prejazd rozbitými cestami mi čarujú úsmev na tvári.
Že vám príde tento odstavec divný? To som si myslel aj ja, dokedy som malého advíka nezobral na pokrútené cesty s pekným asfaltom. Predná, úzka 21ka a zadná 130ka majú svoje limity, no zákruty sa na nej dajú ísť skutočne svižne, aj keď predná guma by mohla mať trochu iný profil, pretože na hrane bola ďaleko skôr ako zadná a ako som si myslel, stret stúpačky s asfaltom ani zďaleka nehrozil.
Od podvozku však cítiť vzhľadom na rozmery kolies dobrú odozvu, takže nie je problém sa ísť vyblázniť, no ak by vás to začalo baviť, prezul by som ju asi do TrailAttackov. Samozrejme univerzálne nastavený podvozok sa pri brzdení dosť ponáral, ale s tým treba počítať. Podvozku dobre sekundujú citlivo dávkovateľné brzdy sériovo s pancierovými hadicami, no nemajú tak silný záhryz, aby začiatočníkovi spôsobovali horúce chvíľky. Na šport sa rád nechá zlákať aj motor, ktorý vo vysokých otáčkach pracuje ochotne a je s ním zábava. Po prekročení približne šesť a pol tisícok otáčok citeľne začne naberať na výkone a aj keď má papierovo 15 koní, za jazdy by som odhadol aj o niečo viac.
Bola by škoda neosadiť ju minimálne veľkým zadným kufrom na pripravený nosič, tankvakom a vyraziť niekde ďaleko. Bohužiaľ, nádrž je plastová, takže tankvak jedine s popruhmi a priestor pod sedadlom (ktorý sa nešikovne zatvára, pretože kľúč sa po otvorení nevracia do svojej pôvodnej polohy) je akurát na mobil, kľúče a tenšiu peňaženku. Zadná platňa má zospodu ušká, takže prípadné uchytenie batožiny aj bez kufra nebude najmenší problém.
Široké rajdy padnú príjemne do rúk a sériovo montované kryty rukovätí potešia v chladnejšom počasí. Plexi odvádza svoju prácu naozaj potešujúco, vietor mi zachytáva len vršok prilby a vonkajšiu stranu ramien, takže na mňa takmer vôbec nefúka. Možno predné plasty s nádržou mohli byť kúštiček širšie, pretože na nohy celkom fúka, ale to si už naozaj vymýšľam, pretože ochrana pred vetrom je ukážková. Pri dlhšej jazde oceňujem veľmi pohodlné sedadlo a moja zadnica vôbec neprotestuje, no jemne mi začala vadiť poloha nôh, teda skôr zbytočne ostrý uhol v kolenách na takýto typ motorky. Stúpačky mohli byť o kúsok nižšie.
Motor taktiež prekvapuje svojim neotravným prejavom vo vyšších rýchlostiach. Pri 90ke točí 7 300 otáčok, čo je na 4T osminku príjemná hodnota, stovku má presne pri ôsmich tisícoch. Pri maximálnej dosiahnutej rýchlosti 120 km/h, otáčky stále neboli v červenom poli, no príjemne sa ide niekde do 110, kedy má motor 9 tisíc otáčok a jemné vibrácie do rajdov a zubatých stúpačiek bez gúm nie sú nijako nepríjemné. Pri prejazdom mesta budeš musieť podradiť o 2 kvalty, šestka 50ku naozaj nezvládne.
Ako som spomínal, podvozok bravúrne zvláda naše ,,kvalitné“ cesty, no pri rýchlostiach nad 100 je už cítiť nejakú tú nervozitu, čo je však daň za dobrú ovládateľnosť v meste. Spotreba pri akomkoľvek režime len ťažko prekročila 3,6 litra na sto.
Od začiatku som bol veľmi zvedavý, ako si advík poradí s terénom. Napriek nie veľmi terénnemu obutiu som na suchom teréne nemal najmenší problém. Asi je každému jasné, že som ju neťahal na motokrosovú trať, za to som ju ,,potrápil“ po rozbitých poľných a lesných cestách. Tie úvodzovky majú svoj zmysel, hneď vysvetlím. Priznávam, že som sa obával častého chytania dorazov pri menších skokoch na výmoľoch, veď to nie je ostré enduro. No prekvapenie prišlo, keď som začal pridávať na tempe. Podvozok aj pri trojciferných rýchlostiach rozbitými cestami nenaznačil najmenšie známky nevládania alebo nedostatkov.
Jazda v stúpačkách nebola nepríjemne zhrbená, no spomínané nižšie stúpačky by ešte pomohli. K tomu prirátam slušný rajd, neveľkú hmotnosť a príjemnú ovládateľnosť, vychádza mi z toho veľmi schopné enduro, takže prívlastok Adventure si určite zaslúži, no vybavil by som ju minimálne padacími rámami a krytmi rukovätí s kovovou konštrukciou, tie pekné bočné plasty by sa zrejme pádu v teréne príliš nepotešili.
Aj keď to na prvý pohľad nevyzerá, jediným vážnejším konkurentom je cestnejšie zameraná Honda Varadero 125. Má dlhšiu históriu, jej dvojvalcový motor má kultúrnejší chod, je pohodlnejšia a podvozok je príjemnejší, no je neporovnateľne ťažšia, v teréne prehráva na plnej čiare, má len 5 kvaltov a je drahšia o 890,- EUR.
Cez týždeň do školy, po meste a okolí vyčistiť hlavu a cez prázdniny nabaliť a hor sa na expedíciu niekde ďaleko na východ. Pripočítaj si k tomu nízku spotrebu, motor, z ktorého neumrieš od nudy a nenáročnú údržbu. Myslím, že som mal česť s kandidátom na najuniverzálnejšiu 125-ku, ktorá môže byť tvoja za štyritisícsto, dokonca teraz v akcii za 3 490,- EUR. V Taliansku je natoľko obľúbená, že má pomerne veľký fanklub.
zábavný motor, ochrana pred vetrom, univerzálnosť | blbnúca kontrolka rezervy, riešenie otvárania podsedlovky, brzdová hadica vo výhľade na displej |
Servisný interval | 6 000 km |
Spotreba | 3,5 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 12 l (3 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 250 km |
Otáčky motora pri 50, 90 kmh | 4 500 ot. / 7 300 ot. |
Cena motorky | 4 100,- EUR |
Akciová cena motorky | 3 490,- EUR |
Text: VaranDriver07
Foto: doodeec , VaranDriver07
Motocykel na test poskytla spoločnosť motocorse.sk.
Foto: | ||
Všeobecné informácie: | ||
Výrobca: | Derbi | Honda |
Model: | Terra Adventure 125 | XL 125 V Varadero |
Rok: | 2011 | 2012 |
Kategória: | Cestovné enduro | Cestovné enduro |
Motor: | ||
Typ motora: | jednovalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 124.8 ccm | 124.7 ccm |
Max. výkon: | 14.96 k (11.00 kW) / ot. | 15.22 k (11.19 kW) / 11000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 10.5 Nm / 8500 ot. | |
Kompresný pomer: | 12.5:1 | 9,5 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 58.0 x 47 mm | 42.0 x 45.0 mm |
Palivový system: | karburátor | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | SOHC (2V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 175 mm | |
Zdvih vzadu: | 170 mm | |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | 276 mm |
Pneu vpredu: | 90/90-R21 | 100/90-18 56P |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm | 220 mm |
Pneu vzadu: | 130/80-R17 | 130/80-17 65P |
Hmotnosť / Rozmery: | ||
Suchá hmotnosť: | 121 kg | 149 kg |
Výška sedla: | 815 mm | 800 mm |
Rázvor: | 1451 mm | 1450 mm |
Dĺžka: | 1953 mm | 2150 mm |
Šírka: | 815 mm | 850 mm |
Výška: | 861 mm | 1250 mm |
Svetlá výška: | 190 mm | |
Objem nádrže: | 12 l | 17.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||
Max. rýchlosť: | 120 km/h | 110 km/h |
Spotreba paliva: | 3 l/100km | 3.5 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 300 km | cca 375 km |
Pridané: 05.02.2013 Autor: Varan Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 193809 | Včera: 173418