Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.

Menu

Články | Videá | Tipy | Fórum | Kalendár | Inzercia

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (16)  [Verzia pre tlač] Tlač

Husqvarna SMR 511 - generátor zábavy

 Zdieľať

Pridané: 21.08.2012 Autor: Varan
Čitatelia: 13133 [Testy a predstavenia - Test]

Minuloročná novinka v triede supermoto vyvolala veľa diskusii najmä v súvislosti s dizajnom. Nás však viac zaujímalo ako to jazdí.

Nový model oproti predošlej SMR 510 je takmer kompletne prekopaný. Najviditeľnejší je diskutabilný dizajn, úplne nový motor so zdanlivým označením 511, ktorý má ,,iba“ 477,5 ccm, nádrž pod sedlom, dlhšia kyvka a systém koaxiálnej trakcie. Poďme však pekne po poradí.

Prvé rande

Moderné predné svetlo s blatníkom, zadné LED svetlo, spojené bočné plasty, sedlo až po krk riadenia, veko nádrže za sedlom a nehorázne veľká koncovka výfuku. Pche, to sú veci. Na prvý pohľad sa môže zdať, že zo vzhľadu sa vytratila agresivita, no skús sa na ňu viac zadívať. Nohu dvíham cez 915mm vysoké sedlo a aj s mojimi 60timi kilami celkom klesla, takže zrejme sa bude na tlmiči točiť predpätím. Ale o tom potom. Suchá hmotnosť 118 kg je presne to, čo každý uvíta pri manipulácii a pri jazde mestom.

Najprv nežne...

IMG_7113
Otáčam kľúčikom a po veľmi slabo počuteľnom zabzučaní striekačky štartujem. Ale ho, tu bude treba laďák a hneď. Toto nie je ani náhodou zvuk, aký sa sem hodí. Keby som slepý, povedal by som, že to hučí dvepade. No jo, normy sú normy. Prebehnem ešte prístrojovku a okrem ukazovateľa rýchlosti si môžeš nepríjemne tvrdým tlačidlom, ktoré ledva stlačíš, navoliť trip, stopky, merač motohodín, čas a aktuálne otáčky v číselnom režime. Je tu len kontrolka rezervy, diaľkových svetiel a smerovky, na neutrál už nevyšlo. Príjemne mäkkú hydraulickú spojku stlačím aj jedným prstom, ale čo je výhoda, páčka je tak akurát krátka a aj pri ovládaní dvomi prstami sa dá takmer celá stlačiť. Jedna radím za veľmi kultúrneho a tichého cvaknutia a nestačím sa čudovať, ako ochotne motor ide už od celkom nízkych otáčok. Samozrejme, nie je to štvorvalec, no na jednobuch je to prekvapivé. Radím vyššie a 6stupňová prevodovka ide ako po masle, len jemne ťuknem do radičky a je to tam. Ochota zatáčať a meniť smer jazdy je ukážková, v meste som pánom, prepletačky v kolónach sú jednoduché ako nikdy predtým. Dosť. Dlhšie už nevydržím behať okolo horúcej kaše, na pomalé plantačky po meste sú tu iné, príjemnejšie a pohodlnejšie, motorky...

...a teraz zostra

Prichádzam k svetlám a na jemné zastavenie sa na páčku prednej brzdy stačí snáď len pozrieť. Stojím na červenej a predo mnou dlhá, prázdna rovinka. Oranžová, zelená a poď. Ukáž, čo vieš. Cvakám rýchlosti jednu za druhou a za pár sekúnd tam mám... uf, to je jedno. Uberám a na rovinkách s cieľom znížiť úroveň nudy skúšam, ako schopný motard to je. Na jednotke ide na zadné aj na štvrť plynu, na dvojke tiež len plynom, na trojke už radšej cez spojku alebo silným výplachom, tak si spravte obraz sami. Tu som prvýkrát pocítil výhodu systému koaxiálnej trakcie, čo v teórii znamená, že vývodové koliesko je presne v osi zhybu zadnej kyvnej vidlice a teda pri stlačení tlmiča nedochádza k skráteniu reťaze, čo v praxi znamená lepšiu kontrolu nad trakciou zadného kolesa na nerovnostiach (výhoda skôr pre enduro modely TE449/511) a pri jazde na zadnom kolese.

IMG_7124
Predné Marzocchi a zadný SACHS perfektne filtrujú nerovnosti našich úžasných ciest a v meste o výmoľoch ani nevieš. Vďaka nie príliš priľnavým sériovým gumám, citlivému plynu a čitateľnému podvozku je takmer každý výjazd z odbočky možné prejsť driftom, ktoré sú jednoduché snáď ako na žiadnej inej motorke. A čo medzimesto? Všetko záleží od toho, akú trasu si vyberieš. Čím menšie polomery zákrut a čím kvalitnejší asfalt, tým lepšie. Nie že by sa nedalo jazdiť po cestách prvej triedy, ale na čo? Motor to teda zvládne v pohode, ale podvozok nie je zrovna to, čo oceníš pri vysokých rýchlostiach. Nad 130 km/h treba viac opatrnosti, hlavne na nerovnostiach vie rozhodiť rajdy. Nie je to nijako nebezpečné, ale rozhodne to nie je príjemné. Ale kto si kupuje motarda na to, aby lámal rýchlostné rekordy? Do 120 km/h je jazda maximálne príjemná bez ukrutných vibrácií a kilo sedemdesiat som tam mal len raz, aj to len pre zaujímavosť, teda o zub menšie vývodové koliečko určite nebude na škodu. Síce stratí niečo z inak zbytočnej maximálky, no na druhú stranu motor sa bude ochotnejšie vytáčať a po zadnom bude jazdiť ešte lepšie.

IMG_7002
Vráťme sa teda tam, kam naozaj patrí, a teda na pokrútené okresky. Motor držíš v tretej tretine otáčkového poľa, valíš rýchlosti jednu za druhou, preklápaš ju z jednej strany na druhú a aj keď si so zadnou gumou na okraji a už máličko kĺže, cítiš, že podvozok zvládne ďaleko viac. Presne vieš, o koľko ešte môžeš ísť rýchlejšie bez toho, aby ťa podvozok nejako prekvapil. To isté platí pri agresívnych výjazdoch, alebo brzdení pred zákrutou. Proste nič, len perfektná spätná väzba od podvozku. K dokonalosti tomu chýba o niečo ostrejší prejav motora. A už len jedna výhrada k sériovému nastaveniu zadného tlmiča, kde napriek mojej mušej váhe som cítil potrebu dotiahnuť predpätie, čo však nie je najmenší problém. A brzdy? Super. 4piestiková predná Brembo s pancierovou hadicou je veľmi citlivá a silná, tu sa bude málokto na niečo sťažovať.

Okruh, race

Je schopná pretekať? Môžem si ju kúpiť ako plnohodnotný nástroj na okruh? Má na to konkurovať ostrým strojom ako CRF450, YZ450, a pod.? Áno, aj nie. Deficit motora je dosť výrazný, aj keď neviem presne, koľko spraví ladený výfukový systém, iná mapa a iné sprevodovanie, no na ostré špeciály to asi nebude, nakoľko motor je z endura. Predná brzda taktiež nedokáže byť až tak brutálna a citlivá ako systém od Beringeru a podvozok nedokážem na okruhu zhodnotiť, pretože sme ju mali v sériovom nastavení a neboli sme na okruhu. To ale porovnávam s drahými špeciálmi s ešte drahším servisom. Jej prednosťou nie je zbierať víťazné poháre, aj keď v dobrých rukách by to s úpravami zvládla. Ona ťa má doviesť na okruh, tam sa kvalitne (a naozaj kvalitne) vyblázniš a pôjdeš domov. A keby že sa na to cítiš, poslúži ako dobrý štart do pretekania. A to všetko za servisné náklady, ktoré Ti nezruinujú životné úspory.

Turistika

No... celkom zbytočný odstavec, ale tak na okraj spomeniem. Po 200 kilometroch som bol zbitý ako pes, sedadlo je na dlhšiu trasu nepríjemne tvrdé a úzke, aj keď dá sa nájsť poloha, pri ktorej necítiš vibrácie od sedla. Nad 100 km/h v zrkadlách kvôli vibráciám nevidíš nič, k tomu žiadne odkladacie priestory ani úchyty na batožinu.

Pár užitočných info

Názor druhého redaktora::

Milan Mikulík - mikulec:

„Varan dostal na test SMRku...normálne som začal žiarliť! Cítim sa podvedený! Neštastný a sklamaný... A ja ju chcem aspoň trochu preblafnúť. Chcem, chcem a chcem!“
Ozýva sa vo mne „rozmléganý“, rozplazený chlapec. Ja ako „starý“ foter, ktorý už čo to pojazdil na hocičom, to tak vôbec neberiem, ale ten malý fagan vo mne...

Ráno ma budí telefón a na displeji napísané VARAN.
„Máš čas? Tak za hodinku som u Teba..“
„Jasné mám dojdzi!“

Hodina trvala ako celí deň, neviem sa dočkať a tak ho už čakám pred barákom. Zrazu veľké podraďovačky, zvuk síce ako na civilnej dvapade, ale nevadí, lebo viem čo sa dovalilo. Nahadzujem sa do krosovej výstroje a už prehadzujem nohu cez uzučkú sexi prdelku. Bože to je tuším užšie ako moja Kafka. Krása, nádhera!

Široké rajdy, poriadne špicaté nervácke stúpačky! Všetko je tak ako sa patrí. Dokonca aj kryt reťaze je pripravený na väčšiu rozetu. A tú by som asi veľmi rýchlo vymenil. Načo to má ísť nad 170? Na nič!
Na takomto polorejsovom radikále potrebujem cítiť silu poriadneho kladiva na každom kvalte. No a teraz je to také, povedzme mierne skrotené.

Zvuk je slabučký, ale teda fakt že slabučký, výfuk preč a nahradiť ho koncovkou značky „ilegál“! Spoječka ide krásne, pacnem do jedna, pohýňam sa, zatočím šúlcom a ... a skoro žiadne potrestanie za moju drzosť. Píšem to dosť prehnane, pretože je to také, že zadné najprv prehrabne, potom predné ide hore, ale všetko sa to deje tak nejako slabšie, ako by som čakal. Viem, je to civilná verzia, ktorá má mať aj aspoň akú takú kilometrovú výdrž, ale prečo takto jednoducho? Odpoviem si za vás. Lebo je to takzvaná kultúrna verzia. Určená aj mierne pokročilým jazdcom. Nie len paličom.

Dva, tri prdkám si po meste, nič sa netrasie, nič nezdŕpa. Znova trochu zjemňujem, lebo až také prdkanie to nebolo a aj to trasenie nejaké je. Lenže zas také civilné.

Mimo mesta otváram kohútik na plno, chcem dať sedmičku a zas som prekvapený. Motorka by išla asi aj do nekonečna. Síce tu fučí a strašne, ale motoráde sa stále netrasie, ani nijak inak negatívne neprejavuje. Čo je toto za kulehu? Klasické rozkmitanie rajdov pri prejdení nerovností tu samozrejme je, lenže kto bude na tomto jazdiť zákrutami nad sto dvadsať? A keď aj bude, tak musí byť na nejaké to rozkmitanie určite pripravený.

Na zaďáka ide pekne, ale ako inak, kultúrne. Žiadne, že drp a zrazu nevieš kde si a si rád že ešte sedíš v sedle. Deje sa to pekne predvídateľne a s citom. Na predné to isté, gumovačka v stoji na stupačkách kedy si len zmyslím. A to som skúšal druhý krát v živote. Do zákruty so zaseknutým zadným kolesom a na výjazde s preklzujúcim nie je na tomto stroji tiež žiadna náhoda. Ale všetko je to také jednoduché. Až mi to je podozrivé.

Bude to asi tým, že na toto všetko je určená a konštruovaná. Je to paráda. Mať takýto stroj, načančaný, nastajlovaný, ale zároveň agresívne vyzerajúci, ktorý zo mňa spraví o niečo lepšieho jazdca ako v skutočnosti som! SMR511 je dobrý základ pre začínajúceho SM jazdca. Na začiatok sa dá na nej hodne naučiť. Vďaka tomu krotenému prejavu, to nebude také trápenie a časom stačí vyhodiť komplet zvody a výfuk, pomeniť prevod, poprípade vymeniť brzdové doštičky za rejsovejšie, no a potom len hopsa hejsa, na okruh.

Ja by som toto "ech závodné" chcel ale hneď! Chcel by som trochu viac vulgarity, hrubosti, viac tej rejsovej príslušnosti. Nech mi vôbec nevadí, keď ju oplieskam o asfalt! Čo určite oplieskam a nie raz... Nech tým doškrtaním a dotlčením získa takú tú pridanú hodnotu závoďáku. Leda čo viac sa môže na takomto členovi pri páde rozbiť? Leda hovno!

dizajn, stavba, posed, ovládanie, dobrý základ na závoďáka zas ten moc civilný prejav, prevod moc do rýchla

Konkurencia

Jediným vážnym konkurentom je tu asi už len Husaberg FS 570. Je o viac ako tisícku drahšia, má o sto kubíkov viac, silnejší a ostrejší motor. Otázka však je, na čo motorku chceš a či Ti to do premávky za tú cenu stojí. No a okruh? Tam sa už Berg zíde ďaleko viac. Možno ešte hovoriť o SMC 690 od oranžových, ale tam je to inde aj výkonom, aj motorom, ktorý je civilnejší, aj keď s omnoho väčším objemom a predovšetkým váhou, ktorá je už na okruhu cítiť.

Záver

Agresívny bajk na poobedné vyplavovanie adrenalínu po okolí? Cez víkend pojazdiť okruh? Nepotrebuješ pohodlie ani žiadne zbytočnosti, ktoré by sa mohli na nej rozbiť? Nepotrebuješ jazdiť silno ilegálnymi rýchlosťami na to, aby si si to užil? Nepotrebuješ byť hezoun a chceš len čistú radosť z jazdy? Tak teda potom je tu eSeMeRko práve pre teba.

Plusy, mínusy

ovládanie, podvozok, brzdy, chuť baviť sa málo agresívny motor

Pozadie / Wallpaper:

IMG_7078-2
IMG_7063
IMG_7039

Čo by ťa mohlo zaujímať:

Názov motorky a ročník:

Spotreba 6,5 l/100km
Objem nádrže z toho rezerva 8,5 l (2 l rez.)
Dojazd (po kontrolku rezervy) 100 km
Cena motorky 7960,- EUR
Cena testovačky 6795,- EUR

Ceny vybraných ND:

Páčka brzdy 58,60 EUR
Stupačka 48,75 EUR
Spätné zrkadlo 9,50 EUR
Smerovka 19 EUR
Svetlomet 73 EUR

Text: VaranDriver07
Foto: doodeec

Motocykel na test poskytla spoločnosť husqvarnamotorcycles.sk.

Foto:
 Husqvarna SMR 511 2012 Husaberg FS 570 2012 Obrázok nieje k dispozícii
Pridaj obrázok
Všeobecné informácie:
Výrobca:HusqvarnaHusabergKTM
Model:SMR 511FS 570690 SMC
Rok:201220122012
Kategória:SupermotoSupermotoSupermoto
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:477.5 ccm565.5 ccm654 ccm
Max. výkon:63.0 k (46.3 kW) / 7500 ot.
Max. krútiaci moment:64 Nm / 6000 ot.
Kompresný pomer:12 : 111.8 : 111.8:1
Vŕtanie x Zdvih:101 x 59.6 mm100 x 72 mm102 x 80 mm
Palivový system:Keihin D46Keihin EFIvstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)OHC (4V)OHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:250 mm280 mm275 mm
Zdvih vzadu:290 mm310 mm265 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:320 mm320 mm
Pneu vpredu:120/70-17120/70-17120/70-17
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:240 mm220 mm240 mm
Pneu vzadu:150/60-17150/60-17160/60-17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:114.5 kg139 kg
Hmotnosť s náplňami:118 kg
Výška sedla:915 mm895 mm900 mm
Rázvor:1460 mm1480 mm
Dĺžka:2170 mm
Šírka:820 mm
Výška:1210 mm
Svetlá výška:280 mm231 mm290 mm
Objem nádrže:8.5 l8.5 l12 l

Pridané: 21.08.2012 Autor: Varan Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (16)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

PC verzia motoride.sk

© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 65006 | Včera: 226619