Prezeráte si mobilnú verziu motoride.sk.
Prepnúť na PC verziu.
Pridané: 16.01.2013 Autor: Varan
Čitatelia: 14413 [Testy a predstavenia - Test]
Aj keď sa už posledné slnečné lúče oteplujúce naše cesty definitívne schovali za oblaky, nič to neubralo na mojom potešení z jazdy na tejto športovej španielke.
Sobotu ráno vstávam a idem pre ňu. Teplomer neukazuje ani desať a vo mne sa zobúdza obava. Radostná túžba z jazdy klesá priamo úmerne s vyvíjajúcimi sa dennými teplotami. Naviac začína mrholiť. Super. ,,Ideálne“ počasie pre jazdu na športovej motorke.
Celý sklesnutý prichádzam k nej a sledujem jej tvary. Nálada mi hneď stúpa. Predné svetlá a lá Aprilia RSV alebo VTR SP1, prístrojovka a ráfiky ako na športovej Ducati, zadné diódové svetlo, predná červená USD vidlica, mohutná kapotáž, štíhla podsedlovka a k tomu moderný, neokukaný a svieži dizajn pekne nakombinovaný s bielou, červenou a čiernou.
Sadnem na ňu a ona klesne ledva o centimeter. Ono to bude asi skutočne športové náradie. Chytám riadidlá a nohu dávam na stúpačku. Všetko mi sedí a na napohľad malú motorku sa krásne so svojimi 180timi centimetrami vleziem. Na rukách nie je prehnane veľká váha a nohy tiež nie sú v krkolomnej polohe. Nebehajme ale okolo horúcej kaše a poďme ju prebehnúť.
Ideálna motorka do mesta a po okolí? No... Mala by byť ľahučká, s dobrou ovládateľnosťou, dobrými zrkadlami, príjemnou jazdnou pozíciou, nejakým úložným priestorom a v neposlednom rade by mala byť zábavná. Až na ten úložný priestor, kde schováš ledva mobil, to sedí.
Oproti vidím zelených a okom mrknem na displej, kde je dominantne zobrazená rýchlosť (74 km/h, ešte že merali druhú stranu :-)), otáčky, teplota motora a jeden z nasledujúcich údajov: celkový počet km, dva tripy, stopky, otáčky (v číselnej forme), maximálna dosiahnutá rýchlosť a čas. Ovládanie je na pravej rukoväti nad tlačidlom štartéra, čo je podľa mňa pohodlné riešenie, keď počas jazdy nemusíš tápať rukou v okolí palubovky.
Zvuk na voľnobehu je akýsi klepotavý a hlasnejší, prvý moment pripomína Ducati, ale fakt len úplne prvý moment :-) Pri jazde je veľmi tichý a kultivovaný ako elektromotor, takže pred babami so zvukom moc nezapôsobíš, za to pri vysokých rýchlostiach jeho tichosť oceníš, ale o tom neskôr...
Čo však bude proti pokojnej jazde mestom je motor, prevodovka a celkový prejav. Spojka je síce príjemne mäkká a stlačíš ju aj jedným somálskym prstom, ale má krátky záber a plynulý rozbeh znamená viac plynu a spojku nechať dlhšie kĺznuť. Do 4 tisíc nejaví žiadne známky života a do päť je to len na také plantanie sa medzi autami. Najčastejšie sa v meste budeš pohybovať od 5 do 7 tisíc, čo Ti na prejazd mestom bez toho, aby si bol v očiach okoloidúcich za nerozvážneho blázna, stačí. 6-stupňová prevodovka je pri takejto prevádzke hrubá a radenie je dosť hlasné, preto mám obavy, čo sa bude diať pri razantnejšom správaní.
Všetko sa zmení, keď vyjdeš z upchatého mesta na pokrútené okresky. Otáčky sa prehupnú cez sedmičku, motor sa začne citeľne rozmotávať a na výkone naberá až do 9 250 otáčok, kde dosahuje svoj zákonom stanovený limit 15 koní. Za otáčkami 9 500 to už nemá zmysel a oplatí sa preradiť, čo Ti pripomenie červená blikajúca dvojica diód radenia nad displejom (otáčky, pri ktorých má začať blikať, sa dajú nastaviť). Športový základ je 7 500 točiek, takže máš dve tisícky otáčok, kde motor dáva zmysel pre šport. Jediné, čo môžem povedať k motoru, je charakter. Takéto správanie a nástup výkonu Ti dáva skutočné potešenie z jazdy, aké nezažiješ asi na žiadnej 4T osminke. Ty sa len blbo usmievaš v prilbe a nechápeš, ako športovo a zábavne sa dá naservírovať iba 15 koní.
Čo ale podvozok? Podvozok je síce nenastaviteľný, ale Španieli asi vedeli prečo. Inými slovami, takto sa správajúci podvozok chcem na každej športovej motorke na cestu. Toľko dôvery, citu a presnosti nemajú ani niektoré modely s takmer päťnásobným objemom. A pritom nie je nijako nepríjemne tvrdý. Jednoducho perfektný mix športovej tvrdosti a potrebného komfortu. Aj keď najradšej má cesty s kvalitným asfaltom, jazda vie byť príjemná aj na našich cestách druhej triedy. Síce cítiš každú nerovnosť, ale tie menšie s prehľadom poberie a neodskakuje. Jediné, čo budeš odteraz doma na nete študovať, sú mapy s čo najpokrútenejšími cestami :-) Škoda len studeného asfaltu počas testu, čo mi nedovolilo skúsiť, čo všetko podvozok dokáže.
Pokiaľ sa nechceš kochať krajinkou nabalený vo dvojici, ale užívať si jazdu, tak v pohode. Na zadné sedadlo upevníš batožinu sieťkou, ktorú uchytíš na držiaky spolujazdcových stúpačiek a na konštrukciu držiaku ešpézetky. Absolvoval som trip dlhý 300 kilometrov a nepociťoval som žiadne známky únavy. Vietor Ti prúdi asi do polovice hrude a okolo prilby sa netvoria žiadne turbulencie.
Motor ani pri rýchlostiach nad sto (a teda vyšších otáčkach na 6ke) nie je moc počuť, čo výrazne zvyšuje komfort rýchlejšej jazdy aj na malom objeme. Pri kilečku točí 8 300 otáčok, ale dlhodobo udržateľná rýchlosť je okolo 110 km/h, kedy motor už síce točí niečo málo cez 9 000 otáčok, ale nikde necítiš zvýšené vibrácie, ktoré sú asi na úrovni turistického štvorvalca a jazda je teda veľmi komfortná. Maximum, čo sa mi podarilo dosiahnuť, bolo tachometrových 133 km/h, ale to chce zaľahnúť za kapotáž a dlhú rovinku. Čo som si ešte všimol, je, že aj na stretávačkách svieti lepšie ako hociktoré auto predo mnou.
Najhorúcejším protivníkom je Yamaha YZF-R125. Rovnaký výkon a rozmery pneu, dospelý vzhľad s rovnakou cenou, no prednej brzde chýbajú 2 piestiky a USDčku na nej tiež nenajdeš. Na niekoho však zapôsobia ladičky v znaku. Cenovo je bežne na tom rovnako ako GPR, no pri terajšej akcii na obe Yamaha prehráva o rovných 600,- €. Honda prišla tento rok s novou CBR 125R a síce nemá plných 15 koní, nevyzerá tak mohutne a dospelo, no na druhú stranu je o tisícku lacnejšia, no pri terajšej akcii na Derbi sa cenou dostali na tú istú úroveň. A čo novinka Aprilia RS4 125? Ten istý motor, rám, podvozok a brzdy ako Derbi, no dizajn zobrala RSV4ke.
Páčia sa Ti športové motorky, ktoré sú zábavné, majú charakter a musíš sa trochu aj ty prispôsobiť jej správaniu? Nevadí Ti, že jej motor je niekedy nepraktický? Čo sa Ti ráta, je predovšetkým radosť zo športovej jazdy aj pri neveľkom výkone? A ešte nech veľa nežerie. Uhádol som? Tak potom musíš mať túto motorku. Čaká na teba za 4 100,- € (akciová cena 3 090,- €).
fun factor, perfektný podvozok, dizajn, kontrolka preradenia, brzdy | neochota v nízkych otáčkach, úzky záber spojky, úložný priestor |
Spotreba | 4,2 l/100km |
Objem nádrže z toho rezerva | 13 l (1 l rez.) |
Dojazd (po kontrolku rezervy) | 290 km |
Otáčky motora pri 90, 130 kmh | 7 500 ot. / 11 200 ot. |
Cena motorky | 4 100,- EUR |
Akciová cena predvádzačky | 2 990,- EUR |
Akciová cena motorky | 3 390,- EUR |
Text: VaranDriver07
Foto: doodeec, VaranDriver07
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse.
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Derbi | Yamaha | Honda | Aprilia |
Model: | GPR 125 4T | YZF-R125 | CBR 125R | RS4 125 |
Rok: | 2011 | 2009 | 2011 | 2011 |
Novinka: | NOVINKA 2009 | NOVINKA 2011 | NOVINKA 2011 | |
Kategória: | Superšport | Superšport | Superšport | Superšport |
Motor: | ||||
Typ motora: | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 124.8 ccm | 124.02 ccm | 124.7 ccm | 124.8 ccm |
Max. výkon: | 14.96 k (11.00 kW) / ot. | 14.96 k (11.00 kW) / 9000 ot. | 13.33 k (9.80 kW) / 10000 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 12.24 Nm / 8000 ot. | 10.4 Nm / 8000 ot. | ||
Kompresný pomer: | 12.5:1 | 11.2:1 | 11 : 1 | 12.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 58.0 x 57 mm | 52.0 x 58.6 mm | 58 x 47,2 mm | 58.0 x 57 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | SOHC (4V) | SOHC (2V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 110 mm | 130 mm | 120 mm | 110 mm |
Zdvih vzadu: | 130 mm | 125 mm | 126 mm | 130 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm | 292 mm | 276 mm | 300 mm |
Pneu vpredu: | 110/80-ZR17 | 100/80-17 M/C | 100/80-17M/C | 110/80-ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 218 mm | 230 mm | 220 mm | 218 mm |
Pneu vzadu: | 130/70-ZR17 | 130/70-17 M/C | 130/70-17M/C | 130/70-ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 126.5 kg | |||
Hmotnosť s náplňami: | 137 kg | |||
Výška sedla: | 820 mm | 818 mm | 795 mm | 820 mm |
Rázvor: | 1350 mm | 1355 mm | 1310 mm | 1350 mm |
Dĺžka: | 1953 mm | 2015 mm | 1946 mm | 1953 mm |
Šírka: | 740 mm | 660 mm | 704 mm | 740 mm |
Výška: | 1138 mm | 970 mm | 1089 mm | 1138 mm |
Svetlá výška: | 155 mm | 185 mm | ||
Objem nádrže: | 13 l | 13.8 l | 13 l | 14.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 134 km/h | 125 km/h | ||
Spotreba paliva: | 4 l/100km | 3.3 l/100km | ||
Dojazd po rezervu: | cca 243 km | cca 313 km | ||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | Cena: 119 900 Sk (27.5.2008) |
Pridané: 16.01.2013 Autor: Varan Zdieľať
© Copyright 2001-2024 Motoride.sk | ISSN 1336-6491 | info@motoride.sk | Podmienky poskytovania služieb. | RSS:
Obsah stránok MotoRide.sk je chránený autorským zákonom. Kopírovanie v akejkoľvek podobe bez súhlasu je nezákonné.
Počet návštevníkov Dnes: 20822 | Včera: 159847